PDA

Vis full versjon : Alu reimhjul til B230



gaupe
29/06/10, 14:05
Kven er det best å handle alu-reimhjul med? SPM? KL-racing? SAM? KG?

Er det noko forskjell på dei enkelte? Balansering? vekt? styrke?

Luigi
29/06/10, 14:23
Du hadde ikke gidde og lagt ut linker til di forskjellige sidene?
er intrisert i slike hjul selv :)

TeamBørnOut
29/06/10, 14:27
Det er vell vanskelig å få gjort noe galt når man produserer noe sånt. dreies i et og da blir et rett å fint. kjøpte mitt på kg. god kvalitet!

gaupe
29/06/10, 14:30
KL-Racing:
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=steg_tva&artgrp=185

Sten Parner:
http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=69

KG og SAM har dei vel berre nemnt i listene sine

Luigi
29/06/10, 15:01
tror heller jeg sand blåser mine og lakker dem, litt dyr for min konto ja..

gaupe
29/06/10, 15:12
tror heller jeg sand blåser mine og lakker dem, litt dyr for min konto ja..

Er jo ikkje for fargen eller looken ein kjøper slikt. Det reimhjulet du har i dag er i tre delar, to delar stål og ein del gummi, dette er ein slitedel som ein får ubalanse i etter kvart. Med påfølgande vibrasjonar, akkurat det trur eg at eg har på to bilar. Så då byttar ein :)

Luigi
29/06/10, 15:32
jeg var mest ute etter blå elokserte hjul da :p
for looken sin skyld

jonass
29/06/10, 21:26
Er jo tung som fy det orginale hjulet også. Kjekt og få ned vekt der man kan, Men selges slike bare i blå? Er jo ikke alle som vil ha blåe deler overalt

gaupe
29/06/10, 21:41
Er jo tung som fy det orginale hjulet også. Kjekt og få ned vekt der man kan, Men selges slike bare i blå? Er jo ikke alle som vil ha blåe deler overalt

Kan jo ikkje vere umogleg å få til det, er jo berre eloksering, kunne jo sikkert ha organisert ein felleshandel med KL på det.

For min del går blått greitt, det er ein blå bil. Men svart er jo veldig nøytralt om skjora og biltilsynet skal sjå på det.

jonass
29/06/10, 21:44
Vil ikke ha mer bling og friste skjura og bt med enn det jeg MÅ

Magnum
29/06/10, 22:52
en annen fordel med nytt reimhjul er at du kan få di i en mindre diameter enn det orginalet. Da drever du ned vannpumpa så den pumper vannet bedre på høyere turtall og ikke bare "slår istykker" vannet

TeamBørnOut
30/06/10, 01:22
Alle reimhjulene som selges i alu til b23 230 er vell av typen med mindre dia hvis jeg ikke husker feil.

pogona
30/06/10, 01:35
kjøpte mitt av kl racing.

nå veit eg ikkje om motoren min er skeiv eller ka det er men remmene til vannpumpe og dynamo står litt skeivt i forhold til hjulene, kan se ut til at det nye hjulet gjerne er kortere.

det er heller ei ballansert og ikkje tenningsmerke på det og det kommer litt skeivt ut i forhold til tenningsmerkene på plastdekselet over registeret. men i forhold til fjerning av roterende vekt er det ein kjempeinnvestering da det veger halvparten av det orginale og i tilleg går innfor den ytterste ringens diameter på det orginale. ser og for meg ut til at alle er produsert i kina og er dei samme enten ein handler hos kg eller kl. men det er bare min mening :P

TeamBørnOut
30/06/10, 02:42
nei det manglet tenningsmerke det fra KG / pederen også. men en printer, litt fantasi og klistremerke papir løser det problemet :)

Reimhjulene kg / pedersen selger stod på linje med mine reimhjul ihvertfall. du manglet ikke en tynn stålshims da? (mins det skal være noe sånt)

pogona
30/06/10, 07:58
etter litt måling og feiling fant eg ut at avviket låg i augene/sinnet mitt. :P
filte meg eit lite hakk i mitt og siden eg alikevell hadde sundt maskinen lagde eg meg ein m6 bolt med spiss på og skrudde fast i dekselet til simringene i framkant av veiven, som peker på tenningsmerket på hjulet ved tdc, vil tro det skal funke ypperlig, antall grader får eg ta på tenningspistolen :)

gaupe
02/07/10, 09:10
Vil ikke ha mer bling og friste skjura og bt med enn det jeg MÅ

SAM sitt er alufarge:

http://www.samsteffansson.se/products/images/Volvo/700_900_SV90/95082286a.jpg

A.Finstad
03/07/10, 10:34
noen som veit hvor jeg kan kjøpe alle reimhjul i alu? og spesielt de til regreima for skal bytte til "rundkug" og for å få litt bedre balanse i motoren.

jonass
03/07/10, 12:29
SAM sitt er alufarge:

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/65.jpg

Men det er for tre reimer, skal jeg først kjøpe et slikt så skal det være for to reimer. Gidder ikke og kjøpe et "tungt" alu hjul, når det finnes lettere

A.Finstad
03/07/10, 13:36
får til både to og tre

rogern
03/07/10, 22:20
Men det er for tre reimer, skal jeg først kjøpe et slikt så skal det være for to reimer. Gidder ikke og kjøpe et "tungt" alu hjul, når det finnes lettere


hvis du merker forskjell på det skal jeg sette in 1000 spenn på konton din :p

var en tråd enten her eller på savar hvor det var snakk om at man ikke burde ha aluhjul forran og tungt svinghjul bak pga vibrasjoner/balanse i veiva. det gjaldt vel ville effekutak men.
vet ikke hva de konkluerte med til slutt.

gaupe
03/07/10, 22:45
Bestilte opp reimhjul til veiva og til vasspumpa frå KL Racing, så blir spanande å sjå om eg får vekk vibrasjonane frå motoren av dette :)

GeTReibeAktienGesellschaf
04/07/10, 00:59
Viss gummi`en i det gamle driv/reimhjulet ditt er gåent så blir det nok bedre med det du har bestilt.

Bxx motorene hadde jo ikke vibrasjons demper orginalt, viss jeg ikke tar feil så var det noe som kom med Bxxx motorene.

Det er vel en grunn til at de gikk over med vibrasjons demping, om det er mest for komfort/vibrasoner eller for å spare dynamo servo osv. veit jeg ikke.
Men de delene har det nok ikke noe bedre med å være kobbla til ett hjul med morken vibrasons demper.

C.Erstad
04/07/10, 02:40
en annen fordel med nytt reimhjul er at du kan få di i en mindre diameter enn det orginalet. Da drever du ned vannpumpa så den pumper vannet bedre på høyere turtall og ikke bare "slår istykker" vannet

Drever jo opp vannpumpa da :)

Eg har et slikt hjul på motoren min, og det virket fint det!
Må bare handle noen nye reimer :P

TeamBørnOut
04/07/10, 05:25
noen som veit hvor jeg kan kjøpe alle reimhjul i alu? og spesielt de til regreima for skal bytte til "rundkug" og for å få litt bedre balanse i motoren.
får alle i alu untatt det på veiva. det er i stål pga kila.


hvis du merker forskjell på det skal jeg sette in 1000 spenn på konton din :p

var en tråd enten her eller på savar hvor det var snakk om at man ikke burde ha aluhjul forran og tungt svinghjul bak pga vibrasjoner/balanse i veiva. det gjaldt vel ville effekutak men.
vet ikke hva de konkluerte med til slutt.
Dette er nok v8 som går igjen litt der.. at man er redd! ingen har vell delt en b230 23 veiv pga dette å kan vise til at det er et reimhjuls feil
Man kan merke forskjell på 2 og 3 spors reimhjul. men det er hvis man velger å kjøre med 3stk reimer isteden for 2. jeg merka ihvertfall forskjell når den ene av 3 reimer røyk på mitt stål hjul.
Hentet meg faktisk 2spors på fredag på pedersen. Han har ikke 2 spors inne fordi han syns det er best med dobble remer på dynamo... Noe jeg ikke vil ha.. sitter ikke orginalt på nyere 940 å unødvendig tungt å dra rundt da..



Viss gummi`en i det gamle driv/reimhjulet ditt er gåent så blir det nok bedre med det du har bestilt.

Bxx motorene hadde jo ikke vibrasjons demper orginalt, viss jeg ikke tar feil så var det noe som kom med Bxxx motorene.

Det er vel en grunn til at de gikk over med vibrasjons demping, om det er mest for komfort/vibrasoner eller for å spare dynamo servo osv. veit jeg ikke.
Men de delene har det nok ikke noe bedre med å være kobbla til ett hjul med morken vibrasons demper.
De gammle har det de også. alle motorer må ha noe der.



Drever jo opp vannpumpa da :)

Eg har et slikt hjul på motoren min, og det virket fint det!
Må bare handle noen nye reimer :P

Man drever NED vannpumpa... Mindre dia på motorn = mindre fart på vannpumpa :)

GeTReibeAktienGesellschaf
04/07/10, 05:43
Hentet meg faktisk 2spors på fredag på pedersen. Han har ikke 2 spors inne fordi han syns det er best med dobble remer på dynamo... Noe jeg ikke vil ha.. sitter ikke orginalt på nyere 940 å unødvendig tungt å dra rundt da..

De gammle har det de også. alle motorer må ha noe der.

Enig i det at det ikke nødvendigvis er en fordel med to reimer på dynamo uten om at man har en ekstra viss den ene ryker, blir vektstang på den ytterste reima på dynamoen og man sliter mere på lagerne på den.

Min b21a hadde ikke vibrasjons demper i reim hjulet.
Sitat IPD:
Volvo began using a crankshaft vibration damper in 1985 when the B230 engine was introduced. The damper helps to reduce the vibration inherent in all 4 cylinder engines.

TeamBørnOut
04/07/10, 05:51
da brukte de nok "navet" som en slags demper. for jeg tror man må ha litt vekt der. ellers får man svingninger. er vell derfor de vet at det går med alu reimhjul der også

GeTReibeAktienGesellschaf
04/07/10, 06:16
da brukte de nok "navet" som en slags demper. for jeg tror man må ha litt vekt der. ellers får man svingninger. er vell derfor de vet at det går med alu reimhjul der også

Mulig det, man slapp ihvertfall å bytte det ut fordi det begynner å rotne som på de nye.

En 4 sylinder med tunge deler er nok ikke det letteste å få til å gå mykt når man skal holde prisen nede, det ble også satt inn flere motvekter på veiva når det var generasjons skifte.

TeamBørnOut
04/07/10, 06:26
dette skal på 66n.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/139.jpg
skal få frest inn noen merker i det

GeTReibeAktienGesellschaf
04/07/10, 07:14
Så snedig ut den, hvor mye lettere er den enn det som har sitti der fra før?

TeamBørnOut
04/07/10, 07:59
er en del. akkurat hvor mye mindre vet jeg ikke. kan sjekke. motoren veide ihvertfall 0.5kg mer med det reimhjulet en uten. så er nok spart en kilo eller to vil jeg tro

ChrML
04/07/10, 10:02
Man drever NED vannpumpa... Mindre dia på motorn = mindre fart på vannpumpa :)
Men drever vel ikke bare ned vannpumpa? Drever jo ned servo, dynamo og AC kompressor og hvis alle spora er like store og hele hjulet er mindre. Synes ikke det høres så optimalt ut annet enn en liten økning av effekt på toppen.

TeamBørnOut
04/07/10, 10:07
som sagt så er det bedre for vannpumpa også. isteden for å montere større reimhjul på den (som noen gjør).
så er det ikke alle som vil ha et tungt vinglete reimhjul (bare sjekk selv hvor ustødig det er :P) . servon merker man ikke noe til at er drevet ned heller. Acn vet jeg ikke. men hvis den reagerer så er det bare å montere mindre hjul på den.
er ikke effektøkning ved å bytte heller. men raskere respons. + stabilt reimhjul. nå kan man bruke det som trigger skive. noe som bare er å drite i med det orginale :D

ChrML
04/07/10, 10:10
Så er jo spørsmålet om B230 motorer egentlig har godt av å gå uten vibrasjonsdemper da :p. Har sett hvordan resonans i grenrøret kan ta helt av, så har ikke problemer med å se for meg hvordan litt skikkelig resonans i veiva kan ta knekken på den, spesiellt under høyere effektuttak.

TeamBørnOut
04/07/10, 10:14
aldri vært problemer for andre. å tror ikke du kommer til å hente ut så mye krefter av motorn at veiva blir noe problem heller hehe

ChrML
04/07/10, 10:18
aldri vært problemer for andre. å tror ikke du kommer til å hente ut så mye krefter av motorn at veiva blir noe problem heller hehe
Nei, nei, men nå har jo jeg mye uflaks :p. Men det med resonans i veiva er jo ikke helt et uvanlig problem:
http://www.epi-eng.com/piston_engine_technology/crankshaft_torsional_absorbers.htm

Selv om man ikke tar ut mye effekt så må det vel ha en del uheldige følger at veiva vibrerer mye? Selv om den ikke vibrerer så mye at den knekker helt enda.

TeamBørnOut
04/07/10, 10:20
Det der gjeler ikke rødblokka :) men ja. på eldre og nyere us v8 så kan veiva ryke av ja.
fattern fikk jo helt hetta når jeg fjerna svinghjuls dempern min å monterte på den alu saken der :D

gaupe
04/07/10, 10:59
Viss gummi`en i det gamle driv/reimhjulet ditt er gåent så blir det nok bedre med det du har bestilt.

Bxx motorene hadde jo ikke vibrasjons demper orginalt, viss jeg ikke tar feil så var det noe som kom med Bxxx motorene.

Det er vel en grunn til at de gikk over med vibrasjons demping, om det er mest for komfort/vibrasoner eller for å spare dynamo servo osv. veit jeg ikke.
Men de delene har det nok ikke noe bedre med å være kobbla til ett hjul med morken vibrasons demper.

Har ein vibrasjon som kjem på rundt 2500 o/min og som følger heile vegen oppover, så den kjem nok frå noko som roterar med veiva, så då er reimhjulet ein god kandidat. Har det faktisk på begge 240ane, merkar dette best på den harde motorfester og stive foringar i spakstellet.

TeamBørnOut
04/07/10, 21:57
Veide orginal reimhjulet. 3.2 kg. så her er det mye vekt å spare!
hvis photobucket bestemmr seg for å funke på denne pcn igjen så slenger jeg ut bilder av vekta. litt kult at vekta "bare" ble 3.7kg med begge hjulene :D

ChrML
04/07/10, 21:58
Oi, det er såpass vektforskjell ja :). Merker man noe forskjell på komfort/støy? Annet enn at resposnen blir nok mye bedre.

TeamBørnOut
04/07/10, 22:04
jeg har aldri lagt merke til noe ihvertfall. Man må tenke sånn: Volvo monterte aldri noe "bra" utenpå sine motorer :D

Mr. Crepsley
04/07/10, 22:07
Multitasking på høytnivå på et bilde her oppe TBO? :D

TeamBørnOut
04/07/10, 22:10
hah, sett facebook statusen min fra den dagen? haha, jeg var så fornøyd med det reimhjulet at jeg gikk glipp av en lensmann med laser :P men jeg oppdaget politiet på "mobilen" haha :D fikk svingt unna i tide heldigvis :)

Mr. Crepsley
04/07/10, 22:11
Har deg ikke på facebook ;)

Karl
06/07/10, 17:13
Nye og gamle hjulet på ET-motoren vår;

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1269.jpg

Var bra vektforskjell, fikk ikke veid dem med det var veldig merkbart.

TeamBørnOut
06/07/10, 22:28
sikkert 6-700gram på 3spors hjulene

TeamBørnOut
07/07/10, 07:40
etter 12timer ble ting ferdig lastet opp :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/432.jpg

Orginalt 3spors
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/433.jpg

Orginalt 3spors + det nye i alu :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/434.jpg

Karl
07/07/10, 10:37
Ble bra det der! Neste er å lage hjul i titan:)

TeamBørnOut
07/07/10, 10:45
Tror jeg legger de pengene som emnet ville kostet i noe annet isteden da :D
Har du veldig lyst til å veie ditt 3spors hjul? sånn så vi kan bekrefte forskjellen :)

Karl
07/07/10, 11:42
Kan se om jeg får tatt det av og veid det når jeg kommer hjem. Må prøve å få fikset litt småting så bilen er klar i tilfelle det blir banetreff i August.

Om man får el. vifte så kan man bare dreie av hjulet enda mer?

TeamBørnOut
07/07/10, 12:15
du bruker vell bare 2 av sporene nå? (det er ihvertfall sånn på orginale 940turbo).
Mulig de eldre bruker alle 3 sporene?
men når man bruker 2 spor på 940 så kan man jo det på 740 også. mindre tap av krefter som går til reimene

Karl
07/07/10, 13:25
Den 3. er vel for svarte til AC? Hadde ikke noen bilder for hånden så jeg tenkte ikke klart her. Men er usikker på om det er de to innerste eller ytterste vi bruker. Om det er de innerste er det jo bare å få skiva opp i dreiebenken for justering.

TeamBørnOut
07/07/10, 13:28
det ytterste står fritt på 940n ihvertfall (skal se om jeg ikke har lagt opp bilde av dette).
Mulig det siste er til ac. skal sjekke på min!

ChrML
07/07/10, 13:33
Det siste sporet er til AC kompressoren, ja. Har 3 forskjellige reimer på min etter jeg ettermonterte AC-en.

TeamBørnOut
07/07/10, 13:34
Jaggu prøvde jeg ikke å skryte på meg AC i bilen! er vell en grunn til at jeg kjører med rutene oppe hele tia :P
men her er bildet!
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/557.jpg

Karl
07/07/10, 14:08
Se der ja, da er det bare til å få skiva opp i dreiebenken. Skal huske å få veid den.

gaupe
09/07/10, 11:56
Se der ja, da er det bare til å få skiva opp i dreiebenken. Skal huske å få veid den.

Var dette SAM-skiva?

Skal ta å vege mine reimskiver frå KL, er gått gjennom tollen i Oslo, så har dei kanskje allereide i morgon.

Karl
09/07/10, 13:31
Var dette SAM-skiva?

Skal ta å vege mine reimskiver frå KL, er gått gjennom tollen i Oslo, så har dei kanskje allereide i morgon.


Aner ikke. Kjøpte noen deler av en søring via en kompis som jobber i Drammen. Var egentlig noe annet vi var ute etter så fikk vi spørsmål om vi ville ha den skiva med det samme for en grei penge.

gaupe
10/07/10, 13:32
Og då er resultata frå KL Racing komt inn:

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/732.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/733.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/734.jpg

gaupe
10/07/10, 18:50
Kva reim brukar folk mellom reimskiva og dynamo på 240? Har ingen reimar som passar, men mistenker at servoreim til 240 med B19/B21 kan stemme bra:

http://biltema.no/no/Bil---MC/Motor/Ovrig/Volvo/240/62875-VIFTEREM-95X875-MM/