PDA

Vis full versjon : Får ikke motor til å gå på alle 5 syl



SirKim
27/05/15, 15:58
Har en B5234T motor som jeg sliter med å få til å gå på alle sylindra. Syl 3, 4 og 5 går strøkent å utmerket.
Syl 1 og 2 er det ikke liv i. Om jeg lar motor stå å gå seg go å varm, så kommer syl 1 littegranne. Hører at den har veldig lyst å komme, men detter ut, å så høres det ut som om den kommer igjen, men detter ut. Om jeg bare tenker tanken på å ruse den litt når den er på vei til å komme, så detter den ut. Syl 2 er foreløbig totalt død uansett.

Har målt kompresjonen, å den er som følger :

Syl 1 : 10,25
Syl 2 : 10,25
Syl 3 : 10,50
Syl 4 : 10,50
Syl 5 : 10,50


jeg har gnist, jeg har bensin, å jeg har luft. Vi har prøvd å bytte om på tennplugger, bytte om på coilene, byttet om på kontaktene til coilene (men stokket om på signalkabla, slik at tenningsrekkefølgen blir riktig uansett) for å forsøke å "flytte problemet" til en annen syl uten noe hell. Syl 1 og 2 som jeg sliter med, er disse jeg måler bittelitt lavere komp på, men dette er nå så lite at det burde ikke ha noenting å si !?

Vi har også prøvd å koble opp et adapter for å kunne kjøre datasprut på motoren, men selv med datasprut, så oppfører den seg på samme måte. Så da har jeg igrunn utelokka ECU som problemet. El-nett er sjekket å målt. Det er riktig. Alt virker oxo riktig når vi bruker datasprutet å kjører tester på en å en dyse bortover osv på forskjellige ting.

Motor er ikke gammel (mtp når den ble overhalt), men jeg byttet ikke ventilløftere når jeg bygde motor. Brukte bare omigjen ventilløfterne fra GLT motoren som jeg henta kam-akslingene fra. Om en ventilløfter er dårlig, kan den resultere i et problem som beskrevet over? Litt kjedelig å bruke masse penger på ting som kanskje ikke behøver å byttes.

Håper noen kanskje kan ha noen ide`er ?



Vil legge til at det er samme motor jeg brukte i 940n. Der fungerte den problemfritt. Motor ble satt på en pall når jeg tok den ut av bilen, der sto den noen måneder før den ble satt inn i 960n, å der sto den vel i sikkert nermere et år før jeg gadd å gjøre alt ferdig for å få startet den opp..

Terje1
28/05/15, 05:49
Merkelige greier.

Dersom det er noe krøll med noen ventilløftere så skulle det være et "enten/eller" problem?
Har løfteren låst seg så er det vel lite trolig at "stemplet" har havnet så langt ut at det skulle resultere i problem med kompresjonen,og reagerer ikke løftern på oljetrykk/lekker så burde man høre tydelig klakking når motoren er igang.
Min erfaring er at disse motorene går selv uten oljetrykk i løfterne,husker en gang jeg starta opp en 960 som hadde stått uten olje lenge.
Den startet umiddelbart men det var sånn ca 24x ventilbank i ca 10 sekunder før løfterne fikk olje og ble stille.

Har selv en 960 som har veldig dårlig kompresjon på en sylinder,den har 5x 15 bar og bare 6 bars måling på den siste.Denne går helt fint alikevel og man merker tydelig forskjell på motorns gange om man "dreper" denne sylindern imens bilen er i gang.

Du har vel forsikret deg om at noe ikke har skjedd slik at registret har blitt feil?

turb00le
28/05/15, 07:57
Har du sjekka at det faktisk kommer bensin ut av alle dysene?
Var selv ute for en bensintrykksregulator som hadde irra igjen (ble litt væl bensintrykk).

Hvordan ser pluggene på cyl 1 og 2 ut etter at du har hatt motoren i gang ei lita stund?

SirKim
28/05/15, 18:03
Register står riktig. Det er dobbeltsjekket. Skal ta bilde av pluggene. Hadde det vært bensintrykksregulatoren, så burde den vel egentlig ha gått dårlig på alle syl? Syl 3, 4 og 5 er helt strøkene. Syl 2 er helt potte død! Ikke snakk om å få liv i den! Syl 1 kommer seg littegranne når den er varm. Men ikke nok til at den "går reint". Detter ut igjen. Akkuratt som om man kjinner motoren på en bil, så hører man at det er like før den kommer, men så dør den igjen. Skjønner ikke hvorfor dette skjer..

Kan ta bilder av pluggene etterpå :)

medbakhjulstrekk
28/05/15, 18:32
Register står riktig. Det er dobbeltsjekket. Skal ta bilde av pluggene. Hadde det vært bensintrykksregulatoren, så burde den vel egentlig ha gått dårlig på alle syl? Syl 3, 4 og 5 er helt strøkene. Syl 2 er helt potte død! Ikke snakk om å få liv i den! Syl 1 kommer seg littegranne når den er varm. Men ikke nok til at den "går reint". Detter ut igjen. Akkuratt som om man kjinner motoren på en bil, så hører man at det er like før den kommer, men så dør den igjen. Skjønner ikke hvorfor dette skjer..

Kan ta bilder av pluggene etterpå :)

Antagelig ikke bensin til nr 1 og 2. Eller gnist. Mest sannsynlig bensintørke. Du kan flytte dyser fra 1 til en annen sylinder for å sjekke om problemet flytter seg og dermed bekrefter at dysa ikke gir bensin. Kan være mulig å rense dysene på dieselverksted også.

turb00le
28/05/15, 20:29
Poenget mitt var irr. Hos meg satt det i btr, hvis samme har skjedd hos deg så kan det ha tetta ei dyse. Jeg hadde bare rail med dyser og btr liggende løst i ett par år, når jeg satt de på bilen fikk jeg litt væl med trykk...

Hvis løfterne sine hadde vært skrot så ville det enten blitt kræsj eller utett ventil som ville gitt utslag på komptest eller litt mye klaring som ville gitt ventiltikk type mye.

SirKim
28/05/15, 21:55
Stemmer. Jeg har forsøkt med andre dyser oxo uten hell. Var riktignok R dyser, så fløder jo mer. Men var bare for test. Funka ikke, så da ble de hvite dysene montert tilbake. Har hatt av register-reima nå for å få ut omjepumpa. Lakk litt der, så måtte bytte den papirpakninga. I 2 av skruehulla ble jo seff gjengene ødelagt. Så må borre å gjenge opp på nytt nå.. så får ikke forsøkt så mye mer nå før jeg har fiksa det med oljepumpa...

Truckdriver
28/05/15, 22:29
Om du mistenker at ventilløfterene på syl 1 og 2 holder ventilene åpen når motor er i gang, så ville jeg rett og slett tatt en komptest med motor i gang.
Begyne med f.eks syl3 for å få en referanse, så måle syl 2 og 3 for å sammenligne. Kontakten på dysen på den sylinderen som testes bør selvsagt kobles fra under testen, og holde ca. samme turtall på alle testene.
Om det er dette som kan være problemet så er det selvsagt fare for havari, enten at ventilene butter i stemplene, eller at de blir overopphetet om noe bensin faktisk antenner i sylindrene. Og problemet vil nok følge oljetrykket.

Kauto
29/05/15, 15:15
Sjekka for falsk luft? eks innsugs pakningen?

SirKim
29/05/15, 15:22
innsugspakningen er ny. så tviler på det.
Hadde av innsuget da jeg skulle sette inn luft-temp sensor til datasprutet.
Sjekka da samtidig om det var noe papir eller annet i innsuget som skulle blokkere for luft, men det var det ikke..

har tatt bilde av pluggene, skal få lagt ut når jeg har overført bilder fra tlf til pc :)

medbakhjulstrekk
29/05/15, 16:26
Dette er neppe falsk luft. En syl som er helt død indikerer enten mangel på gnist eller bensin evt begge. Luft kommer inn ett eller annet sted uansett og ville gi noe varierende turtall
Tror jeg...

TurboNoob
29/05/15, 23:36
innsugspakningen er ny. så tviler på det.
Hadde av innsuget da jeg skulle sette inn luft-temp sensor til datasprutet.
Sjekka da samtidig om det var noe papir eller annet i innsuget som skulle blokkere for luft, men det var det ikke..

har tatt bilde av pluggene, skal få lagt ut når jeg har overført bilder fra tlf til pc :)

Hvis du bruker Photobucket til å legge inn bilder på forumet, så har de en app til telefonen så du kan laste bilder rett opp til Bøtta. da slipper du å gå via pc'en.

TomX95
30/05/15, 10:52
Dette er neppe falsk luft. En syl som er helt død indikerer enten mangel på gnist eller bensin evt begge. Luft kommer inn ett eller annet sted uansett og ville gi noe varierende turtall
Tror jeg...
Har laga datasput adater til 4.3 sprutet. Koblet det på kim`s. Kjørte dysetest og coiltest. Gnistrer på alle coilene og alle dysene gir bensin. Starta med sprutet, helt samme gange som med org hjernen.

medbakhjulstrekk
30/05/15, 11:24
Testa du at pluggene gnister? Dysene fikk du sjekka mengdelevering?

medbakhjulstrekk
30/05/15, 11:40
Kanskje du må åpne innsuget og sjekke at det ikke ligger noe å blokkerer luftstrømmen til nr 1 og 2?

Svirre
30/05/15, 12:09
Jeg tviler på at det er noe mekanisk feil med motoren siden den har så jevn og fin kompresjon som er nevnt i første innlegg her. Jeg sitter igjen med følelsen over at det kan være gnisten som ikke er helt på nett. Sjekka om den inntreffet NÅR den skal? Og kommer det i hele tatt gnist på pluggen? Kan være en def.plugg også, selv om det er ny. Også er det greit å ha bosch-vare til disse motorene :)

SirKim
30/05/15, 16:16
Tviler egentlig jeg også, for motor funket utmerket i 940n når jeg hadde den der! men man vet jo aldri..
Men det som er så rart, er jo det at motor er helt lik med datasprut. Skjer null å nada når man napper ut dysekontaktene til syl 1 og 2. Motor får meget pent på tomgang til å faktisk mangle 2 syl, men man merker det fort man rører gassen..

Det glasset foran kameraet på telefonen min er knust å detti av, å så har det kommet dritt på linsa, så skikkelig problemer med fokusering når jeg tar bilder med tlf, derfor elendige bilder. Men legger ut de jeg tok.
En finger for syl 1, å 2 fingre for syl 2.

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/05/1081.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/05/1082.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/05/1083.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/05/1084.jpg

Truckdriver
31/05/15, 22:33
Sjekket kompen med motor i gang?
Synest i grunn at oppførselen til motoren din høres veldig typisk ut som ventiler som står åpen, når du ikke har funnet feil med gnist eller bensin. Da skal det i teorien være luft som mangler, som kan være i form av manglende kompresjon.
Har opplevd åpne ventiler selv flere ganger på motor med mekaniske løftere.
Det skal ikke mye åpning til før en sylinder er nesten helt død.

kimove
01/06/15, 13:19
På bildene ser det ikke ut til at det har gnistret så mye på pluggene, ihvertfall ikke på syl2 :p

medbakhjulstrekk
01/06/15, 13:41
Bytte plugger og se om det flytter problem. Evt bytt pluggledninger i tillegg. Evt fordeler om du har. Tenning er billigste å fikse og bør sjekkes grundig.

Terje1
12/06/15, 20:28
Fant du feilen på denne?

SirKim
12/06/15, 23:36
Nei. Bilen har stått i ro lenge da jeg har hatt andre ting å ordne, så ikke fått feilsøkt mere på denne. Nå er det bmw`en som står for tur også, så den går først så man får den ut av verkstedet.

medbakhjulstrekk: Er bygd om fra fordelerlokk til COP på denne. Så ikke noe pluggledninger eller rotor eller noe. Har forsøkt å bytte coiler osv. For å sjekke at det ikke er noe galt med ECU`en min (som er bygd om med ekstra printkort innvendig for å kjøre med cop), har vi et adapter for å kjøre datasprut på orginal-kontakten. Den oppfører seg likedann når vi starter den med datasprut. Når man setter inn dysekontakten, så blir iallefall BBL tullerusk. (den er ikke calibrert, så verdiene stemmer ikke, men har iallefall en ide på hva som skjer)

Tar gjerne imot forslag iallefall :) Skal se nermere på denne bilen senere når jeg har fått den teite bmw`en ferdig å ut av verkstedet :)

johnjo
17/06/15, 17:16
vet detta høres litt dumt ut,men har du prøvd å bytte om kontakten til coilene på syl 1 og syl 2..når jeg skulle montere fordelerløs tenning på min,så greide jeg å montere ledningene feil på coilene,da gikk den bare på syl 1 og syl 2,men når jeg fikk byttet om på ledningene så funket den som bare det..

SirKim
17/06/15, 17:25
ja har prøvd på detta :) Gjorde den bommerten på GLT maskina som sto i 940n :) Der var syl 1 og 2 satt i feil :)
Kabellengda er liksom perfekt til begge 2 siden coilene er montert "motsatt" vei på disse 2 :) Bytta bare om, å den GLT maskina gikk strøkent :)
Så satt jeg på fordelerlokket å det føre salget :) Testet bare med COP først for å sjekket at alt sto bra til med motor :)

Så det er ikke noe dumt svar/forslag du kom med der :) Men det er sjekket ut. Jeg har problemer med at den ikke tenner i det hele tatt virker det som :) Virker som om det er noe med tenninga. At gnisten forsvinner eller noe når jeg setter coilene på plass :)

johnjo
17/06/15, 17:29
ja har prøvd på detta :) Gjorde den bommerten på GLT maskina som sto i 940n :) Der var syl 1 og 2 satt i feil :)
Kabellengda er liksom perfekt til begge 2 siden coilene er montert "motsatt" vei på disse 2 :) Bytta bare om, å den GLT maskina gikk strøkent :)
Så satt jeg på fordelerlokket å det føre salget :) Testet bare med COP først for å sjekket at alt sto bra til med motor :)

Så det er ikke noe dumt svar/forslag du kom med der :) Men det er sjekket ut. Jeg har problemer med at den ikke tenner i det hele tatt virker det som :) Virker som om det er noe med tenninga. At gnisten forsvinner eller noe når jeg setter coilene på plass :)

ok.men har du prøvd å strekke de strengene som er i coilene,kanskje pluggene ikke treffer de ønkelig oppi der?

SirKim
17/06/15, 23:04
Har ikke prøvd å strekke fjærene nei. Men problemet burder da blitt forskjøvet til en annen sylinder når vi bytta om på coilene :) snakket så vidt med en "motorkonge" i dag. Han syntes det hørtes rart ut, å hadde faktisk lyst å komme å kikke litt for å se. Jeg er sikker på at det er en liten bagatell bare som kuker det til for meg på denne bilen. Skal vente litt med å åpne motor enda. Tror ikke det et noe mekanisk. Har også masse løse kontakter liggende, så muligens jeg bygger meg et el-nett til som er uten multikontakten ved telefonsentral å det. Bygge det løst slik som det er i 240 med lh2,4 :) bare for å se å prøve :) funker det ikke det heller, så kan jeg bare selge det igjen :)

kimove
19/06/15, 15:10
Har du samlet alle kablene fra hver coil ? leste noe på savarturbo om at coilsignalene kunne forstyrre hverandre (dette var på VAG coiler)

SirKim
19/06/15, 15:21
alle jordsignalene samt + signalene er koblet sammen ja. + må jo samles grunnet at dem går på via rele. Er jo et eget rele for coilene. Alt er igrunn kobla på samme måte som i 940n jeg hadde. Der gikk motor strøkent.. Tror ikke det har noe å si heller om jeg kobler jordsignale for seg selv en å en.. Men alt er verdt et forsøk iallefall :) Ikke skrudd på bilen på lange tider nå, så ikke fått testet noe særlig :) BMW`en som får oppmerksomheten nå når jeg er i verstedet :) Få den ferdig så jeg får den UT av verkstedet, så man kan ha full kons på 960n etter det :)