PDA

Vis full versjon : ambumann: Nytt medlem "ny" bil



ambumann
25/05/15, 20:08
Hei,

Oppretter første tråden siden jeg nettopp har blitt medlem og nettopp har kjøpt "ny" bil. Dette skal være bruksbil / sommerbil :)

Hatt mange volvoer opp gjennom åra, bla. flere 144, v70, v40 osv..

Valget falt denne gangen på en 1988mod 240, farge mørk blå metallic ( 406 )

* En eiers bil
* Garantert km på 118.000
* Komplett service hefte ( service hvert år )
* Helt orginal og urørt bil

Litt usikker enda på hva som skal gjøres med denne men har jo noen små planer som sikkert noen liker mens andre river seg i håret :cool:

Første som skal gjøres er følgende:

* Bilen skal vaskes ned, lakk renses, rubbes og polleres.
* Alt av plast som er fallmet skal få behandling så det ser så bra ut som mulig.
* Nye felger er bestilt, Ocean mk18. Mange som sikkert er uenige til det, men passer bilen og fikk en hyggelig pris på nye..
* Lesjøfors 40/40 for at felgene ikke skal gjøre at bilen ser ut som en pickup.
* Skal bytte ut alt av lykter unntatt hovedlyktene da de er blitt blasse... tips mottas med takk :) lyst på røde med 2 hvite felt bak og hvite blink ellers.
* Motor messig så er jo dette K motoren, men skal i følge forrige eier være helt uproblematisk og aldri hatt en eneste fjusk eller feil... så den får stå i så lenge den oppfører seg pent!


Bilder kommer imorgen, skal reise i natt for å hente bilen så det blir spennende... Tips og råd mottas med takk, alt av orginal deler vil selvfølgelig bli tatt vare på og bilen skal ikke få ett eneste ekstra hull eller noe så den skal kunne bli 100% orginal igjen... for de som evt lurte på det :)

volvoRsport
25/05/15, 21:10
Flyttet tråden til "prosjekter/worklogs".

ambumann
26/05/15, 19:50
Etter en laaaang tur til vestlandet å en kjempe hyggelig overtakelse av ny gammal bil så har endelig bilen kommet hjem i garasjen :)

Legger ved ett bilde av bilen, ikke lenge den skal se sånn ut så blir med detta :)
5011

knetrom
26/05/15, 20:35
Velkommen! Blir kult å se hva du får til med bilen :) en K-motor som fungerer får jobben gjort på godt under literen på milen så vidt jeg husker, så det er ikke noe gale med en K i utgangspunktet.

ambumann
26/05/15, 21:08
Velkommen! Blir kult å se hva du får til med bilen :) en K-motor som fungerer får jobben gjort på godt under literen på milen så vidt jeg husker, så det er ikke noe gale med en K i utgangspunktet.

Virker som om K-motoren gjør jobben foreløpig vertfall.... fikk 45mil med den i dag å brukt halv tank hehe så enten er nåla sliten, tanken stor eller jeg bare kjørt som ei kjærring hele veien...! :) Deler er bestilit idag så regner med det blir montering til helga om det kommer... spent på om jeg får felgene til å funke med lesjøfors 40/40 senk uten å subbe... ocean mk18... ser på forumet at noen sliter med subbing om man ikke bytter panhardstag... tips??

Lasse R
26/05/15, 22:12
Gratulerer med fin bil. Skal følge med på prosjektet :)

ambumann
27/05/15, 19:35
Kjedelig å vente på deler.... men fikk hentet senkesettet i dag, blir montert på tirsdag tenker jeg til uka... Lesjøfors 40/40 med tuv papirer ( nytt )
Lykter osv kommer i morgen kveld fra vparts.se og MK18 felgene hentes i helga... så neste uke så skjer det ting...
Skal ta å vaske, shine å pollere bilen i helga.. :)
Har plukket ut alt av trekk i bagasjerom og leita etter rust å det er heldigvis mangelvare på denne! :) Bagasjerom trenger litt vask også er det strøkent!

Motorrom er urrørt og skal bare vaskes etterhvert, ingen lekkasjer og se eller annet muffins, regreim byttet på 117.000km står det så dvs for 3000km siden..
Interiøret er 99% vil jeg si, aldri røkt, alt ser nytt ut å det forblir sånn... kommer til å savne lyd, men har sin sjarm å ha det orginalt... evt går ann å skjule noe i hanskerommet...

Gått over EN gang med autoglym sin Bumper & trim gel... den er helt SYK! trodde jeg måtte bytte alt av fallmede lister, speilhus osv... men nope, som nytt etter bare en behandling... skal gjenta dette en gang til i helga. Hvis dere ikke har testet denne så anbefales den på alt av plast! :)

Slenger med ett par tre bilder, bilen er ikke rubbet og pollert enda.. egentlig ikke vasket heller... :)

5018
5019
5020

ambumann
28/05/15, 21:07
Oppdatering, pakken fra vparts.se kom idag å alle deler er montert :) skulle lagt ut bilder men får bare error meldinger om at det er feil filer osv.
Det er også veeeeldig begrenset antall KB som man totalt kan legge ut... så hvis noen har tips til hvordan man retter på dette så mottas det med takk... Må nedskalere bildene så fælt at det blir jo elendige bilder

Lasse R
28/05/15, 21:30
Bruk photo bucket . com, da kan du bruke IMG koder å legge de rett inn her :) tror det er 10gb gratis lagring

ambumann
28/05/15, 21:49
Prøver å legge ut ett par bilder da, disse er tatt etter bruk av autoglym rubber & trim gel og montering av nye lykter... :)

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/538/ICIH5w.png
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/540/YTIxYt.jpg

daigz
28/05/15, 23:30
Flotte bil du har fått deg:) Ka med og beholde oransje blinkers og orginale baklykter? Dette du har gjort nå, er jo den mest brukte stiilen på 240!
Eg skal vertfall kjøre oransje blinklys, og orginale baklykter for å prøve noe som ikke er så vanlig :)

ambumann
29/05/15, 07:19
Foreløpig så ble det dette settet, mulig jeg går tilbake men må da finne nye orginale deler, det som stod på hadde blitt solbleket å så gammelt ut... Men enig forsåvidt, det orginale har mye bedre passform også..!

ambumann
02/06/15, 21:46
Litt oppdatering: Fått på senkefjørene idag... har begynt med cutting for å få så blank bil som mulig i sommer... frister med lakk men..... :)
Ble ikke kjempe lav med disse, men kjøre egenskapene ble merkbart mye bedre!

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/673/nRSEj1.png
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/908/2KRlC2.png

ambumann
03/06/15, 21:26
Fikk hjem felgene idag, får prøve å montere de å se hvordan de passer eller om det må til spacere... mange som har meninger om spacere og justerbart stag bak osv... men får vel prøve å se... må få vist bilen på biltilsynet først for å få godkjent senkesettet før felgene skal stå på permanent.

5032

larsverm
05/06/15, 17:06
Ser ut som en fint eksemplar - verdt å ta vare på. :) Jeg ville strengt tatt også stemme for lykter med originale farger, for jeg tenker at det er "lite å hente" på disse hvite blinklysene i dag - men her er ingen skade skjedd. Har du forresten tenkt på å prøve om de gamle lyktene skulle kunne bli bedre av en polering også? :D

Når det gjelder bensinforbruket, får du sjekke ved bensinfylling - "halv tank" ifølge måleren kan vel bli et noe upresist mål. Men K-motoren skal visst nok være riktig god og relativt økonomisk så sant den er i orden.

ambumann
05/06/15, 17:57
Bestemt meg for å prøve fixe baklytene og beholde den orginale stilen... Kun hvite blink forran kanskje...?!

Den er i utrolig god stand, venter på time hos biltilsyn for visning av senkefjører, så blir da litt orginal stuk med fine felger :)

Motorrom forblir urørt, ikke en uorignal skrue på hele bilen så :)

larsverm
06/06/15, 02:41
Fint. :) Lykter og felger er uansett ingen "farlig" sak i denne sammenhengen, siden det lett kan skiftes tilbake. Men mer generelt vil jeg si at det er god grunn til å holde fine eksemplarer av 240 i original stand - ikke minst med tanke på markedsverdien i dag og trolig fremover.

ambumann
12/06/15, 13:17
Prøver felger i dag :) skulle vært en halvmeter lavere men... :) best å holde det så orginalt som mulig.

5087

ambumann
12/06/15, 19:00
Hvis noen har 5mm og 20mm spacerer så rop ut..

kenta68
13/06/15, 15:10
Prøver felger i dag :) skulle vært en halvmeter lavere men... :) best å holde det så orginalt som mulig.

5087
Hej du .Det blev bra du
Tack för handel än en gång
Med vänlig hälsning kenta

ambumann
13/06/15, 21:28
Hej du .Det blev bra du
Tack för handel än en gång
Med vänlig hälsning kenta

Ja du, felgene satt som ett skudd :) Takk for handelen Kenta!

Lasse R
13/06/15, 21:50
Utrolig hva felger gjør. Ser veldig bra ut :)

2førr10
15/06/15, 00:54
Fint eksemplar av en 240. Felgene tok seg bra ut :)

ambumann
23/06/15, 21:52
Tips til hvordan få hjulene normale? :) hjulene bygger mer ut forran en bak, dette er vel kjent... men hvordan få det til å bli nogenlunde likt? forran så er det helt på kanten for hva som kan gå uten å bli stoppet hver dag, må ha 5mm foran også for å få på senter kapselen på felgene..... mens bak er det endel mer å gå på.... vil nok trenger både justerbart panhardstag og spacere på sikkert 20mm minst bak! TIPS?? evt så selges felgene igjen for å få tak i noen andre...

Dan Bay-Johansen
23/06/15, 21:56
Du sitter jo på fasiten :-)

ambumann
24/06/15, 15:15
Du sitter jo på fasiten :-)

Ja mulig det, men det subber allerede nå i dumper uten spacere... men det er kun på ene siden så det er jo pga senke fjørene :) Men vil ha hjula heeeeelt ut i kanten bak... uten at det skal være helt jævelig å kjøre på :) og uten å valse skjermer osv...

ambumann
07/07/15, 18:35
Lurer på om noen har erfaringer med bruk av bilstein sammen med lesjøfors? vurderer bilstein clubsport bak vertfall i første omgang, ble bra med justerbart panhardstag da :) nå er akslingen rett og senkesett godkjent i vognkort :) går fremover...

ambumann
07/07/15, 22:48
Sånn tar no bilen form, beholder original bakende, prøver på skiltholder bak nå... skal ha på cromelist istedet for den sorte så det går i ett bak.. :)
5140

Lasse R
07/07/15, 22:53
Hvor kjøpte du panhardstaget?

Ser veldig bra ut :)

ambumann
07/07/15, 22:54
Hvor kjøpte du panhardstaget?

Ser veldig bra ut :)

Endte opp med å kjøpe av pedersen-racing, umulig å få tak i brukt... å lage selv gidder jeg ikke prøve på :) må vel bare bite i det å bestille bilstein clubsport rundt om også :)

Lasse R
07/07/15, 22:56
Ok :)

Viste du bilen med ocean hjula?

ambumann
07/07/15, 23:01
Ok :)

Viste du bilen med ocean hjula?

Nei hehe, da hadde de nok ikke vært like morsomme å ha med å gjøre... men skal nok få det til å se best mulig ut, hadde vært kult å fått det godkjent også... skjønner ikke hvorfor det er noe problem så lenge omkrets osv er innafor... samt dekk banen går innenfor skjermen eller hva de nå enn mener... :) Men planen for bilen er at den skal være så orginal look som mulig, kun senk på en sikkelig måte, fete felger og thats it... driver å undersøker priser på hellakering i utlandet... skal ha utstillings bil er målet... innvendig er den som ny å totalt urørt... så motiverende prosjekt i daglig bruk :)

Turbo_K
07/07/15, 23:28
det jeg skal gjøre med min for å få bakhjulene lenger ut er å flytte bakakselen 15mm frem, samt montere kortere/justerbare momentstag. Neste steg er å fjerne så mye som mulig av kanten i hjulbua. Dette er visstnok en kjent oppskrift.

ambumann
13/08/15, 18:55
Lite oppdateringer for tiden, men leter etter seriøst lakkeringsverksted i utlandet som kan hellakkere bilen, evt total restaurere hvis prisen er riktig :) tips mottas med takk.