PDA

Vis full versjon : V70 2003 dymano



NKS
24/05/15, 18:10
Hei!

Volvo V70 D5 aut. 163HK 2003 mod.

Har kjørt rundt med en irriterende brummelyd i motoren i flere år - vært innom Bilia i Lillestrøm for å få lokalisert dette, men de fant ikke ut av det. I går fant jeg ut hva som var galt:

Dynamoen knakk av festene og ble liggende løs i motorrommet. Heldigvis skjedde dette 20m hjemmefra. Da jeg tok ut dynamofestene, så jeg at dynamoen bare var festet med to skruer; de to på AC-motoren. Det tredje må enten ha falt ut eller aldri ha blitt satt i... Bytta dynamo på Bilia Lillestrøm i april 2011.

Håper jeg får reklamert på dette, men i tilfelle ikke:

Hvor bør jeg kjøper ny dynamo? Ser at de finnes på bruktbildatabasen for knappe 1000,- mens Volvo original koster 5-6000,- Regner med det finnes noe midt i mellom som er bra?

Mvh,

Nils

holter
24/05/15, 19:23
Hei. Jeg kjøpte på biltema skjetten for 3 år siden -prisen nå var 1599 . Men på dette forumet er jo alt fra biltema bare skrot , eller har bildeler 24.com til rundt 2400. sikkert mange andre på nett som har bra priser også -egentlig bare og søke ,så ingen grunn til og kjøpe brukt når du får nytt til bra priser.

NKS
25/05/15, 17:18
Hei. Jeg kjøpte på biltema skjetten for 3 år siden -prisen nå var 1599 . Men på dette forumet er jo alt fra biltema bare skrot , eller har bildeler 24.com til rundt 2400. sikkert mange andre på nett som har bra priser også -egentlig bare og søke ,så ingen grunn til og kjøpe brukt når du får nytt til bra priser.



Ja, det er sikkert bra nok. Ser de har en brukt dynamo på Skedsmo bilopphogging (et steinkast unna), men det er neppe noe poeng i å kjøpe en brukt til 750,- når det bare koster det dobbelte med en ny på Biltema.

Mvh,

Nils

holter
25/05/15, 18:10
Helt enig med deg der , men kanskje billia ordner det siden du byttet der i 2011 - er ivertfall verdt og prøve :)

NKS
25/05/15, 19:58
Helt enig med deg der , men kanskje billia ordner det siden du byttet der i 2011 - er ivertfall verdt og prøve :)

Jeg blir litt for..... om de ikke gjør det; de har jo glemt å skru i toppbolten.

holter
26/05/15, 17:05
Kan jo bli spennende og høre hva dem sier om det der :) ellers har jeg gode erfaringer med lørenskog bil og karavan (meca) har spart mange tusen når jeg har kommet til kort i skruing ved og gå ditt fremfor div andre steder i distriktet . Kjøpte vida så med litt mer erfaring med den så kanskje verksted turene blir sjeldnere :)

NKS
27/05/15, 21:00
Sjekka gjennom gamle kvitteringer og ser nå at Bilia har hatt mange muligheter til å finne denne feilen. Har vært innom tre ganger for å få fiksa brummelyden. Første gangen bytta de festene til staget over motoren; disse var dårlige sa de. Neste gang bytta de en dieseldyse, den var visst lekk. Tredje gangen bytta de de to løpehjula som dynamo/AC/servo-reima går over!! Ikke særlig bra dette...

holter
27/05/15, 22:42
Dem burde jo ha funnet feilen når du har vært der flere ganger for og fikse det og dem burde fortsatt og lete når ikke lyden ble borte . Syns det ikke på en diagnose så kan dem vel ingenting :)

Svirre
29/05/15, 11:53
En dynamo fra biltema er ingen fare å kjøpe. Det er ikke boschvare pr.dd, men de har noe som er ganske tilnærmet i dag :)

Ang. brummelyd så er det desverre ikke lett å finne ved å ha bilen på en 10 min prøvetur.
Spørsmålet er hva du mener med irriterende brummelyd. Er det konstant brummelyd som følger turtallet, eller er en variabel brummelys som føler turtallet?

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

NKS
05/06/15, 10:29
En dynamo fra biltema er ingen fare å kjøpe. Det er ikke boschvare pr.dd, men de har noe som er ganske tilnærmet i dag :)

Ang. brummelyd så er det desverre ikke lett å finne ved å ha bilen på en 10 min prøvetur.
Spørsmålet er hva du mener med irriterende brummelyd. Er det konstant brummelyd som følger turtallet, eller er en variabel brummelys som føler turtallet?

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Bilia Lillestrøm bytta dymano & reim kostnadsfritt - kudos til Bilia for dette! :)

Brummelyden er borte så det var nok vibrasjon i dynamo / dynamofester som var opphavet til denne.

Nils