PDA

Vis full versjon : Dyser S60 D5-2003



rundal
21/05/15, 09:50
Den eine dysa mi lekker litt, og spruter litt diesel...lukter jæ**** i bilen for å sei det sånn.

Trudde dysa var gåen, og reiste på Bosch for å få dei til å bestille ny.
Neida...han såg på dysa når bilen gjekk...og konkluderte med at dysa nok var i orden, og ga meg ein kobberpakning til 19 kroner som han meinte skulle gjere susen.

Godt fornøgd reiste eg derfra sidan han sa da var ein kurant sak å bytte: "løs dieselrøret og dei 2 torx-skruene og løft dysa opp" sa han.

Vel..eg har løyst dei 2 skruene, og skrudd løs dieselrøret. Men kan ikkje akkurat sei at dysa kom i fanget på meg av den grunn...turte ikkje ta i noko særlig.
Skal eg måtte bruke makt for å få den opp? Skru den ut?

Nokon som har gjort dette før?

konso
21/05/15, 19:20
Injektorene kan sette seg fast i toppen. Kan bli behov for litt makt, men er utrolig hva rustløser hjelper. Men har du diesellekkasje så hjelper ikke den pakninga, for den er kun til for å tette i bunn mot forbrenningskammer. Du har nok en defekt injektor

Torsen67
22/05/15, 09:40
Er ikke sikkert den er defekt. Prøv å vri dysa litt sideveis med en tang i godset. Skal løsne da etter et lite kakk.
De to festeskruene og bøylen som holder dysa fast bør øgså byttes. Koster ett par hundre hos Volvo.
Men du må få rengjort skikkelig ned i hullet der dysen skal. Hvis ikke vil det lekke på nytt.
Du kan prøve med lang skrutrekker med ei fille rundt som er dynket med rustløser eller lignende.

Svirre
22/05/15, 09:59
Eller så kan du lage verktøy selv. Skal være litt forsiktig med å vri og bende så mye på dysa, siden det er finmekanikk i den. Bruker slaghammer med mutter som jeg skrur på dysa i rørtilkoblingen for å få ut slike. Da trenger du ikke store kakket før det løser. Du får kjøpt slike, men usikker på hva det koster. Min er litt custom ;)

Men spørsmålet er: hvor på dysa spruter den diesel? Syns det hørtes litt rart ut at en kobberring skulle løse problemet, for det høres ut som om du må demontere dysa.

rundal
27/05/15, 11:48
Liten oppdatering, og takk for hjelp.

Den satt ganske så godt...mitt "spesialverktøy" ble en liten dekkspak fra Biltema, fikk pirket den opp med den :) Var ganske mye drit/belegg i "tunellen" som dysa satt i...var nok derfor den hang såpass.

Renset dysa og "tunellen" godt, satt på den meget dyre kobberpakningen til 19 kroner...ofra litt blod på veien...og vips var alt i orden :)

Svirre
27/05/15, 12:45
Så bra at slike billige løsninger kan hjelpe :)

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Torsen67
28/05/15, 00:29
Supert!