PDA

Vis full versjon : Masse feilmeldinger etter bremsebytte



Morgis
14/05/15, 20:12
Etter bremsebytte bak, begynte speedometeret å hoppe og danse.
Tenkte det var ABS sensoren som tullet litt.
Koblet på Dice, men den får ikke kontakt med bilen, og det popper opp flere og flere feilmeldinger i displayet på bilen med denne tilkoblet.
Etterhvert fryser speedometeret.

Får sånn halvveis lest ut feilkoder, og det er MANGE.
Ser ut til at en hel gren fra CEM har sluttet å fungere.

Kan det være en kortslutning i det elektriske håndbrekket som har oppstått, som tukler til hele bus systemet fra PBM til CEM?
Noen som har vært borti noe liknende?
4990

Stig-Arne
14/05/15, 20:25
Nå er jo CEM hovedstyreenheten i bilen, så ikke rart det er den som gir en mengder med feilmeldinger.

Kontrollert kontaktene inn til CEM ?
Hadde noe lignende med mengder av feil som dukker opp i displayet. Da var det kabelmatten inn til CEM som var defekt.

Morgis
14/05/15, 20:30
tok ut de 3 store kontaktstykkene og spylte dem litt i elektrorens. speedometeret ble faktisk værre etter dette

Stig-Arne
14/05/15, 20:37
Gjorde du rent etter elektrorensen? Så lenge kontakten er OK, så er jeg ingen fan av slik rens.

Forsøkt å koble ut f.eks PBM enheten?

En fin måte å feilsøke på er å koble ut en og en styreenhet til man oppdager at feilkode rushet roer seg

Regner med du har forsøkt å koble ut batteriet en stund og lignende?
Er jo merkelig at dette skal skje etter bremsebytte da.
Du brukte vel VIDA til å kjøre parkbrems motorene?

Morgis
14/05/15, 20:47
gjorde ikke rent nei. den skulle dampe vekk av seg selv visst.

har forsøkt å ta batteriet i 10min ja.

satte brekket i service-mode ja, og tilbake til normal etter skifte

Stig-Arne
14/05/15, 20:52
Ville gjort rent uansett. Siden du forteller at det ble verre når du forsøkte å gjøre rent.

Ellers virker det jo som om at CEM har fått seg en støkk.

Men siden du sist jobbet med PBM, ville jeg forsøkt å koble denne ut for å ekskludere denne.

Morgis
14/05/15, 20:56
har en finger på PBM. må undersøke mer på lørdag :)

Morgis
16/05/15, 20:56
Er nok en kabel eller kontakt en plass til CAN nettet bakover som er dårlig. Elbakluken sluttet å virke også.
Så jeg koblet fra det grønne kontaktstykket på CEM. Koblet av og på PBM modulen og et par sikringer bak. Koblet til og fra ABS sensoren og håndbrekkmotoren HB.
Vips, alt oppe å gå igjen, 0 feilkoder etter en times kjøretur.
Skummel feil dette, når jeg ikke finner feilkilde. Kan dukke opp igjen.

Morgis
17/05/15, 19:51
I dag gikk bilen heilt i stå. Kjørte en tur på jobb uten problemer. Hjem fra jobb derimot...
ingen respons fra gasspedal. Bilen legger seg på 1500rpm tvert og jeg kan tvangsgire den 1.-2.-3. gir.
Det gikk sent hjem.

Vida vil ikke komunisere med bilen.

Morgis
17/05/15, 19:56
Har hele CEM gått av med pensjon etter 530000km ?

Stig-Arne
17/05/15, 20:04
Det er vel ikke helt usannsynlig nei. Selv om de bør klare betydelig mye flere km etter min mening. Er ofte bare en måte å finne ut av det på, og det er å bytte CEM og se om ting fungerer da

Morgis
17/05/15, 21:15
Halvmillion på telleren er vel mer enn bilprodusentene ser på som "forventet levetid".

Eldre V70-XC90 hadde lekkasje fra frontvindu som tok knekken på CEM.
Ser ikke dette problemet på nyere modeller.

Alt er låst opp mot VIN og serienummer på alle moduler?
Å teste med annen CEM, vil vel aktivere startsperre med en gang

Stig-Arne
18/05/15, 07:28
Halvmillion på telleren er vel mer enn bilprodusentene ser på som "forventet levetid".

Eldre V70-XC90 hadde lekkasje fra frontvindu som tok knekken på CEM.
Ser ikke dette problemet på nyere modeller.

Alt er låst opp mot VIN og serienummer på alle moduler?
Å teste med annen CEM, vil vel aktivere startsperre med en gang

Tja, nå har jeg stort sett bare erfaringer med lastebiler, men styreenheter der går fint på det dobbelte uten problemer.
Men en styreenhet kan jo bli svekket om man bruker f.eks startkabler feil f.eks.
Men en styreenhet som har blitt behandlet på normal god måte, mener jeg bør holde lengre..:)

Men uansett. Hvordan det er med brukt CEM og opplåsning på personbiler vet jeg ikke. Men om du finner en med samme delenr. så bør det jo fungere å programmere denne mot din bil. Men dette bør du kanskje høre med merkeverksted om. Er jo dyrt å kjøpe ny bare for å prøve å finne ut at det ikke er CEM som har strøket med

th3-1nonly
18/05/15, 20:13
Oi i helvete, håper du får løst dette.

Lexaron
18/05/15, 20:29
Dette minner om noe jeg hadde på Disco'n (dårlig jording), men kan også være smittsomt. Stått litt for nerme et LR produkt litt for lenge? [emoji4]Håper du finner ut av det. Ingenting som er mer plagsomt enn slike feil..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Morgis
19/05/15, 14:47
hehe, hadde Disco3 før V70a, så det kan jo være det har vært noe i lufta som har landet med regnet nå :D

Morgis
20/05/15, 14:25
da har Frydenbø's tekniker funnet feilen. Styreenheten for adaptive svinglys var synderen. 3000kr for modul + programmering og feilsøkingsarbeid = 6000kr. Ny servo er også på vei til underkant av 5000kr.
Ei lite ripe i feriebudsjettet, men godt å få en friskmeldt bil

gswede
20/05/15, 18:14
Godt du fant ut av det, til heftig pris men det er ikke uventet.

Må si jeg blir mer og mer skeptisk til holdbarheten på nyere volvo. På min V50 f.eks var det ikke ett eneste system som var feilfritt - og det kun innen 100k km.
Et mareritt med ufattelige kostnader å holde ved like.

th3-1nonly
20/05/15, 18:30
V50 har jeg hørt det er mye krøll med, men så er jo den også bygget på Ford platform da om jeg ikke har skjønt det helt feil.

gswede
20/05/15, 18:49
Njaei, er vel Mazda og Ford som brukte Volvo. Uansett, V50 eller ei, ser det er mye gjengangerfeil på hele modellrekka

Stig-Arne
20/05/15, 19:00
Flott de fant feilen :)

Kan ikke si jeg sitter med følelsen av at nyere Volvo er så sårbar for feil.
Men joda, sammenligner man med eldre volvo ala 940 osv så er det jo mye mer elektronikktull i dag.
Men det er ikke bedre på andre merker, og noen er mer uheldig enn andre.

At en styreenhet gir opp etter 500 000 km, er nok ikke uventet. Du aner i tillegg ikke hvordan bilen har vært behandlet med f.eks starthjelp før du fikk bilen, dette kneler styreenheter, kanskje ikke i dag, men lengre frem i tid.

Har absolutt ingen betenkeligheter med å eie nyere volvo uten garanti.

Morgis
20/05/15, 23:21
Har hatt 2 feilfrie år og 80000km med min V70 etter at jeg kjøpte den, og det er lengre enn hva jeg var forberedt på når jeg kjøpte en bil med den kilometerstand.
Kunne sikkert funnet feilen selv, om jeg hadde brukt tid, men så nærmer sommeren seg med planlagte campingturer og festivaler, så er det likegodt å få reparert feilen fort så man får ro i sjela nedover europa med vogn på slep =)