PDA

Vis full versjon : større dyse spisser på v70I 2.5 tdi



meduza18
11/05/15, 15:21
Hei.
Har en v70 med 2.5 tdi som er chippa opp til 170hk med åpent luft filter.

Skulle hatt noen større dyser spisser. Men vilke? har snakka med kermitdyser men dei kunne ikkje gi meg svar
Siden det va en volvo.
Har dere noen forslag har lyst å nærme.meg 200hk pluss.


Og hjelper det med 2toms eksos fra cat? noen har sagt att det ikkje hjelper.

Takker for svar:-)

Svirre
11/05/15, 16:15
Greit å presisere at dette er et VAG-produkt ;) Volvo sin D5 kom ikker før i 2002, men nok om det.

Du har dieselgrossisten her i nærområdet i Hønefoss. De kan sakene sine. Trur de bytter alle 5 dysespissene og tar dem i testbenk for en veldig overkommelig sum. Veldig lurt å ta det i en testbenk når du endrer på standardverdiene for dysene. Det er viktig å huske på at det ikke nødvendigvis blir den effektøkningen du ønsker av å kun bytte dysespisser. Større spisser krever av og til en pumpe som er frisk og rask, ellers kan du risikere at den "spytter" litt mer enn å gi den dusjen du forventer å få. Men skal ikke drepe gleden enda :)

Hvis du skal ha noe særlig mer futt i motoren, så bør du starte med en annen turbo. Den er ikke glad i noe mer enn 1,7bar over tid -> 190hk ish. Litt usikker på om rådene er så glad i noe mer enn 200hk pga. momentet, men det får ikke jeg svart på.

Ang. eksos, så degraderer du om du går for 2". Sitter 2,5" orginalt på disse bilene. Du kan kjøpe eksos fra katalysatoren og bakover som er beregnet til FWD biler (lik på bensin som på diesel). Da fjerner du "balja" som henger under passasjersetet. Vil nok få litt bedre flyt på eksosen, også får du litt grommere lyd ;)

Ser også at du nevner åpent luftfilter. Monter tilbake orginal luftfilterboks med orginalfilter. Holder i massevis til den effekten du skal ha, også får du bedre bunndrag. Egentlig så går bilen vesentlig bedre generelt sett med orginalfilter enn med åpent luftfilter.

jerognal
11/05/15, 19:00
Har du ikke sperret EGR kan du begynne med det. Blir vesentlig mye friskere aks da. Så skal det gi litt å bytte CAT med rør.... skal ikke ha noe å si for avgass/EU. Alle med Caravelle erstatter cat'en med rør....

Ellers vet jeg disse blokkene tåler MYE. Vet om VAG-entusiaster som har skremt opp mot 700 gamper på den blokken. Men hvor lenge den da holdt vites ikke.... Det er en populær blokk å bygge motor på...

Svirre
11/05/15, 19:05
Glemte lott av EGR ja. Og disse blokkene tåler som sagt mye, men det er blokka. Ikke hva innmaten er god for.
Avgassmessig avgjør katalysatoren forskjellen på eu-ok og ikke.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

jerognal
11/05/15, 20:00
Dette med cat er jo bare noe eg leser på VW forumet. Sjøl har eg cat enda men når den ryker blir det raka-rør så får vi se hva Eu sier... men rart at alle sier de hiver den av og kjøper rakt rør og ingen får problemer på EU....

Svirre
11/05/15, 20:22
Dette med cat er jo bare noe eg leser på VW forumet. Sjøl har eg cat enda men når den ryker blir det raka-rør så får vi se hva Eu sier... men rart at alle sier de hiver den av og kjøper rakt rør og ingen får problemer på EU....

Mulig mulig. Jeg har ikke prøvd, så skal ikke pårope meg noe :) Spørsmålet kommer jo ved en evt. kontroll av hva resultatet blir der.

meduza18
11/05/15, 20:50
har prøvd å blokka egr ventilen men da får eg bare feilkode og prøvd hål med blending.
har msa 15.8
skal høre med dei i hønefoss, blir glad om eg klare å nærme meg 200hk eg :rolleyes:

Svirre
11/05/15, 21:01
Hvis du blokkerer egr og har svak vakumpumpe så kan du få slike problemer. Har MSA 15.8 selv, og det var problemet her. I værstefall så må du chippe bilen skikkelig og ikke med powerbox :)

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

meduza18
11/05/15, 21:28
åja dåså, ja pumpa mi klakker som en høne. har og tenkt på det i blandt..
Eg har skikkelig chip i bilen :cool:

Svirre
11/05/15, 21:34
Da er vakumpumpa sliten. Sannsynlig den som genererer feilkoden siden den ikke lager nok vakum til at egr-systemet reagerer på det.
Regner med at du kan ha litt tyngre bremsepedal også ;)

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

meduza18
12/05/15, 06:03
Ja tung e den. må bremse en halvtine før ankomst:cool:

turb00le
12/05/15, 06:46
Du kan jo fyre avgårde en mail til kermatdi.
Kan være greit å få lest av ett delenr på dysene og sende over det så de veit hva det er.

meduza18
24/05/15, 12:49
Hvis du blokkerer egr og har svak vakumpumpe så kan du få slike problemer. Har MSA 15.8 selv, og det var problemet her. I værstefall så må du chippe bilen skikkelig og ikke med powerbox :)

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Hei. Hat skiftet vakuumpumpw og vilken forskjell det blei på bremsene. Men tok og blokkerte egr-en får motorlys.
Blokerte du ved eksosen eller ved innsuget?

Svirre
24/05/15, 12:52
Hei. Hat skiftet vakuumpumpw og vilken forskjell det blei på bremsene. Men tok og blokkerte egr-en får motorlys.
Blokerte du ved eksosen eller ved innsuget?
Så bra :)

Har blokkert egr ved innsuget.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!