PDA

Vis full versjon : For tykk blanding?



Lauvås
10/05/15, 23:12
Hei. Jeg har en Volvo 240 1976 sedan jeg driver å mekker på for å få til å gå. har hatt problemer med kraftløs motor, men fikk fiksa det ved å bytte ut membranen i forgassern, som tydeligvis hadde røket. motoren er en b20a motor med en 175 CD strømbergforgasser, og slik som den er nå får jeg den opp i høyt turtall når den står stille, men den sliter litt når jeg er ute å kjører. Det som er så merkelig, er at når jeg gir gass så går motoren fortere og fortere, helt til jeg trykker pedalen ca. halvveis inn, da slutter den å dra, og det virker som den kveles/får for tykk blanding. Noen som har opplevd noe lignende/ har en anelse om hvor feilen kan ligge? Jeg er så usikker på om problemet ligger i forgasseren eller fordeleren. Jeg har ikke veeldig peiling på bil, men så vidt jeg har forstått er det er en slange som går fra forgasseren til fordeleren, som skal lage vakum, og dermed regulere fordeleren etter motorens hastighet...? eller? lurer på om det kan være noe med den? uansett, på forhånd takk for svar!

B230
24/05/15, 19:01
Vakuum skal gi litt tidligere tenning når motoren går med lett belastning, f.eks. på flatmark. I tillegg skal tenninga forskyves fram når du ruser opp fra tomgang, jeg har ikke erfaring med B20A men kanskje 15-20 grader? Dette kan du sjekke hvis du først har stilt inn tenninga med stroboskoplampe, og så bruker lampa mens du gir gass.