PDA

Vis full versjon : xenon shunt problem



4x4vinge
06/05/15, 08:44
Hei har en xc70 2004 mod med halogen orginalt og har montert på orginale xenon lykter fra en 04 mod
og har modifisert shunt og alt har virket bra ca 1 år nu og nå ryker shuntene i løpet av maks en uke
kan det være feil med en lykt---.-lyktene fungere heilt fint når shunten er byttet noen dager

Mvh Stig

FroBe
06/05/15, 09:58
55W halogen trekker mindre enn 5A fra 12V, shunten er dimensjonert for dette.

Siden 35W xenon trekker mindre enn 3A under drift modifiserer mange shunten ved å fjerne litt av metallet (40%) slik at motstanden blir høyere og shuntspenningen blir lik.
Problemet er at ballastene trekker opp mot 15A hver i tennøyeblikket når de leverer 25 000V til xenon-pærene. Dette kan føre til varmgang i den modifiserte shunten og dårligere kontakt i tilkoblingspunktene for shunten. Dårligere kontakt kan gi ennå mer varmgang.

Sjekk og rens kontaktene der shunten plugges inn.

Forøvrig er det mange som har hatt problemer med fuktighet i ballastene, det kan også gi problemer.

Jakke
06/05/15, 16:21
Ballastene ligger dårlig til, litt dårlig forsegling på baksida av lykta og du får fukt i lykta, som blir til dråper som renner ned på ballasten, og inn kontakten og ned på kretskortet. Skjedde for meg i fjor.

Jimmen
06/05/15, 17:19
Som Jakke sier, ballasten.

Skjedde samme til meg i vinter, ballasten på passasjersiden var full av vann.
Kjøpte ny, og pakket den i en pose samtidig jeg. :)

4x4vinge
09/05/15, 16:43
Har nå montert på en org shunt som ikke er boret i og da holder den men --- lampfel halvljus--- i display under kjøring

Mvh Stig

Jimmen
10/05/15, 15:50
Borret feil da?
Jeg kjøpte meg 5 shunter fra Ebay, slik at jeg hadde om jeg feilet.. funker på det 3 åre med den første jeg borra i :p

4x4vinge
10/05/15, 18:40
Tror ikke det er feil boret feil har jo funka 1 år