PDA

Vis full versjon : Avlesning av turbotrykk fra ecu



ola normann
05/05/15, 20:29
Hei, jeg har en bluethooth obdII dings, og får lest av noe som heter "Boost", denne avlesningen går fra vakum til trykk, er dette turbotrykket man ser her?
Hvis ja er det faktisk målt eller teoretisk/beregnet?

Grunnen til spørsmålet er at den går til 1.3 bar og det er vel ikke helt riktig.

2005 v70, 2,0t




edit: glemte ordet ikke

Jakke
06/05/15, 01:59
Det er turbotrykket, og det er målt fra MAP-sensor på innsuget om jeg ikke tar veldig feil.

1.3 bar stemmer ikke såfremst du ikke har noe steg 2-3 greier en plass.. Min steg 1 2.5T lavtrykksturbo lader nå 0.8-0.9 bar, og 2.0T er også en lavtrykksturbo, skal lade rundt 0.4-0.5 standard.

Men de OBD2-sakene bruker å få helt syke peaker, har sett min oppe i 1.8, det stemmer ikke. Som oftest i førstegiret det skjer.

ola normann
06/05/15, 11:30
Kjerra skal være original så vidt jeg vet, så da er de dataene bare humbug.

Svirre
06/05/15, 12:20
Det er de nok da. 1,3bar er rimelig heftig, selv til å være chippet. Sikker på at det ikke er 13psi du har lest av? Eller 1,3 Mpa?

ola normann
06/05/15, 12:38
I følge oppsettet til toque appen skal det være bar på trykk og ett eller annet på vakum.

Jakke
06/05/15, 15:48
Har du selv endra til bar? Standard bruker Torque å stå på psi på min mobil, måtte selv endre det manuelt. Kan forøvrig også endre vakum til å gå på bar også, synes det er mer praktisk.

Men som jeg sa tidligere så kan Torquen lese helt syke peaker som ikke er realistiske, før den faller ned til rett nivå, spesielt i førstegir av en eller anna rar grunn.

ola normann
06/05/15, 19:50
Har endret til bar, den går til ca 1 bar på pådrag på 3 og 4, har forøvrig ikke prøvd i første gir. 1,3 har jeg ikke sett med egne øyne men appen logger høyeste og laveste verdi.

Er dette noe man kan lese av i Vida?

locked
07/05/15, 22:45
Trykket som er oppgitt er absolute manifoil pressure, du må altså trekke fra ca en bar atmosfærisk trykk for å få ladetrykket.

Jakke
08/05/15, 07:20
Nei det stemmer ikke, den regner ut faktisk trykk, det er en instilling for det for å justere dette. Hvis ikke lader min bil -0.1 bar på maks, og det stemmer IKKE.

Men en ting jeg har lært er at max/min på Torque er ikke vits å se på, de er HELT feil.