PDA

Vis full versjon : Automatproblem D5



rundal
05/05/15, 07:27
Hei.

Har fått litt trøbbel med automatkassa mi. Den har lenge drevet og giret litt hardt, spesielt på kald motor...har bestilt momentstag for å sjå om det kan hjelpe på.

Men...no dei siste vekene har da dukket opp ein feil til som høres dyr ut desverre...

Dette gjelder når motoren er varm, ihvertfall enda.
Når eg setter i revers og skal rygge, så rykker bilen noe voldsomt. Det går an å rygge(ihvertfall enda), men heile bilen rister...virker også som at den har lite kraft når eg rygger.

Noen som har ein ide om kva dette kan være? Berre å bestille ny girkasse?

Når eg kjøpte bilen var den gått ca 180000, uten service/oljeskift på girkassa. Eg flushet den da på verksted, den har nå gått litt over 200000.

Morgis
05/05/15, 08:14
Høres ut som kassen din ønsker å permittere seg.
Gåen converter muligens.
Får du feilkoder ?

rundal
05/05/15, 08:29
Har berre ein sånn bluetooth feilkodeleser, den finner ingenting, og det står ikkje noko i display på bilen.

For ca 1 år sidan låste girkassa seg i gir, 4 gir trur eg. Da kom det opp eit eller anna med "vaxxellada serv. erfordras" i display, men etter å ha stoppet og startet har den fungert fint siden det.

Converter...då er da berre å bytte heile skiten? Nokon som veit delenummer på min kasse?

Morgis
05/05/15, 11:04
Må ha Vida for å lese ut.

Converter alene kan byttes, men om det er noe å hente på prisen vet jeg ikke

64PV
05/05/15, 11:18
Ville snakket med et automatkasseverksted om dette... det KAN jo vise seg å bli svært lønnsomt!
Dette siden de jobber kun med automatkasser, og har kanskje vært borti disse symptomene før?
Disse har visstnok reparert hundrevis av disse girkassene:
www.rats.no
www.automatgear.no

jerognal
06/05/15, 06:24
Ville prøvd en ny flushing igjen først. om du skriver i profilen din kor du bor kan det hende noen kan hjelpe deg med det. ikke vanskelig, men går endel olje da...
Kjøp gjerne rensemiddel og oljetilsetning til flushingen. Bruker selv QMI sine produkter på alle mine biler.

Hvordan er nivå på oljen? Husk det skal sjekkes med motor i gang.

rundal
09/06/15, 20:29
No har bilen vert på ein sjekk hos Automatgear Service(automatgear.no).

Konklusjon: eit rør som lekker, og 2(?) clutcher på reversen som var gåen...

Pris...37000 på reparasjon av dette, men han anbefalte byttekasse til 58000 inkludert arbeid :(

Er dette noe upris? Kor masse tar eit verksted i kun arbeidspenger ved bytte av girkasse? Har tidligere funnet overhalte kasse med garanti for 12-20000 på Finn...

TommyG
09/06/15, 21:00
No har bilen vert på ein sjekk hos Automatgear Service(automatgear.no).

Konklusjon: eit rør som lekker, og 2(?) clutcher på reversen som var gåen...

Pris...37000 på reparasjon av dette, men han anbefalte byttekasse til 58000 inkludert arbeid :(

Er dette noe upris? Kor masse tar eit verksted i kun arbeidspenger ved bytte av girkasse? Har tidligere funnet overhalte kasse med garanti for 12-20000 på Finn...

Da har prisen økt en del hos dem siste årene. Kan bilen kjøres? Volvo verksteder litt inn i Sverige blir gjerne en del rimeligere på byttekasse.

Jeg så en kvittering på 41 000,- på denne jobben pluss hoved service og leiebil i 2 døgn... Servicen skulle de ha 8600,- for her

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

rundal
09/06/15, 21:42
Bilen er kjørbar ja.

Såpass stor foskjell ja. Men han tar vel nokre tusenlapper for da røret som lekker og tenker eg.

Har vert innom tanken om ein tur til Sverige...men da passer jo aldri, og er eit stykke å køyre for ein vestlending :)
Regner med bilen i tilfelle må bli i Sverige nokre dager også...og litt greit med lokalt verksted om da skulle bli noko garantisak i ettertid.

TommyG
09/06/15, 21:48
Ta ett par dager fri og sleng på helgen, så er det en kosetur det. ☺ 2 dager mener jeg de brukte den gang

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

oyvind.stikholmen
09/06/15, 21:56
Hadde feil på converter på min og kjøpte kasse fra hellsten i Sverige og skiftet selv. Kassen kom på 27 000 inkl mva og frakt. Syns det var for liten forskjell i pris på reparasjon i forhold til ny( renovert ) dette er xc90 med tf80se 6 trinns kasse

jerognal
11/06/15, 15:51
Sjekket pris hos Hellstens i Sverige på gamle V70'en for et par år siden. 28K Svenske for ny kasse og arbeid. Da skulle jo Volvo ha bare 72K for kassen. ;)
Ville sjekket hva de skal ha for bytte jeg da om du klarer å halte den til sverige...

20VS60
13/06/15, 21:59
Bare et lite tips. Hvis du evt skal til Sverige, så bestill time i god tid. Det kan lett gå 2-3 måneder før ett Volvo verksted tar jobben. Jeg bestilte service 3 mnd før jeg reiste til Østersund for noen år tilbake.