PDA

Vis full versjon : Hvordan finne årsak til oljeforbruk? B5202S



hgnubel
28/06/10, 18:24
Motoren min bruker bortimot en liter olje i måneden (ikke presise målinger)... en B5202S, altså 2.0 med 10 ventiler. Står i en 850 og har gått ca 205.000 nå. Er ikke så gale at det er noen økonomisk krise i seg selv, men blir jo bekymret for om det kan være et symptom på noe som kan gå skikkelig gale etterhvert.

I den grad jeg kjører hardt så er det mer forstilling og dekk som får kjørt seg, det er sjelden jeg drar motoren over 4000 rpm. Omtrent all kjøring er med maks 2 personer i bilen, ikke tungt lastet, ikke tilhenger... men for tiden mest småkjøring. Ikke veldig mye kjøring heller, siden midt i mai har det blitt ca 1000km.

Oljefelle og alle slanger/rør til veivhusventilasjonen ble byttet i mai, + gravde ut det som var av dritt i oljekanalene så langt inn jeg nådde med et bor. Før blåste den litt oljedamp ut rundt oljepåfyllingslokket, men nå holder det seg fint og rent rundt der så jeg regner med det hjalp.

Men likevel bruker den altså endel olje. Hverken jeg eller mekaniker har klart å se noen lekkasje noe sted, og aldri oljefilm på bakken der bilen har stått parkert.

Har ikke fått noen merknader på avgassmålinger (PKK, o.l.) men vet ikke egentlig hva de måler etter der. Forbrenning er egentlig eneste jeg kan tenke meg for hvor oljen blir av, men hvordan? Slitne stempelfjærer er en tanke... Kan det eventuelt kontrolleres uten å plukke motoren helt i biter? Kompresjonstest, f.eks.?

Bensinforbruket ligger på ganske nøyaktig 1 liter pr mil på bykjøring, og har vært nede i 0.73 på langkjøring. Det er vel ganske normalt...

kermitt
28/06/10, 18:33
om du ikke har en utvendig lekasje så må de jo være innvendig. for å sjekke om det er slitne stempelringer kan du ta en kompresjonstest med og uten olje i sylindrene. neste på lista da er toppakning eller ventiltettninger. du ser også på pluggene om bilen bruker olje. hvertfall 1 liter på 1000km.

hgnubel
28/06/10, 18:59
Hvis stempelringene bør byttes, må man ta det ut fra bunnen med veiv og alt, eller kan man komme til bare ved å ta av toppen?

kermitt
28/06/10, 19:06
om du finner ut at du har utslitte stempel ringer må du ut med motor for få utbedret det. og da tenker jeg at det er like greit å bytte ut 10V`n med det samme den er ute. men det spørs jo hva du vil gjøre ut av det.

hgnubel
28/06/10, 21:07
Akkurat det jeg også tenker :)