PDA

Vis full versjon : Kjøp av V70N AWD -> Fallgruver?



Svirre
30/04/15, 15:20
Vurderer å skaffe meg en litt nyere bil, og gjerne med AWD, men ikke noe must. Jeg holder øya litt åpne på finn.no, og finner mange forskjellige biler i prisklassen 50-80k. Kan legge ved et par lenker slik at dere kan se bilene selv:

2000 V70N AWD 2,4T (http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=57619674&searchclickthrough=true)

2003 XC70 2,4d (http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=57961313&searchclickthrough=true)


Automatkassa er jeg klar over er en del tull med, og sjekke opp om disse evt. er byttet/fulgt opp. I tillegg har jeg hørt om div. barnesjukdommer ved D5 motorene fram til -04, men hvordan er haldexsystemet på disse bilene kontra viskosen jeg har på min -98 mod? Evt. andre ting jeg bør kikke etter bensin som diesel?

FroBe
30/04/15, 16:50
V70N med 2.4T ble kun levert med viskose frem till 2003, da kom 2.5T (210HK) med Haldex II.
I følge ryktene så ble V70N viskose justert ned litt i forhold til din. Fordelen er at den da ble mindre følsom for forskjeller i dekkdiameter, men at AWD-ytelsen ble litt dårligere.

http://www.awdwiki.com/en/haldex/

Haldex kan ha problemer med oljetrykksensor, eller med oljepumpe. Hvis pumpen ryker så ryker ofte sikringen også.

Svirre
30/04/15, 16:55
Om ytelsen blir litt redusert spiller egentlig ingen rolle for mitt bruk. Så lenge det er med å dytter litt på bakhjula så gjør eet mye mtp vinterkjøring.
Jeg føler at viskose er mer driftsikkert enn første haldex til Volvo? Om det tåler mer juling?

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

FroBe
30/04/15, 17:19
Så lenge hjulene er samme diameter så er viskosen idiotsikker.
Haldex er nok likevel et bedre AWD-system, og den elektriske styringen gjorde at Volvo kunne utstyre de nye AWD-modellene med antiskrens (DSTC).
Bilene med viskose har kun antispinn (TRACS).

Svirre
30/04/15, 17:21
Like greit. Anti-spinn kan jo slå av. Hehe.
Jo mindre el.nikk og komponenter som finnes, jo mindre sjans er det for at noe kan svikte.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

shellsas
30/04/15, 19:50
Har en v70 2002 2,4 t awd som har gått 187 000 km nå.
Kjøpte denne av familien når den hadde gått 115 000 km.
Er en veldig bra bil og Viskose-systemet gjør jobben veldig bra opp til hytta i skogen på vinteren.
Det som er byttet på bilen er automatkasse på 120.000km, sentrallås på begge bakdørene, alle fire hjullagre, alle støtdempere ( de bak er dyre om det er nivomat).
Ellers kun vanlige slitedeler som bremser, forstilling og regreim.

Kan trygt anbefale kjøp av bensinutgaven som er godt tatt vare på.

Kan legge til at på min bil er det ikke mulig å koble ut antispinn(STC), men mulig det går dersom man kjøper bryter og monterer dette.

FroBe
30/04/15, 20:35
Viskosesystemet fungerer dårlig uten antispinn, derfor kan TRACS (ABS-bremsing på fremhjul) ikke kobles ut på AWD-modellene med viskose.
Viskosekoblingen krever at begge forhjulene spinner samtidig før bakhjulene kobles inn, derfor brukes antispinn for å bremse det hjulet som spinner først slik at man fohåpentligvis skal slippe å stå fast og spinne på et hjul med en firehjulsdrevet bil...

Fremhjulsdrevne V70N har normalt STC (antispinn [ABS] pluss motorstruping) for å få bedre vinteregenskaper, eller DSTC antiskrens der alle fire hjulene kan bremses individuelt.

shellsas
30/04/15, 20:50
Viskosesystemet fungerer dårlig uten antispinn, derfor kan TRACS (ABS-bremsing på fremhjul) ikke kobles ut på AWD-modellene med viskose.
Viskosekoblingen krever at begge forhjulene spinner samtidig før bakhjulene kobles inn, derfor brukes antispinn for å bremse det hjulet som spinner først slik at man fohåpentligvis skal slippe å stå fast og spinne på et hjul med en firehjulsdrevet bil...

Fremhjulsdrevne V70N har normalt STC (antispinn [ABS] pluss motorstruping) for å få bedre vinteregenskaper, eller DSTC antiskrens der alle hjulene kan bremses.

Lærer stadig noe nytt :) Uansett, er veldig fornøyd med awdèn. Krabber seg frem på ubrøyta skogsveier uten problem.

Jakke
30/04/15, 22:47
Krever viskosen at det er spinn på begge forhjulene? Trodde det var samme system som på Haldex i selve girkassa, at den går på høyre foran, så om den ikke står i ro går mellomakslingen?

Svirre
30/04/15, 23:05
Nei, viskosen låser når framhjulene går fortere enn bakhjulene.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Morgis
01/05/15, 01:41
feil.
Vinkelkassen til bakdiffen er koblet på solhjulet på fremdiffen.
Sviver ett framhjul, vil "viskosen koble inn".
Bakhjulene vil jobbe så lenge girkassen er i gir.

dieseldyret
01/05/15, 19:51
Har ikke prøvd 1gen Haldex, men synes viskose varianten på min 01 V70XC er overraskende "med" og kan ikke si jeg har merket noe til treg innkobling. Har en god gammel A6 quattro med Torsen diff på gården også, og eneste forskjellen på fremkommelighet vil jeg si at er at Audien er mer leken med rumpa, mens 70en krever mye plass om man med vilje vil ha ut rumpa

Jakke
01/05/15, 20:16
Haldex 2.gen som sitter på Volvo er meget velvillig til å få ut rumpa. Om du vil, kan du fint ta det "sette stole gjennom midten"-trikset med å få bilen til å spinne rundt sin egen akse, tar tighte svinger med ræva hengende ute også :)

Morgis
02/05/15, 20:26
1gen som har slyngediff i bakakselen er nok mer leken enn 2.gen som har åpen diff i bakaksel.
Samtidig er 1.gen mye mer uberegnelig da man har tregheten i viskosen

Jakke
03/05/15, 10:08
Tregheten i viskosen ødelegger alt, at det er slyngdiff blir helt irrelevant. Dete blir så seigt for leking med viskose. Haldex kan låse 100% i senter på noe som 1/8 omdreining av forhjulet, da kommer rumpa brått selvom det er åpen diff bak.

Svirre
03/05/15, 10:10
Så for lekenhetens skyld så er 1. Haldex bedre? Og da snakker vi 2003 eller nyere?

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Jakke
03/05/15, 10:53
2003 eller nyere har IKKE Haldex 1. gen, de har Haldex 2.gen. 1. gen kom kun i tidlige Audi A3, Octavia og Golf. Noe forskjell på de, forstår ikke selv hva forskjellen er på lineær og proporsjonal "throttle".

S60en min... Vel.. https://www.youtube.com/watch?v=d5oYotsh8vE

Har ikke bedre film selv, men den virka veldig leken for min del, kontra en kompis sin V70 1. gen eller en V70 XC 1. gen. Var ikke noe særlig tregere å komme ut enn en Audi A4 med Torsen, dog var A4en mer å leke med som en baktrekker enn S60en, så det ble litt mer fart fremover samtidig med S60en, men det er ikke snakk om mye.

dieseldyret
03/05/15, 11:08
For ordens skyld, har du Haldex eller viskose på din S60? (tapatalk sier ikke noe om bilen din..)

Og når du snakker om 1gen V70 og V70XC, er det da nyere enn 2000 eller gamle S/v70 du mener?
Er det forskjell på visko i S/V70 og V70n 2000->?

Jakke
03/05/15, 11:20
Jeg har ikke viskose, har en 2.5T AWD 2003. Men såvidt jeg husker, og jeg har godt minne bare så det er sagt, så kom S60 ALDRI med viskose, for S60 kom med 2.4T AWD i 2002, og var den første bilen til Volvo med Haldex, kom året før V70 og XC70, stasjonsvognene fikk Haldex når 2.5T erstatta 2.4T i 2003.

Når jeg snakker om V70 1. gen snakker jeg om P80, ikke P2. Kan være det er noe forskjell ja, men tregheten i viskose er grunnet væska i koblinga, ikke grunnet slyngdiff eller annet, så tregheten er nok lik uansett.

Jakke
03/05/15, 11:22
https://www.youtube.com/watch?v=FSZVoBHv-vM

Her, en V70 XC P2 (2.gen, V70N altså) med viskose, opp en bakke..

Svirre
03/05/15, 11:22
1. gen V70(XC) med viskose er litt treg, ja. Men får du først varmen i viskosen, så opplever jeg den som rimelig frisk. Men til gjengjeld så slipper ikke rompa på lik linje som med P2-biler.

Jakke
03/05/15, 11:25
1. gen V70 har faktisk mer forspenning i viskosekoblinga etter det jeg har lest, så den skal være raskere enn P2 viskose.

Men ja, det hjelper jo at den er varma opp litt.

dieseldyret
03/05/15, 11:26
Ok, da er jeg med

Da vil jeg bare få tilføye at jeg oppfatter ikke viskose treg , bakhjula er med veldig raskt. Men jeg tipper Haldex kan sende mer av kreftene bakover enn viskose varianten kan, uten at jeg har noe tall på dette. Viskose kan vel max sende 50% bakover, og da oppfattes de nok mer understyrte og lite lekne i forhold til feks Quattro (ekte quattro riktignok) hvor det konstant ligger 56-60% driv bak

Svirre
03/05/15, 11:35
Viskosen låser INNTIL 50% av hva jeg har funnet ut. Så en 50/50 fordeling er mulig, men vanskelig. Har mye med tilstanden på drivlinja å gjøre også, og ikke minst tilstanden på viskosen.

Jakke
03/05/15, 11:50
Haldex har vel også "bare" 50/50, men den er meget villig til å havne der også.

Som nevnt ovenfor (tror jeg), så kan jeg ved å ta ut rett ABS-sikring (så anti-skrens forsvinner) få bilen til å spinne om sin egen akse uten gasspådrag. Som om noen slo en stolpe rett ned mellom forsetene.

Svirre
03/05/15, 12:05
Haldex har vel også "bare" 50/50, men den er meget villig til å havne der også.

Som nevnt ovenfor (tror jeg), så kan jeg ved å ta ut rett ABS-sikring (så anti-skrens forsvinner) få bilen til å spinne om sin egen akse uten gasspådrag. Som om noen slo en stolpe rett ned mellom forsetene.

AWD'n jeg har med viskose spinner rundt en akse sånn ca. der radioen sitter i dashbordet. Nå har ikke jeg målt noen ting, men jeg har kjørt piruetter med den bilen. Ingenting slår å ha 5 piruetter, komme seg ut av den, få den nydelige kurven ut av p-plassen, for så å ta kontra ut igjen. Riktignok utleveret en del flaks ved det tilfellet.

Jakke
03/05/15, 13:22
Tror det ligger i at det er mer spenning i viskosen på P80 enn P2. Så den låser raskere og mer enn P2-viskosen.

Morgis
03/05/15, 13:34
P80 har mer forspenning på viskosen, har slyngediff på bakakselen, samt enkel tracs som kan slåes av.

P80 er langt mer artig enn P2 sin viskosehaldex.
4PB2YDYz6ik

Jakke
03/05/15, 14:13
P80 har mer forspenning på viskosen, har slyngediff på bakakselen, samt enkel tracs som kan slåes av.

P80 er langt mer artig enn P2 sin viskosehaldex.

P80 har forspenninga som gjør den raskere å koble bakhjula på enn P2 sin viskose.

Men P2 har ikke noe viskosehaldex.. Enten er den viskose, eller så er den clutch-basert styrt av trykk i form av Haldex...

Morgis
03/05/15, 19:26
Haldex er produsenten. Det er haldex som leverte viskoseløsningene

volvoRsport
03/05/15, 20:04
Haldex er produsenten. Det er haldex som leverte viskoseløsningene

Det er vel GKN Driveline som har levert viskosekoblingen, ikke Haldex.

Morgis
04/05/15, 01:31
da lærte jeg noe nytt :)

Evolve_88
05/05/15, 21:22
Og Quattro kan ikke sammenlignes helt med Awd systemet til Volvo. De har begge 50/50 driv på aksler. Men med quattro kan du dra i brekk uten at du bremser alle fire hjula ☺ Den fordeler kraft til hver aksel. Men for oss volvo entusiaster så greier vi oss med det vi har

Morgis
05/05/15, 22:55
mange typer quattro systemer ;)
Men det gode gamle torsen systemet til quattro var flott

Evolve_88
05/05/15, 23:09
Joda, men tenker på alt med rettstilt motor med quattro med Torsen diff. Ikke de med "jukse quattro". Som har fått haldex og vinkelveksler.