PDA

Vis full versjon : Dempere 2011



Vegard__
28/04/15, 20:45
Finnes det noen "sport" dempere til min bil?

Min bil har rundet 144.000km og den er for myk... :(

Sjekka prisen på komplett sats med nivomat, men 10.000 bare for bak blir for dyrt. Tenker derfor å bare bytte fire dempere, og stivere anti-roll bar/krengingshemmer bak.

Noen som har noe input ang hvilke dempere som kan være ok?
Eller rett og slett bare går for originale dempere?

//Vegard

Rasp
28/04/15, 20:48
Følger med her, lurer litt på d samme

Vegard__
28/04/15, 21:06
Den satsen med nivomat er veldig fristende, den inneholder dempere, fjører og krengingshemmer. Samme type som brukes i Sport/Dynamic Edition.
Men 10.000,- for bare delene blir i drøyeste laget føler jeg... :)

Rasp
28/04/15, 21:21
Jeg har kjørt med senka bil no på orginale dempere og må vel belage meg på å skifte dei, men jeg har ikkje nivåmat da..

Vegard__
28/04/15, 21:30
Ok. Senking er ikke aktuelt :)
Men må få gjort noe med båt-følelsen.
Vet at den skal være myk, men jeg trenger mer kontakt med veien :)

Rasp
28/04/15, 21:33
En ting e ihvertfall sikkert å det er att orginal bil e en nytelse å kjøre men ble for mye båt for meg, men jeg lider litt for skjlnnheten som dei sier...

th3-1nonly
29/04/15, 12:34
Skiftet til noen Stivere H&R 40mm fjær på mine, og det gjorde stor forskjell for kjøregleden, gynger liksom ikke så jævlig i svinger lenger. Men komplett coilover sett eller noe ville jo vært det beste. Mener H&K har noen kit til bilene våre (Går utifra at du har en V70 ?)

Rasp
29/04/15, 12:51
Ja ble jo mere gøy med h&r fjører ja, men H&K hvor er det?

SagaPer
29/04/15, 12:57
Med Four-C Active Chassis, som i min bil, oppnår man kanskje samme effekt som du ser etter? På langkjøring setter jeg bilen i Advanced modus og da er bilen stiv og fin uten å krenge. På mindre lokale veier med humper og dumper kan man kjøre i Comfort eller Sport modus. Four-C Active Chassis lar seg nok ikke ettermontere så bilen må ha dette fabrikkmontert.

Les mer om Volvo Four-C Active Chassis her: http://www.ipdusa.com/techtips/10083/what-is-four-c-suspension-and-does-my-volvo-have-it.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/2037.jpg

Vegard__
29/04/15, 19:52
Skiftet til noen Stivere H&R 40mm fjær på mine, og det gjorde stor forskjell for kjøregleden, gynger liksom ikke så jævlig i svinger lenger. Men komplett coilover sett eller noe ville jo vært det beste. Mener H&K har noen kit til bilene våre (Går utifra at du har en V70 ?)

Sorry, klønete av meg å ikke skrive at jeg har en XC70 AWD :)

Vegard__
29/04/15, 19:53
Med Four-C Active Chassis, som i min bil, oppnår man kanskje samme effekt som du ser etter? På langkjøring setter jeg bilen i Advanced modus og da er bilen stiv og fin uten å krenge. På mindre lokale veier med humper og dumper kan man kjøre i Comfort eller Sport modus. Four-C Active Chassis lar seg nok ikke ettermontere så bilen må ha dette fabrikkmontert.

Les mer om Volvo Four-C Active Chassis her: http://www.ipdusa.com/techtips/10083/what-is-four-c-suspension-and-does-my-volvo-have-it.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/2037.jpg


Å etterinstallere 4C er vel heller fåfengt, Per?
:)

Så den ferga har vel seilt den dagen bilen ble levert uten 4C desverre.

Neste bil skal bestilles eller finnes med nivomat, eller evnt sport/dynamic.

flobben
30/04/15, 19:06
Søk litt på kw ddc så ser du at four-c drømmen kan realiseres. ;-)

Vegard__
30/04/15, 22:16
Søk litt på kw ddc så ser du at four-c drømmen kan realiseres. ;-)


He he, det er sikker mulig. Teknisk sett.
Men jeg bare aner at prisen er høy.....
Sikkert høyere enn hva som er oppnåelig og hensiktsmessig.
Vil jeg tro....

Vegard__
30/04/15, 22:25
Søk litt på kw ddc så ser du at four-c drømmen kan realiseres. ;-)

Ok. Lest.

Meh... Jeg vil ikke måtte bytte mellom soft og sport, jeg vil ha komfort OG bedre kjøreegenskaper. Jeg vet at de til et visst punkt er motstridende, men det finnes produsenter som klarer et visst kompromiss, og får til både sport og komfort. F eks BMW, Audi, Mercedes.

Men jeg vil ikke ha det, jeg vil ha XC70'n min :)
Jeg elsker Volvo'n. Every day!

Men jeg vil at den skal være litt mindre myk, og ha litt mindre body roll, og ikke bånne demperne så ofte.

Jeg vil ha en LITT stivere bil. Men fortsatt ha komforten.

Er det bare nivomat som er veien, eller finnes det dempere som gjelper meg litt på vei? Evnt må jeg bytte fjærer?

Vatnehol
01/05/15, 13:34
Jeg monterte i går tykkere krengestag bak fra ipd, du verden for en forskjell det ble, inntrykket ble at den ble litt stivere og ligger nå plant i svingene uansett hvor hardt jeg kjører.

Vegard__
01/05/15, 21:16
Jeg monterte i går tykkere krengestag bak fra ipd, du verden for en forskjell det ble, inntrykket ble at den ble litt stivere og ligger nå plant i svingene uansett hvor hardt jeg kjører.

Hei, jeg satt akkurat å letet etter IPD deler :)

Bestilte du fra USA selv, eller har du funnet noen forhandlere her i Norge, evnt Sverige?

Jeg har byttet krengestag bak til tykkere Eibach-greier på flere Suburban og Tahoe, med samme gode effekt som du beskriver, så jeg deler absolutt din opplevelse. Nå gjenstår det bare å få dette til på XC70'n :)

En annen ting, på ipd.com så finnes det jo ingen D3/5 diesel, kun T6/5 bensin AWD. Passer disse til dieselen? Jeg tror jo at det ikke er stor forskjell på bakramma på en D3 og T5 så lenge det er AWD?!
-ka du trur?

Vatnehol
02/05/15, 01:42
jeg bestilte fra ipdusa.com når det var tilbud på de sist, er ofte tilbud på disse stagene. så lenge du ikke skal ha motor deler eller enkelte drivverk deler så er det bare å velge t6 der.

har sett noen som har forhandlet ipd i norge og sverige, men det har vært så dyrt at du sparer 50% på å handle direkte fra ipdusa.com

jeg byttet også ende linkene fra ipd i lag med staget, og er veldig fornøyd :)

GBXC
02/05/15, 16:28
jeg bestilte fra ipdusa.com når det var tilbud på de sist, er ofte tilbud på disse stagene. så lenge du ikke skal ha motor deler eller enkelte drivverk deler så er det bare å velge t6 der.

har sett noen som har forhandlet ipd i norge og sverige, men det har vært så dyrt at du sparer 50% på å handle direkte fra ipdusa.com

jeg byttet også ende linkene fra ipd i lag med staget, og er veldig fornøyd :)

Er det "plug & play" å bytte disse delene? Jekke opp bakvogn og demontere? Er foringene enkle å få på plass?
Har du evt også skiftet lenke stagene til "IPD- edition" foran?

Eirik R
02/05/15, 18:49
Volvo leverer jo nå en Dynamic utgave av XC70, prøvde den i høst og den var som å kjøre XC60. Mye stivere en min XC70. Jeg var inne på tanken på å bytte til dette oppsettet på min. For min er også mye båt i svingene.

Men pr nå har jeg ikke noe oppslagsverk for å se på delenummer, men kanskje noen her inne har mulighet for å sjekke hva som er endret på dette oppsettet i forhold til standard.

Jack89
02/05/15, 20:14
R Design fra 08 og oppover passer vell uten store modifiseringer

Vatnehol
02/05/15, 22:26
Er det "plug & play" å bytte disse delene? Jekke opp bakvogn og demontere? Er foringene enkle å få på plass?
Har du evt også skiftet lenke stagene til "IPD- edition" foran?

Ja, det var veldig enkelt og fort gjort på xc70.
Brukte to jekker bake, en på hver side, løftet opp så begge hjulene var så vidt over bakken, min har gått ca 70k km, så ting satt ikke noe særlig fast, endelinkene blir tatt med moment, de skal ikke strammes til det stoppes da skviser du foringene der.

tror jeg brukte ett kvarter på jobben etter bilen var hevet. dette var med 18 tommerene, om du har mindre felger og skal bytte endelinkene så må du sikkert av med hjulet for å komme til festinga på endelinken, jeg tok det bare med en forlenger gjennom felgen.

foringene fylles med medfølgt gris og trykkes bare over stager på utsiden av stopperene. tar over brakettene og bruker original boltene for å feste igjen.

var en veldig lett jobb.

ikke fremme, prøvde de på s60'en men de varte ikke lenge, så på den har jeg bare kjørt på originale.

jeg har four c på xc70'en, bilen er stiv den i advanced, men den legger seg like mye i svingene uansett innstilling. staget fra ipd ordnet dette, så nå er advanced virkelig stivt og bilen ligger i vater i svinger.
comfort har blitt det sport modus var før jeg byttet.
opprinnelig var comfort håpløst å kjøre i på dårlig veg, slingret så mye man nesten slo ut sideruten med skallen.
demo bilen jeg prøvde før jeg kjøpte var skikkelig blaut, mellomting av comfort og sport, men likevel veldig forskjellig. både fruen og jeg ble faktisk bilsyk når vi satt i passasjer sete på den. og vi blir aldri bilsyk :p

Vegard__
03/05/15, 09:38
jeg bestilte fra ipdusa.com når det var tilbud på de sist, er ofte tilbud på disse stagene. så lenge du ikke skal ha motor deler eller enkelte drivverk deler så er det bare å velge t6 der.

har sett noen som har forhandlet ipd i norge og sverige, men det har vært så dyrt at du sparer 50% på å handle direkte fra ipdusa.com

jeg byttet også ende linkene fra ipd i lag med staget, og er veldig fornøyd :)

Sweet [emoji106]

Takk for tilbakemelding.
Da blir det fult kit.

Vegard__
03/05/15, 10:47
Volvo leverer jo nå en Dynamic utgave av XC70, prøvde den i høst og den var som å kjøre XC60. Mye stivere en min XC70. Jeg var inne på tanken på å bytte til dette oppsettet på min. For min er også mye båt i svingene.

Men pr nå har jeg ikke noe oppslagsverk for å se på delenummer, men kanskje noen her inne har mulighet for å sjekke hva som er endret på dette oppsettet i forhold til standard.

Jeg tenkte også å prøve en Sport/Dynamic Ed. men Bilia Drammen (Lier) var ikke så interessert i å skaffe en tilveie for prøvekjøring, selgeren satt tydeligvis å sov og ville helst ikke bli forstyrret... Så jeg har ikke fått prøvd forskjellen enda.

Jeg tror jeg går for å kjøpe originale dempere fra en Sport, har et VIN fra en svensk annonse på en 2014, pluss IPD krengingshemmer bak, det bør gjøre susen. Sport-demoerne er i følge Volvo 25% stivere, så kombinert med IPD bør det bli en helt ny bil :)

Vegard__
03/05/15, 10:51
VIN på den svenske Sport 2014 modellen er: YV1BZ8156F1208441 hvis noen har tilgang til deledatabase.

Vegard__
05/05/15, 12:24
Fra Sport/Dynamic Edition, uten nivåreguleting:

Fram, marked 58 ,
Höger 31323217 pris 1260kr
vänster 31323216 pris 1260kr

Bak, marked c4 31429277 1240kr

Vegard__
05/05/15, 12:25
Så ja, jeg fant det ut.

Dette, kombinert med IPD krengningshemmer, pluss stag forran og bak, så forventer jeg en helt ny bil.

Blir spennende :)

Eirik R
07/05/15, 10:37
Fra Sport/Dynamic Edition, uten nivåreguleting:

Fram, marked 58 ,
Höger 31323217 pris 1260kr
vänster 31323216 pris 1260kr

Bak, marked c4 31429277 1240kr

Er dette priser med VCCN rabatt? Eller standard priser?

Vegard__
07/05/15, 20:52
Er dette priser med VCCN rabatt? Eller standard priser?

Dette er svenske veiledende priser.

Ingen ide om hva de norske prisene er desverre.
Men jeg er i Gøteborg i ny og ne, så jeg ser utelukkende på det svenske markedet for alt som har med Volvoen å gjøre.