PDA

Vis full versjon : Vindusvisker på bakrute XC70-03 død - hjelp



4-trekkeren
25/04/15, 17:28
Plutselig står bakviskeren på min kjære 03-XC70 helt stille. Den hadde enn liten "pause" for kort tid siden da den ikke virket et par dager, for så å virke et par dager til før den døde helt. Sikringen er ok, så det er vel motoren som er gåen. Tenkte at jeg skulle titte litt på dette, men fikk ikke (enkelt) av trekket på luka. Etter å ha løsna de fire synlige skruene satt trekket like fast. Med fare for å knekke enn haug med plastfester så feiget jeg ut og gav opp. Derfor spør jeg heller om råd på forumet slik jeg pleier :-) Så - hvordan får man av trekket, og er det enn vanlig feil at viskermotoren dør på denne måten? På forhånd mange takk for svar.

Per Turbo
25/04/15, 17:42
Ja veldig vanlig at disse motorene ryker med tiden.

Trekker sitter bare i klips utenom de 4 torx skruene, så bare å nappe av.



Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

sekse
25/04/15, 17:53
Helt vanlig ja. Årsaken er ofte at det blir stor friksjon i gjennomføringen/akselen i bakruta og dermed ryker motoren til slutt pga belastningen.

4-trekkeren
25/04/15, 20:46
Takker for rask respons :-) Da er det vel bare å brette opp ermene og skifte motoren da...

torwith
26/04/15, 08:39
Plutselig står bakviskeren på min kjære 03-XC70 helt stille. Den hadde enn liten "pause" for kort tid siden da den ikke virket et par dager, for så å virke et par dager til før den døde helt. Sikringen er ok, så det er vel motoren som er gåen. Tenkte at jeg skulle titte litt på dette, men fikk ikke (enkelt) av trekket på luka. Etter å ha løsna de fire synlige skruene satt trekket like fast. Med fare for å knekke enn haug med plastfester så feiget jeg ut og gav opp. Derfor spør jeg heller om råd på forumet slik jeg pleier :-) Så - hvordan får man av trekket, og er det enn vanlig feil at viskermotoren dør på denne måten? På forhånd mange takk for svar.

Jeg hadde samme problemet som deg med visker som fungerte delvis av og på. Til meg var det ledningsnettet som var brutt i overføringa fra bakluka og inn i bilen. Sjekk om motoren din får strøm.

4-trekkeren
26/04/15, 09:27
Takk for tips :-) Dette skal sjekkes først da motoren var svindyr. Billigste (Skruvat.no) kostet 2300.- Hadde forresten samme feilen i ledningsnettet på min forrige V70XC-99 da øvre bremselys konka ut. Får sjekke litt på dette da.

griffin
26/04/15, 22:22
På min var det tannhjulet som var utslitt. Trodde jeg måtte ut med et par tusen for ny motor, men fikk tak i nytt tannhjul på ebay for ca 200 kr! Funker som bare det nå :)