PDA

Vis full versjon : Soltak som bare tikker



Roye
21/04/15, 10:12
Noen som har en løsning på soltak som ikke åpner seg men bare gir et tikk. Bruker man skrutrekker og skrur en kvart omdreining starter soltaket. Det gjelder begge veier.

Svirre
21/04/15, 14:02
Da er drevet i nøytralposisjonen ødelagt. Enten bytte drev eller gå løs på å bytte hele motorkasetten.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

PVT
21/04/15, 22:14
hadde dette problemt på min takluke også. tok ut motor og gikk over loddinger.
er 2 styre relere i motoren ta en titt på disse 2 stk røde små bokser som styrer lukke og stopp funksjon.
Samt dro ut hele wireren med styreskinner som trekker takluka, rensa og smurte den opp med ny olje.
du kan faktisk demontere ganske mye uten å ta ut kasetten. da jeg monterte det sammen igjen, var det fortsatt hint til tikking i vippe funksjonen.
Flytta deretter de wirene litt og litt til det ikke tikket mere og i etterkant har jeg ikke hatt problemer med takluka.

Svirre
21/04/15, 22:23
hadde dette problemt på min takluke også. tok ut motor og gikk over loddinger.
er 2 styre relere i motoren ta en titt på disse 2 stk røde små bokser som styrer lukke og stopp funksjon.
Samt dro ut hele wireren med styreskinner som trekker takluka, rensa og smurte den opp med ny olje.
du kan faktisk demontere ganske mye uten å ta ut kasetten. da jeg monterte det sammen igjen, var det fortsatt hint til tikking i vippe funksjonen.
Flytta deretter de wirene litt og litt til det ikke tikket mere og i etterkant har jeg ikke hatt problemer med takluka.

Tydeligvis flere alternativer her ja :) Var noe ca. slikt på en av bilene jeg hadde, men der var det noen som ikke var helt lenger.

Roye
07/05/15, 14:10
Takk for svar!


hadde dette problemt på min takluke også. tok ut motor og gikk over loddinger.
er 2 styre relere i motoren ta en titt på disse 2 stk røde små bokser som styrer lukke og stopp funksjon.
Samt dro ut hele wireren med styreskinner som trekker takluka, rensa og smurte den opp med ny olje.
du kan faktisk demontere ganske mye uten å ta ut kasetten. da jeg monterte det sammen igjen, var det fortsatt hint til tikking i vippe funksjonen.
Flytta deretter de wirene litt og litt til det ikke tikket mere og i etterkant har jeg ikke hatt problemer med takluka.

Gjorde du dette uten å demontere innertak?
Tror ikke det er relene, da det funker noen ganger begge veier, prøver å smøre opp og flytte litt på wirer først

PVT
07/05/15, 18:06
rørte ikke innertaket bare dekslet der motoren stod.

vaiern ble dratt ut ovenfra når selve luka er skrudd av sammen med dekslet på oversiden.
sitter med 4 små svarte skruer
så dro jeg den ut og rensa den og satte den inn med fersk olje
hele waiern er dekka med pels så derfor tror jeg ikke den gjør samme nytte med feks fett av noe slag

Roye
07/05/15, 18:06
Fiksa det!

For andre som har lignende problem, dette var det jeg gjorde:

-Kjørte takluka helt fram/opp
-Tok av dekslet under motoren
-Tok ut motoren (2 stjerneskruer, 1 jordingsledning og 1 kontakt med to ledninger på)
-Tok av det hvite plastlokket
-Tok ut det oransje kam-drevet og smurte dette godt inn med fett for og så sette det inn igjen
-Smurte opp med flytende grease og sørget for at de tre tappene gikk lett og fint. Var nok her problemet lå da den gule midterste tappen ikke ville gå tilbake etter kammen hadde passert.
-Klemte plastlokket på plass
-Satte fast ledninger og kjørte motoren fram og tilbake til at jeg var sikker på at den var blitt stabil. Hadde litt problemer med at den hang seg opp et par ganger.
-Kjørte motoren helt fram/opp
-Monterte motoren
-Smurte alt av bevegelige deler rundt takluka. Takluka gikk plutselig mye lettere :)

Job well done!

Roye
07/05/15, 18:08
rørte ikke innertaket bare dekslet der motoren stod.

vaiern ble dratt ut ovenfra når selve luka er skrudd av sammen med dekslet på oversiden.
sitter med 4 små svarte skruer
så dro jeg den ut og rensa den og satte den inn med fersk olje
hele waiern er dekka med pels så derfor tror jeg ikke den gjør samme nytte med feks fett av noe slag

Da skal jeg prøve det også en dag.

PVT
07/05/15, 18:15
Da er det jo i orden, så lenge den funker så er det ikke noe vits i å gjøre jobben, hadde allerede gjor det du beskrev der tidligere ut hell.
men vaiern så ut som den var dekket av leire når jeg dro av senere.

Roye
07/05/15, 18:28
Nei, jeg tror jeg vil ta den ut og få rensa den og smurt den inn som du sa. Merker at motoren blir fort varm så soltaket glir sikkert ikke så lett som det burde

Roye
08/05/15, 15:14
Har brukt takluka flere ganger og har fungert hele tiden!