PDA

Vis full versjon : 96-mod 945 med FK liker ikke tomgang, spyr feilkoder...



vangsfreaken
20/04/15, 22:47
fatter meg i korthet siden jeg helst vil sove nå: har over lengre tid slitt med en kranglete bil som ikke tåler å stå på tomgang uten å spy feilkoder. om jeg kjører bilen varm for så å stå parkert på tomgang i 5 minutter kommer motorfeil-lampa (også kjent som "lambdalampa") opp. bilen oppfører seg helt normalt under vanlig kjøring, men uansett hva jeg gjør tåler den ikke å stå stille. symptomene begynte forøvrig rett etter jeg byttet eksosanlegg (fra originalt til 3" JT med 2 dempere og kat) så jeg mistenker lambdasonde, men det kan være en ren tilfeldighet. bilen går rent og pent, ingen unormal oppførsel eller røyk, men med en motor som går i nødmodus drikker det jo bensin så det holder :p er jeg inne på noe når jeg mistenker lambdasonda, eller høres det ut som noe annet? har ikke råd til full overhaling for å si det sånn, så det hadde jo vært greit om man begynte å bytte deler som faktisk har noe med feilen å gjøre så man kanskje blir ferdig med det :) har også fått forslag om for eksempel innsugspakning, men jeg syns liksom det virker så rart når feilene begynte rett etter jeg bytta eksosanlegg...

Skårholen
21/04/15, 09:52
Er det innsugspakning vil den 'jage' du finner det lett ut om du bruker startgass. Tps og tomgangsmotor fungerer og er riktig innstilt? Jeg har opplevd å få motorlampe hvis tomgangen havner under 3-400 og opp igjen.

Roye
21/04/15, 10:04
Jeg har slitt med litt irr i lambda-kontakten og fikk lignende problem da jeg begynte å fikle med den.
Dyppa begge kontaktene i sitronsyreløsning over natta og wd40 før jeg kobla de sammen og det har fungert som gull siden.

Kan også være brudd på en ledning eller at lambda'n har fått seg et illebefinnende. Har du prøvd en annen lambda-føler?

vangsfreaken
21/04/15, 10:17
Virker ikke helt som det er snakk om ledninger eller kontakter siden det bare skjer på tomgang, da tror jeg heller på at selve sonda begynner å bli dårlig sånn at den sliter med å lese av... Har heller ikke tilgang på flere sonder, så er liksom ikke så lettvint å teste :p


Sent from my iPhone using Tapatalk

vangsfreaken
21/04/15, 18:30
Ingen som har flere forslag?


Sent from my iPhone using Tapatalk

vangsfreaken
21/04/15, 19:24
etter litt googling fant jeg ut at man visst nok kan måle spenning på lambdasonda for å se om den funker som den skal, så jeg avisolerte noen kabler å sjekka... utifra hva jeg leste skal den ligge mellom 0.2 og 0.8 volt på tomgang om den funker, å jeg målte min til 0.5 med et fall ned til 0.45 ved litt rusing, så jeg går utifra at sonda fungerer inntil videre...

Er det innsugspakning vil den 'jage' du finner det lett ut om du bruker startgass. Tps og tomgangsmotor fungerer og er riktig innstilt? Jeg har opplevd å få motorlampe hvis tomgangen havner under 3-400 og opp igjen.

så visst ikke innlegget ditt før nå... bilen går som sagt normalt på tomgang, ligger på rett turtall å går relativt jevnt, så da er det nok ikke det... bilen går aldri under normal tomgang med mindre jeg tvinger den med clutch, å selv da er det vanskelig å få lampa til å tenne... selv om de presterte det på EU-kontroll :p

Skårholen
21/04/15, 21:25
Hm nei da er jeg fri for ideer.

vangsfreaken
21/04/15, 22:25
Hm nei da er jeg fri for ideer.

Da er vi to...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Skårholen
21/04/15, 22:38
Kom på en ting til når jeg leste i en tråd her, veivhusventilasjon.

volvo245gl
22/04/15, 17:44
etter litt googling fant jeg ut at man visst nok kan måle spenning på lambdasonda for å se om den funker som den skal, så jeg avisolerte noen kabler å sjekka... utifra hva jeg leste skal den ligge mellom 0.2 og 0.8 volt på tomgang om den funker, å jeg målte min til 0.5 med et fall ned til 0.45 ved litt rusing, så jeg går utifra at sonda fungerer inntil videre...


så visst ikke innlegget ditt før nå... bilen går som sagt normalt på tomgang, ligger på rett turtall å går relativt jevnt, så da er det nok ikke det... bilen går aldri under normal tomgang med mindre jeg tvinger den med clutch, å selv da er det vanskelig å få lampa til å tenne... selv om de presterte det på EU-kontroll :p

Lambdaen skal pulsere mellom 0,1 og 0,9 volt når motoren er i gang. Ved høyere turtall skal pulseringen øke i frekvens.
Hvis den ligger fast på 0,5 er den nok gåen.

vangsfreaken
22/04/15, 18:57
Lambdaen skal pulsere mellom 0,1 og 0,9 volt når motoren er i gang. Ved høyere turtall skal pulseringen øke i frekvens.
Hvis den ligger fast på 0,5 er den nok gåen.

Konstant pulsering altså, på tomgang?


Sent from my iPhone using Tapatalk

volvo245gl
22/04/15, 20:13
Konstant pulsering altså, på tomgang?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, variere opp og ned. Men da må du først få motoren varm.
Når motoren er kald ligger den på ca 0,3-0,4 volt, for så å pulsere når motoren er varm.
Gir du da gass så skal den pulsere raskt.
Målt med ociloskop skal den pulse slik:http://www.motortech.no/bilder/picotech/p3-oxygen-sensor.jpg

Da kan lese om den her: https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineSensors.html#OxygenSensorLifeandDiagnostics

vangsfreaken
22/04/15, 21:16
Målte på varm motor ja, så da spørs det om jeg må få lånt meg ei sonde å få testa det da :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

vangsfreaken
23/04/15, 20:42
Fikk lånt sonda til skårholen idag å bilen gikk fint på tomgang, så da ser det ut som jeg har funnet feilen... Så da er det bare å prøve å finne ei billig sonde da... Takk for hjelpa folkens, å spesielt skårholen som var villig til å låne bort sin :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

volvo245gl
24/04/15, 12:34
Fikk lånt sonda til skårholen idag å bilen gikk fint på tomgang, så da ser det ut som jeg har funnet feilen... Så da er det bare å prøve å finne ei billig sonde da... Takk for hjelpa folkens, å spesielt skårholen som var villig til å låne bort sin :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kjøpte nettopp en fra Skruvat, orginal Bosch til fin pris. Ikke kjøp Bilextra sin EPS den ryker etter et år.

vangsfreaken
24/04/15, 15:40
Kjøpte nettopp en fra Skruvat, orginal Bosch til fin pris. Ikke kjøp Bilextra sin EPS den ryker etter et år.

Jeg vet ikke helt hva "fin pris" vil si, men har du en link? :p


Sent from my iPhone using Tapatalk

volvo245gl
25/04/15, 08:51
Jeg vet ikke helt hva "fin pris" vil si, men har du en link? :p


Sent from my iPhone using Tapatalk

http://www.skruvat.no/Show.aspx?k=lambdasonde

Nå har nå ikke jeg turbomotor, så jeg fikk noen andre priser på min.
Men ikke gale disse heller.
Tast inn regnr så får du helt rett.