PDA

Vis full versjon : volvo 940 t5 ruser seg med en gang ved oppstart ! HASTER !!



kristiansle
20/04/15, 00:19
:mad:

hei !
har bygd tilnærmet ferdig min volvo 940 t5-r, men ved oppstart så ruser motoren seg opp med en gang ! altså null tomgang..

jeg har prøvd tilnærmet alt som er og prøve !

jeg kan nevne noe av det som er prøvd:

bytta tomgangsregulator.

målt ut kontaktene til tomgangsregulatoren, gasspjeldsensor, veiv sensor, kam sensor.. men uten kam og veiv så hadde den ikke startet.

bytta hele gasspjeldet med føler.

og så har jeg satt på wisegripe tang før tomgangsregulatoren og da går den ned til ca 2000 omdreininger i et par sek og så stopper den................

gått over innsuget med startgass for og høre om den ruser seg..

dette er noen av tingene jeg har gjort og jeg er igrunn rimelig tom for både svar og evt alternativer..

kan det evt være hjernen som driver og kødder ??

trenger seriøs hjelp hæær ! takker for svar !

turb00le
20/04/15, 05:45
Høres egentlig ut som at spjeldet er feiljustert eller defekt så det slipper gjennom for mye luft i "lukka" stilling.

kristiansle
20/04/15, 10:49
det satt på et 850 GLT spjeld.. og har prøvd og bytte om begge sensorene, men jeg har jo 3'' trykkrør og IC kan det ha noe og si f.eks ? at den presser for mye luft gjennom tomgangsregulatoren?

turb00le
20/04/15, 11:04
På tomgang så har du undertrykk i innsuget, dvs at den suger gjennom tomgangsregulatoren. Størrelsen på trykkrør har ikke noe å si da.
Kom til å tenke på at du skrev at den går ned på 2000rpm før den stopper uten tomgangsregulatoren, da kan det igrunn ikke være noe mekanisk i spjeldet heller for da ville den ikke stoppa.

Høres veldig merkelig ut detta her for det ene slår i hjel det andre.

Har du testa f.eks uten lmm innkobla? Åpen dump eller andre ting som kan slippe inn falskluft etter lmm?

kristiansle
20/04/15, 11:16
ja har testa uten.. men det må jo være noe med hjernen som gir et signal om at det er flat pedal eller at det er mye gass som skal gis.

Svirre
20/04/15, 12:19
For å teste falskluft skikkelig, så er 5mm hull i en kork fra en stor mjølkekartong ideelt. Den går rett på slangen til tomgangaregulatoren (TGR), og er ikke variabel. Hvia den fremdeles ruser seg da, og det lukter veldig mye bensin, så kan det være giveren på gasspjeldet. Er det forresten også slakke på wire til gasspjeldet? Skal ikke være store slarken, men heller ikke være stramt.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

kristiansle
20/04/15, 13:28
For å teste falskluft skikkelig, så er 5mm hull i en kork fra en stor mjølkekartong ideelt. Den går rett på slangen til tomgangaregulatoren (TGR), og er ikke variabel. Hvia den fremdeles ruser seg da, og det lukter veldig mye bensin, så kan det være giveren på gasspjeldet. Er det forresten også slakke på wire til gasspjeldet? Skal ikke være store slarken, men heller ikke være stramt.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!


jeg har ikke satt på gasspjeld ¨staget¨ så gasspedalen har null funksjon.. justeringsskruen på gasspjeldet er skrudd helt i bånn, og jeg har prøvd og plugge/tette slangen inn på tomgangsregulatoren med en feit bolt og slangeklemme.. det lukter veldig bensin ja, men jeg har jo byttet giveren og gasspjeld til et anna et som SKAL være et turbo spjeld og ikke glt, for selve spjeldet (turbo) var mye tykkere enn det glt spjeldet.. altså lokket inni der.

og hvis den hadde sugd falsk luft så hadde den vell bare hosta og harket no jævelig ?? :O

Svirre
20/04/15, 14:22
Får den stabil falskluft utenfor tgr så går den jevnt. Hvis det lukter veldig bensin og ryker svart fra eksosen, så har veldig mye bensin i forhold til luft. Hvis motoren fremdeles går når du tetter for innløpet der tgr sitter, så drar den falskluft igjennom spjeldet eller vakuumtreet som sitter rett ved siden av. Tror ikke det er noen slanger som sitter på andre siden av innsuget (hvis jeg ikke husker feil). Først må du eliminere deg framover på hva det kan være, men først begynne med om det er falskluft eller ikke. Jeg tror det kan være det siden den ruser seg såpass opp i turtall.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

turb00le
20/04/15, 14:34
Vet også at en annen bruker her blanda sammen litt væl mye rart av t5r, t5 og r deler.
t5r og r (mener det gjelder begge to) har litt større dyser enn vanlig t5, lmm er den samme.
Hvis du da får blanda sammen så du har dyser og ecu som ikke hører sammen vil blandinga bli feil.

Kan jo være verdt å sjekke boksnr og dysenr opp mot hverandre.

kristiansle
20/04/15, 14:59
jeg har pelt av trykkrøret på turbosiden, og da hoster den og harker noe vilt.. og husk at dette er t5 i 940 og da må man ha det gamle v70 suge innsuget.. så vakuum treet er ikke der ! :) men lurer på om det er hjernen som er dritt her....................
mista helt motet her ! heheh men virker jo rart når jeg klemmer slangen FØR tomgangsregulatoren da går den ned til 2000 omd ish og spraya startgass rundt overalt der, og den rusa seg IKKE da..
hmm..

turb00le
20/04/15, 15:30
Hvor i landet holder du til?

Svirre
20/04/15, 17:06
Husk på det at den normalt sett vil harke og hoste hvis du tar av trykkrøret. Hjernen leser en helt annen luftmengde som kommer inn enn den reelle luftmengden, så det sier seg selv at du vil oppleve hark/host da :) Ang. treet, så burde du ha det hvis du bruker 1.gen V70 innsug. I såfall så syns jeg det er rart. Om den er blendet vekk er en ting, men har ikke sett et innsug på -98 V70 uten det treet. Ei heller på 850.

Undersøk også det med hjernenr. og hvilke type dyser som hører til den. Kan være en sammenheng.

Hva skjer når du ruser opp motoren med gassen? Altså at du vrir på spjeldet?

Truckdriver
20/04/15, 19:17
Om det laveste turtallet den klarer å gå på er ca 2000rpm, så betyr det at den drar inn for mye luft.
Da kan du like godt benytte sjangsen til å ta en trykktest helt fra turbo til motor.
En måte for å få trykksatt systemet er f.eks å bruke en slangebit fra ett hjul med påfyllingsventil som klemmes fast til turboen med slangeklemme og eventuelt en trykkslange.
En annen måte er en rørbit som sveises tett og monteres f.eks en ventil i, og festes mot turboen med en slangebit og klemmer.
Du har nok så mye lekkasje at du vil høre det med 1 bar trykk selv uten å bruke såpevann.

kristiansle
20/04/15, 21:46
Hvor i landet holder du til?

jeg holder til i asker ! lyst å komme og ta en titt ? hehe

turb00le
21/04/15, 05:51
Skulle gjerne gjort det men er litt "påsæla" med husprosjekt og egen bil som trenger litt pleie...

Har ett par vanlige t5 bokser liggende i Østfold hvis du vil teste...

kristiansle
22/04/15, 17:00
Skulle gjerne gjort det men er litt "påsæla" med husprosjekt og egen bil som trenger litt pleie...

Har ett par vanlige t5 bokser liggende i Østfold hvis du vil teste...

Ring meg på tlf 94174830 så kanskje jeg kommer og låner en hjerne :-) bare for og se evt! ✌️