PDA

Vis full versjon : F eller FK svinghjul på FK?



tintin500
28/06/10, 11:25
Har planer om ca 300hk. Veit ikke om dette har så mye å si men.
Veit folk letter svinghjulene sine. Motoren er en FK.
Hvis ikke jeg tar helt feil så får man mere NM med Fk dobbeltsvinghjul med sintere motor med F? eller er jeg helt på jorde nå?

Noen meninger om dette?

SirKim
28/06/10, 11:29
jeg lurer oxo på det her..

Daruu
28/06/10, 11:43
Jeg hadde ikke turt å kjøre med 300hk på dobbeltmassesvinghjul....

Har to kompiser med hver sine turbobiler og likt oppsett. Den ene har dobbeltmasse, den andre enkelt, er ikke noe særlig forskjell når du kjører syntes jeg.

tintin500
28/06/10, 11:49
hvorfor hadde du ikke turt å kjøre med 300hk med dobbel svinghjulet?

Daruu
28/06/10, 11:58
Jeg har jo ikke direkte erfaring med det selv, men har hørt om slike svinghjul som går i oppløsning når man får litt mere effekt enn org på de....
Ikke noe jeg vil sjangse på ihvertfall

TeamBørnOut
28/06/10, 12:05
Jeg lurer egentlig på hvorfor dere skal trimme motorene deres uten å bytte ut ting som dm med et lett fint et? syns dere det late draget som er i motoren med et dm svinghjul er kult? :D
Man får ikke mer nm med tunge svinghjul. motoren blir latere. det er laget for at bilen skal gå mykere og for å fjerne vibrasjoner fra motoren som kan forplante seg.

Man har jo noen som suttrer om at bilen blir vanskeligere å kjøre i gang når man bytter til lettere svinghjul. Men da vil ikke slike folk klare å kjøre i gang en moped eller andre biler som har mindre svinghjul (type alle volvoer fren til 1995). 850 turbo har helt plant svinghjul.
svinghjul skal være lettest mulig. Diameteren skal holdes så liten som mulig. mindre dia = bedre.

tintin500
28/06/10, 12:29
Så da blir det å bytte til F svinghjulet da. Det blir ikke noen "utfordringer" da med tanke på M90 kasse? Kan man bruke clutchhuset som passer til DM svinghjulet?

Daruu
28/06/10, 12:45
Du må (muligens, litt avhengig av bil virker det som) space ut utløserlageret litt. Vi måtte ihvertfall det på bilen uten dobbeltmassesvinghjul.
TBO har skrevet en guide på hvordan dette gjøres som ligger her ett sted

TeamBørnOut
28/06/10, 12:49
Kulen som "armen" ligger på er en pinnebolt. Denne må skrus litt ut. kan skrus så langt ut av man kan kjøre med papirtynne svinghjul hvis man vil :D

Remi T
28/06/10, 22:43
Hvor langt ut må denna kula skrus ut når man kjører med enkelmasse svinghjul?

Refinement!
29/06/10, 00:22
Hvor langt ut må denna kula skrus ut når man kjører med enkelmasse svinghjul?

Jeg måtte justere ut ca 4-5mm, men dette kan visst variere litt ettersom jeg har forstått.

mcnugget
29/06/10, 04:26
Hvorfor så liten diameter så mulig?

TeamBørnOut
29/06/10, 06:11
en parrasol veier ikke mange kg. men den er tung å dra rundt ;)

VolvoR-Sport
29/06/10, 08:21
TBO: stemmer det :) mindre dim er jo lettere å dra rundt :D

asdf
29/06/10, 20:58
En av bakdelene med liten diameter er jo at man må ha litt mer skvis i trykkplata for å holde momentet.

ChrML
29/06/10, 21:21
TBO tenker vel mest på synkroniseringa på girkassa i dette tilfellet. Tror ikke du merker så mye til den ekstra vekta svinghjulet får av 240mm lamell/trykkplate, men en merker kanskje forskjell på hvor raskt og enkelt du får kassa i gir med en veldig liten lamell kontra en stor.

Men er jo et kompromiss her også som alt annet. Liten diameter = hard trykkplate for å holde presset = ukomfortabelt. Med stor diameter kan man bruke lettere trykkplate for å holde samme momentet.

TeamBørnOut
30/06/10, 01:40
Tenkte ikke på girkassene nå nei. men det har jo noe å si det også hvis man fullgass girer mye på høye turtall.
mindre dia gir mye mye mye bedre respons på motoren. prøv å fyr opp en bil uten svinghjul (selv om svinghjulet man normalt bruker er veldig lett)