PDA

Vis full versjon : DAB+, Bluetooth/USB (Android/iPhone) med rattkontroll og text-to-HU fra GROM



Sider : [1] 2

Jakke
18/04/15, 07:35
Hei! Har konversert en del med GROM i det siste, og de har på sett og vis nå bekrefta at rattkontroller og text-to-HU (sangtittel/artist) skal fungere fra andre apps enn deres egen, både over bluetooth og USB for Android (iPhone har vel denne støtta allerede). Det betyr at vi får USB og BT integrert som om det var helt originalt i bilen.

Dette er ikke klart enda, det er firmware som er problemet, så de jobber med det for øyeblikket, og har det forhåpentligvis klart snart (mitt ønske mer enn deres ord, men de jobber iallefall med det).

De har også et DAB-adapter under konstruksjon, som funker som en USB-minnepinne, og gir track info og rattkontroller som om DABen var integrert i radioen. Jeg har ikke fått bekrefta at det faktisk er DAB+, men jeg vil jo anta det, men skal ikke si noe før de svarer meg på mailen jeg nettopp sendte, der jeg også skrev i klartekst hva jeg trodde de mente, for å være sikker, ang. alt jeg til nå har skrevet over her.

Jeg satt på gjerdet ang GROM vs. iMIV, og iMIV har noen fine produkter osv., men nå er jeg ganske sikker på at GROM har tatt trona.

Så om du vil beholde HUen, og få USB og BT helt integrert, følg med her :)

Jim, lei av FM-sender

locked
18/04/15, 09:14
Kan høyres ut som om eg på sikt må oppgradere GROM adapteren min :-)

mstrandbo
18/04/15, 09:37
Ratt-kontrollene har da fungert med BT-versjonen til GROM med Android lenge. Jeg er vel på mitt andre år nå. Neste-forrige-volum. Siden jeg ikke hadde original telefon så fungerer neste-forrige som svare og legg på.
Da mener jeg altså fra andre programmer enn deres egen, jeg bruker bare Spotify evt. Google Music.

Men Text-To-HU kan jeg like å få! Litt lei av å se CD 1 TRACK 1 hele tida :)

locked
18/04/15, 09:48
Ratt-kontrollene har da fungert med BT-versjonen til GROM med Android lenge. Jeg er vel på mitt andre år nå. Neste-forrige-volum. Siden jeg ikke hadde original telefon så fungerer neste-forrige som svare og legg på.
Da mener jeg altså fra andre programmer enn deres egen, jeg bruker bare Spotify evt. Google Music.

Men Text-To-HU kan jeg like å få! Litt lei av å se CD 1 TRACK 1 hele tida :)
Det var sangtittel fra ex. Spotify og DAB+ eg tenkte på, Spotify og rattkontroll fungerar utmerka sånn som det er i dag :-)

FroBe
18/04/15, 15:24
DAB+ via USB er er kanskje ikke så kjekk hvis man ønsker å bytte kanaler ofte, må man ikke vente til buffer er tom/full før kanalen er skiftet?

TommyG
18/04/15, 19:41
DAB+ via USB er er kanskje ikke så kjekk hvis man ønsker å bytte kanaler ofte, må man ikke vente til buffer er tom/full før kanalen er skiftet?
Kunne du forklart litt nærmere hva du tenker på her?

FroBe
18/04/15, 23:13
"Dette betyr at ved å bytte radiostasjon kan det ta fra 15 til 40 sekunder før lyden kommer avhengig av bufferstørrelsen som kreves fra spilleren.":
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=15240&katid=1205&id=

TommyG
18/04/15, 23:38
Det er en betydelig forsinkelse ja. Da er det gjerne greiere å satse på å bruke mini jack på Grom boksen, og bruke mobilen til styring. Det gjør en jo likevel om en har grom

sekse
19/04/15, 08:36
Ergelig med den buffertiden. Er på leit etter en dab+ løsning til R'n som er helt skjult.

locked
19/04/15, 09:43
Eg høyrer på den samme radiokanalen heile tida så ser ikkje heilt problemet

TommyG
19/04/15, 10:23
Eg høyrer på den samme radiokanalen heile tida så ser ikkje heilt problemet ������
Da er det jo greit. For min del hører jeg også stort sett på samme radiokanal, men inntil 40 sekunder ventetid når jeg noen ganger skal bytte, er en dealbreaker for meg. selv 15 sekunder hadde irritert meg grenseløst.


Dension DAB+p http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=16170&katid=1205&id= ser bra ut på papiret, ( i og med at jeg allerede har grom audio) men ser dinside opplevde ustabil blåtann forbindelse. Jeg ser det er en nok så ny oppdatering av programvaren i google play store, så jeg skulle likt å visst om det er på stell nå.

sekse
19/04/15, 12:55
Eg høyrer pÃ¥ den samme radiokanalen heile tida sÃ¥ ser ikkje heilt problemet í*½í¸ƒ

Hvilket dap+ adapter/enhet bruker du?

locked
19/04/15, 14:35
Hvilket dap+ adapter/enhet bruker du?
Eg har ikkje DAB radio i bilen, har vanleg FM radio og streamar Spotify eller nettradio via Bluetooth/GROM adapter. Trenger ikkje DAB radio heller, men det er sånn kjekt å ha greie når FM nettet vert stengt.

Jakke
19/04/15, 15:31
Jeg sikta til å få rattkontroller via USB/text-to-HU ja, vet vi kan få rattkontroller over BT.

Som sagt, om GROM sin DAB+ duger så får vi se, kanskje det blir bedre da.

utklev
20/04/15, 11:33
Hvem grom bruker dere? jeg er så DRITT lei fm sender! og savner DAB+ i min bil er det en HU850 med cd veksler og telefon.

TommyG
20/04/15, 12:08
Jeg har brukt Grom USB2P og USB3, veldig fornøyd med begge 2

TommyG
20/04/15, 16:30
Jeg fikk bekreftet av Grom at de jobber med dab/dab+ tuner. Den skal kobles til ext port, ikke usb. De sier selv at de håper den er ute om ett par måneder

sekse
20/04/15, 18:40
Jeg fikk bekreftet av Grom at de jobber med dab/dab+ tuner. Den skal kobles til ext port, ikke usb. De sier selv at de håper den er ute om ett par måneder

Fikk samme beskjed for ikke lenge siden. Satser på at det blir bra.

Jakke
20/04/15, 23:47
We are currently working on making MD firmware more stable there are some issues we are working on with iPhone usb connection and Bluetooth Caller ID display showing the correct information.

Our unit will do DAB and DAB+ it will also allow control from the stereo and steering wheel controls and stereo, I do not have detailed info on operation as it is not finalized but yes there will be control.


Jepp.

Da er iMIV lett ute av kappløpet iallefall, når de ikke engang vil prøve å få text-to-HU til å funke med annet en Apple, GROM prøver ihvertfall, det gir meg nok tro til å gå for dem personlig.

utklev
21/04/15, 07:07
Jeg har brukt Grom USB2P og USB3, veldig fornøyd med begge 2

http://www.gromaudio.com/store/usb_adapters/volvo_01-06_usb_ipod_adapter_direct_digital_interface.html
Så denne?:-)

TommyG
21/04/15, 08:37
http://www.gromaudio.com/store/usb_adapters/volvo_01-06_usb_ipod_adapter_direct_digital_interface.html
Så denne?:-)

Det er USB3 ja :) USB2P ser ut til å være utgått. Regner med det var USB3 som tok over fra den

Jakke
30/04/15, 20:34
Tror jeg har funnet en "bug" som GROM selv ikke er klar over, eller så har de fiksa det uten å visst det selv.

For via BT, med Spotify, så får jeg text-to-HU! Får dessverre ikke artist, kun sangtittel eller album (av en eller anna merkelig grunn, album...), skal si fra til GROM om dette så de iallefall vet det, men det er jo villt flott at det funka.

Min HU-803 hadde lagt inn programvare for CD-veksler og MD-veksler som standard, var ikke noe tur innom Volvo for min del, var bare å bytte firmware på GROMen så funka den flott over MD også!

Stjerne i boka, GROM!

ksandseter
23/05/15, 18:23
Fått noe Mail av grom angående DAB+?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jakke
26/05/15, 16:22
Our unit will do DAB and DAB+ it will also allow control from the stereo and steering wheel controls and stereo, I do not have detailed info on operation as it is not finalized but yes there will be control. Her har du =)

MadAss
20/10/15, 19:21
Nytt fra GROM: http://gromaudio.com/store/accessories/hdradio-hdr1.html

Hadde håpet at dette var DAB, men ser nok ikke slik ut.

FroBe
20/10/15, 20:35
Nytt fra GROM: http://gromaudio.com/store/accessories/hdradio-hdr1.html

Hadde håpet at dette var DAB, men ser nok ikke slik ut.

Nei, kartet avslører at det ikke er for oss i Europa:

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/10/4.png

MadAss
20/10/15, 21:15
I følge wikipedia sender Oslo noe HDradio

Jimbojama
09/07/16, 21:50
Noen som vet om det er en oppdatering om dab fra grom?

TommyG
09/07/16, 22:25
Noen som vet om det er en oppdatering om dab fra grom?
Har sendt dem en mail, men ingen svar ennå

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

TommyG
11/07/16, 18:02
Har sendt dem en mail, men ingen svar ennå

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk
Dette svaret fikk jeg fram Grom audio i dag: "it is being worked on and is still set to be released sometime this year."

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

bimbim
17/07/16, 14:30
Hiver meg med på denne da jeg vurdere en slik Grom enhet. Er det noen guide her til montering av en slik?

MadAss
17/07/16, 18:26
Dette svaret fikk jeg fram Grom audio i dag: "it is being worked on and is still set to be released sometime this year."

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk
Jeg mailet med den engelske Grom avdelingen for i mars. Da sa det at de skulle ut med testere på DAB i England. Satte meg opp på liste hos de som tester, men hørte ikke noe mer.
Synes de engelske svarer mye mer utfyllende enn de amerikanske.




"We are currently beta testing a DAB radio unit here in the UK and hope to have this sometime in the very near future, as the difference between DAB v DAB+ is just a different codecs/bit rates I see no reason why Grom Audio won't have something for you before 2017.



We may actually be looking for some beta testers when the final product goes into production, so I will put your name down and get in touch when I have some more news."


Sent frå S7 Edge

FroBe
17/07/16, 21:35
Grom må til Europa for å teste DAB, da USA og Canada valgte HD Radio som ny radiostandard istedenfor DAB.

Jeg antar at det kun er UK og lille Norge som etterspør DAB+ radioer nå, dermed kan man ikke forvente at fabrikantene investerer store summer i utvikling av DAB+ radioer.
Om et par år har det kanskje skjedd litt mer på DAB-markedet, men jeg våger ikke å garantere noe.

TommyG
17/07/16, 22:51
Jeg er dessverre enig med FroBe her, men håper vi tar feil

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Jakke
24/07/16, 15:55
Som en som ofte ender på langtur med min kjære sedan, så er Spotify i fast bruk i bilen.

Før var FM-sender bra, så ble det jævlig irriterende. Så fikk jeg GROM, og bluetooth. Himmel så deilig.

Nå er det igjen begynt å bli irriterende. Jeg sikler på Pioneer sin spiller med AndroidAuto, 2-DIN. Får man tak i en fin ramme, så kan det se riktig så bra ut, og med rattkontroller er det eneste du taper penger.

locked
25/07/16, 18:46
Nå er det igjen begynt å bli irriterende. Jeg sikler på Pioneer sin spiller med AndroidAuto, 2-DIN. Får man tak i en fin ramme, så kan det se riktig så bra ut, og med rattkontroller er det eneste du taper penger.
Mykje pengar..

Kva er forresten irriterandes med grom?

Jakke
25/07/16, 18:52
Får error til tider, er bedre nå enn før, må nevnes da. Og om du ikke kobler av telefonen og går bort fra bilen, så kan INGEN andre koble seg på.
Annet er jo sånt som at DAB mangler, selvom det ikke er dødsviktig i dag, så er det greit å ha til 1. januar.

Annet er jo at man må fysisk bruke telefonen hver gang for å gjøre noe som har med lyd å gjøre.

Android Auto gir deg en 8" stor mobilskjerm fastmontert i bilen, lettere å jobbe med, spesielt siden du kan svare telefoner og skrive SMS på spilleren.

ksandseter
25/07/16, 19:03
Får error til tider, er bedre nå enn før, må nevnes da. Og om du ikke kobler av telefonen og går bort fra bilen, så kan INGEN andre koble seg på.
Annet er jo sånt som at DAB mangler, selvom det ikke er dødsviktig i dag, så er det greit å ha til 1. januar.

Annet er jo at man må fysisk bruke telefonen hver gang for å gjøre noe som har med lyd å gjøre.

Android Auto gir deg en 8" stor mobilskjerm fastmontert i bilen, lettere å jobbe med, spesielt siden du kan svare telefoner og skrive SMS på spilleren.

Kan svare telefoner og legge på med GROM også, fra rattet tilogmed.. Selvom du ikke har telefon orginalt. 8" touchskjerm hører ikke hjemme i en gammel bil, ser så ettermontert ut. Min mening [emoji6]


12' C30 D4 R-design

locked
25/07/16, 23:01
Får error til tider, er bedre nå enn før, må nevnes da.Har du oppdatert GROM enheten med ny/siste firmware? Og om du ikke kobler av telefonen og går bort fra bilen, så kan INGEN andre koble seg på. Dette kan umulig vere noko stort problem, det er vel litt begrensa kor mangen du treng å ha tilkobla? Du kan jo og stille den i parringsmodus med knappane på radioen, sjekk i manualen korleis det gjerast. Eg veit ikkje kor mangen enheta den kan huske i slengen, eg har eit nettbrett fastmontert i bilen så har kun det tilkobla.
Annet er jo sånt som at DAB mangler, selvom det ikke er dødsviktig i dag, så er det greit å ha til 1. januar.

Annet er jo at man må fysisk bruke telefonen hver gang for å gjøre noe som har med lyd å gjøre. Du kan justere volom og skifte sang med knappane på radioen, kva meir saknar du?

Android Auto gir deg en 8" stor mobilskjerm fastmontert i bilen, lettere å jobbe med, spesielt siden du kan svare telefoner Kan du ikkje det med knappane på rattet? og skrive SMS Seriøst? Trur du det er ein veldig bra funksjon? på spilleren.
At DAB manglar er jo ingen grunn til irritasjon, det var jo noko du var klar over at den ikkje hadde då du kjøpte den? Større grunn til irritasjon at vi skal ha DAB-radio i Norge vil eg påstå.

Ellers så har eg kommentert noko innimellom i innlegget ditt, i rødt.

Jakke
03/08/16, 21:11
Får error til tider, er bedre nå enn før, må nevnes da.Har du oppdatert GROM enheten med ny/siste firmware? Og om du ikke kobler av telefonen og går bort fra bilen, så kan INGEN andre koble seg på. Dette kan umulig vere noko stort problem, det er vel litt begrensa kor mangen du treng å ha tilkobla? Du kan jo og stille den i parringsmodus med knappane på radioen, sjekk i manualen korleis det gjerast. Eg veit ikkje kor mangen enheta den kan huske i slengen, eg har eit nettbrett fastmontert i bilen så har kun det tilkobla. Nå er det slik at når jeg kjører har jeg ofte folk på, og ofte er det lettere med deres Spotify enn min egen, grunnet bl.a en skjermlås som jeg ikke gir fra meg koden til (hva er da vitsen med kode?)
Annet er jo sånt som at DAB mangler, selvom det ikke er dødsviktig i dag, så er det greit å ha til 1. januar.

Annet er jo at man må fysisk bruke telefonen hver gang for å gjøre noe som har med lyd å gjøre. Du kan justere volom og skifte sang med knappane på radioen, kva meir saknar du? Velge spesifikk sang, styre Torque Pro, ha Torque Pro en brukbar plass så jeg faktisk ser målerne, har du en liste på 30 timer er det jævlig mye du ikke vil høre der og da. Vil også ha sangtittel og artist på skjermen. Det har jeg siden min har MD-frimwaren, men det hjelper ikke når teksten forsvinner pga. firmware i GROM gjør at jeg får MD Error titt of ofte når jeg bruker tekst.

Android Auto gir deg en 8" stor mobilskjerm fastmontert i bilen, lettere å jobbe med, spesielt siden du kan svare telefoner Kan du ikkje det med knappane på rattet? og skrive SMS Seriøst? Trur du det er ein veldig bra funksjon? Det er bedre enn den innebygde telefonen, og du kan bruke tale til tekst på den. At et bruksområde ikke passer deg betyr det ikke at det ikke er andre som har bruk for det. på spilleren.

At DAB manglar er jo ingen grunn til irritasjon, det var jo noko du var klar over at den ikkje hadde då du kjøpte den? Større grunn til irritasjon at vi skal ha DAB-radio i Norge vil eg påstå.

Ellers så har eg kommentert noko innimellom i innlegget ditt, i rødt.
DAB skulle komme til den sa de hos GROM før jeg kjøpte den. Det var et av ankepunktene vs. iMIV for meg.

locked
03/08/16, 22:04
DAB skulle komme til den sa de hos GROM før jeg kjøpte den. Det var et av ankepunktene vs. iMIV for meg.
Til en ny Grom, eller som tilleggsutstyr til den du allerede har?

TommyG
03/08/16, 22:05
Til en ny Grom, eller som tilleggsutstyr til den du allerede har?
Tilleggsutstyr

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Jakke
04/08/16, 14:27
Kobler den til på en av DIN-pluggene eller USB-utgangen antar jeg.

Så fungerer den vel som MD, med at du får opp radiotext som fra Spotify fra mobilen, hvordan man evnt lagrer kanaler vet jeg ikke hvordan skulle fungere i så tilfelle.

aeshj
28/11/16, 23:58
jeg fant denne :D

http://gromaudio.co.uk/products/accessories/grom-dab-radio-tuner-and-antenna.html#Description

Virker som om den ikke er på lager noe sted, eller at den ikke har kommet for salg ennå

fant en ca dato på 18. desember i en butikk.

Fikk akkurat et grom usb3 kit i posten. Så da blir jeg nok å bestill dab modul ved første anledning.

ksandseter
29/11/16, 00:15
jeg fant denne :D

http://gromaudio.co.uk/products/accessories/grom-dab-radio-tuner-and-antenna.html#Description

Virker som om den ikke er på lager noe sted, eller at den ikke har kommet for salg ennå

fant en ca dato på 18. desember i en butikk.

Fikk akkurat et grom usb3 kit i posten. Så da blir jeg nok å bestill dab modul ved første anledning.

Den har jeg ventet på, skal bestilles med en gang den er tilgjengelig!
Bra noen følger med [emoji41]


Sent from my iPhone using Tapatalk

FroBe
29/11/16, 21:57
Grom har lagt en link til en bruksanvisning, men den er for HD FM.
Betjeningen blir antagelig likt, men det blir nedtur hvis man ikke får bla gjennom kanalnavnene, kun kanalnummer.

Erlend
30/11/16, 21:51
den ligger tilgjengelig nå, lurer på å bestille :) men bildet viser hd fm tuneren deres da ...

Bestilles imorgen, jeg må bare få svar fra de om den funker på ipd4 boksen min, den står nevnt i bruksanvisningen til hd radioen, men ikke på dab delen... isåfall må jeg handle meg bt3 boksen da...

Erlend
01/12/16, 20:16
Skal bestille den nå, den funker mot ipd4 også. Fikk beskjed fra de at de ikke kunne garantere at det ville bugfritt. Men de håpa på det, for det var ikke solgt så mange enda

Sent fra min F8131 via Tapatalk

Erlend
05/12/16, 20:12
får ikke bestilt den, selv om det står "in stock" .. får lagt den i kurven, men får ikke sjekka ut i kassa der... sendte de en mail nå.. sikler fælt på denne nå :P hehe

Erlend
07/12/16, 12:53
Da er den bestilt og på vei ☺️

Sent fra min F8131 via Tapatalk

ole94
07/12/16, 16:49
Skjønner ikke helt hvordan dette systemet fungerer.. jeg har en v70 2007 mod med HU-650 anlegg. Bruker i dag bare AUX...

Er det noen som har lyst til å forklare hva trenger jeg for å få dab+ i bilen og hvordan dette vil fungere i praksis med rattkontroller osv?

Ole

Erlend
07/12/16, 20:13
Hvis du skal bruke dette systemet og DAB, så må du kjøpe deg enten en GROM bt3/ipd4 eller en annen enhet fra Gromaudio. ( www.gromaudio.com / www.gromaudio.co.uk )
denne enheten plugger du i CD-Veksler utgangen bak på spilleren din ( originale HU-650 ) og det er alt som trengs..

Anlegget tror denne boksen er cd veksleren og lar deg styre volum og skifte av sanger osv. fra original rattkontroll. DAB enheten som nettopp er sluppet skal plugges inn i denne boksen igjen..

Jeg bestilte denne idag og monteres så klart så fort jeg har den i hus, vil da selvfølgelig gi dere tilbakemeldinger på hvordan den er :)
Det beste av alt, er at disse boksene prosesserer ikke lyden selv, den bare slepper den rett gjennom og lar det originale ordne det, så du får full kvalitet og ikke noe kina sucky-sucky-five-dollah! (for å quote mrstfu hehe )...
Dog er Pre-Ampen på BT3 enheten (hvis du velger BT-handsfree løsningen deres) som overnevnte kina kvalitet...(ikke merka noe til det på IPD4 boksen jeg har..

håper du ble litt klokere :)

ksandseter
07/12/16, 21:40
Hvis du skal bruke dette systemet og DAB, så må du kjøpe deg enten en GROM bt3/ipd4 eller en annen enhet fra Gromaudio. ( www.gromaudio.com / www.gromaudio.co.uk )
denne enheten plugger du i CD-Veksler utgangen bak på spilleren din ( originale HU-650 ) og det er alt som trengs..

Anlegget tror denne boksen er cd veksleren og lar deg styre volum og skifte av sanger osv. fra original rattkontroll. DAB enheten som nettopp er sluppet skal plugges inn i denne boksen igjen..

Jeg bestilte denne idag og monteres så klart så fort jeg har den i hus, vil da selvfølgelig gi dere tilbakemeldinger på hvordan den er :)
Det beste av alt, er at disse boksene prosesserer ikke lyden selv, den bare slepper den rett gjennom og lar det originale ordne det, så du får full kvalitet og ikke noe kina sucky-sucky-five-dollah! (for å quote mrstfu hehe )...
Dog er Pre-Ampen på BT3 enheten (hvis du velger BT-handsfree løsningen deres) som overnevnte kina kvalitet...(ikke merka noe til det på IPD4 boksen jeg har..

håper du ble litt klokere :)

Jeg sliter med dynamo støy på min BT-3... ikke vært sånn før. Noen ideer?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Erlend
07/12/16, 21:43
hmm..hvor har du hentet strømmen fra da? ( den strømtjuven)
noe dårlig jording i bilen? bare skudd i blinde her fra min side altså, håper noen kan komme med bedre svar :) har bare hatt v70n og grom boksen siden i våres..

ksandseter
07/12/16, 21:45
hmm..hvor har du hentet strømmen fra da? ( den strømtjuven)
noe dårlig jording i bilen? bare skudd i blinde her fra min side altså, håper noen kan komme med bedre svar :) har bare hatt v70n og grom boksen siden i våres..

Tatt + og - fra kablene til den grønne kontakta på HU850'n. Hatt den i 3 biler, ikke vært sånn før. (Har Ikke vært sånn hele perioden jeg har hatt den s60'n heller)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Erlend
07/12/16, 21:46
Kan slitte børster på dynamoen gi sånn støy a tru?

Sent fra min F8131 via Tapatalk

ole94
07/12/16, 23:04
Tusen takk for utfyllende svar :-) Skal følge med her når du oppdaterer om DAB-enheten.

Tommytea
09/12/16, 12:48
Har du link til DAB adapteret?
Klarer ikke lokalisere den på nettsiden.

aarnes
09/12/16, 12:51
Av en eller annen grunn ligger den kun på co.uk-siden deres.

http://gromaudio.co.uk/products/grom-bluetooth-dab-dongles.html

Den er forøvrig billigere via Grom på eBay selvom det sendes fra US
Jeg har bestilt fra den under.

http://www.ebay.com/itm/GROM-HD-Radio-Tuner-and-Antenna-HDR1-/381513503543?hash=item58d3fa1337:g:m4AAAOSw5dNWjwE f&vxp=mtr

MadAss
09/12/16, 13:19
Av en eller annen grunn ligger den kun på co.uk-siden deres.

http://gromaudio.co.uk/products/grom-bluetooth-dab-dongles.html

Den er forøvrig billigere via Grom på eBay selvom det sendes fra US
Jeg har bestilt fra den under.

http://www.ebay.com/itm/GROM-HD-Radio-Tuner-and-Antenna-HDR1-/381513503543?hash=item58d3fa1337:g:m4AAAOSw5dNWjwE f&vxp=mtr
OBS! HD Radio er ikke den samme som DAB

Sent frå S7 Edge

aarnes
09/12/16, 13:22
OBS! HD Radio er ikke den samme som DAB

Sent frå S7 Edge

Vet det, men når det står "The GROM-HDR1 DAB Radio tuner adapter will add static free crystal clear DAB/DAB+ radio to select GROM units and compatible factory car stereos.
GROM-HDR1 is a DAB radio receiver that provides access to the high quality audio from DAB radio stations in the UK/EU. " i teksten så må man nesten anta at det er DAB/DAB+

aarnes
09/12/16, 13:23
Vanskelig detta.
For det står litt forskjellig på eBay og på grom sine sider..

Produktet har jo samme navn på begge sidene, men forskjellig beskrivelse.

På GROM står det:

The GROM-HDR1 DAB Radio tuner adapter will add static free crystal clear DAB/DAB+ radio to select GROM units and compatible factory car stereos.
GROM-HDR1 is a DAB radio receiver that provides access to the high quality audio from DAB radio stations in the UK/EU.

Og det er jo HDR1 jeg har bestilt. Bildene er identiske, men på eBay står det HD Radio, og på GROM sine sider står det DAB/DAB+

Har sendt en e-post til begge, får se hva de svarer.

Erlend
09/12/16, 14:12
Jeg spurte de om det var dab og det sa de det var var. Grunnen til at den er på co. UK siden deres er fordi de kjører HD radio i statene og dab i Europa. Boksen ser lik ut visstnok. Og teksten er klippet og limet fra HD radio settet. Det kan man se på bruksanvisningen på siden.

Legger ut bilde og alt sånt så fort den skvetter ned i postkassa

Sent fra min F8131 via Tapatalk

Svirre
09/12/16, 14:16
Hva er forskjellen på HD radio og DAB? Hvis de sender på samme frekvensbånd så burfe det fungere, såfremst datastrømmen har samme koding. Ikke satt meg så mye inn i dette, men UK bruker DAB. Mulig noen kaller det for HD radio?

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

MadAss
09/12/16, 16:09
Da jeg mailet med Grom tidligere i uken, sa de at jeg måtte skrive inn i kommentarfeltet at det er DAB jeg skal ha for å få rett. Tviler på at DAB og HD radio donglen er lik innvendig.

Sent frå S7 Edge

FroBe
09/12/16, 16:44
HD Radio bruker det tradisjonelle FM-båndet, DAB bruker dobbelt så høye frekvenser.

Dermed må de ha en annen RF-frontend, og annen firmware.

Erlend
09/12/16, 22:27
De er nok forskjellig innvendig ja, HD radio er som sagt fortsatt FM. Dab er høyere frekvenser. Fikk ikke beskjed om å legge inn kommentar, så håper jeg får riktig.

Sent fra min F8131 via Tapatalk

aarnes
10/12/16, 11:46
Fikk svar fra GROM på eBay nå, så da ser det ut til at jeg får riktig:

GROM:


We offer 2 products that are very similar, one is offered for US market and one is offered for All other countries that USE DAB technology opposed to HDFM technology. Have you purchase the item already and if so where did you purchase it from, GROMAUDIO.COM GROMAUDIOUK or our ebay gromaudio


Meg:


I bought the item from GROMAUDIO here on eBay. In Norway we use DAB/DAB+ so that is what i need.


GROM:


You were shipped the DAB version product, make sure you update the firmware on your existing GROM unit or the DAB radio will not work


Jeg forstår det slik at de faktisk har lest hva jeg har bestilt samt hvor jeg bor, og sendt riktig produkt deretter.

Erlend
13/12/16, 16:09
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/266.jpg

Kom i dag! Det står riktignok hdr på den, men ligger med dab instruksjon. Hehe

Sent fra min F8131 via Tapatalk

FroBe
13/12/16, 17:36
Det burde fulgt med en lapp der man kan notere hvilken kanal man lagrer på hvilket forvalg.

Støtter den Service Following når man krysser grensene mellom DAB-blokkene, eller må man gjennom ny prosedyre med søking og lagring hver gang?

Erlend
13/12/16, 19:28
Det skal visstnok stå i displayet. den skal gi over tekst står det. De sa du skulle slippe å søke inn på nytt, så jeg tok som at det er service following. Har ikke giddi å gått ut å montert enda.. Hehe

Sent fra min F8131 via Tapatalk

aarnes
13/12/16, 22:17
Det skal visstnok stå i displayet. den skal gi over tekst står det. De sa du skulle slippe å søke inn på nytt, så jeg tok som at det er service following. Har ikke giddi å gått ut å montert enda.. Hehe

Sent fra min F8131 via Tapatalk

Hvilken GROM har du?

Erlend
13/12/16, 22:21
Ipd4

Sent fra min F8131 via Tapatalk

aarnes
13/12/16, 22:23
Ipd4

Sent fra min F8131 via Tapatalk

OK, meld tilbake hvordan det fungerer,a.
Jeg fikk akkurat mail fra GROM om at BT3 ikke er støttet ennå, til tross for at det står det i monteringsanvisningen deres. Tullinger hele gjengen.

Erlend
13/12/16, 22:32
Hæ?
Men én ting jeg ikke skjønner, det er to ledninger som kommer ut av antenna og det står i bruksanvisningen at jeg skal koble pluggen til boksen, men det er ingen plugg, og den ene ledningen står at skal til jord eller minus.. Litt usikker på hvor de skal.. Kan legge ut bilder i morgen, skal prøve å koble opp da.

Sent fra min F8131 via Tapatalk

aarnes
13/12/16, 22:53
Hæ?
Men én ting jeg ikke skjønner, det er to ledninger som kommer ut av antenna og det står i bruksanvisningen at jeg skal koble pluggen til boksen, men det er ingen plugg, og den ene ledningen står at skal til jord eller minus.. Litt usikker på hvor de skal.. Kan legge ut bilder i morgen, skal prøve å koble opp da.

Sent fra min F8131 via Tapatalk

DABantenne er ofte aktiv, og må derfor jordes.

Erlend
14/12/16, 12:59
Det veit jeg. Skal vise på bilder senere i dag, så ser du kanskje hva jeg mente. Hehe

Sent fra min F8131 via Tapatalk

4x4vinge
15/12/16, 19:36
Ja vi venter spent på kordan dab enheten fungere

aarnes
15/12/16, 22:44
Ny mail fra GROM idag ang. BT3 og støtte for DAB-modulen:
"Will be ready by end of next week"

Erlend
16/12/16, 06:49
Nice. Beklager, har jobba så mye overtid de siste dagene, så har ikke hatt ork til å montere, skal forsøke i helga. Hehe

Sent fra min F8131 via Tapatalk

paal-andre
16/12/16, 10:54
Jeg har HU-603
etter hva jeg har forstått så plugges grom i cdveksler uttaket bak spillern. men navi henter jo kartdata fra cd veksleren. er det noe workaround på det der ?

Svirre
16/12/16, 10:56
Jeg har HU-603
etter hva jeg har forstått så plugges grom i cdveksler uttaket bak spillern. men navi henter jo kartdata fra cd veksleren. er det noe workaround på det der ?
Det er en Y-skjøt du bruker i dette tilfelle, som du kobler til bak på spilleren.

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

aarnes
16/12/16, 20:34
Hæ?
Men én ting jeg ikke skjønner, det er to ledninger som kommer ut av antenna og det står i bruksanvisningen at jeg skal koble pluggen til boksen, men det er ingen plugg, og den ene ledningen står at skal til jord eller minus.. Litt usikker på hvor de skal.. Kan legge ut bilder i morgen, skal prøve å koble opp da.

Sent fra min F8131 via Tapatalk

Jeg fikk min idag, så ganske straigt forward ut synes jeg.

http://images.vccn.no/images/2016/12/16/bd1bcf6278647e9e595084e29f193d92.md.jpg (http://images.vccn.no/image/8vtP)

Erlend
16/12/16, 20:36
Den pluggen der, den fikk ikke jeg med... Er bare 2 kabler...

Sent fra min F8131 via Tapatalk

aarnes
16/12/16, 20:37
Den pluggen der, den fikk ikke jeg med... Er bare 2 kabler...

Sent fra min F8131 via Tapatalk

Aha, kanskje den har detti av?
Ville sendt de en e-post så får du den nok ettersendt

Erlend
16/12/16, 20:38
Kanskje jeg skal det.. Hvilke farger er hvor? Kan du lasta opp nærbilde av den pluggen? ☺️

Sent fra min F8131 via Tapatalk

aarnes
16/12/16, 20:42
http://images.vccn.no/images/2016/12/16/45920ac8fa6fc08db1188918b39f4a1f.md.jpg (http://images.vccn.no/image/8ygc)
http://images.vccn.no/images/2016/12/16/f0644cc74fd20ce08cda4c1d2fdb5053.md.jpg (http://images.vccn.no/image/8aR5)

ksandseter
16/12/16, 20:43
Er det lys på antenna? [emoji18][emoji86][emoji86][emoji86]


Sent from my iPhone using Tapatalk

aarnes
16/12/16, 20:46
Er det lys på antenna? [emoji18][emoji86][emoji86][emoji86]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ser sånn ut :-|
Synes den antenna var lovlig vulgær også. Men det er faktra-plugg, så er jo bare å bruke en annen antenne :-)

ksandseter
16/12/16, 21:19
Ser sånn ut :-|
Synes den antenna var lovlig vulgær også. Men det er faktra-plugg, så er jo bare å bruke en annen antenne :-)

Ja, noe så veldig å..
Får vel finne en annen [emoji85]


Sent from my iPhone using Tapatalk

ksandseter
16/12/16, 22:13
Er det noen av dere med grom bt-3 som har problemer med at enheten ikke vil ta til seg oppdateringer? Har lasta inn nyeste programvare på minnepinnen jeg bruker til musikk, har også gitt den nytt navn slik det står beskrevet på siden.. Men den vil ikke oppdatere. Noen tips?


Sent from my iPhone using Tapatalk

aarnes
16/12/16, 22:16
Er det noen av dere med grom bt-3 som har problemer med at enheten ikke vil ta til seg oppdateringer? Har lasta inn nyeste programvare på minnepinnen jeg bruker til musikk, har også gitt den nytt navn slik det står beskrevet på siden.. Men den vil ikke oppdatere. Noen tips?


Sent from my iPhone using Tapatalk

da har du sikkert siste firmware installert .
er jo en evighet siden det kom noe nytt der, med mindre det kom en idag :)
Men, du får vel ikke oppdatert med USB? Mener bestemt at man må ta fysisk ut minnekortet på den og legge firmware der.

Rename file to gromipd3.hex
Put the file on a MicroSD stick into the root of the drive (as shown at the left)
Disconnect from the 20 pin main harness
Insert the flash card into the slot with pins facing down
Attach the black GROM box to the 20 pin harness
LED will blink and stay solid. Update complete!
Note: You may leave the MicroSD card in the slot, it will not harm the device

http://gromaudio.com/software-ipd3.html

Spørsmålet er, har du BT3 eller USB3-enheten? Sistnevnte skal ha firmware på minnepinne.
Det er mulig å koble til både USB på BT3 og BT på USB3 ved hjelp av exstension cable nemlig..

ksandseter
16/12/16, 22:24
Sorry-jeg skrev feil. Har USB 3 [emoji85] har en gammel firmware, nr.43. Har kommet til 48 nå.


Sent from my iPhone using Tapatalk

aarnes
16/12/16, 22:27
Sorry-jeg skrev feil. Har USB 3 [emoji85] har en gammel firmware, nr.43. Har kommet til 48 nå.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Da har jeg ingen forslag. kontakt support :-)

Erlend
17/12/16, 10:30
Aarnes : takk. Det står kabelsko på den røde. Da kan jeg bare plugge den inn. Da skal jeg montere i dag!

Sent fra min F8131 via Tapatalk

4x4vinge
18/12/16, 12:51
Ja nu lure jeg på kordan denne grom dab enheten fungerer,venter spent på tebakemeldinger på forumet

mstrandbo
18/12/16, 17:23
Veldig interessant tråd, ja.
Selv har jeg en USB2P fra 2013, og ifølge GROM så støttes USB2P hvis den er etter et visst batchnummer. Når jeg sjekker hvordan jeg skal identifisere boksen, så blir det litt motsigende påstander - "leppe" på toppen av boksen eller ikke, og batchnummer. De stemmer liksom ikke med det som står på sida til GROM.
Har sendt avgårde en epost og håper på positivt svar. I verste fall håper jeg det kommer en firmware-oppdatering som gjør at det fungerer selv med gammel greie.

Nå har jeg ikke vært så opptatt å få DAB-støtte i bilen, da jeg hadde bare tenkt å bruke telefonen og streame. Men om denne løsninga skal fungere, så er det ikke noe å vente på.

ole94
18/12/16, 20:53
Er inne på den britiske siden for å bestille nå.

USB3 + BT dongle + Dab tuner and antenna = 2600 NOK med ekspressfrakt. Regner med at jeg må betale moms på 25%, men hva med toll?

Er det noe mer jeg trenger / ikke trenger?

Jimbojama
18/12/16, 21:03
Ikke toll nei, kun mva og et behandlingsgebyr.

4x4vinge
18/12/16, 21:42
Nu tror jeg vi skal sitte på gjerde en stund og se kordan det fungere for di som allerede har kjøpt og skulle montere
I løpet av denne helga som snart er over

FroBe
18/12/16, 22:07
Med DAB er vi alle prøvekaniner.
60% av alle DAB-radioer i Europa er solgt i UK, 7% i Norge.
Skulle ikke forundre meg om UK har kjøpt nesten halvparten av verdens DAB-radioer.

Mange DAB-radioer har en USB-port for å oppdatere firmware, men ny firmware finner man sjelden.

ole94
18/12/16, 22:17
Med DAB er vi alle prøvekaniner.
60% av alle DAB-radioer i Europa er solgt i UK, 7% i Norge.
Skulle ikke forundre meg om UK har kjøpt nesten halvparten av verdens DAB-radioer.

Mange DAB-radioer har en USB-port for å oppdatere firmware, men ny firmware finner man sjelden.

Litt usikker på hva du mener. Skeptisk til om grom sin dab-radio fungerer i Norge?

Jeg har bestilt med DHL Express nå, men har ikke store forhåpninger om å få det kjapt på grunn av jul.
Veldig usikker på antenne, hadde vindusantenne i den gamle bilen som fungerte greit.

Det var en som nevnte at antenna fra Grom hadde Fakra-plugg, betyr det at denne vil fungere? Den ligger under Volkswagen. http://www.bilstereosenteret.no/products/nd100f-dab-antenne-mfakra-plugg

Svirre
18/12/16, 22:40
Litt usikker på hva du mener. Skeptisk til om grom sin dab-radio fungerer i Norge?

Jeg har bestilt med DHL Express nå, men har ikke store forhåpninger om å få det kjapt på grunn av jul.
Veldig usikker på antenne, hadde vindusantenne i den gamle bilen som fungerte greit.

Det var en som nevnte at antenna fra Grom hadde Fakra-plugg, betyr det at denne vil fungere? Den ligger under Volkswagen. http://www.bilstereosenteret.no/products/nd100f-dab-antenne-mfakra-plugg

Dab-hysteriet regjeringen utsetter det norske folk for, er et gedigent prosjekt som en eller annen part har fått godt betalt for. At 60% av alle dab-radioer har blitt solgt UK vs. 7% i Norge har noe med folketallet å gjøre, så selvfølgelig blir vår andel mindre enn f.eks. UK som er i dette eksempelet.
Jeg personlig velger å holde på min mening at jeg ikke ønsker å støtte dette hysteriet, men jeg må si at radio i bilen er meget deilig. Dog igjen er det faktisk bare lokalradio jeg hører på i distriktet mitt :p

Ja, denne antennen skal da passe.

locked
18/12/16, 23:03
Veldig usikker på antenne, hadde vindusantenne i den gamle bilen som fungerte greit.
Det fungerar bra dersom det vert gjort riktig. For eit 100% resultat må frontruteramma slipast til bart stål på eit lite område sånn at jordplanet til antenna får god kontakt (den svarte tapen med kobberbane på baksida). Det er ein dryg operasjon, rustutsatt men det går jo å pensle på noko grunning etterpå.

Alternativet blir evt. å montere ei takantenne for DAB. Har du ex. haifinneantenne fra før kan du skifte den ut med ei som har DAB.

ole94
19/12/16, 00:11
Dab-hysteriet regjeringen utsetter det norske folk for, er et gedigent prosjekt som en eller annen part har fått godt betalt for. At 60% av alle dab-radioer har blitt solgt UK vs. 7% i Norge har noe med folketallet å gjøre, så selvfølgelig blir vår andel mindre enn f.eks. UK som er i dette eksempelet.
Jeg personlig velger å holde på min mening at jeg ikke ønsker å støtte dette hysteriet, men jeg må si at radio i bilen er meget deilig. Dog igjen er det faktisk bare lokalradio jeg hører på i distriktet mitt :p

Ja, denne antennen skal da passe.

Ja sånn ja... Enig med deg. Jeg synes også det er et hysteri, men jeg liker å høre på for eksempel NRJ som kun er på dab (eller via mobil).

Får tenke litt mer på antenne. Ikke kjempeviktig for meg å få inn alt mulig av kanaler, og ser ikke helt for meg hvordan jeg skal få ei antenne på taket til å se bra ut. Ledning over taket er helt uaktuelt, og ikke spesielt lyst til å lage hull. Lettere å ha en i vindu som kan fjernes da.

Har ikke noe på taket fra før, locked :(

locked
19/12/16, 17:31
Har ikke noe på taket fra før, locked (http://forum.vccn.no/member.php?u=25) :(
Då er det berre å lage hol då. Det er ikkje noko hokus pokus, fordelen med at du ikkje har noko frå før er at du kan velge størrelse på holet slik at det passar til den nye antenna.

Litt kjip følelse er det jo å bore hol i taket på nye bilar, men eg har no bora hol i taket på fleire hundre bilar, bussar og lastebilar...

MadAss
19/12/16, 18:33
Gå heller for denne:
http://www.autohifi.no/Produkter/Bilunderholdning/Tilbehør/Antenne---DAB/Glassant--invendig/FUNKE-DAB-antenne-SMB-Aktiv-vindusantenneADSC700-p0000017537

med
http://www.autohifi.no/Produkter/Bilunderholdning/Tilbehør/Antenne---Tilbehør/Fakra-SMB/CONNECTS2-antenneadapter-Antenneadapter-Fakra-SMB-for-aktive-antCT27AA111-p0000016690

Tror det skal passe. Er iallefall en av de beste vindusantennene å få tak i.


Sent frå S7 Edge

Erlend
19/12/16, 19:30
Skal prøve å få montert den i kveld.. Vært så mye overtid, så har ikke hatt ork.. Hehe
Enig med at den antenna var lovlig stor, men kanskje jeg bytter den med en funke. Får den på jobb(mekonomen), så ganske billig. Får se hvordan det er først.. Må få somla meg til å finne ut hvordan jeg setter ipd4 boksen i radio funksjon. Hehe.

Jeg bestilte med ekspress i våres, tok 1,5 dag.


Sent fra min F8131 via Tapatalk

ole94
19/12/16, 23:45
Gå heller for denne:
http://www.autohifi.no/Produkter/Bilunderholdning/Tilbehør/Antenne---DAB/Glassant--invendig/FUNKE-DAB-antenne-SMB-Aktiv-vindusantenneADSC700-p0000017537

med
http://www.autohifi.no/Produkter/Bilunderholdning/Tilbehør/Antenne---Tilbehør/Fakra-SMB/CONNECTS2-antenneadapter-Antenneadapter-Fakra-SMB-for-aktive-antCT27AA111-p0000016690

Tror det skal passe. Er iallefall en av de beste vindusantennene å få tak i.


Takk! :) Ser at disse selger samme antenne med Fakra adapter her: http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=-1123&prodid=4742


Skal prøve å få montert den i kveld.. Vært så mye overtid, så har ikke hatt ork.. Hehe
Enig med at den antenna var lovlig stor, men kanskje jeg bytter den med en funke. Får den på jobb(mekonomen), så ganske billig. Får se hvordan det er først.. Må få somla meg til å finne ut hvordan jeg setter ipd4 boksen i radio funksjon. Hehe.

Jeg bestilte med ekspress i våres, tok 1,5 dag.


Se side 7 her for hvordan du bytter funksjon (tror jeg): http://carputer-shop.co.uk/media/wysiwyg/grompdfs/GROM-IPD4-manual.pdf

MadAss
20/12/16, 20:19
Takk! :) Ser at disse selger samme antenne med Fakra adapter her: http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=-1123&prodid=4742



TROR ikke den Fakra adapteren er med egen 12v strøm til antenne. Ser ikke ut som at Grom sender ut phantom strøm. Så da må en ha egen adapterkabel på antenna med 12v (samme som jeg linka til)

ole94
20/12/16, 21:15
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/496.jpg

:D Tok nøyaktig 48 timer fra bestilling med ekspress-frakt. Da har jeg litt å pusle med i romjula..


Sent from my iPhone using Tapatalk

aarnes
20/12/16, 22:30
:D Tok nøyaktig 48 timer fra bestilling med ekspress-frakt. Da har jeg litt å pusle med i romjula..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Digg da :D

Jeg fant nettopp ut at GROM har lansert FW-oppdatering til min BT3, så jeg skal også montere asap zulu.
Det eneste jeg bekymrer meg bittelitt for er at jeg har fått riktig HDR-boks. Stoler aldri 100% på hva de sier :D
Men HD-radio bruker kanskje ikke fakra-antenne?

Googlet litt og det ser ut som det er en annen plugg på HD-radio boksen, uten at jeg kan si det sikkert:

http://images.vccn.no/images/2016/12/20/b44f2fccdbb1c69f06eeacd6031e9762.jpg

Og ble ikke akkurat veldig mye klokere av dette :D

http://images.vccn.no/images/2016/12/20/3dacd778c479ca2e1d89dd16d1704043.md.jpg (http://images.vccn.no/image/8XIs)

Erlend
20/12/16, 22:38
Lett å bytte over til radio mode, når man switcher fra FM til CD veksler, i det hører stemmen sier USB, så skifter du bare spor ☺️da sier stemmen aux eller radio ☺️

Sent fra min F8131 via Tapatalk

aarnes
20/12/16, 22:39
Lett å bytte over til radio mode, når man switcher fra FM til CD veksler, i det hører stemmen sier USB, så skifter du bare spor ☺️da sier stemmen aux eller radio ☺️

Sent fra min F8131 via Tapatalk

Sånn er det ikke på BT3 :-P

Erlend
20/12/16, 22:40
Åja, er sånn på ipd4 ☺️ i morgen blir det montering satser jeg på ☺️

Sent fra min F8131 via Tapatalk

Erlend
21/12/16, 21:44
Prøvemonterte det i stad, må oppdatere ipd4 boksen, så prøver jeg på nytt i morgen ☺️

Sent fra min F8131 via Tapatalk

aarnes
21/12/16, 22:16
Nice, men spørs om du får noe glede av det enda. Har hatt dialog med GROM et par uker og det ser ut som de ikke er helt i mål med DAB-støtte, kun HD-radio.
Fikk dette i ettermiddag:


The update that went live on the site does not account for DAB just yet, things got pushed back a bit due to the busy holiday season. Hopefully next week from my understanding


Det gjelder ihvertfall BT3, USB3 og IPD3. Kan jo tenkes at de er ferdig med de andre, men synes isåfall det er rart at de skal bruke så lang tid på akkurat disse tre.
I tillegg står det i changelogen "Added support for HD-radio"

Erlend
22/12/16, 08:11
Det samme står det i changelogen til ipd4.. skal være plug&play, men må bare laste over oppdateringa i kveld, og så remontere :)

qrius
23/12/16, 10:40
Hva bør man egentlig velge? USB3, IPD4? For at jeg skal få GROM, BT og DAB må jeg da ha en USB3 (eller IPD4), BT-modul og DAB-modul?

4x4vinge
23/12/16, 17:09
Tror du ska vente med og velge noe som helst fra grom. Ser ikke ut som at di som har bestilt får dette til og fungere

ole94
23/12/16, 19:51
Tror du ska vente med og velge noe som helst fra grom. Ser ikke ut som at di som har bestilt får dette til og fungere

Var da voldsomt til negativt. Har ikke hørt om mange (om noen?) i denne tråden som har hatt problemer med funksjonene til grom foruten DAB. Dette er en helt ny funksjon fra dem og jeg har ikke problemer med å skjønne at dette kan være vanskelig å få 100% i orden med en gang.

Når det er sagt så håper jeg at de skal klare dette tidlig i 2017 :)

Erlend
23/12/16, 23:19
Var i 60årslag for svigerfar i går, og i dag ble det ikke prioritert. Så blir ikke. Montering før 1.juledag. Kommer med tilbakemelding så fort det er oppe og går. Har hvertfall oppdatert ipd4 til ny fw. Så regner med at det skal funke nå ☺️

Sent fra min F8131 via Tapatalk

aarnes
23/12/16, 23:38
Tror du ska vente med og velge noe som helst fra grom. Ser ikke ut som at di som har bestilt får dette til og fungere

? vet du noe som vi andre ikke vet?
Eneste utfordringene her foreløpig er jo en som ikke har hatt tid til å montere, og jeg som venter på firmware..

4x4vinge
24/12/16, 12:57
Nu har det seg sånn at jeg vet om 3 stk oppe i nord hær som har fått alt komplett fra grom og di får det
Ikke til og fungere. Og det skulle være siste opdatering di fikk fra grom

Så da e jeg litt skeptisk og sitter og ser at dere ikke heller får det til. Og problemer er. Firmware opdatering

mrstfu
24/12/16, 19:53
Nu har det seg sånn at jeg vet om 3 stk oppe i nord hær som har fått alt komplett fra grom og di får det
Ikke til og fungere. Og det skulle være siste opdatering di fikk fra grom

Så da e jeg litt skeptisk og sitter og ser at dere ikke heller får det til. Og problemer er. Firmware opdatering

Kan prøve å få kompisene dine til å forsikre seg om at de har siste FW fra Grom. Å anta fører fort til mye irritasjon.

4x4vinge
24/12/16, 22:24
Jeg ska nu følge med på denne tråden så får vi håpe dette løser seg.da blir jeg og bestille te mine biler pluss 3 kompiser til
Bruke i dag autodab fra bilradiospes og er kjempefornøyd på 2 biler

Erlend
26/12/16, 10:36
Det funker!

Erlend
26/12/16, 10:43
https://vimeo.com/https://vimeo.com/197081048

Sent fra min F8131 via Tapatalk

Erlend
26/12/16, 10:44
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/783.jpg
Kun prøvemontering. Men funker!

aarnes
26/12/16, 11:14
Nicenicenice :-)

Erlend
26/12/16, 11:16
Føler en liten disclaimer er på plass her.

Jeg har ikke montert jording til antenna, så det skal bli bedre dekning. Er i bø i Telemark, så ikke beste dekning heller. Dette er det positive.

Sleit litt med skifting av kanaler, innimellom datt den ut, men koblet seg inn igjen ila ett par sekunder. Dette kan være dårlig dab dekning som forårsaker.

Sliter med lagring av kanaler, det står at du skal bruke fast forward knappen, den har ikke jeg, kun skifte spor. Men det så ut til å funke.

Skifte av kanal, var overraskende kjapt, noen ganger momentant, andre ikke.. Aner ikke hva dette er.

Jeg garanterer IKKE at det funker hos andre, jeg har kun prøvd det i 10 min. Kommer til å komme med tilbakemeldinger når jeg har prøvd det noen dager.

Lyden var bra! ☺️

Sent fra min F8131 via Tapatalk

qrius
26/12/16, 11:17
Hva er det du har da?

4x4vinge
26/12/16, 12:03
Kommer det ikke fram på displayen ka du høre på

Erlend
26/12/16, 12:31
Jeg har ipd4, så har slitt med at den ikke viser på Spotify heller.. Fikk det til en gang, så forsvant det.. Får det sikkert til.

Sent fra min F8131 via Tapatalk

ksandseter
26/12/16, 12:45
Jeg har ipd4, så har slitt med at den ikke viser på Spotify heller.. Fikk det til en gang, så forsvant det.. Får det sikkert til.

Sent fra min F8131 via Tapatalk

Får heller ikke til "text to hu" med min usb3..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Erlend
26/12/16, 13:10
Rart, for har sett folk som får det til.. Hmm

Sent fra min F8131 via Tapatalk

MadAss
26/12/16, 17:18
Mener å ha lest på Grom sine sider at Text to Hu kun støttes med kabel og ikke via bluetooth?

Sent frå S7 Edge

FroBe
26/12/16, 21:57
Når det snakkes om "jording av antenne" så trenger det ikke å være elektrisk forbindelse til gods, det er snakk om at antennen skal ha et jordplan.
Jord-koblingen på DAB-antenner pleier å være et stykke kobberfolie med isolerende tape på baksiden som blir klebet på en del av bilkarosseriet av metall.
Man trenger ikke fjerne malingen fra karroseriet, men det er viktig at mest mulig av kobberfolien er klebet på metallet (kapasitiv kobling mot jord øker med størrelsen på overflaten, og reduseres med avstanden mellom folien og metallet).
Hvis det kun er tuppen av kobberfolien som er klebet fast til bart metall (uten lakk) så gir dette et dårligere jordplan enn nesten hele kobberfolien klebet fast på lakkert metall.

Jording i bil foretas med bolt/mutter og taggskiver som sikrer god elektrisk forbindelse, ikke ved å tape en kobberfolie (som vil korrodere) på en metallflate (som vil ruste).

kjellg
27/12/16, 16:38
Har en XC70 produsert I desember 06 med enkleste sort orginal radio.
Har bare volum og neste-forrige knapper på rattet.
Den har aux in, men er det HU interface på denne tro ? eventuelt hvordan sjekke ?

Erlend
27/12/16, 17:09
Hva heter stereoen din a? Hu- ett eller annet? Denne grom boksen kobles til på cd veksler utgangen bak spilleren, de fleste av spillerne har nok denne (meg bekjent) . Hva er du på utkikk etter?

Sent fra min F8131 via Tapatalk

ole94
27/12/16, 19:38
Har en XC70 produsert I desember 06 med enkleste sort orginal radio.
Har bare volum og neste-forrige knapper på rattet.
Den har aux in, men er det HU interface på denne tro ? eventuelt hvordan sjekke ?

Se under høyre "hjul" (Source) på radioen, der står det mest sannsynlig HU-XXX :)

kjellg
27/12/16, 22:56
Se under høyre "hjul" (Source) på radioen, der står det mest sannsynlig HU-XXX :)

Takk, ser nå at jeg har HU-650 og da har jeg altså inngang til CD veksler som koble til en Grom :)

Erlend
28/12/16, 06:56
Jepp.

Gromaudio.Co.uk ☺️

Sent fra min F8131 via Tapatalk

MadAss
28/12/16, 21:49
Bestilt USB3 og DAB fra gromaudio.com i dag ☺
25$ i avslag nå ved bruk av kupongkode NEWYOU25

Sent frå S7 Edge

MadAss
04/01/17, 19:56
Har da montert USB3 og Dab i min 06 XC70 med HU850.

Ingen problem med tekst på min med SAT emulering, dog virker ikke forward/backward knappene på rattet ved denne programvaren.
Men jeg fikk ikke til å veksle mellom USB, Aux/bluetooth og radio ved SAT emulering. Noen som har fått til det?

DAB derimot, sliter jeg veldig med. Ofte veldig skurring i lyden og kan ikke skifte kanal uten av DAB slår seg av etter 5 sekund.

MadAss
04/01/17, 21:54
Liten update. Ser ut til at DAB fungerer nå etterhvert. Nå har hver kanal fått sitt eget spornummer - tidligere gikk den tilbake til "Track 01" uansett og hadde fryktelig dårlig lyd og kuttet etter en stund.

Lyden er vesentlig bedre, men hører tidvis skurring i diskantene, spesielt under snakking. Andre som har erfaringer ang dette?

Terje Ek
05/01/17, 15:53
har HU-803 radio i bilen, 02 v70.
Har jeg skjønt det riktig viss jeg mener at det jeg trenger for å få
DAB er følgende:
http://gromaudio.com/store/accessories/hdradio-dbr1.html
og
http://gromaudio.com/store/usb_adapters/volvo_01-07_usb_android_ipod_iphone_adapter_interface.html

ksandseter
05/01/17, 16:17
har HU-803 radio i bilen, 02 v70.
Har jeg skjønt det riktig viss jeg mener at det jeg trenger for å få
DAB er følgende:
http://gromaudio.com/store/accessories/hdradio-dbr1.html
og
http://gromaudio.com/store/usb_adapters/volvo_01-07_usb_android_ipod_iphone_adapter_interface.html

Stemmer.


Sent from my iPhone using Tapatalk

MadAss
05/01/17, 16:19
Ser rett ut. Med MDC emulering vil du kunne få tekst med IPD4 og USB3

Sent frå S7 Edge

Terje Ek
05/01/17, 16:55
Ser rett ut. Med MDC emulering vil du kunne få tekst med IPD4 og USB3

Sent frå S7 Edge

Må bruke en annen adapter da el?

MadAss
05/01/17, 17:37
Bare å laste inn firmware

Sent frå S7 Edge

MadAss
07/01/17, 15:46
Liten oppdatering fra min side:
Firmware CDC v44 virker for å være mest stabil med tanke på DAB til USB3.
Får da kun opp TRK09 uansett hvilken kanal jeg velger, men det fungere iallefall noelunde greit nå.
Ikke fornøyd med lydkvaliteten, en del skurring i diskanten.

Sent frå S7 Edge

4x4vinge
15/01/17, 23:32
Ser ikke ut som at dette ble noe sukkses etter det jeg kan lese

Daniel V
16/01/17, 00:04
Du har jo vært negativ hele tråden :) Husk på at dette bare ble lansert for noen uker siden, så at de trenger noen forsøk for å få til en bra software er ikke så rart. Grom har levert meget bra på alt annet, så bare de får litt tid så er de nok godt på nett på DAB+ også :)

MadAss
16/01/17, 06:24
Har fungert greit nå for min del under kjøring. Er ikke mye en legger merke til lydkvaliteten når en er på veien.
Grom jobber med en ny firmware til DAB enheten for å bla bedre dette.

Sent frå S7 Edge

245 V8
21/01/17, 18:03
Her følger eg med ettersom eg ikkje har lyst og bytte ut HU850en :rolleyes:

ole94
21/01/17, 22:56
Har fungert greit nå for min del under kjøring. Er ikke mye en legger merke til lydkvaliteten når en er på veien.
Grom jobber med en ny firmware til DAB enheten for å bla bedre dette.

Sent frå S7 Edge

Hvordan antenne bruker du? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

MadAss
22/01/17, 11:31
Har erstattet Grom sin antenne med Funke ADSC700 med 12v adapter. Passet ikke helt med kontakten (han Fakra) i Grom, så modifiserte denne litt. Bedre mottak med Funke enn org antenne.

Sent frå S7 Edge

ole94
22/01/17, 13:20
Har erstattet Grom sin antenne med Funke ADSC700 med 12v adapter. Passet ikke helt med kontakten (han Fakra) i Grom, så modifiserte denne litt. Bedre mottak med Funke enn org antenne.

Sent frå S7 Edge

Så bra :) Det er den samme som jeg har bestilt. Er ikke så god på koblinger og modifiseringer, men håper jeg finner ut av det.

Daniel V
23/01/17, 01:23
Følger med i spenning. Tenker å kline til etterhvert når jeg ser at det begynner å ordne seg for folk. :)

Erlend
23/01/17, 07:52
Den begynner å bli litt bedre for meg også, skal visstnok komme update så den blir bedre nå snart. Venter med montering foreløpig, har ikke hatt tid til å montere enda.

Sent fra min F8131 via Tapatalk

ole94
23/01/17, 09:22
Får antenne i posten i morgen, den lokale Mekonomen har vært utsolgt lenge fordi det er så mange som skal ha dab nå. Montering til helgen kanskje :)

kjellg
23/01/17, 18:16
Takket være denne tråden, har jeg også tenkt å kjøpe GROM-BT3 eller GROM-USB3 + DAB
Sistnevnte er vel lettere å oppgradere fw på så går nok for den.

Har en XC70 produsert I desember 06, og lurer på alternativer for montering av dab antenne. Er det greit å få av panelet på høyre A stolpe?

Noen erfaringer og eller tips for montering andre steder.

kjellg
23/01/17, 18:20
Har erstattet Grom sin antenne med Funke ADSC700 med 12v adapter. Passet ikke helt med kontakten (han Fakra) i Grom, så modifiserte denne litt. Bedre mottak med Funke enn org antenne.

Sent frå S7 Edge

Kan dette være et løsning for dem som ikke vil modifiserte kontakten ?
https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/montering-tilbehor/antenner/funke-dab-vindusantenne-adsc700-m-fakra-adapter

ole94
23/01/17, 18:52
Kan dette være et løsning for dem som ikke vil modifiserte kontakten ?
https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/montering-tilbehor/antenner/funke-dab-vindusantenne-adsc700-m-fakra-adapter

Se svaret fra MadAss (nummer 110 på side 5), han mente at denne adapteren ikke er med egen 12v til antenna og at den derfor ikke ville passe :)

Han linket i stedet til denne: http://www.autohifi.no/Produkter/Bilunderholdning/Tilbehør/Antenne---Tilbehør/Fakra-SMB/CONNECTS2-antenneadapter-Antenneadapter-Fakra-SMB-for-aktive-antCT27AA111-p0000016690

Jeg har bestilt denne + Funke sin antenne. Litt usikker på om jeg har bestilt riktig adapter, litt forskjellige beskrivelser her og der, men det finner jeg ut av i morgen.

MadAss
23/01/17, 19:14
Den med Fakra passer fysisk, men en trenger også adapteren med 12V. Adapteren jeg linket til passer ikke på Grom uten modifisering. Tror denne Fakra adapteren skal passe med 12v adapteren.

Funke antenna trenger 12v phatomstrøm. Noen radioer sender ut phantomstrøm, andre ikke. Grom gjør ikke det, derfor trenger man en ekstra 12v matning inn på antenneledningen.


Sent frå S7 Edge

MadAss
23/01/17, 19:26
Takket være denne tråden, har jeg også tenkt å kjøpe GROM-BT3 eller GROM-USB3 + DAB
Sistnevnte er vel lettere å oppgradere fw på så går nok for den.

Har en XC70 produsert I desember 06, og lurer på alternativer for montering av dab antenne. Er det greit å få av panelet på høyre A stolpe?

Noen erfaringer og eller tips for montering andre steder.
A stolpe dekselet er kun klipset, så det er bare å dra rett ut. Det ene klipset må vries 90 grader etter at du har fått dratt ut dekselet. Du ser det når du løsner dekselet og du bare får det 10cm ut.

Sent frå S7 Edge

ole94
23/01/17, 19:35
Den med Fakra passer fysisk, men en trenger også adapteren med 12V. Adapteren jeg linket til passer ikke på Grom uten modifisering. Tror denne Fakra adapteren skal passe med 12v adapteren.

Funke antenna trenger 12v phatomstrøm. Noen radioer sender ut phantomstrøm, andre ikke. Grom gjør ikke det, derfor trenger man en ekstra 12v matning inn på antenneledningen.

Hvordan modifisering gjorde du på adapteren da? :) Det er dette jeg har blitt forvirret av på Auto Hi-Fi linken: "Om man plukker plastdelen av Fakrakontakten så vil koblingene i praksis bli SMB til SMB!". Tror jeg skjønte nå at Fakra er på feil ende i forhold der vi trenger den på Grom?

MadAss
23/01/17, 20:01
Stemmer at Fakrapluggen er i feil ende ja.

Når det gjelder SMB og Fakra, så er den indre kontakten lik. Det er kun plastikken rundt på Fakra'en som er forskjellig. En kan si at stikkeren er lik, men kontakstykket er forskjellig. Det er ingen problem å demontere plastikken på Fakraen, slik at den blir lik SMB.

Jeg måtte skjære vekk plastikken på Grom adapteren for å få det til å passe. Den Fakra adapteren vil nok gjøre at du slipper det.

Sent frå S7 Edge

ole94
23/01/17, 20:14
Stemmer at Fakrapluggen er i feil ende ja.

Når det gjelder SMB og Fakra, så er den indre kontakten lik. Det er kun plastikken rundt på Fakra'en som er forskjellig. En kan si at stikkeren er lik, men kontakstykket er forskjellig. Det er ingen problem å demontere plastikken på Fakraen, slik at den blir lik SMB.

Jeg måtte skjære vekk plastikken på Grom adapteren for å få det til å passe. Den Fakra adapteren vil nok gjøre at du slipper det.


Det eneste jeg stusser på er at du skrev lenger opp her at Fakra i Grom er han, og adapteret som er linket til er Fakra (hun) til Smb (han). Vil ikke det skape problemer?

Dette kan jeg absolutt ingenting om, men setter pris på at du tar deg tid til å svare :)

EDIT: Når jeg tenker meg om så må vel Fakra hun (adapter) passe inn i Fakra han (Grom) :p Det er ihvertfall ganske logisk... tror jeg.

MadAss
23/01/17, 20:30
Skal se om jeg klarer å forklare det på en fornuftig måte.
Fakrakontakten på 12v adapteren sitter på feil side. Fakra kontakten der skal mot antenne og ikke Grom. Siden antennen har SMB kontakt, så må plastikken på Fakra kontakten i adapteren fjernes slik at det blir en SMB kontakt. Altså 12V adapteren blir en SMB-SMB. Da passer den mot antenne, men ikke mot Grom.

Vi trenger egentlig en SMB-FAKRA med 12v, men det har jeg ikke funnet enda.
Den som er i linken er en Fakra-SMB som må gjøres om til SMB-SMB. Og deretter skjære bort plastikken på Grom slik at det blir SMB.


Sent frå S7 Edge

ole94
29/01/17, 19:43
Fikk endelig installert Grom i dag! :) Det gikk veldig greit å få det sammen, instruksjonsvideoen fra Grom er god. Jeg endte opp med en glass-antenne fra Funke: ADSC700. Sammen med den brukte jeg disse to: Adapter SMB-SMB med 12V (http://www.autohifi.no/Produkter/Bilunderholdning/Tilbehør/Antenne---Tilbehør/Fakra-SMB/CONNECTS2-antenneadapter-Antenneadapter-Fakra-SMB-for-aktive-antCT27AA111-p0000016690) og Fakra-SMB (https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/montering-tilbehor/antenner/nordab-nd300).

Den blå 12v-ledningen fra det første adapteret passet ikke inn i Grom, derfor skjøtet jeg den sammen med pluggen som satt på antenna fra Grom. Kan vise bilde om noen er interessert i det.

Noen utfordringer:
Får valgt "radio" (DAB) og får da opp en kanal med veldig god lyd. Har ikke funnet ut hvordan jeg søker etter andre kanaler, lagrer kanaler eller får tekst i displayet. Noen som har fått til disse tingene?

USB og Bluetooth fungerer bra.

MadAss
29/01/17, 22:09
Trykk to ganger "next" for å skifte kanal. En gang "next" for å aktivere kanalskifte, og deretter trykk "next" ant ganger du vil skifte kanal.

Skal du ha text, så må du enten firmware for MDC (01-04) eller SAT (05-)

Sent frå S7 Edge

ole94
29/01/17, 22:24
Trykk to ganger "next" for å skifte kanal. En gang "next" for å aktivere kanalskifte, og deretter trykk "next" ant ganger du vil skifte kanal.

Skal du ha text, så må du enten firmware for MDC (01-04) eller SAT (05-)


Takk! :) Er det komplisert å skaffe SAT-firmware? Hadde vært veldig greit med tekst.


Sent from my iPhone using Tapatalk

MadAss
29/01/17, 22:31
Gå inn på Gromaudio.com og klikk på firmware. Står det meste der.
For min del har SAT programvaren vært litt ustabil.

Men jeg får ikke inn annet enn blokk 12D (NRK kanalene) etter at de gamle DAB kanalene ble flyttet til DAB+. Jeg mangler alt av 12B (P4, Radio Norge, osv).
Er sendt til teknisk support.

Tester nå siste SAT programvare med Fiamm SM21 DAB adapter. Fungerer bedre det enn den originale for min del - enn så lenge.

Sent frå S7 Edge

ksandseter
03/02/17, 19:42
https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=90084967&fks=9008496
Lurer på om den her kan være noe? [emoji848]


Sent from my iPhone using Tapatalk

MadAss
03/02/17, 20:25
https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=90084967&fks=9008496
Lurer på om den her kan være noe? [emoji848]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dette fungere veldig bra på biler med antennepisk. Volvo lastebil selger dette nå som org tilbehør når de monterer dab.
Men har hørt mye om at dette fungerer dårlig på biler med antenne i siderutene. Har ikke erfaring med dette selv.

Sent frå S7 Edge

mathiasa96
03/02/17, 20:37
Fungerer dårlig på biler med antenna innbygd i siderutene ja, men på biler med vanlig pisk uten noe slags filter eller forsterkning for FM fungerer det bra å kjøre det over til dab med et adapter. Har montert dab radio i noen traktorer som bare har vanlig pisk på taket og brukt en overgang fra DIN-fakra(smb). Funker bra det. Prøvde det tilsvarende på en p2 v70(med antenne i sidevindu)... ble meget dårlig dekning. Kan hende det blir noe bedre med den adapteren som ksandseter linket til da den ser ut for å ha noe forsterkning, men tviler.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

ole94
03/02/17, 20:37
Sliter mye med USB3-boksen min. Får bare inn NRK P2 på dab, og ingen text i display.

Har sendt mail frem og tilbake med Grom denne uka, og de sa det var problemer med dab som det skulle komme en oppdatering på snart. Når det gjaldt teksten sa de at jeg kunne oppdatere boksen med Sat-firmware (HU-650). Gjorde det nå, og det står riktignok P2 i displayet. Men fremdeles ingen tekst på sanger fra f.eks Spotify, og next track-knappen på rattet fungerer ikke som det gjorde før oppdatering. Great...

Samtidig så har det skjedd noe med FM-radioen etter installering av Grom, den har sluttet å søke seg inn på riktig frekvens automatisk. Før var det aldri skurring, fordi den søkte seg til rett sted med en gang det var antydning til dårlig signal, men nå er det skurring og jeg må manuelt søke meg frem og tilbake. Vanvittig irriterende.

ksandseter
03/02/17, 20:43
Jeg har s60, der er vel antenna i bakruta? Blir vel annerledes enn siderutene det? Noen som har prøvd?


Sent from my iPhone using Tapatalk

MadAss
03/02/17, 20:51
Sliter mye med USB3-boksen min. Får bare inn NRK P2 på dab, og ingen text i display.

Har sendt mail frem og tilbake med Grom denne uka, og de sa det var problemer med dab som det skulle komme en oppdatering på snart. Når det gjaldt teksten sa de at jeg kunne oppdatere boksen med Sat-firmware (HU-650). Gjorde det nå, og det står riktignok P2 i displayet. Men fremdeles ingen tekst på sanger fra f.eks Spotify, og next track-knappen på rattet fungerer ikke som det gjorde før oppdatering. Great...

Samtidig så har det skjedd noe med FM-radioen etter installering av Grom, den har sluttet å søke seg inn på riktig frekvens automatisk. Før var det aldri skurring, fordi den søkte seg til rett sted med en gang det var antydning til dårlig signal, men nå er det skurring og jeg må manuelt søke meg frem og tilbake. Vanvittig irriterende.

Next på rattet vil ikke fungere med SAT firmware uansett. Dette har Grom sagt ikke er noe feil.
Mulig org satelittradio ikke hadde denne funksjonen heller.

Min fungerer fint med å vise tekst. Prøvd å trykke på RND? Da endrer du visning i displayet. Evt gå inn på SAT innstillingene på HU'en og sjekk at alt er huket av.

Viser AF i displayet på FM? Denne må være aktivert for å søke inn beste frekvens.

Sent frå S7 Edge

mathiasa96
03/02/17, 20:54
Sliter mye med USB3-boksen min. Får bare inn NRK P2 på dab, og ingen text i display.

Har sendt mail frem og tilbake med Grom denne uka, og de sa det var problemer med dab som det skulle komme en oppdatering på snart. Når det gjaldt teksten sa de at jeg kunne oppdatere boksen med Sat-firmware (HU-650). Gjorde det nå, og det står riktignok P2 i displayet. Men fremdeles ingen tekst på sanger fra f.eks Spotify, og next track-knappen på rattet fungerer ikke som det gjorde før oppdatering. Great...

Samtidig så har det skjedd noe med FM-radioen etter installering av Grom, den har sluttet å søke seg inn på riktig frekvens automatisk. Før var det aldri skurring, fordi den søkte seg til rett sted med en gang det var antydning til dårlig signal, men nå er det skurring og jeg må manuelt søke meg frem og tilbake. Vanvittig irriterende.
Har også prøvd den siste SAT-firmwaren til HU650, får opp text men du må skru det på ved å gå inn på meny når du er på en av SAT'ene, å bla deg fram til noe og der du får velge hva som skal stå(tittel/artist osv). Husker ikke helt va det sto i menyen men. Fikk også det problemet med at rattknappene ikke fungerte men det kommer vel på neste oppdatering forhåpentligvis

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

ole94
03/02/17, 21:07
Next på rattet vil ikke fungere med SAT firmware uansett. Dette har Grom sagt ikke er noe feil.
Mulig org satelittradio ikke hadde denne funksjonen heller.

Min fungerer fint med å vise tekst. Prøvd å trykke på RND? Da endrer du visning i displayet. Evt gå inn på SAT innstillingene på HU'en og sjekk at alt er huket av.

Viser AF i displayet på FM? Denne må være aktivert for å søke inn beste frekvens.


Takk :) Så man må altså velge mellom next på rattet og tekst i display... Det er merkelig. Undersøkte ikke så mye i innstillingene nei, ble egentlig bare irritert :P Skal prøve å finne AF etterpå! Hadde vært gull om jeg fikk det i orden.

Edit: Fikk til å endre visning i displayet nå, det gjør det litt bedre :) AF vises ikke i displayet, men jeg fikk ihvertfall aktivert den. Må sjekke senere om det gjorde noe forskjell.

Erlend
04/02/17, 08:15
Er det grom boksen eller hu radioen som må oppdateres til sat?for å få tekst visning?

Sent fra min F8131 via Tapatalk

mathiasa96
04/02/17, 08:26
Er det grom boksen eller hu radioen som må oppdateres til sat?for å få tekst visning?

Sent fra min F8131 via Tapatalk
Grom boksen. Står på nettsiden til grom hvordan du gjør det

Erlend
04/02/17, 08:27
Oki, veit hvordan jeg gjør det altså ☺️ bare misforsto noe som en av dere skreiv over her og ble litt usikker

ole94
04/02/17, 10:39
Skjønner ikke hvorfor det ikke skal gå an å bytte kanal på Dab. Den starter opp på NRK Jazz (ikke P2 som jeg trodde tidligere), og jeg liker ikke jazz engang...

Hvis jeg trykker på next skjer det som regel ingen ting, men noen ganger får jeg opp "SAT ERROR". Deretter låses hele greia og den går ikke tilbake til Jazz før jeg har skrudd av og på radioen.

Andre som har vært borti lignende?

Viking80
04/02/17, 11:00
Hehe. Hva med NRK Alltid folkemusikk? ;)

MadAss
04/02/17, 15:32
Du kan jo prøve en tidligere firmware

Sent frå S7 Edge

ole94
14/02/17, 18:37
Ut av det blå så fungerte det plutselig å skifte kanal :) Vet noen hvordan jeg lagrer kanalene på forskjellige presets? Har ikke fast forward-knappen som instruksjonene henviser til.


Sent from my iPhone using Tapatalk

aarnes
15/02/17, 23:04
Ut av det blå så fungerte det plutselig å skifte kanal :) Vet noen hvordan jeg lagrer kanalene på forskjellige presets? Har ikke fast forward-knappen som instruksjonene henviser til.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis du har 803/850 så er fast-forward samme som neste spor, bare at du holder den inne.

ole94
15/02/17, 23:32
Hvis du har 803/850 så er fast-forward samme som neste spor, bare at du holder den inne.

Takk! Har 650, men skal prøve det :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Griffin
18/02/17, 21:02
Den starter opp på NRK Jazz (ikke P2 som jeg trodde tidligere), og jeg liker ikke jazz engang...


:o Sorry men det var ganske morsomt. Minner om audiofiltiden da vi etterhvert satt og hørte på japansk hårdrock for det var de absolutt beste inspillingene som gikk att få tak i....så gikk det opp et lys att vi ikke likte musiken en gang. Så vi bytter til DAB som vi ikke trengte og det meste virker semre enn det gjorde før. Supert. Jeg håper dere får det til, selv avvakter jeg og kjører Ipod til min USB3 så kan jeg høre hva jeg vill i meget bra kvalitet.

Vetlakjetto
23/02/17, 09:35
Kva er beste løysing for å få DAB/Bluetooth på HU650?
Eigaren som hadde bilen før meg har montert AUX som går på CD-Vekseleren. Men klara ikkje finna kor boksen er. Trur ikkje den er bak i bagasjerommet?
Uansett kva er beste løysing for å bytte denne med noko som har Bluetooth og DAB?

Erlend
23/02/17, 13:03
Auxen er koblet i cd veksler inngangen på baksiden av spilleren din. Gromaudio.Co.uk har noen løsninger her, jeg og noen andre her har dab løsningen deres, men ikke helt fornøyd enda.

Sjekk ut morgis sin tråd om bluepower blp850 hvis du er interessert i 2-din spiller.


Sent fra min F8131 via Tapatalk

ole94
23/02/17, 22:35
Auxen er koblet i cd veksler inngangen på baksiden av spilleren din. Gromaudio.Co.uk har noen løsninger her, jeg og noen andre her har dab løsningen deres, men ikke helt fornøyd enda.

Sjekk ut morgis sin tråd om bluepower blp850 hvis du er interessert i 2-din spiller.


Sent fra min F8131 via Tapatalk

Angående Dab fra Grom så skrev de i en mail 16.02 at de jobbet med ny firmware for utfordringer knyttet til Dab og at de håpet den ville være klar innen et par uker (fra 16.02) :)

ole94
23/02/17, 22:38
:o Sorry men det var ganske morsomt. Minner om audiofiltiden da vi etterhvert satt og hørte på japansk hårdrock for det var de absolutt beste inspillingene som gikk att få tak i....så gikk det opp et lys att vi ikke likte musiken en gang. Så vi bytter til DAB som vi ikke trengte og det meste virker semre enn det gjorde før. Supert. Jeg håper dere får det til, selv avvakter jeg og kjører Ipod til min USB3 så kan jeg høre hva jeg vill i meget bra kvalitet.

Haha! :) Det er litt varierende hvilken kanal den starter opp på har jeg skjønt. Får nå til å skifte kanal, men får error noen ganger og det fremstår som ustabilt. Lyden på kanalene er kjempebra.

Er uansett godt fornøyd med Bluetooth og usb fra Grom (har aux originalt), så at jeg må vente litt på oppdatering om Dab bryr meg ikke så mye.

Trond.Miland
26/02/17, 15:18
Jeg slenger meg på med noen spørsmål her, uten at det er meninga å kuppe noen tråd[emoji12]
Har en 05 xc90 med premium sound dolby prologic blablabla....
Jeg tenker å få til noe DAB styr, og det blir vel en adapter for å få til dette.
Har lest noen tester, og det virker som Tiny Audio kommer godt ut. Jeg tror jeg kommer til å gå for c6 da jeg ikke trenger BT funksjon.
Men jeg kunne godt tenkt meg å fått til lyd over aux istedenfor over FM senderen.
Her kommer et par spørsmål til dere som har mye mer peil enn meg på dette[emoji3]

Hva slags radio har jeg originalt? HU..........?

Noen som har erfaring med Tiny? Eller adaptere generelt.. Funker det OK?

Hva trenger jeg for å få til aux på den originale radioen?




Sent from my iPhone using Tapatalk

MadAss
26/02/17, 16:43
Om du først ser på Tiny, hva med å gå for C11+? Denne kan du i så fall koble direkte på antennekabel (hardlinking) og få bedre lyd. Bryterpanelet er også veldig lite og diskret.

Sent frå S7 Edge

Trond.Miland
26/02/17, 19:44
Det høres jo ut som et godt alternativ. Jeg får ta en tur til en forhandler å se på de forskjellige.
Men vet du hvilken HU..... jeg har i bilen, eller hvordan jeg kan finne det ut?

Et annet alternativ er jo å streame vil bilradio app på tlf, men da trenger jeg og en aux inn på stereoen. Noen forslag til løsning?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Trond.Miland
26/02/17, 19:47
Må kanskje nevne at det er singel CD spiller integrert i spilleren, og ingen CD veksler som jeg vet om.


Sent from my iPhone using Tapatalk

aarnes
26/02/17, 19:47
Det høres jo ut som et godt alternativ. Jeg får ta en tur til en forhandler å se på de forskjellige.
Men vet du hvilken HU..... jeg har i bilen, eller hvordan jeg kan finne det ut?

Et annet alternativ er jo å streame vil bilradio app på tlf, men da trenger jeg og en aux inn på stereoen. Noen forslag til løsning?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det står på spilleren din hvilken modell det er. foran står det HU-xxx

Trond.Miland
26/02/17, 19:56
Hmm... Var akkurat ute i bilen nå, og der står det ingenting. Ser sånn ut som dette. http://forum.vccn.no/img-dump/2017/02/1230.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Trond.Miland
26/02/17, 19:57
Beklager forøvrig veldig dårlig bilde.


Sent from my iPhone using Tapatalk

aarnes
26/02/17, 20:02
Det er fordi du har XC90. Er bare en variant der.
Den kommuniserer på MOST og dermed begrenser utvalget seg ganske drastisk til hva du kan ettermontere.
GROM MST-3 heter vel den som passer til din bil. Jeg har montert en slik tidligere, fungerer bra det.
Mer info om den finner du på www.gromaudio.com - ettermontering av AUX blir via en GROM-boks isåfall. Jeg er ikke kjent med andre måter å ettermontere det på XC90.

Trond.Miland
26/02/17, 20:13
Takk for info, da skal jeg sjekke ut gromaudio[emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Erlend
19/03/17, 20:57
Sliter fortsatt med å få tekst i displayet på ipd4 boksen.. har prøvd å flashe til mdc eller sat men da slutter ipd4 boksen helt å funke.
fikk tilslutt liv i boksen med sat flash, men da står det bare cd error i displayet..

flasha tilbake til vanlig sw, og da funker det igjen, men dog uten tekst i displayet..

Noen som har fått til å vise tekst med ipd4 boksen sin på hu850?

MadAss
20/03/17, 15:20
Du skal ikke velge det med Sat. Da må du velge satelitt på radioen

Sent frå S7 Edge

Erlend
20/03/17, 20:58
Hvordan kan jeg skifte til sat på radioen?
Sendte mail med grom igår og fikk mail med egen oppdatering jeg kunne prøve

Sent fra min F8131 via Tapatalk

Jimbojama
20/03/17, 21:20
Vrir på hjulet som man velger kilde med, den til høyre..

Erlend
20/03/17, 21:35
Tror ikke jeg har det valget på radioen..

Sent fra min F8131 via Tapatalk

Svirre
20/03/17, 21:38
Tror ikke jeg har det valget på radioen..

Sent fra min F8131 via Tapatalk
Det valget skal komme om enheten er programmert som 'SAT' enhet.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Erlend
20/03/17, 22:10
Men er det bare jeg som har valgt ipd4?siden det tydeligvis ikke er noen andre som sliter med dette?

Sent fra min F8131 via Tapatalk

Morgis
20/03/17, 22:32
Har også prøvd den siste SAT-firmwaren til HU650, får opp text men du må skru det på ved å gå inn på meny når du er på en av SAT'ene, å bla deg fram til noe og der du får velge hva som skal stå(tittel/artist osv). Husker ikke helt va det sto i menyen men. Fikk også det problemet med at rattknappene ikke fungerte men det kommer vel på neste oppdatering forhåpentligvis

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Rattknapper fungerer ikke i SAT mode, dersom ikke GROM er tilkoblet canbus.
Sattelittmottakeren til volvo komuniserer via canbus, mens CD-veksler og minidiskveksler komuniserer via melbus.

Om du velger cd-changer fremfor SAT, så får du rattkontroller, men mister radioteksten.

mathiasa96
20/03/17, 22:48
Rattknapper fungerer ikke i SAT mode, dersom ikke GROM er tilkoblet canbus.
Sattelittmottakeren til volvo komuniserer via canbus, mens CD-veksler og minidiskveksler komuniserer via melbus.

Om du velger cd-changer fremfor SAT, så får du rattkontroller, men mister radioteksten.
Det forklarer jo en del [emoji1] Har selv HU803 så funker fint for meg, var på søskenbarnet mitt sin jeg prøvde med SAT firmware.

Er det forresten noen med HU 803 eller 603 som har merket at når displayet (eller hele radioen for så vidt) er kald å man slår på tekstvisning at teksten blir nesten uleselig før det har gått en stund, som om pikslene er for trege i begynnelsen?

FroBe
21/03/17, 09:05
LCD er en forkortelse for Liquid Crystal Display.
Væsken er som de fleste andre væsker seigere når det er kaldt, dermed beveger krystallene seg tregere, og scrollende tekst og grafikk kan bli uleselig.

LCD er som oftest spesifisert for bruk i temperaturer over 0°C, men man kan få dem med utvidede temperaturspesifikasjoner.
Det finnes også varmefolier som kan monteres bak displayet når man trenger kjapp respons i mange minusgrader.

Erlend
21/03/17, 20:46
Sjekka i bilen tidligere i dag, har kun : fm1, 2,3 am1, 2 6cd changer og 10cd changer..

Sent fra min F8131 via Tapatalk

mathiasa96
21/03/17, 20:54
Ja, du får ikke velge SAT på radioen før Grom boksen er programmert som SAT enhet, som nevnt av Svirre tidligere

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Erlend
21/03/17, 22:31
Åja,... Daså. Da har jeg misforstått. Hehe

Sent fra min F8131 via Tapatalk

MadAss
23/04/17, 10:53
Noen som synes lydkvaliteten er dårlig med SAT emulering? Har USB3 og irriterer meg voldsomt over mye susing i bakgrunnen på denne boksen.
Høres best når det er pause i musikken ved høyt volum. Mener at jeg ikke la merke til dette med CDC emulering, men er ikke sikker.

Dette var ikke et irritasjonsmoment med BT3.

DAB adapteren har jeg gitt opp. Vurderer sterkt å montere BT3 igjen og selge USB3 med dab.

locked
23/04/17, 16:29
Noen som synes lydkvaliteten er dårlig med SAT emulering?
Det kan stemme, eg har SAT emulering med tekst i displayet no og mistenker at lyden er dårlegare. Men eg har ikkje greie på lyd så ikkje godt å seie.

kjellg
02/05/17, 17:36
Jeg ha på min XC70 med HU-650 USB3 FW: gromusb2_volvo_sat_28.
Lyden er OK, og ratt kontrollene virker ikke (som forventet).
MEN: Jeg klarer IKKE å skifte kanal på radioen, og får bare inn NRK-Jazz.
Noen som har klart å finne trikset med å skifte kanal?

ole94
06/05/17, 19:34
Jeg ha på min XC70 med HU-650 USB3 FW: gromusb2_volvo_sat_28.
Lyden er OK, og ratt kontrollene virker ikke (som forventet).
MEN: Jeg klarer IKKE å skifte kanal på radioen, og får bare inn NRK-Jazz.
Noen som har klart å finne trikset med å skifte kanal?

Det har kommet ny firmware nå (29). Prøv den :) Virker foreløpig stabilt her. Skifter kanal med "next track" knappen, holder inne den samme knappen for å lagre knappen på valgt preset (1-6).

ole94
06/05/17, 19:35
Update hos meg: Fått lastet inn nyeste firmware og lagret mine favoritter på preset 1-6. Virker foreløpig stabilt! Ikke veldig fornøyd med kommunikasjonen til Grom, men de kunne ikke ha gjort så mye annerledes heller.

MadAss
10/05/17, 21:15
Update hos meg: Fått lastet inn nyeste firmware og lagret mine favoritter på preset 1-6. Virker foreløpig stabilt! Ikke veldig fornøyd med kommunikasjonen til Grom, men de kunne ikke ha gjort så mye annerledes heller.
Hvordan synes du lydkvaliteten er?
Har fått lastet inn ny sw og fikk det endelig til å virke etter mye om og men.

Lydkvaliteten min er fortsatt fryktelig dårlig med dab. Skurrer veldig i diskanten.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

ole94
10/05/17, 21:34
Hvordan synes du lydkvaliteten er?
Har fått lastet inn ny sw og fikk det endelig til å virke etter mye om og men.

Lydkvaliteten min er fortsatt fryktelig dårlig med dab. Skurrer veldig i diskanten.


Veldig fornøyd med lyden på Dab hos meg, men har mistet dekning 2 ganger. Blir spennende å se når jeg reiser litt lenger bort fra byen

Erlend
11/05/17, 21:30
Fått ny firmware fra grom i dag til min ipd4, så skal teste i helga. De var veldig interessert i når jeg kjøpte den av en eller annen grunn

Sent fra min F8131 via Tapatalk

Erlend
11/05/17, 22:22
Nå skreiv de og lurte på hvor jeg hadde kjøpt den og at dab modulen måtte oppdateres av de... Nå skjønner jeg ingenting

Sent fra min F8131 via Tapatalk

Erlend
12/05/17, 05:06
Siste mailen i går så skreiv de at jeg måtte sende dab modulen min til de for oppdatering av enheten..

Sent fra min F8131 via Tapatalk

4x4vinge
12/05/17, 23:16
Skikkelige bra dab løsning

Erlend
12/05/17, 23:23
Fikk beskjed fra de i dag om at den må sendes inn, da de må oppdatere firmwaren på dab mottakeren også..

Sent fra min F8131 via Tapatalk

4x4vinge
13/05/17, 11:13
Og da regne jeg med at det er GROM som står før frakt utgifter

Erlend
13/05/17, 12:05
Og da regne jeg med at det er GROM som står før frakt utgifter
Jeg å, men regner med at de nekter det, så ender vel opp med å betale for det...

Sent fra min F8131 via Tapatalk

ole94
13/05/17, 16:57
Skikkelige bra dab løsning

Hvis du kun er innom tråden for å spre eder og galle så kan du jo bare.. la være?

ole94
13/05/17, 17:00
Veldig fornøyd med lyden på Dab hos meg, men har mistet dekning 2 ganger. Blir spennende å se når jeg reiser litt lenger bort fra byen

Oppdatering: Kjørte Hønefoss - Gol t/r i går og hørte på Dab hele veien. Fornøyd med dekningen og lyden så langt :)

MadAss
13/05/17, 20:47
Ikke fornøyd med mitt mottak, har montert Funke ADSC710 med 12v adapter. Ikke brukendes på Sandane iallefall.
Her er dårlig dekning, men de beste dab adapterne klarer å holde dekningen.

Håper en oppdatering kan hjelpe. Venter på svar dra Grom.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Vetlakjetto
29/05/17, 19:16
Hei

Kva er siste nytt ang. GROM med dab? Er dette ei god løysing som konemor kan bli fornøyd med? Eg for min del hadde vore nøgd med Bluetooth og bruke telefon til radio, men det er ikkje ho..

Fungerer Grom med Dab med siste firmware bra, eller er det fortsatt litt halvgod løysing?

Erlend
29/05/17, 20:21
Jeg må sende inn dab utstyret mitt for oppdatering, så du burde vente til jeg får gjort det. De nye er oppdatert.
Håper bare de dekker frakta..
Får kun inn en kanal og den slår seg av når jeg bytter..

Sent fra min F8131 via Tapatalk

kjellg
11/06/17, 17:03
Har Groom USB3 og HU-650
I starten brukte jeg SAT fw, og fikk inn kun NRK Jazz som stadig falt ut.

Så fikk jeg ny dab unit i midten av mai. Fikk beskjed fra Grom om å bruke gromusb2_volvo_50 fw.
Etter mange forsøk så fikk jeg lyd i den
Man skal trykke SCAN button for å scanne stasjonslista, da kommer det SCAN på displayet men så skjer det ikkeno mere.

Jeg prøvde utrolige mange ganger og plutselig hadde jeg 35 kanaler uten at jeg er klar over hva som utløste suksessen.
Jeg synes lyden er veldig bra, og ingen problemer med at den faller ut, har den antenna som fulgte med.

Har ikke klart å lagre stasjoner og ønsker å høre på kanal 20 så det er litt brysomt å steppe seg opp 19 stasjoner.

Så i dag prøvde jeg å bruke << for å «bare» steppe 15 stasjoner bakover.
Jeg trykket litt raskt, og så hengte hele dritten seg.
Etter det har den vært helt stum igjen, og reagerer ikke på >> eller <<.
Har tatt ledningen på dab boksen ut og inn og prøver med SCAN igjen.
Men det er like umulig som forrige gang !!
Noen som har klart å knekke koden får å SCAN til å virke !!

Erlend
11/06/17, 20:48
Hu-850n min kvelda forrige helg, så nå er jeg på utkikk etter en ny dab løsning. da enten å reparere hu850n ( er jo kanongod lyd, så vil gjerne beholde den) eller å skaffe seg en 2 din spiller (noe ala bluepower blp840 maybe? ) men men. vi får se hva som skjer, eneste kravet er at det skal være lett for kona å bruke :P

Vetlakjetto
15/06/17, 19:50
Hu-850n min kvelda forrige helg, så nå er jeg på utkikk etter en ny dab løsning. da enten å reparere hu850n ( er jo kanongod lyd, så vil gjerne beholde den) eller å skaffe seg en 2 din spiller (noe ala bluepower blp840 maybe? ) men men. vi får se hva som skjer, eneste kravet er at det skal være lett for kona å bruke :P

AKkurat samme problemstilling her i gården. Eg for min del hadde vore nøgd med ei løysing med BlueTooth(Som er veldig enkelt med grom) Men det er ikkje fruen..

khovde
20/06/17, 13:22
Henger meg på her. Jeg har Hu850, USB3 og dab+ adapter (oppgradert versjon) som er helt stumt. Akkurat samme symptom som kjellg. Får ikke inn en eneste kanal lenger. Har meldt inn saken til GROM nå. Venter på tilbakemelding.

Erlend
21/06/17, 08:26
Da er bluepower blp840 bestilt. Lager en tråd om denne når den kommer hvis ønskelig, med installasjon osv. Mtp lyd og dab osv.

Sent fra min G8141 via Tapatalk

4x4vinge
21/06/17, 12:29
Kordan dab løsning tenke du og montere. Er bluepower med inbygd dab

Erlend
21/06/17, 12:36
Kordan dab løsning tenke du og montere. Er bluepower med inbygd dab
De har nettopp kommet med en modul, den har jeg også bestilt, så får se hvordan det blir. Skal holde dere oppdatert

Sent fra min G8141 via Tapatalk

RexRonny
13/07/17, 09:47
Har installert USB3 med DAB modulen til GROM på min V70-05 med HU-850 for en mnd siden.
Har tilleggsmodulene Blåtann og DAB installert på min GROM-USB3. Mine erfaringer:
I originalmodus (CD Shifter 10CD) hadde jeg store problemer med at jeg kun fikk inn NRK Jazz, display virket IKKE, det gikk i stille om jeg prøvde å skifte kanal.
Kun USB og BT modus fungerte som ventet, med displayvisning av sanger,etc.
Da litt av poenget var å få DAB siden FM døde her i Bergen var jo ikke dette noe særlig til løsning.
Tenkte jeg får gå for SAT firmwaren på min BT3, da får jeg vel opp DAB som jeg ville ha.
Ikke helt fornøyd rett etter oppdateringen, virker som jeg kun fikk inn religiøse kanaler og jazz - tragisk..
Det tok noen timer med påslått radio før jeg fikk inn noe som lignet forbedring. Radioen falt ut hele tiden, displaytexten kom og gikk, ikke helt som ventet der heller.
MEN; etter noen dager funket alt av seg selv, displayet viser kanal jeg lytter til og observerte at det finnes stumme (ubrukte) kanaler , derav stillhet på radioen noen ganger..
DAB delen virker ganske bra nå, plutselig tar den inn radio som bare det. Noen drop-outs og litt lugging i enkelte av tunellene her i Bergen, men tar seg kjapt inn igjen når man er ute i friluft igjen.
Rattknappene virker også, til tross for at noen her mente det ikke ville virke i SAT modus.
Det eneste som ikke funker helt ennå er BT delen, min mobil sliter med å kople til, får jo Spotify uansett da jeg kan bruke kabel. Får vente på neste software/firmware da.
Til tider tricky å skifte mellom modusene er det også, ikke alltid like greit å vite om den skifter kanal eller modus.
Alt i alt vil jeg si dette er en ganske bra løsning, det ordnet seg med firmware oppdatering jeg la inn på USB stick sammen med et par mp3-filer som beskrevet på GROM sidene.

Daruu
13/07/17, 11:46
For dere som vil ha et billig alternativ som fungerer ok så kan jeg anbefale https://m.ebay.com/itm?itemId=122258190072

Erlend
13/07/17, 14:33
Venter på dab modulen, men nå er bluepower blp840 spilleren på plass. Lager en tråd om den her senere, selv om morgis har en på produkterfaringer, så kan vi ha en her på v70n delen

Noen som veit hvilken pærer jeg må ha til bryterne for dtsc og legge inn speilknappene? http://forum.vccn.no/img-dump/2017/07/230.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/07/231.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/07/232.jpg

Sent fra min G8141 via Tapatalk

4x4vinge
20/02/18, 00:41
Hei kordan ble det med grom dab ,er det noen som har fått det til og funke bra etter software oppdateringer eller har dere gidt opp dette siden det ikke har sjedd noe i denne tråden på lenge

MadAss
20/02/18, 17:58
Jeg har iallefall gitt opp. Sendt inn to saker til Grom, men ingen svar å få.
Er vel snart et år siden jeg sendte den første og et halvt år siden jeg sendte den andre.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk