PDA

Vis full versjon : Vurderer å kjøpe XC90. Ca 2003 - 2005 MOD.



josda
17/04/15, 04:50
Er ny her på forumet men har fått lest igjennom en del trader om xc90 og fått dannet meg et bilde om div problemer med disse bilene. Jeg er fra gammelt av litt fan av Volvo, Jeg har hatt flere typer suv opp igjennom tiden men aldri xc90 og må si jeg har sansen for disse.
Har jo fått med meg det med aut kasser, div el problemer, hjullager og 4wd problemer. men er dette veldig vanlige problem? Hvor bra er disse bilene for rust? (finner ingen tråder innpå her om det). Er det noe av ekstrautstyret som er levert med disse bilene en bør styre unna? Er navigasjonen mulig å oppdatere til 2015 kart? Er det en bra navigasjon eller er det like greit å ikke kjøpe en bil som har dette ekstrautstyret og heller kjøpe en ny og oppdatert løs en? Har sikkert flere spm etter hvert men begynner med dette :-)

Tom K
18/04/15, 19:38
Jeg har en 04 mod, har hatt den i snart 2 år og den eneste utgiftene jeg har hatt er et strammehjul til multireima og en LMM som jeg klarte å ødelegge selv, min bil har snart gått 250 000, starter alltid og går billig til å være en såpass stor bil, uøkonomisk landeveiskjøring ligger på 0,7 men hvis jeg snåler på gassen så går den billigere ;)

josda
22/04/15, 01:50
Takker for svar :) Er det noen som vet noe om navigasjonen og rustproblemer på disse bilene?

Nilsebu
26/04/15, 17:55
Veldig lite rust på disse bilene. Har en 04 modell og har funnet bittelitt under innstegslisten ved førerdøren. Utover dette så holder bilene seg godt vekke fra rust :)
Kjøpte bilen min noen måneder før jul, og er fortsatt 100% fornøyd med bilen. Gått ca 187 tusen. På de tidlige modellene så vil du merke litt knirking fra dørpaneler og plastikk rundt midtkonsollen, utover dette så er de en drøm å kjøre.

Den vanligste feilen på awd`en er vel en sensor som sitter på bakakslingen (hvis jeg husker rett), etterpå så er det pumpen. Koster ca 1000,- og 5000,- og skifte.
De tidlige modellene har en eldre haldex kobling så bakhjulene er litt tregere på å koble inn. Etter å ha kjørt både min og en nyere xc70 så merker jeg ikke så mye til dette. På snø så legger bilen seg ut i sladd før du vet ordren av det :D

I motorvalg så sto det mellom 2,5T og T6 for min del. Etter mye lesing om girkasse problemer på T6`en så valgte jeg 2,5T. Meget god motor for bilen, kjapp respons, og ett utrolig bunndrag. Utover dette så blir du belønnet med ett bensinforbruk på 2 liter på milen på bykjøring (litt hard på gassen).

Jeg valgte vekk diesel pga D5`en rett og slett ble for treg for meg, selv om den har veldig godt moment hvis du drar henger. Pga momentet, så er det også den vanlige Volvo girkassefeilen, så er greit å sjekke kassen skikkelig før evt kjøp.

Når det kommer til navigasjonen så kan jeg ikke hjelpe deg. Men på eldre Volvoer så går kartene ut, og det er ikke mulig å få tak i oppdaterte.

Mondrake
26/04/15, 18:59
En ting å tenke på er at original navigasjonen kan brukes som skjerm for ryggekamera. Veldig greit å ha på en så stor bil. Sjekk kamerakit fra Volvotech.eu.

Når vi snakker om 10-12 år gamle biler så betaler du vel heller ikke noe signifikant ekstra for en bil med navi kontra en uten?