PDA

Vis full versjon : 15g vs 19t eksoshus?



Teebob
28/06/10, 08:27
Har nettopp montert en 19t turbo, med 15g eksoshus.. Fikk og med det vinklede 19t eksoshuset.. Skal bruke turboen i lag med r-dyser og 3'' lmm.. Har det noe for seg å bygge om til det vinklede eksoshuset? Har 3''jt eksos.. Er litt redd jeg får for mye baktrykk med 15g huset.. Og siden jeg nettopp fikk en råde sprettende ut av den forige motoren min, så vil jeg helst unngå dette..

Christian
28/06/10, 11:45
Kjøp en større turbo i første omgang så slipper du flere ras.

SirKim
28/06/10, 11:47
Sitter bare å venter på TBO skal koke over nå å komme med en saftig lekse når det gjelder 19T å turbo`r i denne "størrelsen" :D:p

940pearl
28/06/10, 11:48
Gi han nu svaret istede. Er da vel ikke så vanskeilg det?

TeamBørnOut
28/06/10, 11:58
Har nettopp montert en 19t turbo, med 15g eksoshus.. Fikk og med det vinklede 19t eksoshuset.. Skal bruke turboen i lag med r-dyser og 3'' lmm.. Har det noe for seg å bygge om til det vinklede eksoshuset? Har 3''jt eksos.. Er litt redd jeg får for mye baktrykk med 15g huset.. Og siden jeg nettopp fikk en råde sprettende ut av den forige motoren min, så vil jeg helst unngå dette..
Men hvorfor velger du det samme oppsettet en gang til når du har brent deg på det før? går dårlig. koster penger. folk ler når du åpner panseret....

Teebob
28/06/10, 12:04
Fordi dette er bruksbilen, gidder ikke kjøre rundt med en svær mølle som ikke får ladd før 3-4000rpm...
Vil bare ha litt ekstra futt i butikkracern..
Har en 240 som jeg bygger skikkelig motor i..
Den forige motoren hadde orginal 13c turbo.. Det er vel litt mindre baktrykk i 15g eksoshuset?

940pearl
28/06/10, 12:06
svaret er ja.

TeamBørnOut
28/06/10, 12:11
Hvorfor skulle du få ladetrykk ved 3000-4000rpm fordi du har litt større turbo?
Tror du folk med 740 turbo får turbotrykk ved 4000rpm?
fordi man har større eksoshus betyr ikke det senere ladetrykk. Da ville man fått ladetrykket sammtidig med 13c og 19T. men det får man ikke. (merkelig det der når det er samme eksoshus? ;)) størrelsen på kompressoren har mer å si...
en t3 størrelse turbo koster minde (som oftest) en hva 19T søppla koster. nyere typer spinner i gang kjappere fordi motoren puster bedre og leverer mye mer effekt fordi du ikke har 4-5-6bars trykk mellom eksosventilen og turbon som står å stanger.
Hvis det er miljøet du tenker på så er det bra med liten turbo. det er en utrolig fin egr sak. du forbrenner jo eksosen mange ganger :D

Teebob
28/06/10, 12:22
Okay, hva turbo er å anbefale til ett "300 oppsett" ?
19T en fikk jeg for 1500kr, og jeg trodde den skulle holde til r-dyser og 3"lmm..
Men, viss det er overhengende fare for ras, pga baktrykk.. Så bytter jeg den lett i noe større..

I 240en har jeg Turbonetics T04e T3/T4 turbo 60 trim .63 A/R .. På 8v motor.. Og den har litt vel sein spoolup til å bruke i bruksbilen..

TeamBørnOut
28/06/10, 12:47
er jo fare for at rådene kommer ut som sist når man kjører med enda større kompressor å samme turbin hus. det vinklede er jo ørelitte granne bedre en de andre fordi flowen ikke blir så herpa av wgn. men ikke mye.
en t3 turbo i 740 størrelse har de fleste som selger turbo. spør om noe sånt. med 940 grenrør så fungerer faktisk 740 turboene veldig bra også. selv om de er 100år gammle å det finnes mye mye bedre turboer på markedet. så en litt større en hva som er orginalt av de er jo helt 100 å sette i noe man driter i å bare skal dasse fra a til å.
Før de gikk over til mitsu turboer så brukte jo volvo td05 turboer på de eldre motorene med mere effekt. men når effekten på 4ern sank så gikk de over til td04 og sterkere råder. perfekt for en bensin motor som skal føles som en diesel motor. men ikke noe mer.
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=22271411 <---

Det han gjør her er å spytte på folk som anbefaller 19T og nyere kkk24 til folk som vil ha litt mer krutt en orginalt i maskina.

Er ikke dårlig kvalitet Mitsubishi-KKK turbo som gir masse baktrykk, for høy varme


Selv ville jeg nok hatt et litt bedre pustende eksoshus. men for deg som vil ha et lignende oppsett er jo det der veldig veldig mye bedre turbo en 19t og kkk24 driten som noen dessverre vil anbefale for tortur av rødblokka


Hvordan oppsett har du foresten på 240n? turbonetics turboene pleier jo å spole fort opp. skikkelig grenrør på saken?

Teebob
28/06/10, 13:25
ombygd/forsterket kina grenrør, 3" cooler og spjeld. 3"eksos med ekstern wg, 550dyser, KMS sprut. 530topp med k-kam og just. kamdrev.
Driver å sparer til ny bunndel.. Foreløbig har jeg dette på en org. FKbunn..
Har vel trykk på ca 3500rpm.. Men, er den er bare grovmapet, så ved litt justering, så kansje jeg klarer å få den litt lavere..

TeamBørnOut
28/06/10, 14:29
det var jo fryktelig sent egentlig. skjønner godt du har litt "skrekken" da :D men så sent har jeg ikke opplevd på noe lignende. Har du noe tråd på bilen eller?

Teebob
28/06/10, 15:17
Er litt seint til å kjøre på butikken med.. Blir fort mye giring..
Men, funker greit til herjing / idiotkjøring...
Er derfor jeg tenkte å ha en liten turbo på bruksbilen.. Men, vil jo samtidig prøve og forhindre ett nytt ras..

Hvor mye baktrykk betraktes som akseptabelt? Hva er bra / dårlig?
Er det bare å svese inn en nippel i eksosmanifoilen, og se hva trykk som blir mellom sylindre å turbo?

TeamBørnOut
28/06/10, 15:33
det dobbelte av ladetrykket sies vell at er maks hva som er bra.
men 5-6bar som det blir med 19T på rødblokk finnes jo ikke bra :D
er vell 1bar bare ved å gi litt gass på tomgang :D
Man får jo en del baktrykk ved t3 tuboer og sånt også, men ikke så skadelig mye med kkk24 og 19T.
på 940 grenrør pleier vi skru inn en "overgang" fra egr ventilen til et bremserør eller bensinrør som vi har en slange på etter en liten bit (for å få vekk varmen).

jonass
28/06/10, 15:37
Det anbefales jo ikke høyere baktrykk enn lade trykk. Men på en bruksbil som ikke skal tynes over lange perioder så alt lyser som om det er neon lys kan man godta litt baktrykk.
Men selv om en turbo skal spoole tidlig trenger man som sagt ikke ha små hus, eller høyt mottrykk

TeamBørnOut
28/06/10, 15:45
Nettopp :) noen har jo ikke fult ladetrykk med 19T før 2500-3000rpm. Det er det samme som fler av oss har med lastebil snurrer :P

Teebob
28/06/10, 15:51
Okay, 5-6bar mottrykk, er det med 15g eksoshus, eller det vinklede 19t eksoshuset? Har det noe som helst for seg å sveise om til vinklet hus?

A.Finstad
28/06/10, 15:51
bak trykk og turbo trykk skal vell vere så å si likt etter det jeg har skjønt :p litt vanskelig på volvo motorer uten å få trykket på 3000-4000, men det er fult mulig med et ordentlig grenrør og en ordentlig turbo. jeg skal selv kjøre med en garrett GT3582R med GT30 kompressor og pulse split for å få tidligst mulig spoolupp og regner med å lande på fult trykk ca likt som orginalt altså ved 2500 seinest 3000 og skal lade rundt 1-1,5 bar :p

EDIT: var da noen svar fra jeg begynte å skrive til jeg var ferdig ja :p

TeamBørnOut
28/06/10, 15:54
19T gir samme baktrykket. lite lite forskjell da det så og si er samme turboer.
nei ikke bruk tiden på å sveis om hvis du på liv å død skal kjøre med det.
Men når du har rast før skjønner jeg ikke hvorfor du gjør akkurat det samme igjen :P
får du tak i råder som ikke er rævkjørt av det samme oppsettet eller lignende så holder det jo en stund.. men vil jo rase en gang det også. på en annen side så har du jo drivlinja mye lengre med et slikt oppsett. det kan jo ha litt å si også :D

SirKim
29/06/10, 00:55
Jepp. Som TBO sier, folk har ikke fult ladetrykk før 2500-3000 på 19T. Jeg har orginalt 940 grenrør på min som ikke er porta eller matchporta, jeg har bestefar-kam (VX3), å ingenting stemmer igrunn sånn sett for å ha den turbon jeg har. Alikavel har jeg ved belastning 1 bar ved 3500rpm med Holset HX35. Å det er TREGT ladetrykk kontra andre her inne med samme/alla samme turbo.

Litt forskjell på HX35`n ja til sammenligning med Garrett turbon :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/389.jpg

Kalsn
29/06/10, 01:09
Jepp. Som TBO sier, folk har ikke fult ladetrykk før 2500-3000 på 19T. Jeg har orginalt 940 grenrør på min som ikke er porta eller matchporta, jeg har bestefar-kam (VX3), å ingenting stemmer igrunn sånn sett for å ha den turbon jeg har. Alikavel har jeg ved belastning 1 bar ved 3500rpm med Holset HX35. Å det er TREGT ladetrykk kontra andre her inne med samme/alla samme turbo.

Litt forskjell på HX35`n ja til sammenligning med Garrett turbon :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/389.jpg
Hva er egentli ""specs'n" på holseten kontra garrett'en, eller en 13c?

asdf
29/06/10, 21:06
Nettopp :) noen har jo ikke fult ladetrykk med 19T før 2500-3000rpm. Det er det samme som fler av oss har med lastebil snurrer :P

Mye av det har jo med hvordan ting er mappet, hvordan man velger å styre ladetrykket og andre ting som f.eks eksosmanifold, kam, topp osv.

Dessuten sier ingen noe om når de først får ladetrykk. En vanlig lat fk har jo 0,3 bar allerede fra 1500rpm omtrent. Og at de/vi som har jallatrim og lastebilsnurrer har fullt øs fra 3000-3500rpm er jo vel og bra, men 1000rpm forskjell er mye når man bare har ~6000rpm å ta av.

Dette er ikke et angrep på deg TBO, så vennligst ikke feilsiter meg eller prøv å legg ord i munnen på meg slik du har prøvd ved tidligere anledninger. Det er greit å belyse flere sider av saken.

ChrML
29/06/10, 21:29
Mye av det har jo med hvordan ting er mappet, hvordan man velger å styre ladetrykket og andre ting som f.eks eksosmanifold, kam, topp osv.

Dessuten sier ingen noe om når de først får ladetrykk. En vanlig lat fk har jo 0,3 bar allerede fra 1500rpm omtrent. Og at de/vi som har jallatrim og lastebilsnurrer har fullt øs fra 3000-3500rpm er jo vel og bra, men 1000rpm forskjell er mye når man bare har ~6000rpm å ta av.

Dette er ikke et angrep på deg TBO, så vennligst ikke feilsiter meg eller prøv å legg ord i munnen på meg slik du har prøvd ved tidligere anledninger. Det er greit å belyse flere sider av saken.
Kan legge til at en annen ulempe med lastebilturbo er at man stort sett kun har turbotrykk når man har full gass. Med 13c har man jo turbotrykk nesten hele tiden selv under normal kjøring.

Men det er mange mellomting mellom 19t og stor lastebilturbo! Hvis formålet er å senke mottrykket for holdbarhet så er det jo mye som er bedre enn Mitsu turboene.

jonass
29/06/10, 21:34
En vanlig t3 turbo med 63 turbinhus og 48ar compressor hus tar jo bort mye mottrykk.
Bilen blir nok en del billigere og kjøre med også, og går bedre enn 19t bil.

TeamBørnOut
30/06/10, 01:35
Mye av det har jo med hvordan ting er mappet, hvordan man velger å styre ladetrykket og andre ting som f.eks eksosmanifold, kam, topp osv.

Dessuten sier ingen noe om når de først får ladetrykk. En vanlig lat fk har jo 0,3 bar allerede fra 1500rpm omtrent. Og at de/vi som har jallatrim og lastebilsnurrer har fullt øs fra 3000-3500rpm er jo vel og bra, men 1000rpm forskjell er mye når man bare har ~6000rpm å ta av.

Dette er ikke et angrep på deg TBO, så vennligst ikke feilsiter meg eller prøv å legg ord i munnen på meg slik du har prøvd ved tidligere anledninger. Det er greit å belyse flere sider av saken.

Nei. jeg regnet med at den ville komme også :D men orket ikke forklare mer.
Men som jeg har sagt tidligere så hadde jeg vell 0.3 -0.4bar på min ved normal gassing ganske så tidlig. å da leverte den jo mye mer luft i forhold til 13cn så bilen gikk jo mye bedre selv på lavere turtall

TeamBørnOut
30/06/10, 01:37
Kan legge til at en annen ulempe med lastebilturbo er at man stort sett kun har turbotrykk når man har full gass. Med 13c har man jo turbotrykk nesten hele tiden selv under normal kjøring.

Men det er mange mellomting mellom 19t og stor lastebilturbo! Hvis formålet er å senke mottrykket for holdbarhet så er det jo mye som er bedre enn Mitsu turboene.
Derfor du bør skaffe deg en kam som gjør at motorn slipper gjennom litt mer luft så du slipper trampe pedalen i bunn

Teebob
30/06/10, 15:13
Hva kam er å foretrekke da? Har vx3 og k-kam liggende.. Noen av de som er brukende?

The Sven
30/06/10, 15:22
Det er jo mange som kjører med 19T eller liknende og originale råder og motorene holder lenge. Har kjørt med 16T og 1,2-1,3 bar ladetrykk i rundt 10-15000 relativt harde km selv jeg uten problemer. Med det rake eksoshuset med fast flens. Vil tro det vinkla eksoshuset skaper en god del mindre mottrykk enn 15G eksoshus med konflens. Men godt mulig mesteparten av mottrykket skapes i selve turbinhuset før utblåset.

asdf
30/06/10, 15:29
Hvis du har grei størrelse på turbinhuset så ville jeg kjørt med K. Gjerne med et justerbart drev så man kan flytte den noen grader.

The Sven
30/06/10, 15:31
Har blitt anbefalt å kjøre med snille kammer sammen med TD04 turboer, så bruker en A-kam, VX3 kammen burde også funke greit og, sikkert K-kammen også men tror du får en litt mer turtallsavhengig motor med K.

ChrML
30/06/10, 18:57
Har blitt anbefalt å kjøre med snille kammer sammen med TD04 turboer, så bruker en A-kam, VX3 kammen burde også funke greit og, sikkert K-kammen også men tror du får en litt mer turtallsavhengig motor med K.
VX(3) kammen er ikke så veldig bra på TD04. Vil tippe uten at jeg har prøvd den at A kammen er mye bedre. Den går jo litt bedre med VX3 (ikke så veldig mye), men problemet er at den gir relativt seint ladetrykk på 13c-en i min erfaring og når den først får ladetrykk så drar den ikke så godt før oppi 4000-5000 rpm og da er jo turboen rimelig makset mtp eksoshuset.

Enig i at kun snille kammer fungerer bra på TD-04.

asdf
30/06/10, 22:15
A har vel litt mye overlapp den også, men fungerer greit.

TeamBørnOut
01/07/10, 00:52
er ikke kammen som gjør at 940er (b230) med td04 turboer er late :P

The Sven
01/07/10, 15:13
er ikke kammen som gjør at 940er (b230) med td04 turboer er late :P

Hva du mener vet vi, men det har heller ikke noe med saken å gjøre. En bør ikke bruke for aggressive kamprofiler i kombinasjon med en turbo som skaper stort baktrykk.

SirKim
02/07/10, 11:19
Ettersom jeg har hørt så er vist A kammen den "beste" orginal-kammen å bruke sammen med stor turbo !?

Kalsn
02/07/10, 13:36
Ettersom jeg har hørt så er vist A kammen den "beste" orginal-kammen å bruke sammen med stor turbo !?
jess syns å hørt samme selv. Må det shimses noe eller passer den rett på?

gull pilen
02/07/10, 14:11
må hvertfall kontrollere ventil klaringen...