PDA

Vis full versjon : Spørsmål om en nyinnkjøpt V70 2001 mod



Loco
13/04/15, 01:39
Etter maaaange år og mange Volvo'er har jeg nå endt opp med en 2001 mod V70 med en B5244S2 motor og 5 trinns automat. Gått 281000, motoren har hatt regreim ras, og har derfor fått
ny/brukt motor som har gått 209000. Motoren går meget pent (med unntak av noen hyss), og automaten girer mykt og fint..

ETM'en på motoren er IKKE i form (dette ble opplyst av selger da jeg kjøpte den) så den delen er grei. Fikk sacer TPS'en i posten på fredag, så jeg akter å prøve å bygge om ETM'en med den.

Så til spørsmålene:

1. Enkelte ganger når jeg setter den i revers vil den IKKE over 13-1500 omdr. da begynner den å jage på turtall og stopper etter en tre fire ganger..
Det hender også at den får helt kula, da høres det ut som om den bare går på tre eller fire cyl.

2. Fjernkontrollen til sentrallåsen virker IKKE, har bytta batteriet men det hjalp ikke..
Ble fortalt at det skal være en mottager et sted i bilen som har med det gjøre og at denne har tendens til å ta ferie (slutter å virke). Er det noen som vet om det er riktig evnt. hvor den sitter ??
Bensin luka/lokket låses IKKE, etter 20-30 sek. høres et klikk men det skjer ikke noe..

3. Finnes det en oversikt over relène i bilen, og hvor de sitter ?

4. Er det lagt ledninger til høytalere i bakdørene el. må det trekkes selv ?

5. Når det gjelder motoren som er på 140hk, ble jeg fortalt at den er den samme som 170hk. men at de har forskjellig chip/motorstyring.
Går det evnt. å bytte chip/motorstyring og få 170hk i min ??

ola normann
13/04/15, 08:43
5. ja, kan chippes, om du kan bytte til en motorsyring som er 170hk vet jeg ikke

FroBe
13/04/15, 09:41
1. Det kan høres ut som problemer med ETM, men skjønner ikke hvorfor det bare skal være et problem i revers.
Har du sjekket om det kan være luftlekkasjer som åpnes hvis motoren vrir seg anderledes når den står i revers?

Før du bytter sensoren bør du prøve å ta en ETM-test med VIDA. I nærområdet til Oslo er det flere her som har VIDA og som sikkert kan overtales til å teste dette.
Denne testen kan også være nyttig å bruke til å finjustere utspenningen fra den nye Sacer-sensoren, jeg måtte slipe litt på sporet i magneten for å få rett spenning ut.
http://forum.vccn.no/showthread.php?37951-Noen-som-har-erfaring-med-XeMODeX-modifisert-ETM


2. Har du prøvd nullstilling av UEM?
Try performing a reset of the UEM (Upper Electronic Module), this controls the door locks and window operation:

- Close all of the doors and bonnet.
- Key in position II engine not running.
- Hold both the driver window and passenger window switches in the driver door panel in the closed or up position for 5 to 8 seconds after the windows are closed.
- Release buttons.
- Remove the ignition key.
- Operated the remote twice. lock/unlock lock/unlock.

This will reset the UEM brain. This can correct faulty operation of the sunroof and/or erratic door lock function.

En annen måte er å stå ute og låse opp og igjen døra tre ganger med nøkkelen.

Selv fikk jeg trøbbel med UEM på grunn av at sirenemodulen var ødelagt av batterisyre fra backup-batteriet:
http://forum.vccn.no/showthread.php?33858-Bytte-batteri-i-sirenemodul


3. Sjekk PM for reléplassering.
Alle reléer er plassert i noen få moduler, disse styres via CAN-buss. Dermed sparer man mye kabler i en bil, men feilsøking blir anderledes enn i en gammel bil. Lysbryter-modulen (park/hoved/tåke/instrumentlys-dimming/høydejustering) bruker bare fire tynne ledere.


4. Kabler er ferdig i dørene, her er monteringsanvisning for høyttalere i bakdøren:
http://accessories.volvocars.com/sv-se/V70(00-08)/InstallationInstruction/Search/2001/2.0T/Automatic?query=
Kablene er tynne/pinglete siden Volvo har valgt å bruke 8 ohm høyttalere istedenfor 4 ohm, da har ikke kabeltapet i tynne kabler så mye å si.

Selv har jeg lært mye om hvordan ting fungerer i V70N av å kikke på de forskjellige monteringsanvisningene, her er en komplett liste over utstyr for din bil:
http://accessories.volvocars.com/sv-se/V70(00-08)/InstallationInstruction/Search/2001/2.0T/Automatic?query=


5. Du finner flere tuningkit til din bil, blant annet fra BSR:
http://www.bsr-tuning.no/produkter/tuningkit/volvo/v70-2000-2015/
Leste noe en plass at 140-hesteren var samme motor som 170 hesteren med innlagte restriksjoner i motorstyringen, og i tillegg pleier BSR å optimalisere motoren for bruk med 98 oktan (kreves for å få effektøkningen de oppgir).
Trimmingen utføres ved å koble seg på OBD-porten og overføre nye parametre.

Loco
14/04/15, 00:47
Først og fremst, hjertlig takk til dere som har svart. :o


1. Motoren har som sagt noen hyss. Når jeg kjører på dumpete (vaskebrett) vei hender det at den dør ut et sekund eller to for så å gå helt jamt og fint igjen.
Dette har også hendt på flat vei (motorvei), og det virker som det er et punkt på gassen der den mister signalet. Dette skjer IKKE hele tiden/hver gang, men jeg regner med at det bare er et tidsspørsmål
før den får det store kicket (raset) og blir helt rabiat.
Etter å ha lest tråden din(FroBe) om ETM'en bestemte jeg meg for å gjøre det samme selv.
Når det gjelder problemet med reversen, virker det som om det kan være noe dårlig kontakt et sted, for når jeg beveger spaken litt gir'n seg med det tullet sitt.
Sitter det noe giver føler i forbindelse med spaken, eller er det på gearkassa ??

2. Jeg prøvde å nullstille UEM i stad, men ikkeno skjedde. Låser IKKE tanklokket, og reagerer IKKE på fjernkontrollen. :(

3. FroBe: Ang. PM Tusen Takk for denne, den var virkelig til STOR hjelp.

4. Etter å ha titta litt på denne linken fant jeg VELDIG mye nyttig.
Har fått av dørtrekket, men nå krangler både Ole Lukkøye og Jon Blund om hvem som skal slå, så jeg får fortsette i morgen (eh senere i dag)

5. Hmmm, ser ut som om det blir BSR kit og 188hk ;) på meg ja.. Har allerede bestilt oljekjøler til automaten.

Så TAKK for hjelpa så langt...