PDA

Vis full versjon : Demontere vinkelkasse/drev 2005 mod XC70 2,4d



yildis12
09/04/15, 16:43
Hvordan i huleste kommer jeg til for å skru ut de siste skruene oppe på vinkeldrevet, er det noen som har en sprengskisse der jeg ser hvor mange skruer det er totalt som holder vinkeldrevet mot gearboksen (manuell). Mistenker at det er splinesen i overføringshylsa som har takket for seg.:(

yildis12
09/04/15, 19:39
Hvordan i huleste kommer jeg til for å skru ut de siste skruene oppe på vinkeldrevet, er det noen som har en sprengskisse der jeg ser hvor mange skruer det er totalt som holder vinkeldrevet mot gearboksen (manuell). Mistenker at det er splinesen i overføringshylsa som har takket for seg.:(

Det løste seg, neste problem blir å få ut hylsen.

sekse
09/04/15, 21:13
Skriv gjerne litt om hvordan du har løst dette når du er ferdig. Skal i gang med samme jobb over helga :)

yildis12
12/04/15, 13:52
Var egentlig ikke så stort problem når jeg først fikk hånda oppi der og fikk kjent hvor skruen satt, men måtte tappe av kjølevæska og motoroljen fordi forvarmingsboksen til kjølevæska på bunnpanna satt i veien når jeg skulle dra ut vinkeldrevet, stikkakslingen til høyre forhjul må også ut, hylsa fikk jeg ut ved å sveise på en pinne tversover med en mutter på midten som jeg skrudde glidehammeren på, ps, hylsa satt noe helt jævlig.

sekse
14/04/15, 08:59
Dette blir spennende å sette i gang med :p

Volvoverkstedene har en veldig kjekk hydraulisk jekk som drar av hylsa uten problemer. Men jeg hadde tenkt å prøve selv i alle fall.

Vet du om hylsa har vært bytta tidligere på din bil?

yildis12
25/04/15, 23:53
Tror neppe den har vært byttet tidligere, men det beste for å ta ut den er nok å sveise seg en jigg over (fremfor) hylsa og bruke en to kloet tærsj der du vender kloene innover og lar den gripe bak pinnen du har sveist på. Har laget meg en sånn nå til senere anledninger :) skal prøve å få lagt ut noen bilder etter hvert så folk slipper å spekulere seg grønn på hvordan de skal gjøre dette.