PDA

Vis full versjon : Senke komp i FT



HansOla
09/04/15, 11:37
Heisann. Har skaffa meg ny blokk som skal overhales og preppes for litt ekstra hk. Tor24 har ordna topp til meg, og tenkte å senke komp i bunndelen litt. tenkte å dreie en grop på 76mm x 4.5mm. sammen med lettere modifiserte forbrenningskammer, hva vil komp havne på? Tror ikke det er gjort stort annet med forbrenningskammer, enn at det er åpnet litt rundt ventiler og klumpen ved pluggen er fjerna... Tor24 vet nok det bedre enn meg. Er 46mm innsugsventil om det har noe å si

Batland
11/04/15, 12:20
Heisann. Har skaffa meg ny blokk som skal overhales og preppes for litt ekstra hk. Tor24 har ordna topp til meg, og tenkte å senke komp i bunndelen litt. tenkte å dreie en grop på 76mm x 4.5mm. sammen med lettere modifiserte forbrenningskammer, hva vil komp havne på? Tror ikke det er gjort stort annet med forbrenningskammer, enn at det er åpnet litt rundt ventiler og klumpen ved pluggen er fjerna... Tor24 vet nok det bedre enn meg. Er 46mm innsugsventil om det har noe å si

76x4,5 mm er "mine tall" og det gir det som jeg mener blir korrekt kompresjonsforhold i 2015 til en korrekt trimmet 8V rødmotor som skal brukes med pumpebensin på gate. ;)

38 mm eksosventiler passer på orginale eksos seteringer og må anbefales på det sterkeste - også i forhold til redusert forbruk.

HansOla
11/04/15, 12:27
Supert! Da får jeg spørre tor24 hva han skal ha for å sette inn 38mm på eksos :-)

Batland
11/04/15, 12:28
Supert! Da får jeg spørre tor24 hva han skal ha for å sette inn 38mm på eksos :-)
Det er en god idè. :)

HansOla
11/04/15, 12:35
Da blir det vel suksess med portet topp med 46 og 38 ventiler, kl t1 kam, e-innsug med dysene rett i toppen, oppned grenrør og 3" eksos :) blir vel megasquirt/haltech etterhvert... Usikker på dysestørrelse.. Tips? Turbo blir vel en garrett super 60 eller en turbonetics super 60 om den ikke har blitt for dyr

Grenrør type slik: http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/486.jpg

Batland
11/04/15, 13:18
Da blir det vel suksess med portet topp med 46 og 38 ventiler, kl t1 kam, e-innsug med dysene rett i toppen, oppned grenrør og 3" :) blir vel megasquirt/haltech etterhvert... Usikker på dysestørrelse.. Tips? Turbo blir vel en garrett super 60 eller en turbonetics super 60 om den ikke har blitt for dyr

Grenrør type slik: http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/486.jpg

Det har jeg tro på ja. Du skal imidlertid være klar over at det kun er T3Super60 er en god turbo til 300 + hk.

T4 trim 60. SPR60 og denne type ting må du styre klar hvis du ønsker god "vestlands" respons. Til motorveikjøring spiller respons 0 rolle og da kan til og med en NY og moderne SUPER utgave av Holset vurderes.

Med ett godt datasprut som Haltech kan man uten noen som helst ulemper velge tildels svære dyser. En kompis kjører Haltech Sprint 500 med helt "nymoderne" 1000 ccm dyser og denne er rett og slett utrolig lett å justere inn akkurat så mager tomgang som man ønsker. Det er absolutt ingen sammenligning med hvordan det var for noen å siden.

Eneste ulempen er at slike dyser er svindyre i forhold til det man ser "300 kit" gutta holder på med, men her kan vi minnes ordene til Sir Henry Royce i Rolls-Royce:
"The quality is remembered long after the price is forgotten."

HansOla
11/04/15, 14:59
Sikkert ikke dumt å kjøpe for store dyser i tilfelle det skal oppgraderes :) funker fint med oppned grenrør, sålenge rørdiameter er korrekt? Blir vertfall fin downpipe og man slipper unødig varm turbo :-)

Batland
11/04/15, 15:36
Sikkert ikke dumt å kjøpe for store dyser i tilfelle det skal oppgraderes :) funker fint med oppned grenrør, sålenge rørdiameter er korrekt? Blir vertfall fin downpipe og man slipper unødig varm turbo :-)

Vi har testet endel dyser i dysetester og jaggu er det mye ubrukelig dritt ute på markedet så man må være forsiktig. Ett alltid trygt, godt og rimelig valg er Siemens 630 ccm dysene som kan rekke til ca. 415 hk på en 4 syl. motor.

Pga holdbarheten over tid er ikke grenrør min greie, men det grenrøret der er helt ok pga fin vinkel inn i turbinhuset og som du sier, muligheter for fine downpiper. Ja, flertall. Downpipen fra wg kan aldri bli for lang, kun for kort, og den bør være minst 1/2 M lang.

HansOla
11/04/15, 16:30
Supert, da har jeg en plan i sommer :-)
Tvilsomt at det blir sprut i sommer, så må vel ha noen mindre dyser i første omgang.. Blir vel 3" lmm og noen '300' dyser fra summit da kansje?

Batland
11/04/15, 17:05
Det er egentlig ikke noe galt med chippet orginalsprut oppgradert med 3" LMM og 450 ccm dyser forutsatt at du klarer å få tak i ett chip som gir motoren din riktig bensinmengde til riktig tid.
https://www.fuelsaver-mpg.com/map-maf-enhancers/dual-edge-map-enhancer

HansOla
11/04/15, 17:35
Sikkert noen her på forumet som programmerer chip og selger?

eab
11/04/15, 17:53
Eventuelt kan du bruke 3" lmm og 630dyser på e85. Det fungerte helt ok da jeg prøvde med bensinchip fra thelostartof (turbobricks). Prøvde samme oppsett med bensin, og det gikk forsåvidt å kjøre bilen, men forbruket var enormt og den druknet omtrent ved full gass og ladetrykk over 0,4.

*edit: Du kan jo lage deg en enda større luftmassemåler, slik at størrelsen står i stil til dysene du kjøper. Dette vil riktignok klusse til lastsignalet mellom lh og ezk hjerne, men ikke mer enn at det blir brukbart fram til sprut monteres.

HansOla
11/04/15, 18:05
E85 hadde vært kult, meeen har det ikke tilgjengelig her... Har på gjøvik, der jeg bor nå, men ikke i lom, der jeg sikkert kommer til å bi neste år..:-/

Batland
11/04/15, 18:56
Sikkert noen her på forumet som programmerer chip og selger?
Jeg holder alltid fokuset på sluttresultatet og så langt har jeg tilgode å se å høre om noen chip som faktisk gjør en objektivt god jobb. De finnes sikkert ett sted der ute i den store verden, men utfordringen er å finne dem.

HansOla
11/04/15, 20:48
Mhm, sluttresultatet blir definetivt med datasprut, men som student har jeg ikke råd til det før til vintern/våren igjen...:-( da må det bli midlertidige løsninger..

Batland
11/04/15, 20:52
Helt klart. Poenget mitt er at du må være skeptisk, stille spørsmål og sette krav til den du skal kjøpe chip av.

Ett godt chip koster noen kr. Tenk deg at du gjennomfører motoren etter den planen du har lagt her. Så stiller du på livemapping og får laget ett chip som er tilpasset akkurat dette gode oppsettet som du har. Du vil da selvsagt ha rett til å eie dette chippet. Det siste du ønsker er at en eller annen 14 åring sitter på gutterommet og kopierer og selger chippet ditt for kr. 300,- til gud og hverman kun for å tjene penger, ikke sant?

Det er nøyaktig det som har skjedd med chipbransjen de siste årene. De som selger chip har ikke nødvendigvis noe som helst kompetanse på motor og oppsett og kundene driter de fullstendig i så lenge de betaler.

Vi har alle sett intellligente tråder med: Hvordan billigst chip. Hvordan selger billigst chip. Hvem billigst chip, hva chippen til maskinisten osv osv og andre glittrende eksempler på nivået på den norske skolen de siste tiårene.

Javisst, billigst mulig chip er tingen. :(

HansOla
11/04/15, 21:01
Ja vanskelig å finne noen med kompetanse til å brenne en god chip som som gjør det den skal.. Om man gjør det, så koster det vel maaange tusen, og da er det billigere p koble opp megasquirt med engang... Satser på ms, for har en kompis som er god på akkuratt det :-)

Sååå, tror du at det vil fungere tilfredsstillende med 2,75" lmm og dyser fra audi s6 inntilvidere? Har s6 dyser liggende, men husker ikke hvor store de er atm

Batland
11/04/15, 21:13
Presis, men det finnes folk som har gjort dette før og som har tilgang på gode chip. Problemet er å finne dem. Det må derfor letes og spørres rundtom.

LMM, dyser og chip er ett team som må sammarbeide. Lmm gir signal til chippet som, enkelt forklart, ut fra turtall og lmm-signal går til en gitt rute i rutenettet på mappet. I denne ruten står en åpningstid. Denne åpningstiden sendes til dysene som, ut ifra sin kapasitet og størrelse gir en gitt bensinmengde til motoren som forhåpentligvis gir motoren ønsket AFR.

Jeg hater både audi og eierene og har ikke peiling på hvor store s6 dysene er, men hvis du har ett chip som passer til den lmm du har og til de s6 dysene "så blir det sikkert" bra.

HansOla
11/04/15, 21:43
Men, har en i bygda som brenner chipper og påsto han greide å "mappe" chippen til 630cc dyser..
Slike siemens dyser?
http://m.ebay.com/itm/280716021919

Batland
11/04/15, 21:59
Der har du iallefall de rette dysene ja.

Ok, du kan jo vurdere om du vil gi han en sjanse til å vise hva han kan evt. ikke kan..

HansOla
11/04/15, 22:06
Kan jo handle dyser da vertfall.. Og gi han et forsøk, og heller legge dysene på lager om det ikke funker

Truckdriver
11/04/15, 22:08
Om du har delenr så finner du dysene her om du er heldig.
http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm

Batland
11/04/15, 22:12
Kan jo handle dyser da vertfall.. Og gi han et forsøk, og heller legge dysene på lager om det ikke funker
Hvis han kan programere og brenne chip så gir du han bare så mange forsøk som han trenger for å få inn den rette fuelkurven. ;)

Batland
11/04/15, 22:12
Om du har delenr så finner du dysene her om du er heldig.
http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm
107961 er det som gjelder. :)