PDA

Vis full versjon : Forovervendt barnesete i framsete



Lightyear
27/06/10, 22:50
Jeg lurer på om det er noe issues når det gjelder å ha forovervendt barnesete i passasjersetet foran?
Noen produsenter sier at man ikke trenger å koble ut airbag når det er forovervendt sete, men hva med sideairbag?
Lurer på dette fordi jeg kunne tenkt meg å plassere eldstemann foran ved noen anledninger.

A

MrX
27/06/10, 23:02
Barn skal ikke sitte foran om man har airbag. Uansett om de sitter i stol eller ikke, den er beregnet på voksene folk. Sideairbag skal vistnok ikke være noe og bekymre seg for.

*utspyttalaban*
28/06/10, 23:29
Hvor stor er eldste barnet?

Er barnet lavere en 1.40cm så bør airbagen kobles bort.
Skjønner ikke at noen produsenter kan påstå at det ikke er nødvendig.
En kollisjon kan få fatale følger for barnet:(

Legger ved link til trygg trafikk, der står det meste :o

http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/Airbag/

Lightyear
28/06/10, 23:41
Noen som vet hvor vanskelig det er å koble ut luftposen på en 850? Er nok greit å koble den ut før han sitter foran. Han er fem år, noen og tjue kilo, og er vel 110-120cm nå. Skulle vært mulig å ettermontere sånn bryter for airbag.

A

*utspyttalaban*
02/07/10, 09:56
Noen som vet hvor vanskelig det er å koble ut luftposen på en 850? Er nok greit å koble den ut før han sitter foran. Han er fem år, noen og tjue kilo, og er vel 110-120cm nå. Skulle vært mulig å ettermontere sånn bryter for airbag.

A


Aner ikke hvordan det er med volvo og utkobling av airbag.
Men vi hadde ihvertfall en mondeo en god stund tilbake.
Den leverte vi inn til verksted for og koble ut.
Gikk fort og greit, betalte vel en 1000-1200,- ca.
Før var det regler om at det skulle inn i vognkortet, men det er vist ikke pålagt nå lenger.

Den alderen og den str hadde jeg iallefall ikke tatt sjansen på og ha fremme med airbag.

hgnubel
02/07/10, 10:52
Noen som vet hvor vanskelig det er å koble ut luftposen på en 850? Er nok greit å koble den ut før han sitter foran. Han er fem år, noen og tjue kilo, og er vel 110-120cm nå. Skulle vært mulig å ettermontere sånn bryter for airbag.

A

Burde vel kunne være så enkelt som å koble en bryter på ledningen, men tror jeg ville prøvd i trygge omgivelser først, eventuelt funnet noen som har gjort det...

Har tenkt tanken selv, og slik jeg oppfatter det så er det jo noen kjøreregler for hvordan man bør gjøre når man skal demontere airbag; koble av batteri og vente så og så lenge før man begynner å skru og håndtere den. Men her snakker vi jo ikke om at den skal håndteres/skrus løs. Om den bare mister strømmen (med en bryter) så ser jeg ikke helt hvordan det kan være noe annerledes enn når du kobler av batteriet.

Men er kanskje noen feilsikre måter å gjøre det på, f.eks. å kjøre en eller begge polene til jord i steden for å bare bryte strømmen (men det er bare spekulasjoner fra min side...).

Kanskje noen kan kikke på hvordan denne bryteren fungerer på nyere volvoer? Mener jeg har sett enkelte med en sånn knapp.

Tore
02/07/10, 11:21
Finnes det regler på dette? Hender iblant at jeg har hatt guttungen på 7 eller jentungen på 5 i passasjersetet foran (i egnet barnestol vel og merke) uten at airbagen har voldt meg noen bekymring. Mener jeg har hørt at de ikke burde sitte bak en airbag foran, men har ikke set tnoen krav eller regler på dette. Har i utgangspunktet tenkt at en airbag må være bedre enn ett dashbord i skallen...

Børge Vikebø
03/07/10, 19:03
jeg koplet bort airbagen i rattet på gamle 940 da jeg skiftet til Momorratt i den (pga utslitt ratt..) Da tok jeg rett og slett bare bort batteri -pol, så koplet jeg av kontakten og jumpet ledningen fra bilen.

Da tror systemet at her fremdeles er airbag, og varsellyset forble slukket.
I toyotasystemet monterer vi såkaldt dummyplugg, dette er en type jumper.

Vi sender forøvring inn til biltilsynet når vi kopler ut på kundebiler.