PDA

Vis full versjon : Gul gnist, hva kan være galt?



Skårholen
08/04/15, 22:40
Hallo har et lite problem med 940en min, den har gul gnist. Den pleier jo å være blå, prøvd med andre pluggledninger, coil og plugger samt tenningshjerne. Bilen er også veldig vondstartet, må ofte dra den med annen bil ellers vil den ikke starte. Jeg har gnist på alle 4 men den er gul, og ikke typisk blå som andre biler jeg har sett på før.

Så jeg lurer på om dere har noe tips for dette.

Batland
09/04/15, 06:54
Når en ny, god og kraftig coil som får god strømforsyning og signal fra en godt jodet tenningsmodu gir alltid en kraftig, varm og blå gnist. Når stømstryrken avtar av forsjellige grunner blir gnisten kaldere og gulere. En skikkelig kraftig gnist gir alltid en lettstaret motor. En tungstartet motor er alltid en indikasjon på svak gnist. Sørg først og fremst for skikkelig strømforsyning til coilen og dernest at tenningsmodulen er godt jordet.

Skårholen
09/04/15, 07:01
Okei, har en sånn msd blaster 2 eller hva det var igjen hvertfall. Den bruker de originale kontaktene til coil. Men kan sjekke at tenningsmodulen er godt jordet :)
Takk for hjelpen som vanlig Batland :)

Skårholen
09/04/15, 19:52
La opp jording rett fra batteriet rett til coil og tenningsmodul. Samt prøvd annen coil, så da må det vel være tenningsmodulen det er noe galt med?

Brisendal
09/04/15, 22:26
Har du sjekket rotor og fordelerlokk? Kan være slitasje der også.

Skårholen
09/04/15, 22:43
Har ikke prøvd å bytte det, men går det ann å åpne det for å se etter slitasje?

Brisendal
09/04/15, 23:28
Har ikke erfaring med 940, så jeg vet ikke hvordan lokket er festet der, men på de fleste andre motorer jeg har vært borti har det bare vært to klips på siden av fordelerlokket som holder det fast. Slitasje kan synes både som irring på punktene, og erodering både i lokket og på rotoren.

Morgis
10/04/15, 08:08
Fordelerlokket og rotoren er en vanlig slitedel.
Billig og enkelt å skifte

Skårholen
12/04/15, 15:17
Byttet tenningsmodul også nå, nå er det null gnist i hele tatt. Hverken med den nye eller den gamle..

Batland
12/04/15, 17:31
Når tenningen står på skal coilen få 12V på + polen. Mål mellom + polen på coilen og på batteri minus.
Finn en tennpluggledning og sett denne på coilen. Sett i en tennplugg og legg denne på innsugsmanifolden en plass.
Ta en ledning og koble den på minus polen på coilen.
Når du folmer med denne ledningen på batteriets minus pol så skal tennpluggen gnistre. Hvis den ikke gjør det er coilen defekt.

Skårholen
12/04/15, 18:49
Skal sjekke ut dette :)