PDA

Vis full versjon : Bruke vinterdekk på sommerføre



B230
08/04/15, 20:31
Det blir sagt i bladet "MOTOR" blant annet, at piggfrie vinterdekk fungerer dårlig på sommerføre. Det er kanskje p.g.a. at gummien er beregna for vintertemp, og blir for myk i varmen.

Jeg har ikke noe erfaring med piggfrie, men jeg har flere ganger vippa piggene ut av piggdekk. Og erfart at disse faktisk kan ha BEDRE grep på sommerføre, enn rimelige sommerdekk. Her fungerer nok aldringa positivt for piggdekka, for etterhvert (endel år), blir gummien mindre myk, men da vil de til gjengjeld fungere bedre på sommerføre, jo eldre de blir.
Sommerdekk blir også hardere, men de blir jo ikke bedre.

Jeg tenker først og framst, hvis man likevel bør bytte ut 2 eller 4 av vinterdekka, før neste vinter, så går det an å prøve. Spar penger på sommerdekk, og kjøp ordentlig gode vinterdekk til høsten.
Om du prøver, og finner ut at (avpigga) piggdekk ikke lå så godt på vegen likevel, har du ikke tapt noe på å prøve.

larsverm
10/04/15, 12:48
Jeg synes i hvert fall å huske at dette var vanlig å gjøre før. Så lenge mønsterdybden er som den skal, holder du deg nok innenfor hva loven krever. Det er sikkert et poeng at "vintergummien" også kan få litt ekstra brukstid ved sommertemperatur, men dekket taper sikkert på andre egenskaper. Trolig langt fra noen testvinner, men mulig overgangsløsning for å utnytte ressursene og utsette kostnaden ved å kjøpe nytt en sesong.

mstrandbo
10/04/15, 14:52
Husker jeg hadde en Nissan som jeg brukte de piggfrie vinterdekka på sommeren. Var ikke noe særlig å kjøre med, ble altfor mjuke.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk

dag otto
10/04/15, 16:42
Dette er vel egentlig en uting ref:
http://www.nrk.no/trondelag/disse-dekkene-kan-vaere-livsfarlige-1.12301649
Er helt overbevist om at det går fint å kjøre med vinterdekk om sommeren, men det er vel i de kritiske situasjonene hvor du har behov for kort bremselengde og godt grep at vinterdekk på sommerføre kommer til kort. Som testene viser er det jo snakk om ganske betydelig økning i bremselengder. At mange opplever at vinterdekk funker greit på sommerføre er vel fordi dekkene funker godt nok til vanlig bruk. Det er svært sjeldent man har et virkelig behov for å bremse raskt, eller virkelig forsøker å bremse fra høy hastighet gjerne på våt vei.
Synes egentlig grafikken i saken fremstiller problematikken på en god måte. Ved en fart på 100 km/t vil en bil med sommerdekk bremse helt ned på 62 m. På dette tidspunktet vil bilen med vinterdekk suse forbi i 59 km/t og ikke stoppe før på 95 m!
Jeg synes man bør bruke sommerdekk på sommeren og vinterdekk på vinteren, men ser jo at mange kanskje ikke kjører så mye at de ser behovet for å ha både sommer- og vinterdekk til bilen. Eller at økonomien gjør at man velger sommerdekkene bort. Ettersom dette ikke er ulovlig er det jo opp til hver enkelt, men for min egen del er det uaktuelt å kjøre med vinterdekk på sommeren.

volvo_wizard
19/04/15, 10:24
Stiller meg bak når det gjelder gummiblanding osv.
Men når hovedargumentet til daglig leder i Dekkimportørenes forening er
– Vinterdekkenes gummi og alt er konstruert for vinterføre med snø og is, mens sommerdekkene er laget for å drener bort vann. kan man jo stille spørsmålstegn ved troverdigheten til vedkommende.

Hvorfor er da ikke de samme dekkene like er "livsfarlige" i vinterhalvåret i og med at det stort sett er varmegrader og vått det meste av vinteren?

Ikke synes jeg
– Vinterdekkenes gummi og alt er noe videre god forklaring, hva er "alt"?

konso
19/04/15, 11:05
Uten at jeg har studert lover og regler nøye, kommer ikke hastighetskode inn på sommeren og egentlig krøller til??