PDA

Vis full versjon : Feilmelding ABS/ bremsesystem.



Stian-oe
08/04/15, 10:44
Hei!
Jeg har en Volvo V70, 2.0t, 2005 modell som har gått 172 000km og opplever noe merkelig om dagen.

Under kjøring dukker det opp feilmelding:"abs/antisladd serv. erfordras" og "bromsassistans serv. erfordras" .
Jeg bekrefter at meldingen er lest og får ny melding: "antisladd tilfälligt avstängd.
Når jeg kobler til for å lese av feilkoder og eventuelle meldinger så er det ingen koder eller meldinger å finne.

Da jeg neste gang starter bilen og kjører så er feilmeldingen borte, men dukker opp igjen etter å ha kjørt noen mil. Gjentar samme runden men ingen ting å finne ved å avlese koder/meldinger. Virker som om feilen ikke er alvorlig nok til å bli loggført i hjernen.

Har gjort enkel feilsøking som å sjekke nivået av bremsevæske og lest brukerhåndboken uten å bli klokere.

Har Volvo egen service intervall på bremsesystemet?
Eller er det noe i det elektriske som må byttes ( F.eks. ABS sensor)?

Noen som har opplevd noe lignende eller har formening om hva som er galt? Før jeg får kvalifiserte gjetninger fra et Volvo verksted......

Vennlig Hilsen

Stian

Svirre
08/04/15, 12:28
Jeg kan starte med at Volvo ikke har egen service på bremsesystemet, annet enn å sjekke kvaliteten på bremsevæsken ved en vanlig service. Jeg mistenker at du har en abs-ring som ikke er helt bra, men skal ikke utelukke abs-føler heller.

Hva slags diagnoseapparat har du brukt? Det er ikke alltid en 3-parts feilkodeleser vil klare å lese ut feil fra en Volvo. Ville anbefalt å bruke VIDA/Dice.
Hvis du bruker Volvo sin VIDA m/ Dice, så ville jeg satt pc-en i bilen og lest av hastigheten på hvert enkelt hjul og tatt en kjøretur. Der vil du finne ut om det er abs-føler eller abs-kransen. Når du leser av hastighetene, vil den som er problematisk vise seg. Hvis abs-kransen har røket, så vil den vise seg med kontinuerlig hopping på grafen og vise helt feil hastighet. Hvis det er abs-føleren så vil den komme og gå, samt vise helt feil verdi i forhold til de andre.

Hvis du ikke har tilgang til dette, så ville jeg tatt en tur til et Volvo verksted.