PDA

Vis full versjon : nylakkert bil. burde den behandles????



jegerud
07/04/15, 16:45
hai har fått igjen bilen min fra lakk.hva burde den behandles med?? ER HELT BLANK PÅ BILPLEIE! bilen er lakkert i boks med andre ting også så derfor litt små støv i lakken. men dette ligger jo bare i klarlakken. vill jo helt på polert bort dette!?!??! også smørt inn noe guffe som beskytter lakken. er også noe plast som trenger oppfresjing. hva anbefeler folk og kom gjærne med fremgangs måter tips og triks :)

Sagen
17/04/15, 06:19
Søk litt på detailersclub - for eksempel. Der finner du mye nyttig. Ellers ville jeg rubba/slipt lakken for så å polere opp igjen. Ved sliping er lakktykkelsen avgjørende, så ikke noen man gjør sånn uten videre uten å vite hvor tykk lakken er i aktuelle områder.

hgnubel
17/04/15, 15:50
Det du må passe på er når du kan begynne å bruke petroleumsbasert avfetting og voks/lakkforsegling. Spør lakkerer om dette da det kan variere litt hva de anbefaler.

Lakkstøv tar du med clay, eller leire på godt norsk:

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_36&products_id=16

Dette gjør du før du polerer :)

Finner ikke linken nå men se etter Øyvind.G sine guider til vask og polering på detailersclub.no så finner du svar på det meste.

volvoRsport
17/04/15, 17:19
Lakkstøv tar du med clay, eller leire på godt norsk:

Hvis det er lakkstøv kan man bruke det, men det høres mer ut som om det er støvkorn i klarlakken han har.

jegerud
17/04/15, 18:36
Spurte bilpleiekongen.no de mente jeg kunne bare frese på med poleringsmaskin med hard pute og menzerna 300 super heavy cut compound. Og avslutte med og legge på en god voks som beskytter lakken bra.......

Tinnsoldaten
29/04/15, 13:48
Du bør vente noen uker med å legge på voks. Lakken må få puste til den er helt gjennomherdet.
Tommelfingerregel: Når vannet ikke lenger preller av lakken som om den var nyvokset, er lakken gjennomherdet, og du kan legge på voks.

Dan Bay-Johansen
29/04/15, 15:58
Du bør vente noen uker med å legge på voks. Lakken må få puste til den er helt gjennomherdet.
Tommelfingerregel: Når vannet ikke lenger preller av lakken som om den var nyvokset, er lakken gjennomherdet, og du kan legge på voks.
Den vakke dum, faktisk ikke hørt før :)