PDA

Vis full versjon : Glødelyset sluker fort.



Jan Olav
06/04/15, 18:27
Merker når eg starter v70en så slukker glødeindikatoren veldig (lyser bare 1 sec) fort. Bilen starter forsåvidt greit, men eg hører den jobber tyngre etter å ha startet.
Noen råd om hva det kan være med tanke på at glødelampen slukke så fort?

Er en v70 2.4, 2007 modell.

Jimmen
06/04/15, 21:13
Hva er utetempen da?
Alle dieselbiler slutter og gløde om det er varmt nok ute.. Min gløder ikke om det er over 4 grader mener jeg.

Jan Olav
06/04/15, 21:16
Har aldri eid diesel bil før. Så det er endel nytt. I dag når eg startet så var det +7.

Christian
06/04/15, 21:18
Hva er utetempen da?
Alle dieselbiler slutter og gløde om det er varmt nok ute.. Min gløder ikke om det er over 4 grader mener jeg.

Det tror jeg ikke på et sekund. :p


Det er mange faktorer som spiller inn på hvor lenge den skal gløde, hvis du syns den er tungstartet selv etter glødelampa har slukket, bør du vurdere nye glødeplugger. Disse er ikke evigvarende og bør heller byttes før enn senere, da di potensielt kan knekke(ved demontering) og skape mange problemer.

Svirre
06/04/15, 21:51
På min 2.5tdi vil den ikke gløde over 15 pluss. Da er det ingen form for gløding i det hele tatt.

Eldre dieselbiler er nok mer rause på glødinga pga. dårligere kompresjon og dårligere forstøving av dieselen. Tenker bare på 760'n jeg hadde med en D24t motor. Den glødet i all slags vær (kaldstart). Der jobba dysene bare på 135bar, i trådstarters bil er det godt og vel 1500bar ++, og samtidig en helt annen teknologi.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

jerognal
07/04/15, 09:00
Er temperaturstyrt denne glødinga ser du. På 2,4'en vet eg ikkje hva som er grensen for gløding ang. temp og om det er utetemp. eller kjølevannstemp. som styrer. På gamle TDI'en er den styrt av kjølevannstemp. Røk nettopp slik sensor på Caravellen. Da glødet den ikke i det hele tatt. Det var en egen sensor på termostathuset.
På 2,4'en er eg ikkje så sikker....
Men som nevnt over, så er glødeplugger slitedel. Lett å skifte på 2,4'en. Men om den ikke gløder i det hele tatt så må du nesten finne ut hvor sensoren som styrer dette sitter.

locked
07/04/15, 16:40
Det er forskjell på gløding og glødelampe. At lampa lyser betyr vent med å starte. Når motoren har starta kan den fint gløde fortsatt, men eg har ikkje målt om den gjer det, evt kor lenge.

Uansett, er "high speed" glødepluggar, blir vanvittig fort varme! Skal ikkje gløde lenge før det er blitt ekstremkulde.

eab
07/04/15, 17:48
Det er vel strengt tatt ikke nødvendig å vente til glødelampa har slukket før man starter. Jeg vrir bare om nøkkelen som på en hvilken som helst bensinbil så lenge det ikke er veldig kaldt ute. Selv etter flere dager i 14-15 minusgrader startet d5'en med kun én fungerende glødeplugg :)

Jan Olav
07/04/15, 18:04
Da har eg fått mangen utfyllende og gode svar. Takker så mye for hjelpen ☺