PDA

Vis full versjon : Gummibelg på bakkaliper, bytte eller kjøpe ny kaliper?



Jakke
06/04/15, 10:46
Hei, har hatt problem med at bremsa på venstre bak hang seg ganske kraftig, tok av kaliperen idag og kika, og det er hull på gummibelgen, er det bare å bytte kaliper med en gang da, eller skal jeg se etter en ny gummibelg, om det er mulig å kjøpe i det hele tatt? Kan vel tenkes at stemplet har fått litt medfart om det er kommet mye dritt inni der, som det gjerne gjør om bremsa henger og bremsestøvet kommer seg "rætt heim"...

Isåfall, noen som har en brukt bakkaliper? :P

Christian
06/04/15, 11:11
Mansjetten gjør ingenting annet enn å beskytte stempelet, så hvis det henger så er stempelet allerede rustent.
Bytt. Koster noen hundrelapper på biltema..

Jakke
06/04/15, 11:26
Er de brukende da? Tenker, coilene til Biltema er 100% identiske som originale Volvodeler, bare uten skrifta oppå, kan jo raskt tenkes at de er OEM da. Tenker at ikke noe knekker på kaliperen eller noe anna kjipt :P

Christian
06/04/15, 11:31
Har kjørt med biltema kalipere, og det funker helt fint.

dag otto
06/04/15, 12:35
Vil også anbefale å bytte hele caliperen. Den ytre mansjetten er som sagt over kun for å hindre at det kommer støv og dritt inn mellom stempel og sylindervegg. Er det brudd i mansjetten vil også den indre gummipakningen ta skade hvis det går lang nok tid. Har reparert to calipere tidligere. Kjøpte da rep. sett med mansjett, pakning og nipler. Den ene caliperen ble bra, men det var litt jobb. Pakningen og mansjetten er grei selv om det kan være litt klønete å montere. Mens jeg var igang pusset jeg og lakkerte caliperen og byttet nipler. Ingen nødvendighet men når den først er ute synes jeg det er greit å gjøre det skikkelig. Den andre caliperen ble aldri bra. Etter pussing, lakking og bytte av gummi/mansjett var caliperen fortsatt ikke bra. Fikk også tak i et nytt stempel og monterte dette, men dette hjalp heller ikke. Så her var det mye bortkastet jobb og penger.
På min nåværende bil var begge fremre caliperene modene for utskiftning. Begge hadde brudd i mansjett og den ene hadde også et stempel som var slitt skjevt. Hvis den skulle fikses måtte man også bytte stempelet. Jeg kjøpte derfor nye restaurerte calipere hos BCB og de var kjempefine! Dette var orginalcalipere, men med nye stempler, pakkninger, nippler og lakk. De så helt nye ut og kostet 899,- pr stk. Jeg synes det var veldig fint å få orginale calipere som var fikset profesjonelt med garanti. Vil gjerne støtte de som fortsatt driver med sånt og synes gjenbruk ofte kan være fornuftig fremfor å kjøpe nytt.
Jeg kommer ihvertfall til å kjøpe nye calipere fremfor å fikse gamle fremover.

Vatnehol
06/04/15, 22:10
har overhalt mange slike, mekonomen selger to paknings sett, ett for gliderene, og ett for stempel.
er ikke dumt å kjøpe fra bcb som det sies over her, men om du må spare penger så er det ikke vanskelig å overhale de om du har tilgang til en skrustikke og luft. rust eller uregelmessigheter på stempel fjernes med 1000 slipe papir og scotch brite. stålbørste for grav rust på kaliper.
en viktig ting er at du må vere klinisk reinslig der stempelet skal vere, absolutt intet av av noe fremmedlegeme skal inn dit, den firkantet o-ringen som tetter rundt stempel skal kun smøres med bremseolje og intet annet pga dette blir varmt og vil koke om du gjør det.

mansjett rundt stempel har en stålring i seg for å tette fra kaliper til stempel, dette må børstes reint og sitte godt.
på gliderene må du kun bruke det griset som følger med paknings settet. dette er høg temp gris, universal gris funker ikke her.

jeg la ut en guide på en tråd her på hvordan å gjøre det for noen år tilbake.

etter hva jeg har erfart og lest så er gummien på biltema kaliper veldig dårlig og varer ikke lenge, samt de er tynt lakket, ellers er de kurrante om du bytter ut gummien på de.

jerognal
07/04/15, 09:06
Biltema ville eg styrt unna. (No får eg kjeft igjen, vel). Pakningene på BT kalipperne er plast og er råtten etter en vinter. Da står det fast på nytt. Snakker av erfaring.

Overhaling går sikkert greit men du må som sagt være hysterisk med rengjøring og rustfjerning.
Syns det er like greit å kjøpe nye. Du får pant for retur av dine gamle....

dag otto
07/04/15, 16:22
Mulig denne passer
http://www.partsforvolvosonline.com/product_info.php?cPath=52_539&products_id=3258