PDA

Vis full versjon : Sjekke frihjul på dynamo.



Jan Olav
05/04/15, 14:51
Har nå byttet multireim og da forsvant kvinelyden. Derimot er det en ny knatre lyd som kun kommer ved kald bil og forsterkes når eg dreier på rattet.
Skal forhåpentligvis en link med video for å høre lyden.

https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=ZRhCgjgbEic

MadAss
05/04/15, 17:38
Klarar du å sjå om reima står og hoppar? Høyres i grunnen ut som frihjulet på dynamoen. Forsvinn lyden ved litt turtall?

Ved å demontere reima, så skal du hjulet rotere relativt fritt i ei retning og låse i andre retninga. Frihjulet fåast kjøpt laust.

Frihjul som heng fast kan gjere at reima ryk etter ei stund pga for stor belastning på reima.

Jan Olav
05/04/15, 19:27
Eg skal ta å filme en ny snutt i morgen med dekselet av. Begynner nesten å lure på om det er eg som ikke har fått satt dekselet skikkelig på plass etter å ha byttet multireimen.

kjetileide
06/04/15, 09:47
Hei!

Hadde tilsvarende lyd, men den gav seg når motoren ble varm. Det hørtes spesielt godt på kalde dager naturligvis. Fikk først vite at det var lageret til AC-pumpen, men etter at de så nærmere på det var det et strammehjul til en av reimene som lagde knatrelyden. Kostet meg ca 2k å bytte dette på Bilia. Lyden er borte nå.

Jan Olav
06/04/15, 10:43
Har nå tatt av igjen reimen og det ligger en link ved så dere kan høre. Stramme hjulet må byttes hører eg, men det er litt slark sideveis på servopumpen også. En annen ting eg ikke forstår er det med frihjul på dynamoen. Her dreier den i begge rettninger og "ribbene" inni følger med i begge rettninger.

https://youtu.be/UHSF4OiRvp8

MadAss
06/04/15, 11:22
Slakken i servoen tror jeg ikke du skal bry deg så mye med. Men strammehjul og frihjul bør nok byttes.
Dersom du vrir frihjulet raskt frem og tilbake skal du lett se at ribbene følger med i ene retningen og ikke i den andre

Jan Olav
06/04/15, 15:20
Ok. Takk for svar. Var nettopp ute og stakk forsiktig et skrujern ned mot ribbene inni dynamoen. Ene veien ville den ikke bevege seg (som forventet). Andre veien dreiet den helt fint uten noen form for motstand. Så da friskemelder eg frihjulet. Da blir det å handle ny strammer i morgen. Takker for hjelpen sålangt.

jerognal
06/04/15, 17:52
Skiftet nettopp på min XC. Du kan slippe billigere unna med å kjøpe løpehjul x2. Samme hjulet på strammeren. Bare å skru hjulet av og skru på det nye.

Jan Olav
06/04/15, 17:56
Ok. Er det bare løse hjulene for seg selv da eller må eg av med hele strammeren?

jerognal
06/04/15, 18:05
hjulene sitter med en senterbolt. Skru ut og trekk hjulet av. Strammeren trenger du ikke løsne. Skiftet bare hjul på min. Men kjøpte hele strammeren. Det var jo bortkastet så eg....
Så derfor be om løpehjul x2. Hjulene er dønn like. Iallefall på min 2004...

Jan Olav
06/04/15, 18:06
Flott. Da gjør eg det i stedet. Takker tipset ☺

Jan Olav
08/04/15, 19:39
Da var hjulene på strammeren byttet og ny reim satt på. Nå er det ingen ulyder lengre og det var deilig. Takker så mye for hjelpen alle sammen ☺