PDA

Vis full versjon : Kjølevæskeproblem.



tohaugene
02/04/15, 13:47
Hei

Jeg er ny her men satser på jeg er på rett sted.
Jeg har en XC70 2003 med ett kjølevæskeproblem. Når jeg skrur på tenningen så kan jeg få beskjed om å kontrollere kjølevæskenivå. Når jeg da ser på ekspansjonstanken så er det gjerne under minimum. Altså fungerer varselet. Men så bare åpner jeg på lokket og slipper ut trykk og da vokser det til normalen igjen. Så er det bare og kjøre. Slik er det flere ganger i uka.
Men noen ganger så er det slik at jeg må fylle på kjølevæske for da "vokser" det ikke når jeg åpner lokket. Nå kommer det rare; når jeg da får beskjed om å kontrollere nivå neste gang så vokser det så mye at det renner over ekspansjonstanken.
Slik totalt sett så virker det ikke som det blir borte noe kjølevæske. Så jeg skjønner ikke hvor det blir av kjølevæsken.
Noen som har noe tips?

konso
02/04/15, 23:20
Velkommen hit.
Du nevner ikke hvilken motor du har, men satser da på at du har diesel. Har bilen tilleggsvarmer/webasto? Har du sett noe mønster i om kjølevæskeproblemet er større om den har vært i bruk? Har du sett etter lekkasjer i motorrom/ venstre foran hvor varmeren er/slangekoblinger til varmeapparat på torpedovegg eller for fukt i gulvmatter (kan indikere lekkasje på varmeregister til varmeapparatet).

tohaugene
03/04/15, 10:10
Takk.
Det er D5 utgaven. Det er riktig at det er webasto på den. Men den fikk ny kjel, glødesil og resten som kan byttes høsten '13. Har ikke sett noen sammenheng med den så tror ikke det har noe med den å gjøre.
Har ikke sett noe fukt inni bilen eller lekkasjer annet enn når det renner over.
Men ved en lekkasje måtte jeg vel fylle på? Når jeg fyller på så renner det over neste gang.