PDA

Vis full versjon : EGR avblending Volvo XC70 D5 07



otello
02/04/15, 07:38
Har kjøpt meg en XC70 D5 Summum 2007 mod. 98 000Km.
Jeg har noen spørsmål rundt EGR på 185 Hk motoren.

Jeg ser at det er ganske stor forskjell på egr systemet på 163hk. versjonen og 185hk.
Jeg finner heller ikke avblending til 185Hk på ebay.

Jeg undrer på om noen her på forumet har gitt seg i kast med avblending av denne og
lurer på om dere vil dele noen erfaringer om dette.
Lurer på skaffe meg programvare som ignorere egr feilkoder og få lagt til andre goder. :-)

Har noen her på forumet vært borti et rensesystem som rengør egr-avleiringer i systemet.
Et system som kobles til motor med div kjemikalier som skal brukes når motoren går. Litt skeptisk!!
Jeg vet det er noen verksteder som tilbyr dette.. Noe som også innebærer oljebytte etter selve rensingen.
Slik som dette http://www.sagstuenauto.no/bg-drivstoff-rens.html

Takker for alle innspill.

RuZleBiFf
02/04/15, 11:27
Vet det er noen som trimmer via omprogramering, som har mulighet for å fjerne hele EGR-feil-letingen til bilen.
Om det er mulig på din volvo har jeg dessverre ikle anelse om.

konso
02/04/15, 23:24
Jeg har 06 mod v70 med samme motor, gått 241000 uten noe feil med egr systemet. Jeg har tatt opp selve ventilen 1 gang og rengjort den.
Om du absolutt vil ha bort egr så har rica tuning programvare som sletter egr, men koster litt da.

otello
05/04/15, 05:51
Jeg lurer fortsatt på om det er noen her som har avblendet egr på D5 185 Hk dieselmotoren?
Hvordan har dere fikset det?
Hadde satt veldig pris på å få noen hint.

jerognal
05/04/15, 10:50
Klipp til en plate og en pakning, bor hull for evt. bolter og monter. Slik gjorde eg det på gamle V70'en før det var ferdige plater å få kjøpt.
Får du feilmelding må den enten programmeres vekk, eller du kan borre et lite hull i plata for å slippe litt eksos gjennom til sensor. hvor stort dette hullet må være må prøves ut. Men litt av vitsen forsvinner jo da. Noe eksos vil da sef. slippe gjennom.
På min 163 hk 2004 får eg ingen feil.

locked
05/04/15, 10:54
Jeg lurer fortsatt på om det er noen her som har avblendet egr på D5 185 Hk dieselmotoren?
Hvordan har dere fikset det?
Hadde satt veldig pris på å få noen hint.
erfaring: 240hk/480nm tuning fra Rica med modifsert programvare for fjerning av partikkelfilter og EGR.

Partikkelfilteret er banka tomt, EGR ventilen er ikkje gjort nokon ting med, den åpnar rett og slett ikkje...

Forbruk (AWD og automat): biltralle 600kg, 1600kg Audi A4 quattro (med skiboks på taket.. hjelp) 1.05 over ei 7mil lang strekning start/stopp ved fjorden men høgste punkt mellom på ca 300moh. Dette med marsjfart på 85km/t (ekte km, korrigert for feilvisning). Sterk som faen! Kunne tenkt meg 253hk/558nm men det tåle ikkje girkassen.. Ekstra oljekjølar montert.

otello
05/04/15, 18:34
erfaring: 240hk/480nm tuning fra Rica med modifsert programvare for fjerning av partikkelfilter og EGR.

Partikkelfilteret er banka tomt, EGR ventilen er ikkje gjort nokon ting med, den åpnar rett og slett ikkje...

Forbruk (AWD og automat): biltralle 600kg, 1600kg Audi A4 quattro (med skiboks på taket.. hjelp) 1.05 over ei 7mil lang strekning start/stopp ved fjorden men høgste punkt mellom på ca 300moh. Dette med marsjfart på 85km/t (ekte km, korrigert for feilvisning). Sterk som faen! Kunne tenkt meg 253hk/558nm men det tåle ikkje girkassen.. Ekstra oljekjølar montert.


Meget bra målinger du har her loced. :D
Det var "trist" med at PF og EGR har gitt seg ;-) Da trenger du ikke avblending da.....
Tillater meg å sende deg en PM.

Andre her som har løst dette "problemet"??

Jan Olav
07/04/15, 18:39
Lånet tråden litt. Er det noen ulempe med å blende egr ventile? Bortsett fra at motoren vil eg tro muligens vil bli senere varm?!

FroBe
07/04/15, 20:32
Med blendet EGR vil NOx-utslippet øke markant, men jeg vet ikke om dette blir testet på EU-kontroll?
For dieselmotoren er det vel ingen ulemper, og det er mer sannsynlig at temperaturen øker litt enn at den synker.

Jan Olav
07/04/15, 20:36
Så er den best blendet eller bare la den være? Ser det samler seg mye gugg pga den i hvertfall. Bilen min er forresten en 2007 v70 2.4 diesel om det skulle ha noe å si.

otello
07/04/15, 21:31
Er det vanskelig å ta av toppkåpa/innsuget på 185hk for å rense det for gugge.
Er toppkåpa med på å holde kammene på plass? Hva må en passe seg for hvis en tar den jobben?

Noen som har prøvd det her.. så noe på forumet her en gang men linken forsvant for meg og jeg har ikke funnet den igjen.

Takker for innspill på dette.
På forhånd takk ;-)

konso
08/04/15, 09:01
For demontering av innsug så må injektorer og dieselrør ut.

otello
08/04/15, 19:51
For demontering av innsug så må injektorer og dieselrør ut.

Takker..
Det var din tråd med virvelspjeld bytte og rensing av innsug/topp jeg ikke fant igjen... men fant den i går.
Kjekk tråd men sluttet litt brått.. men det er fort gjort å glemme å dokumentere når det blir noen harde slag ;) ;)

Kjøpte foresten bilen min i orkanger 150-160 km sør for deg...

Har virvelspjeldet non spess funksjon i forhold til resirkulering av eksosen?
Hvis så er tilfelle... Hva hvis en har bloket EGR?

Lurer på å rense innsuget i sommer før jeg blokker EGR og samler så mye info om det før jeg begynner.
Skal dokumentere det her... så alle tips mottas med takk.

locked
08/04/15, 20:31
Motoren utviklar mindre varme når EGR og partikkelfilter er vekke, dersom du har D5 manuell og framhjulstrekk så trur eg du vil få alt for lite spillvarme om vinteren, min bil har automat og AWD og brukar sopass med diesel at den greier å lage den varmen den treng (på landeveiskøyring) småkøyring er det verre med i 10-15minus. Min bil har dieselvarmar, men den er kun i bruk som parkeringsvarmar og ikkje autostart når det er kaldt ute.

Virvelspjeldet har kun 1 funksjon, stenge en av to innsugskanalar per sylinder ved lavt turtall for å få høgare fart på lufta, samt virvle den opp. Dette gir bedre blanding av luft/diesel som gir finare gange osv..

otello
08/04/15, 20:41
Motoren utviklar mindre varme når EGR og partikkelfilter er vekke, dersom du har D5 manuell og framhjulstrekk så trur eg du vil få alt for lite spillvarme om vinteren, min bil har automat og AWD og brukar sopass med diesel at den greier å lage den varmen den treng (på landeveiskøyring) småkøyring er det verre med i 10-15minus. Min bil har dieselvarmar, men den er kun i bruk som parkeringsvarmar og ikkje autostart når det er kaldt ute.

Virvelspjeldet har kun 1 funksjon, stenge en av to innsugskanalar per sylinder ved lavt turtall for å få høgare fart på lufta, samt virvle den opp. Dette gir bedre blanding av luft/diesel som gir finare gange osv..

Takker locked :)

Det var opplysende i forhold til virvelspjeld og funksjonen dens.
Har foresten XC70 (AWD), 6 trinns automat og dieselvarmer :)