PDA

Vis full versjon : Hvor store ventiler?



tintin500
27/06/10, 20:57
Har lyst til å sette inn noen større ventiler i 531 toppen min. Blir også å bruke dobble fjører. Blir turbo oppsett med ca 300hk.

Hvor store ventiler burde jeg bruke på innsug og eksos?
Og hvor mye kan man plane en 531 topp?
Hva slags kam er fin å bruke til et 300hk oppsett?

Mvh

turb00le
27/06/10, 21:34
Det er lite ønskelig å plane en topp for å øke kompen på en turbomotor.
Ventilene er det heller ikke noe vits i å øke størrelsen på for den effekten.
Standard er vel 44inn og 36,5ut. 46inn 40ut er vel en schlager virker det som.
Men igjen ikke noe vits for 300hk.
Sats heller på å få porta den ordentlig (ikke noe overdrivi vitenskap men en helt grei streetport).
Ang kammen så er vel kanskje paul h verdt å høre med, han selger jo fiks ferdige sett for 300hk+ med kam.

tintin500
27/06/10, 21:45
Okay. Takker for infoen. Trur nok ikke jeg vil prøve å porte noe selv. Man har fagfolk til sånt;) Er vel ikke noe suksess å bare kaste dremelen inn og la den få gjøre sitt.
Da skal jeg se om jeg ikke får snakket litt med han ja.

Er det noen steder i Vestfold/Telemark de porter?

ChrML
27/06/10, 23:25
Det er lite ønskelig å plane en topp for å øke kompen på en turbomotor.
Ventilene er det heller ikke noe vits i å øke størrelsen på for den effekten.
Standard er vel 44inn og 36,5ut. 46inn 40ut er vel en schlager virker det som.
Men igjen ikke noe vits for 300hk.
Sats heller på å få porta den ordentlig (ikke noe overdrivi vitenskap men en helt grei streetport).
Ang kammen så er vel kanskje paul h verdt å høre med, han selger jo fiks ferdige sett for 300hk+ med kam.
Er noen diverse meninger angående det med kompresjon på turbomotor. Må jo huske at 531 toppen i seg selv faktisk senker kompresjonen en del på grunn av større forbrenningskammer. Og at det er veldig lav kompresjon på Volvo turbomotorene originalt.

Kommer jo såklart an på åssen turbo han skal kjøre og. Men ifølge TBO så er samme kompresjonen som en FB sugemotor ideellt på turbomotor opp mot 350 hk hvis man kjører med ganske stort eksoshus. For å få mer sugemotor effekt før ladetrykket kommer i tillegg til raskere spool! Men med 16t / 19t og lignende er jo ikke det en fordel akkurat.

asdf
28/06/10, 16:09
hurtigris-gutta kjører jo med 10-11 (kanskje mer også?) i komp på symaskinene sine, ihop med turbo. Utrolig hva som er mulig, hvis man går bort fra stifttenning og kontrollert bensinlekasje (les: forgasser)

TeamBørnOut
28/06/10, 16:20
hehe nettopp :)
en FB / F har jo ikke akkurat mye komp orginalt :D
bore opp oljereturn og smelle på en billig turbo gir en del effekt på lave trykk det på de maskinene der. ikke trenger man gjøre noe med toppen for 300 350hk heller. bytte ut T kammen som sitter hvis man har F motor kanskje :D

rogern
28/06/10, 19:01
350hk med en orginal topp er vel litt og ta i?

brodern bremsa 370hk med 531(417hk med e85). helt orginal på innsugssida litt småpuss bare.
38mm eksosventiler og "normal" porting på eksosida.

SWR
01/07/10, 10:58
Du trenger ikke større innsugsventil før du trenger å løfte over 15mm på den originale...