PDA

Vis full versjon : V70 AWD drar dårlig, kraftig "brumming" fra eksos ved gasspådrag



furelia
31/03/15, 11:30
For noen måneder siden begynte min V70 AWD 2,4T 2001 mod. å dra dårlig av og til, og det kom samtidig en kraftig "brumming" fra eksosen. Dette skjedde kun når den var varm, og bare av og til. Dette har blitt gradvis verre, og nå er det også når bilen er kald. Har også opplevd at når den en skjelden gang går som den skal, så kutter den turbotrykket ved akselerasjon, mens andre ganger spretter trykket opp på ca. 1,1 bar og ned igjen til ca. 0,6 (har også opplevd at trykket går opp og ned omtrent som en jojo). Kan legge til at eg har BSR steg 2 trimming samt turbo reguleringsventil fra IPD.

Har vurdert flere feilkilder, kanskje det er en kombinasjon: Tett katalysator?, defekt reguleringsventil?, defekt gasspjeld?, turbo/wastegate?

Noen som har vært bort i noe lignende som kan komme med ideer til hva som er galt?

gswede
31/03/15, 22:17
Justert på wastegaten? IPD reguleringsventilen har større porter enn original TCV og fører ofte til at boost kommer på for fort, overskyter "target". Hjernen tenker WTF!! og blør av trykket.
Sjekk alt av vacumslanger, også de på bensintrykkregulator. Lenge siden tenningsdeler ble byttet? Hvordan ser pluggene ut.
Har du sjekket bensintrykket på fuelrailen. Eksoslekkasje før O2 sensor er heller ikke bra. Hva viser fuelinga LTFT og STFT?

Svirre
31/03/15, 23:40
Jeg også får en følelse av at TCV'n kan være på jorde. Hadde det vært tett katalysator så hadde dette vært et problem som ville holdt seg konstant og ikke vært "jo-jo" slik du beskriver det.

gswede
01/04/15, 01:39
Sånn for ordens skyld, slangene til TCV er korrekt montert, blå-tilluft rør mellom maf-turbo/rød-turbo/gul-wg? Holder resirkventil trykk/vacuum?

furelia
01/04/15, 07:21
Har ikke justert wastegaten, TCV fungerte helt fint da eg monterte den, og slangene er koblet korrekt. Men skal gå over og bytte alt av vacumslanger og se om det blir bedre. Plugger er ikke så lenge siden eg skiftet. Har det noe for seg å rense gasspjeldet? kan det ha en medvirkende årsak til problemene?

hgnubel
01/04/15, 08:41
Er ikke TCV litt som motorolje, at det er greit å bytte den før den mister alle egenskapene? Tror det blir neste som byttes på min, bare for sikkerhets skyld :)

gswede
01/04/15, 22:52
TCV er en solenoidstyrt ventil. Skal i utgangspunktet vare evig.
Å spraye litt WD40 i den en gang i hvert 5 år burde holde.

Sotengel
01/04/15, 23:22
Ingen ting varer evig.. TCV er et vanlig "problem" på bla. gammle Chevy 6.5 TD motorene.

gswede
02/04/15, 20:35
Evig i den forstand at det er rimelig å forvente uproblematisk funksjon til bilen er en rusthaug.
Tørr/våt smøring for å holde nede friksjon mellom plast/metall en gang i blant er alt som skal til. Alt trenger vedlikehold, TCV trenger det jevnlig +-hvert 5-10 år er ikke akkurat arbeidsomt.

FroBe
05/04/15, 20:04
TCV er en pulsmodulert ventil som åpnes og lukkes rundt 100 000 ganger i timen.
Hvor mange hundre millioner operasjoner kan man forvente av en TCV uten at den får slark/lekkasjer eller treghet selv om plasten smøres opp med spray et par ganger?

http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=48871
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=43432

gswede
07/04/15, 01:21
Maaaaange milliarder ganger vil jeg tro, som regel problemfri i bilens levetid.
Riktignok er det mange forumgjengere som opplever problemer av ymse art, gjerne derfor de er på forum i utgangspunktet, så også de som trimmer litt.
Ett KN luftfilter vil redusere TCV levetid en god del. Dette er godt kjent og derfor finnes det sågar egne filter en kan montere på slanger til TCV.

Tipper 99%+ aldri opplever problemer med denne ventilen. Ei er de på forum heller.

FroBe
07/04/15, 06:33
Da var jeg i den ene prosenten som hadde problemer med TCV, selv med originalt luftfilter.
Etter jeg byttet TCV for 3 år siden forsvant alle mine problemer med varierende gassrespons og nødmodus.