PDA

Vis full versjon : Merkelig resonans i turbo/grenrør området



ChrML
27/06/10, 20:49
Merket en underlig resonans i dag. Kjører med et slikt oppsett:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/2513.jpg

Ajden grenrør og KKK27 turbo. Legger ut en egen tråd på dette problemet istedenfor å ta det i prosjekttråden.

Akkurat på omtrent 3000 rpm så er det en sinnsyk resonansvibrasjon som høres på akkurat det turtallet uansett om man gir gass, bremser på giret eller bare ruser den dit i fri. Når man står i motorrommet å ser så står turboen og grenrøret å rister noe sykt på det turtallet opp til hvertfall en halv cm frem og tilbake kan det se ut som. Kjenner man på resten av motoren så merker man ikke vibrasjonen i heletatt nesten, men holder man på turboen så kjennes det sinnsykt godt.

Det har ingenting å si hvor heftig spool man har på turboen og det er fortsatt minimalt med slakk i kompressoren. Noen som har vært borti lignende? Ruser jeg over det spesifikke turtallet så er det absolutt ingen vibrasjoner lenger.

Sto å kikket litt i sta for var litt bekymret for at det var rådebank eller noe, men tviler igrunn på det. Kan være wastegateventilen som får noen "pulser" fra spjeldet akkurat på det turtallet sånn at den står å klaprer kanskje, men synes det er rart hvis det skulle forårsake så ekstrem vibrasjon.

tor
27/06/10, 21:00
er frontrøret ditt boltet fast i skillet motorblokk gearkasse???
har du fleksi skjøt i område downpipe motorblokk gearkasse

ChrML
27/06/10, 21:03
er frontrøret ditt boltet fast i skillet motorblokk gearkasse???
har du fleksi skjøt i område downpipe motorblokk gearkasse
Downpipen er ikke boltet fast i girkassa, nei. Men jeg har fleksiskjøt like etter at eksosanlegget blir "rett" igjen vedsidenav girkassa og et feste etter der igjen ved traversen.

Tror du problemet er at selve downpipen + grenrøret resonerer kanskje? :eek: :eek: For merker det som sagt ikke motoren. Kanskje jeg burde lage avstiver feste mot turbo i tillegg til å skru downpipen fast....

jonass
27/06/10, 21:04
Du får ikke filmet?
Hvor har du slangen til wg koblet?
Kan ikke være surge da? Sett at det har surget, på 0,2bar på enkelte turboer

ChrML
27/06/10, 21:12
Du får ikke filmet?
Hvor har du slangen til wg koblet?
Kan ikke være surge da? Sett at det har surget, på 0,2bar på enkelte turboer
Kan ikke være surge for det skjer også under motorbrems og under rusing i fri. Turbinhuset har jo også anti-surge som skal hindre sånn type surging.

Slangen til WG er tilkoblet, ja. Kan filme i mårra. Ellers så virker det som turboen og toppen av grenrøret samt luftfilterrør og alt det rister noe hinsides, mens det såvidt kjennes i selve motoren. Så det støtter jo teorien at det er stålet i selve grenrøret og vibrasjonene motoren lager som resonerer på et visst turtall fordi jeg ikke har noe støttestag. Men en halv centimeter da!! :eek:

henrik940
27/06/10, 21:18
Skulle vel hatt noe støttestag egentlig ja. Syntes jeg la merke til det når vi sto å glana nedi der.

jonass
27/06/10, 21:19
Hvor er wg koblet til? etter eller før spjell?
Ja anti surgen burde ta hånd om slik surge jeg beskrev ja

ChrML
27/06/10, 21:19
Ja, vibrasjonen har nok vært der hele tiden. Bare at vi ikke har lagt merke til det under kjøring pga fri eksos :p.

ChrML
27/06/10, 21:20
Hvor er wg koblet til? etter eller før spjell?
Ja anti surgen burde ta hånd om slik surge jeg beskrev ja
WG-en er koblet etter spjeldet. For hørte at det var best siden da bråstenger man WG når man slipper gassen.

Dan Bay-Johansen
27/06/10, 22:22
Kan ikke ha noe å gjøre med den ene bolten du mangler da ?

At du dermed har "rom" for vibrasjoner på\i grenrør\turbo ?

bare en tanke :D

ChrML
27/06/10, 22:25
Kan ikke ha noe å gjøre med den ene bolten du mangler da ?

At du dermed har "rom" for vibrasjoner på\i grenrør\turbo ?

bare en tanke :D
Tviler. Siden flensen er hel mellom alle 4 sylindrene og alle andre skruene sitter godt. Ingen rom for bevegelse der.

Virker som motoren "står stille", mens man tydelig ser at turbo og grenrørsflensen vibrerer MYE. Så virker jo som at all fleksinga faktisk skjer i grenrøret da som er i 3mm stålrør! :/ Kan ikke skjønne at det kan være noe annet enn harmonisk resonans.

ChrML
28/06/10, 18:06
Prøvde å skru en stiv brakett mellom toppen og turboen i dag. Det hjalp faktisk en del for nå vibrerer hvertfall ikke turboen med opp til en halv centimeter.

Men det er fortsatt ikke bra, for det er en vibrasjon der som kjennes godt hvis man holder på turboen, luftinntak, DP. Den kjennes fortsatt ikke så godt på motoren, knapt iheletatt. Den er ikke så av og på som jeg tidligere trodde. Den begynner smått å komme på overkant av 2000 rpm, sterkest ved 3000 rpm og fadet ut helt ved ca 3500 rpm.

Legger ut en video her. Vanskelig å høre for lyden er nå mye lavere enn den var, men det høres fortsatt ut som skrangling inni bilen på det turtallet. Som om et deksel skulle være løst, men når man står i motorrommet å ruser så kjennes det tydelig at hele turboen rister i takt med skranglingen.

VC6TAW6ah3g

Skranglingen er fra 0:12 til 0:15 omtrent. Nesten ikke hørbar på videoen. Det kan se ut som turboen er helt løs på videoen (ser veldig ut som den beveger seg forskjellig i forhold til motoren og braketten), men det må være synsbedrag? For det er ikke mulig. Var akkurat ute å sjekket og begge boltene på braketten var veldig stramme så ingen rom for bevegelse der.

Kan det være eksosanlegget som forårsaker dette da? Har fleksiledd, men anlegget vibrerer jo greit etter fleksileddet fordet. Downpipe er ikke skrudd i girkasse. Kanskje noe resonerer der og forårsaker hele turbovibrasjonen. Og derfor ble det bedre men ikke helt borte med braketten.

TeamBørnOut
28/06/10, 22:23
haha det der var jo fucka :D

TeamBørnOut
29/06/10, 14:30
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=47274

gaupe
29/06/10, 14:36
Du kunne jo ha demontert eksosen etter downpipen, og sett om du fekk same fenomenet då. Er jo ein del rart som kan oppstå i eksosanlegg også, du har jo ein del resonnans ute og går der. Men dette vil jo varierer med turtal og last.

henrik940
29/06/10, 14:39
Viss du ser på dekselet bak regreima, så ser du den vibrerer på samme turtall som turboen :p

ChrML
29/06/10, 14:43
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=47274
Ah, takk :). Ser ut som noen av de tror at vibrasjonen er det turboen flytter på seg sakte, men det er det ikke for det er nok likt med motoren (altså synsbedrag på filmen). Er værre med vibrasjonen som kameraet ikke fanger opp så godt. Hvis man stirrer på turbinhuset når vibrasjonen er som værst så ser den uklar ut, dvs vibrerer kanskje 0.5-1mm veldig fort. Er det som lager lyden.


Du kunne jo ha demontert eksosen etter downpipen, og sett om du fekk same fenomenet då. Er jo ein del rart som kan oppstå i eksosanlegg også, du har jo ein del resonnans ute og går der. Men dette vil jo varierer med turtal og last.
Skal prøve det i dag og komme med tilbakemelding!

Lundberg Performance
29/06/10, 14:52
det der var rart :p har aldri sett noe sånn før.. prøv med stag til motor eller i karosser med foring. kun et holdbart grenrør tåler dette over tid uten og sprekke.

T90
29/06/10, 16:15
Må være motstand i eksosen på det turtallet som gjør dette.

TeamBørnOut
30/06/10, 01:29
noe som slår tilbake mener du? er jo bare å slenge på en turbotrykks måler å sjekke om eksosen fløder bra det :) 90graders bend = brems.. vet ikke hvor mange slike det er brukt?

TeamBørnOut
30/06/10, 03:49
gjør som ajden og knotan sier. prøv å legg noe tyngde på den å sjekk da hva som skjer!

Modalen
30/06/10, 03:50
Må være motstand i eksosen på det turtallet som gjør dette.

Evt. bare kraftig resonans påført av motorens harmoniske frekvens på et gitt turtall? :confused:

TeamBørnOut
30/06/10, 04:07
har nok truffet noe sånt ja.
b20n jeg kjører om dagen får alt til og riste ved 1800rpm. kommer fort og forsvinner fort

ChrML
30/06/10, 05:26
noe som slår tilbake mener du? er jo bare å slenge på en turbotrykks måler å sjekke om eksosen fløder bra det :) 90graders bend = brems.. vet ikke hvor mange slike det er brukt?
Tviler på at det er så mye motstand. Er brukt 3 fulle 90 gradere (to for å komme over multilink) og en for å komme ned med downpipen. Resten er slake svinger. Er jo tross alt 3.5" :p.



gjør som ajden og knotan sier. prøv å legg noe tyngde på den å sjekk da hva som skjer!
Skal prøve det i morgen.



Skal prøve det i dag og komme med tilbakemelding!
Glemte bort å prøve å huke av eksos i går, skal prøve i dag.



Evt. bare kraftig resonans påført av motorens harmoniske frekvens på et gitt turtall? :confused:
Må være noe sånnt. :confused:

ChrML
30/06/10, 19:12
Koblet fra eksosanlegget i dag og prøvde. Ingen forskjell :(, fortsatt like mye vibrasjoner.

SWR
01/07/10, 10:51
Det der er en svingningsresonans fra veiva som forplanter seg ut i alt som har en passe lengde til å få egen-svingninger... i ditt tilfelle grenrør- og turbo-kombinasjonen.. :) Når turtallet kommer til "riktig" sted så svinger grenrøret, så fort frekvensen fra motorens roterende deler stiger slutter det. Eneste måten å fjerne det på - rettere: senke svingningene - er å lage et stag til røret som er opphengt i PU i ene enden... Stål hele veien forplanter bare vibrasjonen og hjelper ikke stort.

ChrML
04/07/10, 18:36
Det der er en svingningsresonans fra veiva som forplanter seg ut i alt som har en passe lengde til å få egen-svingninger... i ditt tilfelle grenrør- og turbo-kombinasjonen.. :) Når turtallet kommer til "riktig" sted så svinger grenrøret, så fort frekvensen fra motorens roterende deler stiger slutter det. Eneste måten å fjerne det på - rettere: senke svingningene - er å lage et stag til røret som er opphengt i PU i ene enden... Stål hele veien forplanter bare vibrasjonen og hjelper ikke stort.
Du tenker på et feste oppforet med Polyurethan? Har sitti å tenkt litt på det. Kommet frem til at jeg i praksis bare kan kjøpe 4 universal "skiver" i poly som jeg legger på hver side av plata på hver av de 2 skruene jeg skal skru den til motoren med. Ser ut som det enkleste å lage til med enkelt "garasjeverktøy" og litt rustfritt stål.

Det stive staget jeg kjører med nå driver skruene å løsner hele tiden på på grunn av vibrasjonene :p. Bevegelsene dempes en god del med det staget mtp at det ikke flytter seg så voldsomt, men vibrasjonene er langt fra borte.

Hvis du tror det blir bra med to slike stag opphengt i PU så bestiller jeg noen foringer tenker jeg og prøver! :)

SWR
04/07/10, 19:51
Hvis du trenger en greit hard rund PU-foring har jeg både dreiebenk og PU-bolt i verkstedet... :)

ChrML
04/07/10, 19:55
Hvis du trenger en greit hard rund PU-foring har jeg både dreiebenk og PU-bolt i verkstedet... :)
Hehe, akkurat bestillt 8 stk universale runde PU foringer jeg tenkte å se hva jeg kunne lage til med. :)

Bør kanskje tenke på hvem vei jeg monterer foringene og eller har det ikke så mye å si? Mtp hvilken vei grenrøret eventuellt beveger seg eller om jeg skal bære litt av vekta til turboen og med staget.

SWR
04/07/10, 20:01
Hehe, akkurat bestillt 8 stk universale runde PU foringer jeg tenkte å se hva jeg kunne lage til med. :)

Bør kanskje tenke på hvem vei jeg monterer foringene og eller har det ikke så mye å si? Mtp hvilken vei grenrøret eventuellt beveger seg eller om jeg skal bære litt av vekta til turboen og med staget.
Viktigste er bare at de foringene står plassert så de ikke smelter og at det ikke er masse slakk der... skal jo jobbe som en "støtdemper"... :)

ChrML
04/07/10, 20:02
Jaok :). Da blir det nok bra!

Berg Performance
07/07/10, 07:23
WG-en er koblet etter spjeldet. For hørte at det var best siden da bråstenger man WG når man slipper gassen.

Tenk deg om, når man lukker spjeldet blir det vakum i innsuget, hva skjer når wastegaten får vakum ? :rolleyes: :) Sett heller slangen på trykkrøret etter IC, om det peaker der kan du sette den på kompressorhuset slik det er originalt på de fleste turboer!

Så skummel ut den vibrasjonen der..! :p

TeamBørnOut
07/07/10, 07:26
Har sagt det til han :)

OT: min erfaring var at det "gikk" å kjøre med wg koblet til etter spjellet med "stor turbo". men med den orginal 13cn så bare kødda det :D

Berg Performance
07/07/10, 07:37
OT: Fjernet en setning rett før jeg postet det siste innlegget med forslag om at det måtte være store mengder mottrykk når turboen ladder opp 1,5-2 bar bak spjeldet når WG ikke fikk rett referansetrykk.
Helt til jeg kom på at det ikke var noe 13c her i gården :D

ChrML
03/10/10, 18:24
Drar opp denne litt igjen. Finner ikke ut av problemet! :(

Har prøvd:
- Lage til et solid stag i 5x20mm direkte mellom T3 flensen og de to skruehullene i toppen. Dette hjalp ikke, gjorde bare at vibrasjonen høres mye mer fordi det forplantet seg i hele motoren. Dette var det Ajden anbefalte, men det virket ikke.

- Et solid stag mellom turbo eksoshus og topp. Hjalp ikke.

- Fjernet de solide stagene og laget en brakett opphengt i 4 stk Polyurethan som SWR anbefalte. Det ble muligens marginalt bedre kontra et stivt stag, men vibrasjonene er fortsatt veldig store.

- Kammen er byttet fra VX3 til en spesiallaget kam fra Jens Gustavsson. Problemet endret seg ikke. Problemet er også uavhengig av om kammen er justert 3 grader frem eller tilbake.



Vibrasjonen høres mye bedre i venstresvinger og med pådrag, men jeg tror det er fordi eksosanlegget da kommer borti karrosseriet et sted for det var ikke sånn før.


Noen andre løsninger? Kan problemet være ubalanse i selve turboen? Kanskje turboen ikke har vært finbalansert etter den fikk nye lager av forrige eier? Men da hadde den vel havarert innen nå, og da ville man vel hørt det ved høyere turtall og.

The Sven
03/10/10, 19:12
Jeg bruker en 16T og den er helt vibrasjonsfri :D

Igrunn litt rart turboen overlever om den ikke er balansert syns jeg. Men merkelig problem.

boman
03/10/10, 19:20
løsning : bytt til en større turbo - jeg har en 13c liggende du kan få billig ;) hehe

ChrML
03/10/10, 19:28
Tviler på at problemet ligger i turboen alene da det er kun avhengig av turtall og helt uavhengig av spool/ladetrykk. Tror den hadde vært like vibrasjonsfri som 16T-en din på originalt grenrør.

Dvs, seriøse svar plix :).

The Sven
03/10/10, 19:32
Hoveddelen i svaret mitt var jo at jeg syns det var rart om ubalanse i turboen skulle være problemet, da jeg tviler på at den ville hatt noe særlig levetid i tilfelle. Så syns ikke jeg var så veldig useriøs!

ChrML
03/10/10, 19:35
Hoveddelen i svaret mitt var jo at jeg syns det var rart om ubalanse i turboen skulle være problemet, da jeg tviler på at den ville hatt noe særlig levetid i tilfelle. Så syns ikke jeg var så veldig useriøs!
Neida, var litt rettet mot karen under og :p. Ja, syns det er rart hvis turboen har overlevd i 3-4 måneder med en del pisking og hvis det hadde vært ubalanse i den. Så derfor tror jeg nesten ikke det. Spesiellt siden problemet er uavhengig av farta på turbinen og ladetrykk.

The Sven
03/10/10, 19:36
Er det laget flere grenrør med helt lik design? Ingen andre som har samme problem?

ChrML
03/10/10, 19:38
Er det laget flere grenrør med helt lik design? Ingen andre som har samme problem?
Jo, en annen kar med samme grenrør og samme problem: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=47943

Det er med en GT3071R turbo. Dvs jeg tror problemet er relatert til grenrøret... :( Må være grusomt mye uflaks, for det virker å være et resonansproblem utfra hvordan grenrøret er bygget. Spørsmålet er om det er noen løsning på det?

The Sven
03/10/10, 19:46
Et forslag i løse luften: hva med å lage et stag med en vinkel på, som blir mye stivere enn et stag med "polyfoniske" foringer i hver ende, men som pga vinkelen allikevel tillater litt forskyvninger? Se for deg f.eks staget jeg lagde, men med en 30 graders vinkel på midten?

ChrML
03/10/10, 19:51
Et forslag i løse luften: hva med å lage et stag med en vinkel på, som blir mye stivere enn et stag med "polyfoniske" foringer i hver ende, men som pga vinkelen allikevel tillater litt forskyvninger? Se for deg f.eks staget jeg lagde, men med en 30 graders vinkel på midten?
Er forsåvidt sånn det andre "stive" staget jeg lagde så ut. Ser ikke ut til å hjelpe dessverre uansett åssen staget ser ut. Eneste jeg ikke har prøvd er et sveiset stag mellom T3 flensen og flensen mot toppen ved sylinder 1.

The Sven
03/10/10, 19:53
Høres igrunn ut som Ajden må sette seg ved tegnebordet litt igjen. Er ikke bare bare å sette på stive stag mellom flenser som har metervis med relativt grove rør mellom seg heller, når vi snakker om temperatursvingninger fra -30 til + 900 grader f.eks...

The Sven
03/10/10, 20:20
Syns det ser ut på det du har skrevet som at det er stive stag det er snakk om men. Et stag med bøy på burde iallfall kunne få en helt annen virkning da det både kan forlenges og forkortes litt.

ChrML
03/10/10, 20:23
Syns det ser ut på det du har skrevet som at det er stive stag det er snakk om men. Et stag med bøy på burde iallfall kunne få en helt annen virkning da det både kan forlenges og forkortes litt.

Det første staget jeg lagde mellom eksoshus og topp hadde en T-profil hele veien nesten. Det hjalp ikke. Det andre staget jeg prøvde var bøyd litt på midten for å treffe skruehullene i toppen, kanskje 20 grader. Laget i 5mm stål.

turb00le
03/10/10, 21:01
Spørs nok om ikke du har funnet motorens "kritiske turtall".
Det kommer uavhengig av hvor mye gass du gir og hvilket gir du er i?

ChrML
03/10/10, 21:33
Spørs nok om ikke du har funnet motorens "kritiske turtall".
Det kommer uavhengig av hvor mye gass du gir og hvilket gir du er i?
Yup. Uavhengig av om det er i fri mens man ruser, 1. gir, 2. gir, 5. gir osv... Og fullstendig uavhengig av ladetrykk eller hvor mye gass man gir.

Ekren
03/10/10, 22:07
Har du bandasjert inn hele grenrøret?
kan det bli noe forskjell med eller uten mon tro?

ChrML
03/10/10, 22:08
Hele grenrøret er bandasjert. Vet ikke om det kan ha noe innvirkning, men tviler.

Torra
03/10/10, 22:10
Har litt trua på at det kan komme av turbo jeg da, går jo an å prøve med en 13c (du har vel den liggende fra før du byttet) som nevnt, bare for å se om det forsvinner...

ChrML
03/10/10, 22:14
Men det kan like godt være vekta av turboen som spiller en vesentlig rolle på hvorfor disse egensvingningene skjer. Sånn sett får man ikke eliminert verken turbo eller grenrør ved å prøve på en 13c. Så tar det tid og blir mye stress for meg å prøve siden jeg ikke har sveiseapparat selv eller et fast sted å stå (pluss deler som må skaffes for å trikse det sammen).

Men jeg kan prøve å feste noen lodd på turboen en dag for å se om det har noe å si. Om det blir bedre eller værre eller om jeg flytter turtallet resonansen oppstår på.

The Sven
03/10/10, 22:14
Det første staget jeg lagde mellom eksoshus og topp hadde en T-profil hele veien nesten. Det hjalp ikke. Det andre staget jeg prøvde var bøyd litt på midten for å treffe skruehullene i toppen, kanskje 20 grader. Laget i 5mm stål.

Ja, men det var vel ganske kort? Hjalp ingenting på resonansen?

Torra
03/10/10, 22:16
Ajden har sveisa støttestag på grenrøret mitt. Henter det imorgen eller på tirsdag, så da får vi se utover om jeg ender opp med samme problem som deg :o

ChrML
03/10/10, 22:16
Ja, men det var vel ganske kort? Hjalp ingenting på resonansen?
Hjalp absolutt ingenting. Det eneste det gjorde var å forplante vibrasjonene over til hele motoren sånn at det høres enda bedre inni bilen. Vibrasjonene var nesten like store som de var.

ChrML
03/10/10, 22:19
Ajden har sveisa støttestag på grenrøret mitt. Henter det imorgen eller på tirsdag, så da får vi se utover om jeg ender opp med samme problem som deg :o
Har du med eller uten ekstern wastegate? Pulssplit? Kom til å tenke på at røret som stikker ut til den eksterne wastegaten er pulssplittet. Er et skudd i mørket, men kan jo tenkes at siden røret er puls-splittet og stikker ut på siden av turboflensen at trykkbølgene kan forårsake at den vrir flensen frem og tilbake som en kraftarm når den treffer den riktige frekvensen. Mtp at jeg ikke har returrøret fra wastegate og til eksosanlegget enda for å "holde det på plass".

Isåfall vil også problemet "endre seg" eller kanskje fikse seg ved å endre vekta på turboen.

Torra
03/10/10, 22:22
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs698.snc4/63855_435800591469_609306469_5686832_7307426_n.jpg


Det til venstre er mitt.
Har vanlig t3 med intern WG, men fikk sendt med ekstern WG-røret så jeg eventuelt kan sveise på senere

ChrML
03/10/10, 22:32
Oki. Får håpe det funker da :). Mistenker at pulssplitten i grenrøret kanskje er med på å forårsake problemet.

Torra
03/10/10, 22:39
Kan godt være slik som du sier ja..

TeamBørnOut
09/10/10, 16:20
sitter DP festet godt i motoren / girkassa?
det er ikke turbon dette ligger i... merker godt når jeg har et "vist" turtall på 940n at en klemme på eksosen er løs :)

jeg ville hatt prøvd å "bendt" mot noen av røra i bunn ved "riste turtallet" og sjekket hva som skjedde da.. 2" 4" ellerno :)

ChrML
09/10/10, 16:36
sitter DP festet godt i motoren / girkassa?
det er ikke turbon dette ligger i... merker godt når jeg har et "vist" turtall på 940n at en klemme på eksosen er løs :)

jeg ville hatt prøvd å "bendt" mot noen av røra i bunn ved "riste turtallet" og sjekket hva som skjedde da.. 2" 4" ellerno :)
Ristingen skjer uten eksosanlegget på. Det rister altfor mye i selve turboen til at det kan være bare noe som skrangler. Er sånn at man blir helt nummen i henda hvis man holder på kompressorhuset på det turtallet :p.

TeamBørnOut
09/10/10, 16:46
Jeg tenkt på at det kanskje hjalp litt med DP på :)
Men du får ta noen dager på fylla mens du sender motoren din på avballangsering :)

ChrML
09/10/10, 16:48
Jeg tenkt på at det kanskje hjalp litt med DP på :)
Men du får ta noen dager på fylla mens du sender motoren din på avballangsering :)
Problemet er nok ikke motoren. For problemet eksisterte ikke før den nye turboen/grenrøret ble satt på. Og man kjenner hvor vibrasjonen er sterkest at problemet oppstår rundt turbo området.

Jeg kan kjøre en tur til deg i Spydeberg en dag så kan vi se på det hvis det går? :)

TeamBørnOut
09/10/10, 16:57
Jeg skal vell ta en titt på gardermon i morra tenkte jeg! kan se litt da :)

Problemet er der nok med mindre turbo også. men nå har du litt mer "lengde" på sakene så det merkes mer.
Det er ikke uten grunn at disse "xs" grenrørene sprekker vettu :)

ChrML
09/10/10, 16:59
Jeg skal vell ta en titt på gardermon i morra tenkte jeg! kan se litt da :)

Problemet er der nok med mindre turbo også. men nå har du litt mer "lengde" på sakene så det merkes mer.
Det er ikke uten grunn at disse "xs" grenrørene sprekker vettu :)
Den er god, vi kan se på det da :).

TeamBørnOut
09/10/10, 17:05
skal du utpå i morra da? fått justert mer på bakastillinga? :)
(skal du utpå så prøv å kjør uten krenghemmern bak på noen runder å sjekk tiden da :) sjekk hva du syns på "liten bane" :) Jeg ble litt overaska :D

ChrML
09/10/10, 17:09
skal du utpå i morra da? fått justert mer på bakastillinga? :)
(skal du utpå så prøv å kjør uten krenghemmern bak på noen runder å sjekk tiden da :) sjekk hva du syns på "liten bane" :) Jeg ble litt overaska :D
Yep, tenkte å prøve litt i mårra for å se :). Fått litt mer orden på coiloverene. Blir nok ikke å ta av krengehemmeren der ute pga ikke så lenge siden bilen ble behandlet mot rust :p, orker ikke å ligge i olje for å ta den av da (selv om jeg kan jo bare skru det av fra bærebroene da og la det henge igjen :p).

Burde jeg justere demperene ganske stive?

TeamBørnOut
09/10/10, 17:14
Skal jeg ta med 19pipe, 2 forlengere og en skralle til deg så du kan skru den av utenfor bilen stående på kne isteden? :P

jeg hadde bare satt i en skrue på dama sin. bilen var litt "rar" å kjøre men den satte seg bedre på grusveien og "understyrte" litt mer (tung6er :D) når jeg rev litt i rattet... men det "klunket" litt også så jeg regnet med det var krenghemmern... men når jeg satte den i igjen så mistet jeg litt feste.. dette er nok fordi det er myke dempere og fjør på hennes.. men allikevel :) prøv deg frem litt.
Men husk at har du dårlige dekk så kan en 140 med litt gode dekk kjøre fletta av deg på sånn bane :P
sharif / kina dekk = forferdelig :P

ChrML
09/10/10, 17:16
Er akkurat derfor jeg mistenker jeg ikke kommer til å få så god tid :p. Det og de litt tvilsomme Gaz demperene (virker mye mer spretten enn med Bilstein jeg hadde). Har noen dekk av det 'kjente' merket "Gremax" på bilen nå :p. De har ganske bra grep på tørt (ikke det beste såklart men), men på vått så suger det balle kontra dyre dekk.

TeamBørnOut
09/10/10, 17:42
ja det står vell ikke reklamert for gaz dempere på spesielt mange rc formel biler :D

session
10/10/10, 16:09
har ajden grenrør som ligner på det til høyre på bildet, med intern wg og jeg har ikke noe vibrasjoner, vurderte litt og sveise på ekstern wg, men hvis det lager sånne vibrasjoner revurderer jeg det :p men på en annen måte så hadde vi jo funnet det ut hvis jeg hadde laget det og det begynte og vibrere :p

Jonas
28/06/11, 11:24
hei, fant du noengang utav dette? sliter med samme problemet...

henrik940
28/06/11, 11:26
Dette skjedde:

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/216083_1983684269096_1152902334_2367812_1145956_n. jpg

gaupe
28/06/11, 11:30
Dette skjedde:

http://forum.vccn.no/

Også på det nye?

henrik940
28/06/11, 11:37
Nei, dette er det gamle som han hadde problemet med.

Jonas
28/06/11, 11:38
hva mener du, kjøpte han nytt?

Jonas
28/06/11, 11:39
oj, jeg så bare side 4..
ble han noengang kvitt problemet?
forstår at det knakk, vibrerer ganske godt....

henrik940
28/06/11, 11:42
Ble aldri kvitt problemet nei. Vi prøvde å stive opp mellom motor og turbo, men egenresonansen var der forde. Han har kjøpt nytt nå, fra Ajden. Han har vist laget et nytt, som er bedre designet.

Jonas
28/06/11, 12:12
forsavant ressonansen med det nye grenrøret da?

henrik940
28/06/11, 12:13
Han hakke fått det på ennå :p

Jonas
28/06/11, 12:26
hehe ok :) er det langt unna?

henrik940
28/06/11, 12:33
Nja, er vel litt igjen :p

Jonas
28/06/11, 12:55
ok. jeg får høre med ajden da :)

ArneR
28/06/11, 20:02
Ble det noe rabatt på det nye da, siden det forrige hadde en designfeil?

ChrML
28/06/11, 20:21
Ble det noe rabatt på det nye da, siden det forrige hadde en designfeil?
Yep, fikk det nye til material og fraktpris. Får testet dette iløpet av 2 uker :).

ArneR
28/06/11, 22:13
Det er bra, vi trenger flere slike seriøse aktører som gjør opp etter seg om det blir kødd.. :)

Jonas
29/06/11, 08:16
høres flott ut!
jeg fikk svar at jeg måtte sveise på ett flattjern melølom syl1 og turboflensen, får se om det hjelper :) hvis ikke vil jeg og ha nytt :)

Jonas
30/06/11, 10:52
hmmm nå fikk jeg svar at jeg måtte balangsere motoren, fordi det var derfor det vibrerte....

Jonas
20/07/11, 13:39
Yep, fikk det nye til material og fraktpris. Får testet dette iløpet av 2 uker :).

hei, har du et bilde av det ney grenrøret?

Ekren
20/07/11, 22:52
Får håpe det er blitt bedre da, bestilte meg ett selv :)

ChrML
21/07/11, 00:04
hei, har du et bilde av det ney grenrøret?
Ligger i prosjekttråden min :). En av de siste sidene.


Får håpe det er blitt bedre da, bestilte meg ett selv :)
Resonansen på 3000 rpm er borte. Det er en liten resonans på 3750 rpm som spenner over ca 200 rpm, men den er mye mindre enn den jeg hadde. Det kan godt hende at det er ubalanse i turboen som forårsaker den, og at det bare lager svingninger i grenrøret på det turtallet. Skal ta av turboen i nærmeste fremtid og få den balansert opp igjen da den har bittesmå skader på kompressorhjulet som kan forårsake litt sånt.

Ellers fungerer det veldig bra :). Sveiset på et 5x20mm flatjern mellom toppflens og turboflens etter Ajden's anbefalinger for å stive opp litt.

Jonas
21/07/11, 07:36
jeg syns det så helt likt ut som mitt, utenom det med uttaket til wg ?

jeg har og sveist på forsterkning mellom syl1 og turboflens, samt fra syl.3 til turboflens, så får håpe det hjelper :)