PDA

Vis full versjon : Four-C, funker det?



peodudn
28/03/15, 12:14
Hva er panelets mening og erfaring med Four-C? Er det nevneverdig forskjell fra std i komfort?
Hvordan er vedlikehold og kostnader på dette? Svakheter? Bør man styre unna dette?
Jeg har kjørt biler med luftfjæring. Kan det sammenlignes med det i komfort?

Daniel V
28/03/15, 12:23
Four-C er bra greier ja! Et avansert og bra understell som holder lenge :)

Koster litt når man må bytte demperne, men det er helt klart bra greier.

Svirre
28/03/15, 12:26
Har ikke noe kjennskap til Four-c personlig. Det er litt dyrere deler å bytte ut, men er vel normal slitasje på dette som med vanlige.

Ang. komfort så kan jeg linke til en video Fifth Gear har laget. Er en test av en S60R med four-c, og de viser forskjellene meget godt i videoen!

https://www.youtube.com/watch?v=0zjl6y331Hc

sekse
28/03/15, 13:31
Ja, det er stor forskjell fra standard.

Mye dyrere enn standard fordi det er mye mer deler og demperene i seg selv koster skjorta.

Kan ikke sammenlignes med luftfjæring i det hele tatt.

peodudn
28/03/15, 13:33
Jeg skal kjøpe en S80 og ser da på 2 stk 2007 modeller. En med og en uten Four-C. Er den uten dette like myk i humpene?

sekse
28/03/15, 15:07
Jeg skal kjøpe en S80 og ser da på 2 stk 2007 modeller. En med og en uten Four-C. Er den uten dette like myk i humpene?

Har ikke kjørt S80 med Four-C men tror den er litt stivere enn vanlig S80 selv i comfort-mode.

Eirik R
28/03/15, 15:18
Kjenner ikke så mye til 4C på de vanlige modellen, men regner med at det fungerer på samme vis som på R'en. Og det er absolutt å anbefale. I sport så er ikke bare demperene stivere, men de jobber også aktivt i forhold til kjøringen. Ved akselerasjon strammes bakdemperne opp og ved bremsing tilsvarende de fremre demperne. Videre vil de indre demperne strammes opp i sving, slik at bilen er mer stabil i svingene.

Hadde jeg stått mellom to biler med og uten så hadde jeg valgt med uansett.

R1200CL
07/12/20, 16:58
Er der noen som vet om en S60 med bare comfort og sport kan oppgraderes til versjonen med 3 innstillinger ?

Om noen som vet hvorfor der finnes 2 forskjellige four-C systemer så er jeg interessert i å høre om forskjellene osv.

jerognal
08/12/20, 10:35
Eneste negative med 4C er at demperne ikke holder så lenge og er svindyre. (men prisen fra Tyskland er 1/3 av Volvo) Har byttet 2x på min foran på 100.000 km.
Sensorer, ABS og slikt må alt være i orden for at 4C skal virke.
Men når det virker er det konge. Kona har nivå på sin XC. Den er som en rullende snekke i forhold.

FroBe
08/12/20, 13:42
Her kan du lese mer om Four-C systemet i R-modellene av V70 / S60:
https://www.volvoclub.org.uk/tech/2004r/R5-Four-C.pdf

Man fikk også Four-C i andre modeller enn R, men i P2-generasjonen kunne man da kun velge Comfort og Sport-modus.
Fra 2008 fikk neste generasjon V70 3 knapper, men jeg vet ikke når S60 byttet generasjon og fikk dette.

Tror det blir dyr å slakte en R-modell for å bygge om din S60, regner med at alt elektrisk og mesteparten av det mekaniske må flyttes over.

Jeg kikker av og til på nyere XC70 på Finn, men hopper kjapt videre hvis de ikke har Four-C. Det er ingen vits i å bytte bil hvis den ikke er bedre enn den gamle.

R1200CL
17/12/20, 20:00
Jeg antar det er lurt å bytte fjærer når man bytter dempere. Min har gått 180.000.
Jeg er nokså sikker på S60 med four-C har andre fjærer enn en standard S60.

Skal bytte foran først, da der er dårlig kontakt, og får feilmelding i ene demper.

Noen som vet hvilke fjærer som passer ?
Kan den senkes ?

jerognal
19/12/20, 09:37
Ja 4C har helt egne fjærer. Byttet på min sammen med demperne, og fant de kun hos Volvo den gang. Var en kjapp tur over Svinesund og handlet der og sparte et par lapper. Kan slå opp i vida på delenummer til bilen din R1200CL om du sender meg chassisnummer og data på bilen din.