PDA

Vis full versjon : Kraftig overstyring på snøføre? ( 2004 V 70 )



Monsen
27/03/15, 23:59
Kom rundt noen svinger i en oppoverbakke, masse slaps i veien, og plutselig tok bilen retning ut av veien og ned en skråning. Merkelige greier, plutselig så retter faenskapen opp og hjertet som var helt oppe i halsen havnet på rett plass igjen. Hva f. er det som gjør at bilen ser ut å overstyre dette selv, har ikke giddet å sette meg så mye inn denne problematikken. Regner med at det må være påvirking av bremser og drivkraft fordeling. Hadde det vært min gamle 945 turbo hadde jeg vel måttet ratte en hel masse, og kanskje fått gitt på litt, men aller mest sannsynlig så hadde jeg vel hengt i grantrærne. Fint med teknikk, hva når dette svikter? Bosatt i Østfold, og denne dagen var det ille, selv med piggfrie dekk.

sekse
28/03/15, 00:06
Bilens antiskrens dette. Høre ut som om det har fungert etter hensikten :)
DSTC heter det vel på Volvo-språk.

Torsen67
28/03/15, 00:20
Vet om en annen en som var "helt ute å kjørte" på nysnø. Fikk en kjempesladd da han så det var stopp i trafikken og fikk panikk. Bilen tverra og mannen var nær hjerteinfarkt. Plutselig rettet bilen seg kontrollert opp og alt var bare fryd og gammen;-)

Monsen
28/03/15, 10:51
Bilens antiskrens dette. Høre ut som om det har fungert etter hensikten :)
DSTC heter det vel på Volvo-språk.

Takker for svar, regnet med at det måtte være noe sånt, helt utrolig. Hadde jeg fått valgt hvor den trekker så hadde vel bakjulsdrift vært tingen. Jeg er 60, men synes fortsatt det er morro å bruke litt hester en gang i mellom. Blir liksom ikke det samme å dra i vei med forjulstrekk når bilen drar i alle retninger. Men det får en nå bare venne seg til.

Svirre
28/03/15, 12:31
Rettet trådtittel til noe mer passende.


§8 Topic/emne/tittel skal være tydelig og relatert til innleggets innhold slik at man slipper å lese tråden for å se hva den handler om. Titler som ”hjelp”, ”se her”, "B230F" skal ikke forekomme.
Tiltak ved brudd på denne regel er endring av tittel, evt. sletting av tråd uten forvarsel.

Jakke
30/03/15, 18:24
Fikk testa DSTCen på min på tur hjem fra kjøp, la seg ut i 70 i en høyresving på snøføre sør for Fauske, og for en gangs skyld gjorde jeg ikke som instinktene sa: Ratte motsatt. Jeg gjorde ingenting, og da kom bare rompa inn igjen, akkurat som noen tok en sugekopp og dro til bak.

Ratter du motsatt for å rette opp kan vel bilen fort tro at hjulene står feil vei i forhold til hvilken vei du kjører og heller prøve å rette opp feil vei, ergo lage mer trøbbel?

jerognal
30/03/15, 19:44
Kan informere at eg hadde helt ville egenskaper på vår XC70 etter skifte av dempere og fjører. Bilen styrte i hytt og pine på glatten og DTSC jobbet for harde livet.
Fikk tatt forstillingskontroll i dag, og den var helt på tryne etter skifte. Etter justering oppførte bilen seg som normalt igjen.

Aldri vært ute for en bil som tar så villt av med feil hjulstilling. En ny erfaring for meg....

lilleulv
03/04/15, 02:11
Det er vell posisjons føler på rattet. Så om ikke hjulstilling er rett så jobber DTSC overtid...

sekse
03/04/15, 07:57
Det er vell posisjons føler på rattet. Så om ikke hjulstilling er rett så jobber DTSC overtid...

Den er selvkalibrerende og er ikke avhengig av at rattet står helt rett.

locked
03/04/15, 17:36
Den er selvkalibrerende og er ikke avhengig av at rattet står helt rett.
Om ikkje heilt sjølvkalibrerande så får ein i alle fall feilmelding etter få hundre meter om at det er feil på antiskrenssystem.

Det er heva over einkvar tvil om at dette og andre tilsvarande system har redda mangen liv allerede! Eg prøvde på isbane å snu rattet 180grader i 190km/t og bilen ordna fint opp, heilt kontrollert. (ei halv runde på rattet er vanvittig mykje i sånn fart). Berre å ta av seg hatten for han som fann opp detta systemet!

FroBe
03/04/15, 20:14
Det er ikke uten grunn at EU gjorde antisladd obligatorisk for alle biler solgt etter 2011.

Min gamle XC har ikke DSTC, det er den viktigste grunnen til at jeg av og til har lyst på en nyere modell.

jerognal
04/04/15, 00:58
Tja som over 40 år gammel sjåfør så ønsker eg det systemet dit pokkeren gror. Jeg er vokst opp med bakhjulsdrift og motratting ved sladd. jeg kjenner en sladd LENGE før den faens elektronikken reagerer. Nei syns egentlig det er noe dritt!
Men jeg er muligens en gammel grinebiter som ikke forstår meg på moderne biler...

Svirre
04/04/15, 01:38
Er så veldig enig med deg, jegognal.

Er ikke mer enn 24år, men jeg også klarer ikke å se noe positivt med slikt system. Klart at når det retter seg opp i 190km/t, så fungerer det bra. Men da er sannsynligvis du ute og kjører allerede.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

eab
04/04/15, 12:19
Det er litt selvmotsigende at man skal holde rattet "i ro" og vente på at bilen ordner opp, men så lenge man husker på å ikke ratte kontra så går det somregel greit. Men når det er sagt så er systemet litt tregt, jeg har mange ganger kjent bakenden begynne å skli sakte ut av posisjon og korrigert med rattet før dstc har foretatt seg noe.

locked
05/04/15, 11:04
Ratter du motsatt for å rette opp kan vel bilen fort tro at hjulene står feil vei i forhold til hvilken vei du kjører og heller prøve å rette opp feil vei, ergo lage mer trøbbel?
Viss du rattar motsatt for å ta det på "gamlemåten" så gripe bilen inn tidlegare. Det er ikkje råd å sladde med desse bilane utan full gass. Eg har køyrd min to dagar på islagt vatn så veit eksakt korleis det virkar. Svei av en god tank med diesel :-)



Tja som over 40 år gammel sjåfør så ønsker eg det systemet dit pokkeren gror. Jeg er vokst opp med bakhjulsdrift og motratting ved sladd. jeg kjenner en sladd LENGE før den faens elektronikken reagerer. Nei syns egentlig det er noe dritt!
Men jeg er muligens en gammel grinebiter som ikke forstår meg på moderne biler...

Er ikke mer enn 24år, men jeg også klarer ikke å se noe positivt med slikt system. Klart at når det retter seg opp i 190km/t, så fungerer det bra. Men da er sannsynligvis du ute og kjører allerede.
De misforstår fullstendig poenget, dette systemet er ikkje laga for folk som kan køyre bil. Uansett så skal det ein del til før at systemet gripe inn at du sjølv med ganske kvass køyring på glatta kan ha litt naturleg slepp på bilen før den tar over kommandoen. Eg køyrer ofte på ein slik måte at eg har litt overstyring gjennom alle svingar på glatta, utan at DSTC plagar med av den grunn. Greit at "støttehjula" er det som ein siste redning.


Det er litt selvmotsigende at man skal holde rattet "i ro" og vente på at bilen ordner opp, men så lenge man husker på å ikke ratte kontra så går det somregel greit. Men når det er sagt så er systemet litt tregt, jeg har mange ganger kjent bakenden begynne å skli sakte ut av posisjon og korrigert med rattet før dstc har foretatt seg noe.
Ved understyring bør du øke rattutslaget i den retningen du vil for at systemet skal tre i kraft. Dette trur eg er ein ganske naturleg refleks for folk flest å svinge meir viss bilen ikkje lystrer.
Ved overstyring så kan du ved å holde rattet i ro, eller svinge litt ekstra den veien du skal "lure" systemet til å ha ein fin sladd, dersom du rattar motstatt veg for å hente inn ein sladd på "gamlemåten" vil systemet gripe inn tidlegare.


Anbefalar alle som dømmer dette nord og ned om å få prøvd det ut skikkeleg. Eg hatar at det ikkje går å skru av for å ha det moro, men samtidig er eg ikkje dummare enn at eg forstår at det må nesten berre vere slik når ein ser kor mykje idiotar som er ute langs vegane.

Jens.