Vis full versjon : TomX95`s 740 GLE 1989 -> T5
Jan-Einar Jenssen
07/01/17, 21:40
Men hjelper seg etterhvert
For deg eller setene :rolleyes:
For deg eller setene :rolleyes:
Vil forbli et mysterium :cool:
Tjaaaaaaa..
Alle veit jo at BT skal ha det på sin måte, og detter er ingen unntak. Neida, er ikke så ille men sendte in bilder av prosjektet for å oppdatere hvordan det lå an (skal gjøre det i følge norsk lov).
Så får jo ikke ha "power filter" pga. det er synlig. Har jo ABS enheten i veien så har jeg ikke plass til original filterboks.
Men kjøpte et BSR skjold og laga en lite boks på det :cool: Så håper det passer.. Må bare få festeanordning på lokket og rør inn til filteret.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/645.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/646.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/647.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/648.jpg
Fikk rota litt med en manifold som jeg hadde slengans au :) Plana porta, bora opp og gjenga til m10 og klar for T3 etterhvert
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/649.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/650.jpg
In The White
16/01/17, 18:01
Får ni inte ha luftfiltret synligt i Norge?
Får ni inte ha luftfiltret synligt i Norge?
Nei! Hvis du ser eller hører filteret i Norge dauer du tvert! Og hvis du ikke dør med en gang får du i beste fall store helseplager resten av livet...
Neida... Men de er veldig hissig på att man ikke skal ha powerfilter, må heller ikke ha for høy dump lyd..
fekk godkjent med powerfilter, så er litt forskjell frå stasjon til stasjon. Men dei var veldig skeptiske til det.
In The White
16/01/17, 19:10
Nei! Hvis du ser eller hører filteret i Norge dauer du tvert! Og hvis du ikke dør med en gang får du i beste fall store helseplager resten av livet...
Neida... Men de er veldig hissig på att man ikke skal ha powerfilter, må heller ikke ha for høy dump lyd..
Haha! där ser man! :P
Jasså det är ljudet dom inte gillar. Har faktiskt aldrig haft problem med besiktningen här i Sverige, men jag vet egentligen inte hur lagen säger faktiskt.
Killarna på "min" station brukar vara jäkligt hyggliga och inte ta så hårt på sådana regler. :)
Haha! där ser man! :P
Jasså det är ljudet dom inte gillar. Har faktiskt aldrig haft problem med besiktningen här i Sverige, men jag vet egentligen inte hur lagen säger faktiskt.
Killarna på "min" station brukar vara jäkligt hyggliga och inte ta så hårt på sådana regler. :)
Ja, er litt forskjellig praksis hos deg og her :p Her mister du jo sertifikatet i lange tider om man burner eller sladder. Men var innom skjærtorsdag i Strømstad, folk stod å børna imens politiet gikk rett forbi uten å kikke engang.
Men men,Svenske politiet har vel en del andre ting å sette fingra i nå i disse dager.. :(
er nok forskjell fra stasjon til stasjon. Min stasjon godkjente min 940 med T5, ved visning var det da montert 3" JT hele vegen.
Dette med eksos er noe som er veldig opp/ned rundt om her i norges land. Heldigvis er min stasjon "snill" på dette området.
Min stasjon er derimot vanvittig vanskelig å ha med å gjøre når det gjelder åpent luftfilter.
er nok forskjell fra stasjon til stasjon. Min stasjon godkjente min 940 med T5, ved visning var det da montert 3" JT hele vegen.
Dette med eksos er noe som er veldig opp/ned rundt om her i norges land. Heldigvis er min stasjon "snill" på dette området.
Min stasjon er derimot vanvittig vanskelig å ha med å gjøre når det gjelder åpent luftfilter.
Men er heldigvis viktigere med 3" eksos fremfor å ha en åpen kon som ligger å slenger :) Men blir litt tungvindt
Kva luftfilterboks har 940 turbo med ABS? eller har dei abs på ein annan plass?
abs står på andre siden da. Samt spylervesketank og batteri er byttet på da angående turbo VS non turbo
Kva luftfilterboks har 940 turbo med ABS? eller har dei abs på ein annan plass?
Som SirKim sa :) Ville ikke flytte abs enheten så derfor blir det litt plassproblemer.
ok! fordelen med den kassa du laga er at du får kaldare luft inn, viss du tek inn luft frå skjermen som orginalt. Så burde eigentleg få meir effekt :)
ok! fordelen med den kassa du laga er at du får kaldare luft inn, viss du tek inn luft frå skjermen som orginalt. Så burde eigentleg få meir effekt :)
Tja, tja, Blir nok ikke merkbart antar jeg. Men kan jo håpe :)
Fått rigga te en boks, så får håpe det passer :p
http://i1373.photobucket.com/albums/ag370/TomIvar_Aak/SAM_5258_zpsnqarnt05.jpg
Satan for eit prosjekt :D Har sittet og lest igjennom hele tråden nå, Imponert over pågangsmotet og artig lesing :) holder på med siste rest av delesanking til eg skal begynne og sette inn B6304 motor i min 740 nå i mars/april når den kommer ut fra vinterlagringa :)
Satan for eit prosjekt :D Har sittet og lest igjennom hele tråden nå, Imponert over pågangsmotet og artig lesing :) holder på med siste rest av delesanking til eg skal begynne og sette inn B6304 motor i min 740 nå i mars/april når den kommer ut fra vinterlagringa :)
Takk takk :D Må ha noe å styre med :p Er veldig glad i mekanikk og elektronikk, så får se om jeg klarer å ha nok sjøldisiplin til å få lakka den i sommer :p
B6304 er artig motor det, har den i 965en min :) Fin lyd og turtallsvillig, men de veit hva de skal ha i brenne
Fått trua boksen oppi, er litt trangt, men det går :p
Hadde litt dårlig kamera, så litt trasige bilder.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/02/650.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/02/651.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/02/652.jpg
Blir du å bruke den luftfilter boksen der etter godkjenning også? :)
Blir du å bruke den luftfilter boksen der etter godkjenning også? :)
Trur jeg kommer til å bruke den. Inngangen suger jo luft fra innerskjermen, så burde jo fungere. :) Må bare få ett lokk på før godkjenninga
In The White
18/02/17, 08:21
Ser bra ut!:)
Så ni får inte genom besiktningen med bara öppet filter i Norge?
Ser bra ut!:)
Så ni får inte genom besiktningen med bara öppet filter i Norge?
Er som Kim sier, spørs på hvor du er her i landet. Litt variabel praksis rundt om kring.. Fikk også beskjed om å ha på "E" merka katalisator.. Dette fikk jeg greie på etter jeg hadde handla.. Så får se, prøver først og er avgass innenfor så har det jo ikke noe å si for miljøet om det er trøkt en E inn i blekket eller ikke.
In The White
20/02/17, 15:56
Vet faktiskt inte till 100% hur det är här i Sverige, men jag tror det ska gå
bra att besiktiga med öppet filter. Har i alla fall aldrig hört om någon som inte
fått genom det.
Hadde besøk av Kim her omdagen, takk for turen med femmer-fantomet :cool:
Vi kom til å snakke om strøm og jording, så sier Kim "Hvis du søker på redtube på youporn så ser de de jordingsskinnene" 2 sekunder etterpå "FAEN, mente red racing på youtube" :p Lo så jeg holdt på å stryke med den kvelden XD
hahaha! Dust !!! :D
Fant han nå forresten, "RED Memory" var det ;) Stryk red tube meldinga !
Min kamerat/slektning/tremenning og jeg har investert i en del maskineringsutstyr i det siste :) Han bygger verksted så jeg får snylte litt på det imot investering i redskapen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/04/704.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/04/705.jpg
Fått tak i en rugg av en fres :D Så har kjøpt ett par blokker. Planen er å sette inn tykkere stålforinger og støtte opp dekka på blokkene.
Så i den forbindelse kjøpte jeg ett par blokker å rote med.
Kjøpte en b5234t og en b5254t. Fikk begge to med topp og kammer + elnett for 750kr totalt! :cool:
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/04/706.jpg
Bonusbilde av meg med USSR hatt. Er ikke kommunist men jeg synes hatten er litt kul XD
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/04/707.jpg
godt med litt oppdatering her igjen :) få fortgang på foringer! :D jeg har en blokk/jobb til deg ! kronasjer har jeg til deg au !
har litt drejejobb til deg også om du trenger krona$jer :)
Hvordan går det her? :)
Tja, kjøpt originalratt og litt slikt. Prøva den littegrann :)
Holder på med bachloroppgave omdagen, så blir lite tid til annet. Men er ferdig i juni. Så blir vel litt kveldstid etter jobb man har tilgjengelig da :)
Er litt mer aktiv på forumet igjen :) Ble litt lettere med den nye bildefunksjonen. Skal ha ut prøveskilter nå te neste helg å prøvekjøre den litt, så er det vel snart visning :cool:
Har styra litt med Mustangen jeg kjøpte ifjord høst au, så har forsvinni litt tid dær :p
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2013&gal=gallery&type=full
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2034&gal=gallery&type=full
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2036&gal=gallery&type=full
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2030&gal=gallery&type=full
Tokk en spansk en for å tette den forbannades lekkasje på bunnpanna. Tømmte heilt for olje, renska heilt med bremserens, tokk litt sålbørste og deretter gikk bananas med tec 7...
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2031&gal=gallery&type=full
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2032&gal=gallery&type=full
Har ikke sett anntydning til lekasje etterpå :cool: Så får håpe! Fikk lufta bremsene skikkelig au til slutt.
Så blir morro å få prøve den skikkelig snart :cool:
Hadde prøveskilt på den her omdagen :cool:
Morro å kjenne at understellet er on point og den går veldig godt, den skal ha det :o
Bilde fra prøvekjøringa (Besøk i nabobygda hos en kammerat):
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2168&gal=gallery&type=full
Det trasige var det att turboen jeg fikk med motoren viser seg å være deffekt.... Lader godt og alt slik.. Men den lekker olje inn i ladelufta..
Det røyk så inne i helvettes blått når jeg kjørte... Har bestilt remanufactured turbo av akkurat samme typpa, så håper det blir bra når den kommer på.
Kanskje ikke godt å se, men rant olje ut av trykkrøra når jeg kikka 😂 sjekka veivhusventilasjonen, noe puster det, men er ikke den som gjør disse mengdene.
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2165&gal=gallery&type=full
Kjører jo enkeltmassesvinghjul, men hadde allerede kjøpt clutch og trykkplate te dobbeltmasse. Trykte dette sammen, men er ikke en god kombo. Går sikkert på bane, men ikke komfortabelt i en slik bil. Trur jeg skal få det godkjent slik, men skal det gjøres noe blir det første punkt på lista med fjæra lamell.
Ser ut som oljelekasje jobben min er vellykka, har ikke sett noe som helst under der nå :D
Godt å få se update her igjen :) må få vist den snart :)
Godt å få se update her igjen :) må få vist den snart :)
Jau, men trur ikke den hadde gått mellom med den blå skådda dær XD
Men har stadig dialog med BT så håper jo å få gjort det snart :) Fikk en feilkode på "heating" / forvarming på lamdasonden etter å ha gjørt et stykke. Men håper at oljegris på sonden ga feil verdier ellerno. Må Eventuelt se på det, men rart den kom så seint. Varmer egentlig kunn sonden ved oppstart.
Hei! Lenge siden sist 😂
Har ikke hatt så mye tid til å rote med 740en pga. overtatt gård og litt slikt.
Men har fått gjort noe :cool:
Bunnpanna blei ikke tett etter opplegget, og turbo måtte byttes + skulle bytte svinghjul, så røska hele dritten ut igjen like greit.
Et par timer med banning så var hele stasen ute :)
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2787&gal=gallery&type=full
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2780&gal=gallery&type=full
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2784&gal=gallery&type=full
Her er motor satt i stativ + litt div deler:
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2785&gal=gallery&type=full
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2781&gal=gallery&type=full
Lamell og trykkplate er bra, så det blir montert på igjen.
Fikk til syvende og sist tak i et 960 dobbeltmassesvinghjul som ikke var hærja fullstendig med, så det skal på når den skal tilbake sammen igjen.
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2788&gal=gallery&type=full
Fått kjøpt meg ac/dc tigg aparat nå, så håper på å klare å sveise bunnpanna sammen igjen selv.
Her er bilde av bunnpanna etter jeg fikk av guffa jeg klina på.
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2779&gal=gallery&type=full
Er en del porer, så skal er ikke rart det lekker.
Av ren nyskjerrighet måtte jeg pelle opp turbo for å se litt, og ja,,, den var slitt :p
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2783&gal=gallery&type=full
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2782&gal=gallery&type=full
Har fått tak i ny som skal på, men vil sveise på en skikkelig alu brakett til wg actuator rett i kompressor hus. Er så skvipete med de lange brakettene.
Fant også et par vakumlekkasjer jeg fikk fiksa på innsuget.
Så når detta kommer sammen igjen må det bli bra :cool:
Bonusbilde:
Har et lite dynamometer prosjekt i tillegg som begynner å ta form :cool:
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2786&gal=gallery&type=full
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2789&gal=gallery&type=full
Skal bli morro å få sviv på den!
Ps, ikke min sekser som står i benken
Takk til SirKim for opplasting av bilder!
Har litt mere bilder etterhver men gidder ikke å kjøpe medlemmskap for de to månedene igjen av året.
Hei Hei, og godt nyttår :cool:
Skjedd noe småtteri da :)
Har fått tigga bunnpanna nå, (må gjøra det skjæl skarre bli bra) ;)
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2964&gal=gallery&type=full
Lekkasjetest med vann:
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2978&gal=gallery&type=full
Men alu er jo like umulig som vanlig, så måtte en tur i fresen på DMV:
HQpSF9Q7Uyc
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2985&gal=gallery&type=full
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2998&gal=gallery&type=full
Oppgraderte verkstedet med vedovn i helga også :cool:
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2988&gal=gallery&type=full
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2989&gal=gallery&type=full
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2990&gal=gallery&type=full
Deilig å kunne få det stuevarmt inne i verkstedet :cool:
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=view_image&id=2990&gal=gallery
Er litt trivligere når man kan skru uten jakke på, i tillegg får man bytta ut lufta mye oftere så fikk tørrere luft der.
Blir veldig fuktig i murrom.
Har blit gårdseier også :cool: Overtokk den i juni :cool:
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2996&gal=gallery&type=full
Ikke mye å skryte av, men kjøpte meg en graver og dumper for å fikse litt.
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2997&gal=gallery&type=full
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2994&gal=gallery&type=full
Så fikk rydda bort busk og kratt og litt slikt og ordna klart til brenning:
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2995&gal=gallery&type=full
Så fikk jeg disse karene på besøk :p
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2971&gal=gallery&type=full
Jeg passa på å ta vare på den mura delen av låven, så de brant bare halve. Så her er jeg og fatter i gang med å rive treverket over muren manuelt :
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2974&gal=gallery&type=full
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2975&gal=gallery&type=full
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2973&gal=gallery&type=full
Må ikke snubble, da dauer man :confused:
Har fått ordna litt mer nå :cool:
Så att det var noe fukt på register deksel, og trodde dette var olje fra en av kammene.. Men neida!!
Den nye vannpumpa lakk fra blendepluggen + den hadde feil dybde, så reima spora for langt inn mot motor..
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=3042&gal=gallery&type=full
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=3045&gal=gallery&type=full
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=3046&gal=gallery&type=full
Fikk ikke tatt billde med ny pumpe, men veldig likt som bildet føre :p
Har også fått på ny turbo, men tenkte det var greit å kvitte seg med den jalla stålbraketten til wg.
Så jeg tokk rett og slett å skar ut et nytt wg festefra ei alu plate og tigga det rett på turboen :cool:
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=3050&gal=gallery&type=full
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=3048&gal=gallery&type=full
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=3051&gal=gallery&type=full
Blei snasent nå :cool:
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=3052&gal=gallery&type=full
Fikk juster litt på noen rør au i samme slengen. var ikke helt fornøyd ossen det var føre:
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=3054&gal=gallery&type=full
Har fått montert ny simmring og fått på dobbeltmassesvinghjul og gorkasse:
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=3086&gal=gallery&type=full
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=3089&gal=gallery&type=full
Forløpig venter jeg bare på litt varmere vær for å få montert motor.... Løftebukken står i uisolert del av bygget...
Har begynt å se på litt rødblokker igjen og potensiale med dynamometer :cool:
Bilde av B230 blokk jeg har bora og plana :o Borra opp til første overdim, og har bare honing igjen.
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=3096&gal=gallery&type=full
https://www.youtube.com/watch?v=Xv9-6e7kgCY
https://www.youtube.com/watch?v=mI-NZxDRETs
Der ja! Nå blir det interessant igjen. :D
Der ja! Nå blir det interessant igjen. :D
Har Fken fra 940en på lur. Så den skal en tur oppi den også. Få nye Mahle stempel og rette råder igjen "kremt":rolleyes:
Skal kopiere opplegge fra 940en men nå med allt nymaskinert og korrekte mål. Har laga maler og måleutstyr for forbrenningskammer til 8v også. Så blir morro å se.
Har trua på at opplegget jeg hadde egentlig har mye mere potensiale. Med benk og ting på stell skal det bli morro å se :cool:
Men har ikke noe bil å sette den i da :p
Ser frem til å fölge med her ja. :)
Testa litt surr her i helga for de som er intressert :p
B6254 med 90 slag og 8.5 komp + en 13C
Klarte 260 hk på en 13C turbo. 410 Nm :p
https://www.youtube.com/watch?v=Z63kiuzhr5k
Avslører du hvilke dyser, bensintrykk, dutycycle og AFR. ;)
Avslører du hvilke dyser, bensintrykk, dutycycle og AFR. ;)
Original motronic 1.8 fra 91 960 med b6304. ;)
Så hva den driver med veit jeg ikke, men AFR er rundt 11 når vi kommer på positivt manifoldtrykk. Så jeg tipper den åpner gluggene fullstendig når vi kommer utenfor originalmappet. (Type det ecomax chippene gjør XD)
Er egentlig bare ute etter 238 hk siden dette skal godkjennes i bil. (Fått tommel opp av bt å gjøre det)
Vi har en Osrtich 2.0 vi kan bruke om vi vil justere litt. Men til det surret her gjør hjernen en utrulig bra jobb som den er :p
Men baktrykket er så jævlig at vi ikke klarer å styre ladetrykket. Så vi må ha en større turbo for å få den til å fungere.
AFR måleren er den helt til venstere. Ser du nøye kan du se att den pluttselig blir feit.
BTR er original, dem har 3 bars grunntrykk.
Fikk endelig putta motor tilbake i bilen igjen :)
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=3188&gal=gallery&type=full
Var aleina, så justerte det inn med snorlodd i forhold til bolthull og slapp det ned :cool:
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=3187&gal=gallery&type=full
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=3186&gal=gallery&type=full
Var overaskende lettvint og effektivt.
Var vel bare 3 timer fra jeg bbegynte til det var oppstart:
https://www.youtube.com/watch?v=-5H0q_5UOEk&feature=youtu.be
Tomgang er helt strøken nå, og allt ser ut til å være stabilt og fint.
Venter på pakkn ingsett til calipterene fremme, så har ikke fått kjørt enda.
Eneste er at det er at par løftere som ikke er helt fornøyd etter å ha stått så lenge. Men det var sånn sist frem til jeg fikk kjørt den en tur, så regner med de gir seg etter litt kjøring.
https://www.youtube.com/watch?v=-5H0q_5UOEk&feature=youtu.be
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.