PDA

Vis full versjon : Styring er blitt tung S60 T5 2001mod (manuell)



Ketil
26/03/15, 10:57
Bilen har blitt tyngre på styringa de siste dagene. Synes også at bilen ikke "retter" seg opp like bra etter sving som før.

F.eks. i en rundkjøring der jeg har my svingradius og slepper rattet i det jeg skal ut av rundkjøringen, retter ikke bilen seg fort nok opp.

Når jeg slepper rattet, vil den forsette å svinge.

Noen som har tips, meninger eller vært borti noe lignende tidligere?

Alt av innspill tas imot med stor takk :D

jerognal
26/03/15, 11:05
Vi jobber med saken...:p
http://forum.vccn.no/showthread.php?65696-Lugging-i-styring-04-XC70

Selv har eg skiftet støtdemperlagre, dempere og fjører og da forsvant lugging og ble lettere på rattet. Men framdeles dårlig selvoppretting. Skal på forstillingskontroll mandag så får vi se...

sekse
26/03/15, 11:07
Som nevnt i den andre tråden som er linket til her: topplager og rattakselkryss :)

Ketil
26/03/15, 11:58
Som nevnt i den andre tråden som er linket til her: topplager og rattakselkryss :)

Takk for svar :)

Med topplager mener du "demperfeste" med tilhørede lager? https://www.fcpeuro.com/products/volvo-strut-mount-and-spring-seats-kit-mountseatkit1-oem

Eller er det noe på selve styringa?

sekse
26/03/15, 12:22
Helt riktig, gummidel og lager. Er jo slitedel så det må byttes en eller annen gang :)

Ketil
26/03/15, 12:45
Helt riktig, gummidel og lager. Er jo slitedel så det må byttes en eller annen gang :)

Ok takk :) De ble byttet alle sammen for 1 år siden.

Jeg må si at jeg holder en knapp på "rattakselkryss" ser dette navnet varierer en del etter hvor man leser, men kjært barn har mange navn :P

Har trålet både norske og utlandske volvo forum og rattakselkrysset er en stor gjennganger for alle symptomene jeg har og som mange har i tråden du linket meg til.

Jeg starter med å bytte det, ikke kostet det skjorta heller. Kun 983,- inkl. moms på bilia.

Så rapporterer jeg tilbake om hvordan resultatet blir, skjer ingenting den denne uka da jeg ikke har tilgang til løftebukk før ut i neste.
Jeg gidder ikke å krype på grusen :P

Rapporterer også hva jeg finner ut i den andre tråden, ser jo at min tråd ble overflødig og unødnvendig da det allerede var en stor og omfattende tråd om emnet.
Jaja, hjort er hjort og elg er elg.

Børge Vikebø
27/03/15, 15:51
Nedre kryss er en schlager! Smurte opp på min søsters s60 '01 for å se om det var defekt på den, og det hjalp å smøre. Men det er ingen permanent løsning.

sekse
27/03/15, 17:22
Det var slike symptomer på min R før jeg kjøpte den så da ble kryss/nedre del av rattstamme byttet.

Såvidt jeg vet er originalt delenr erstattet med en ny og forbedret del.

Thomazz
27/03/15, 20:31
Noen som vet hvor dette er å få tak i på nett? :)

sekse
27/03/15, 20:50
Fcpeuro.com f.eks.

Torsen67
28/03/15, 00:14
Tja, har du delenr så er det vel bare å google?

eab
29/03/15, 17:18
Regn med å bruk litt tid på å bytte, det er ikke akkurat lett å komme til :)