PDA

Vis full versjon : Merkelig girkasseproblem



slevjus
27/06/10, 18:08
har et litt merkelig problem med girkassen min. når jeg ligger lenge i 5.gire så er den umulig å få i andre gir enn 4. om jeg bryter veldig klarer jeg å få den i tredje å da begynner alle andre gir å funke igjenn. Kassen er netopp ombygget å funket fint den første stunda jeg hadde den men etter 1000km begynte den å bli treg å få i gir om jeg brukte 5.gire. brukte vanlig 80w90 girolje, men nå bruker jeg atf olje som det egentlig skulle være å da ble den litt lettere å gire med. om jeg ikke bruker 5.gire funker den helt fint, men er jo kjekt med det siste gire.
Er snakk om en getrag 260 som er omsveiset og uler veldig :)

TeamBørnOut
27/06/10, 18:10
uler veldig? :D det gjør ingen av kassene orginalt :D tror du skal prøve å bytte olja å se om synk ringene blir gladere da

Luigi
27/06/10, 18:13
Har du ikke nettopp bytta olje ?

du får høre med QMI guruen din om han kan hjelpe deg ;)

slevjus
27/06/10, 18:13
ja uler masse, men i 4.gire er det helt stilt nesten :) netopp byttet olje ;)

slevjus
27/06/10, 18:15
Har du ikke nettopp bytta olje ?

du får høre med QMI guruen din om han kan hjelpe deg ;)

Heheh, tror ikke qmi er så bra som rudi skal ha det til å være :P

Luigi
27/06/10, 18:28
Heheh, tror ikke qmi er så bra som rudi skal ha det til å være :P

funka bra på servoen

tor
27/06/10, 22:36
når du skal rygge skraper den da? frir den ut 100%?:D

m47n min var sånn når alle tenna på 3 gear + kubbeakselen hadde falt av

slevjus
27/06/10, 22:50
når jeg har brukt 5.gire skraper reversen men ikke ellers :P går fremover i fri også av og til.

gaupe
28/06/10, 09:47
Mistenker at getrag kassene er litt kresne på olja, for synkringane sin del. Eg køyrer mi 265 kasse på Agip Rotra SX/S (75W-90). Var litt trang å få i gir, før den gjekk nokre runder, i vinter. Og 2. giret kan vere litt vanskeleg.

Men uansett, så er det stor sannsynlegheit for at desse problema ligg på uttrampingslager og gaffelen, i staden for kassa for din del.

Luigi
28/06/10, 11:45
Hvilken olje er og anbefale på getrag kassene da ?

gaupe
28/06/10, 11:54
Hvilken olje er og anbefale på getrag kassene da ?

Såg at SAM anbefalte Castrol på Getrag-kassene, skal sjå om eg finn kva merke det var, når eg kjem heim.

TeamBørnOut
28/06/10, 12:13
Hvis du har byttet olje og den blir verre å verre så tyder jo det på at du har fylt feil olje.
sjekk om du får utløst clutchen skikkelig. så får du prøve å bytte til en olje som bmw anbefaller på bilene med slik kasse. kjøp gjerne på bmw.

slevjus
29/06/10, 17:50
den første olja jeg brukte var 80w90 olje, å d var da den begynte å bli treg. så fylt jeg atf olje på istede, ble lettere å gire med men probleme er der enda, men er ikke blitt verre. mulig jeg kjøper en girkasse hos en kompis å bare flytter over den deln som er omsveisa.

gaupe
29/06/10, 18:33
SAM anbefalar Castrol SAF-X på Volvo Getrag kassene (M50/M51).

GeTReibeAktienGesellschaf
29/06/10, 19:43
På endel bmw kasser er det ett klistre merke som forteller om hva slags olje den skal ha rød, grønn og gul. Dette kan være til hjelp for å velge olje forutsatt at den sitter på fremdeles.

Tappe pluggen kan også fortelle noe umbraco, sekskant stor og liten.

Årstall på kassa kan også være til hjelp