PDA

Vis full versjon : ''Varm'' starter vil ikkje slå inn



The Bear
24/03/15, 05:21
Sliter litt med at starteren ikkje vil slå inn når eg skal starte bilen og motoren er veldig varm. Når eg vrir om nøkkelen kjem det ikkje klikk eingong. Starter uten problem når den er kald og lunka. Kva kan dette komme av? Burde eg isolere starteren med noko? Det skjer bare når motoren har fått hard belasting, så stått litt på tomgang og blitt skrudd av. Når eg skal starte den igjen etter 1-2 minutt er det heilt dødt. Står den til den blir kald starter den med ein gong. Har fin batterispenning (12-13v).

Svirre
24/03/15, 08:48
Kan være dårliglig jording/strømkontakt, så blir dårlig når omgivelsene blir varme, eller så har du en starter som ikke tåler varme lenger -> def.

Magnus Hagtvedt
25/03/15, 20:21
Jeg har hatt lignende problem på en 740, og et par ganger på 940'n. I begge disse bilene har jeg en ekstra bryter i motor-rommet for oppstart.
Det som var problemet hos meg var at det ble for stort spenningsfall i ledningsnettet når motoren var varm. Jeg koblet derfor opp et hjelperelé.
Koblet slik at pluss-signalet til starteren inn på et enkelt lite relé og la opp kraftigere kabel fra batteri, igjennom relè og til starter-signalpunktet.

Nå har dette riktig nok vært automatbiler, hvor det er ekstra spenningsfall i bryteren for park/nøytral. Men har gjort tilsvarende på et par manuel
girede biler også.

The Bear
27/03/15, 01:13
Jeg har hatt lignende problem på en 740, og et par ganger på 940'n. I begge disse bilene har jeg en ekstra bryter i motor-rommet for oppstart.
Det som var problemet hos meg var at det ble for stort spenningsfall i ledningsnettet når motoren var varm. Jeg koblet derfor opp et hjelperelé.
Koblet slik at pluss-signalet til starteren inn på et enkelt lite relé og la opp kraftigere kabel fra batteri, igjennom relè og til starter-signalpunktet.

Nå har dette riktig nok vært automatbiler, hvor det er ekstra spenningsfall i bryteren for park/nøytral. Men har gjort tilsvarende på et par manuel
girede biler også.

Hmm, kva skyldes dette spenningsfallet?

Magnus Hagtvedt
27/03/15, 18:56
Gammelt ledningsnett med lite tverrsnitt. Ved økende varme, øker jo spenningsfallet.