Vis full versjon : Skifte av tenningslåsenhet...
PekaillVolvo
27/06/10, 15:16
Har hatt problemer med strøm, lys og litt slik...
Har skaffet meg nytt tenningslåsenhet - den med stiftene. Men den gamle skal ut. Hva må til for å skifte den? Og hvilket redskap skal til for å skru ut den gamle? Skruene er skjult og jeg klarer ikke finne ut hva det er...
Dette er en 93-modell 245, ja...
Du må slå dei ut, det er tryggleikskruar som er fjerna hovudet på ved installasjon.
PekaillVolvo
27/06/10, 16:15
Slå dem ut? Det er jo bare en vei de går??
Litt lettere oppgitt av meg selv nå, som kanskje har gått løs på en oppgave større enn mannen... hehe...
Når jeg nå kikker inn "instrumentbordhullet", så ser jeg altså den enheten som jeg skal bytte... men der sitter jo skruene på motsatt side (altså nærmest torpedoveggen)... så skal man da ta en hammer og "meisel" og bare slå den løs? Hvordan skru den på igjen?
PekaillVolvo
27/06/10, 16:34
Jeg ser nå i Haynes at det står at man kan "ta stykket rett av"... 9.3 under 12 4 elsystem... Men jeg får den ikke løs...
PekaillVolvo
27/06/10, 21:23
Var to skruer som satt der, ja... Omsider fikk jeg skrudd dem ut med god hjelp av en verksmester og tusenkunstner... Men ikke allverdens lett jobb det der heller, nei...
Men nå mangler jeg bare lyset... Kjørelysene er på når jeg starter, men kan ikke blinke med langlysene og når jeg slår på lysene, blir lyktene mørke... Noen ideer om hva dette kan skyldes? Et rele eller noe annet?
Lys på 240 går originalt gjennom lysbryteren, så det er der feilen som regel ligger.
PekaillVolvo
28/06/10, 13:31
Ja... De sier så...
Men følgende skjedde altså:
Jeg var ute og kjørte forrige natt til lørdag - avisrunde. På vei inn mot et stativ la jeg plutselig merke til at det ble så mørkt foran meg... (Ja, vi har lyse netter her nå, men jeg så veien og området ble mørkere...) Tenkte umiddelbart: Hva? Slo de av gatelysene NÅ? Men i neste øyeblikk tenkte jeg: Nei, det ble jo mørkt foran bilen... lysene mine er borte... Så rakk jeg ikke tenke mer, før lyset i dashbordet gikk, radioen forsvant og så døde hele bilen - totalt svart... Jeg trillet inn til stativet, gikk ut og puttet de fire avisene i kassene, gikk inn i bilen igjen og forsøkte starte - helt, helt dødt...
Måtte ringe NAF og få dem til å hente og bringe bilen hjem - artig kl. 03.40 om morgenen... fikk et annet bud til å komme etter sin egen rute og hjelpe med meg resten av ruta... NAF-karen antydet feil med batteriet som en mulig løsning... Men dagen etter fikk jeg bistand fra en med måleutstyr - fullt opp med strøm på batteri, strøm på dynamoen, men fant ikke mer enn en strøm inn via torpedoveggen til høyre (hjernene osv)... Sjekket sikringene ved batteriet - og da fant han at 60-amperen hadde blitt brun og så ut til å være gått. Han hadde noen bilvrak hjemme, stakk hjem og fant en fra en Camry som passet. Men vi var ikke i mål av den grunn. Det kunne virke som vi måtte inn i tenningslåsen, så instrumentbord og ymse ble demontert. Det kunne virke som det kom strøm dit når vi hadde skiftet sikring der framme og så videre, men før vi gjorde noe med tenningslåsen, var det ikke mye strøm på sikringene inne i bilen... ingenting for å være nøyaktig. Men etter litt "behandling" av tenningslåsen så det ut til at "dårlig kontakt" kunne være noe av problemet - for da fikk vi start på bilen, og vi trodde vi var ferdig. Men så - jeg sjekket lysene. Kjørelyset var på, men da jeg skulle blinke med lyshornet, var det lyd, men intet utslag - verken på langlysene eller ekstralysene. Jeg slo på lysene, men da ble begge hoved- og begge ekstralysene svarte. Tilbake på kjørelys lyste det greit.
Så man mener altså at det er lysbryteren som har fått seg en kakk slik at den må skiftes? Er det altså den bryteren som vi vrir på på dashbordet som må byttes? Ikke noe rele som fikk en overbelastning eller noe slik under "blackouten"?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.