PDA

Vis full versjon : Renset ETM, nå har jeg fått popkorn lyd...



vdo
16/03/15, 20:49
Vær hilset volvo guder! ;)

S60 2,0T 2002
Var bombesikker på at min ETM var gåen. Fikk bestilt meg saccer (throttle position sensor). Når jeg endelig fikk ut sakene så fant jeg jo fort ut at jeg hadde bosch og ikke magneti minarelli.
Da får jeg rense og se over resistorbanene tenkte jeg godhjertet. Fikk vekk det som var av sot og møkk. Åpnet inn til resistorbanene, de så helt fine ut, ikke utslitte i det heletatt. Ok tenker jeg, da er det noe annet gæli.
Skrudde sammen alt igjen, og startet opp, har ikke hatt problemer med tomgang før nå, nå hopper den veldig mellom 700-1500. Også får jeg en veldig merkelig "poppete" lyd ifra innsugsmanifolden(Høres ut som popkorn med et til annenhvert sekunds pop.

Har slitt med at under akselerasjon så nøkker den veldig i område 2-3k RPM.

Fikk meg VIDA+Dice i helga, fant ingen feilkoder som kunne relatere til ETM som var lagret. Fant heller ingen feil etter min lille operasjon. Nå er jeg ikke veldig bevandret i vida. Har klart og kjøre test av gasspjeldet på 50/75/100% og leste av det samme i VIDA.

At jeg må ha ny ETM har jeg egentlig innsett, men lurer fælt på hva denne popkorn lyden er, og ev hva som har gjort at bilen har nøkket under akselerasjon.

Mvh Stian

Aagejr
16/03/15, 21:13
Tok du å koblet fra batteriet når du demonterte?

vdo
16/03/15, 21:36
Ja... Meeeen hadde jo koblet på en liten ctek lader som jeg ikke tenkte, på så bilen hadde strøm

Torsen67
17/03/15, 10:27
Sikker på at du ikke har vært borte i en vacuumslange som så har løsnet? Kan få poppelyder av det. Popper det hvis du skrur opp oljepåfyllings lokket på tomgang?

vdo
17/03/15, 18:44
Fant ingen vakuumslanger som hadde løsnet, prøvde og starte nå. Og det kan høres som at det smeller tilbake fra tenninga. Den kvælte seg etter en ganske så bra "pop" lukket opp pansret og det lukter bensin og eksos. Kom også en del eksos ut.
Kan det være pakningen som ikke er tett?, byttet ikke denne når jeg holdt på. Skal høre etter med tanke på oljepåfylingslokket, for det glemte jeg helt istad.

vdo
18/03/15, 17:41
http://www.ericthecarguy.com/forum/8-Service-and-Repair-Questions-Answered-Here/52786-2005-volvo-xc90-misfire-stall-after-cleaning-etm

Fant noe greier her, skal se om det ikke hjelper og bytte pakningen før jeg gjør noe mer drastisk

64PV
18/03/15, 17:54
Tipper det er pakningen som ikke tetter lengre. Falskluft kan lage til mye tull...
Pakningen er vel mer eller mindre ødelagt når den har vært brukt en gang.

aarnes
18/03/15, 23:11
Jeg tipper og på pakningen som tar inn falskluft.
Jeg har erfart at det er lurt å stramme i kryss, og det skal strammes ganske bra. kan være smart å dytte spjellhuset opp mens du drar til forsiktig alle boltene, for deretter å stramme.
(Har også fått popkornmaskin et par ganger, grunnet slurvete stramming av bolter.)

vdo
30/03/15, 20:51
Da har jeg byttet pakning, og funka gull det :-) Sliter fortsatt med at bilen nøler under akselerasjon, og bilen virker ikke så fresk som den en gang var. Har byttet lambda, Lmm , nå gått over etm og får ikke opp noen feilkoder som indikerer noe i retning av motorproblemer. Noen som har forslag?

gswede
30/03/15, 23:32
Bensinreleet kanskje.. tjuvkoble (ledning med en kabelsko (hann) i hver ende) Da går pumpa hele tiden, funker det bra da, prøv nytt rele.

Thomazz
31/03/15, 22:07
På min var den helt rar helt til jeg nullstilte via vida.

vdo
01/04/15, 16:38
Okey, har vida men er ikke helt komfortabel med det enda, resetter man ved og nullstille feilkodene?

Thomazz
01/04/15, 17:30
Det vet jeg ikke da det er en kompis som gjorde det. Meb skulle tro det.

vdo
01/04/15, 22:03
Fikk lest meg litt opp inni vida, og det var visst det som skulle til for og nullstille ECU ;-)

Thomazz
02/04/15, 01:31
Høres fornuftig ut. Min var ikke mulog å kjøre før den ble nullstilt .

vdo
02/04/15, 13:50
Har nullstilt nå, har hjulpet litt. Men sliter fortsatt med nøkking fra 2500-3500 rpm. Skal prøve trikset med pumpe releet senere i dag så får vi se om det kanskje funker.

vdo
04/04/15, 08:39
Da har jeg tatt ut pumpe releet, og jeg har testa det og det funka helt fint. Dere som er vida guruer, kan man lese av data realtime med vida? Tenker da og lese av bensintrykket under kjøring, turbotrykk osv?