PDA

Vis full versjon : Svak lyd fra ryggesensor



konso
15/03/15, 21:35
Hei. Min far har kjøpt seg en 2006 mod xc90. Han lurer på om det går å justere volumet på ryggesensoren? for han synes den er veldig lav. Han har lest instruksjonsboka men ble usikker alikevel.
Samtidig så er lyden i høyttaleren fra høyre framdør lavere enn de andre. Kan det ha en sammenheng??

Kenut88
17/03/15, 21:21
Mener du skal kunne rygge motven vegg å justere lyden mens sensorene piper.(med volumtasten)

aarnes
22/03/15, 22:26
Mener du skal kunne rygge motven vegg å justere lyden mens sensorene piper.(med volumtasten)

Det har jeg aldri hørt om, men skal testes.

jeg har nedsatt hørsel på enkelte frekvenser og sleit veldig med org. ryggesensor i min S60 2002 - her var det ryggesensorer via AEM - endte med at jeg kjøpte en ny "buzzer" på en lavere frekvens.
--

Når det gjelder de nyere bilene er volumet ganske høyt i utgangspunktet, du skal ha ganske bra nedsatt hørsel for å ikke høre denne.
Så det kan tenkes at det er noe i det du nevner konso ang. lyd i framdør. at det er noe feil der.

Litt info fra VIDA (om det kan hjelpe deg ift feilsøking) :



Parkeringshjälpsystemet skall varna föraren för ett närmande föremål då fordonet parkeras.
Föraren varnas genom en ljudsignal i högtalarna för styrenhet audio (AUM) (16/1). För XC90 gäller att signalen skickas via styrenhet infotainment (ICM) (16/94).


Sensorerna bak (7/131, 7/132, 7/133 och 7/134) är aktiva när tändningen är på i läge II och växelspaken är i backläge (R). Sensorerna avaktiveras automatiskt när växelspaken flyttas från backläge (R) till något annat läge. Sensorerna känner av föremål på ett avstånd av 1,5 meter vilket medför att det hörs ett tutande ljud från en av de bakre högtalarna. Om fordonet är vänsterstyrt kommer ljudet från höger högtalare bak (16/5). Om fordonet är högerstyrt kommer ljudet från vänster högtalare bak (16/6). Ljudsignalen kommer med tätare intervall vid minskande avstånd till föremålet. Vid ett avstånd på ca 30 cm och mindre är ljudet en ihållande ton.


Sensorerna fram (7/204, 7/205, 7/206 och 7/207) (tillval) är aktiva när tändningen är på i läge II och växelspaken är i backläge (R), eller när tändningen är på i läge II och fordonet körs framåt i en hastighet lägre än 10 km/h. Sensorerna avaktiveras automatiskt när fordonet körs framåt i en hastighet som överstiger 15 km/h. För fordon med automatväxellåda gäller även att sensorerna avaktiveras, oberoende av hastighet, om växelväljaren sätts i parkeringsläge (P). Sensorerna känner av föremål inom ett avstånd på 0,8 meter vilket medför att det hörs ett tutande ljud från den främre högtalaren på förarsidan (16/4). Ljudsignalen kommer med tätare intervall vid minskande avstånd till föremålet. Vid ett avstånd på ca 30 cm och mindre är ljudet en ihållande ton.


Från styrenhet parkeringshjälp (PAM) (4/86) skickas en signal till styrenhet bakre (REM) (4/58) som anger om summersignal skall slås på eller stängas av.


Styrenhet bakre (REM) skickar därefter en signal till styrenhet audio (AUM), för XC90 till styrenhet infotainment (ICM), via CAN-nätet.