PDA

Vis full versjon : Eksos til v 90



kenass
13/03/15, 12:38
Jeg ønsker å investere i nytt komplett rustfritt anlegg med to enderør. Anlegget må være 3 tommer tenker jeg. Fra manifold.På østlandet. Kan noen hjelpe meg. Takk!

turb00le
13/03/15, 15:12
Du får ikke dette ferdig over disk, da må du enten lage det selv eller få typ svendsen eksos, ferrita e.l. til å lage ett til deg (dyrt).
Du får kjøpt rustfritt i org dim (2,5"?) fra raka rør i Sverige, har det selv på min 965.
Fra a-alt får du kjøpt nytt fremre rør uten innsnevring med kat for en grei slant.

Har du V90 eller 965? Hvis du har nyere enn 96 så må du også gjøre en liten mod på bakre lambdasonden. Ellers vil du få feilkode.
Får kjøpt avstandsstykker for å flytte den ut av eksosstrømmen. Bakre tror jeg bare er for å sjekke at katten er der i prinsipp.

Kan også deaktiveres i motorstyringa men det er ganske mye jobb...

kenass
16/03/15, 23:21
Hei. Ser jo at du har peiling på diverse. Tenkte spørre litt om den eksosen da. Jeg ønsker litt mere fres, men uten å ta den helt ut. Eier en v90 98 mod. 3.0 liter. Jeg skal (bytte kammer, ny chip) ha litt grovere eksos. Er det lurt å bare bytte til rustfritt originalt samt det du nevnte om fremste rør og kat fra a-alt! Blir det mere effekt, eller må jeg opp i størrelse på hele røret. Tusen takk for svar! Østfold.

turb00le
17/03/15, 10:13
Nå har ikke jeg regna noe på det men hvis en ser litt praktisk på det;
-Org fremre rør er dobbelmantlet, det er typ 2" rør mens de innvendige kanskje er 1,5" (hvis ikke mindre). I tillegg er de ikke akkurat pent bøyde, de er skrukkete og fæle i bunn der de går bakover og tviler på at ei lite klinkekule går gjennom.
Bytt til a-alt røret tror jeg vil hjelpe en del.
-Bakre delen har jeg ikke sett stort på. Org demperne er vel neppe "freeflow" dempere noe jeg tror raka rør demperne er. Det også vil hjelpe en del.
-Org manifoldene kan med fordel byttes til noen avstemte (må lage selv, får ikke ferdig). Kan evt tilpasse noe fra bmw, de passer skapelig.
-Avhengig av om du har automat eller manuell er det forskjellige kammer. Har du 204hk automat så har du kammene med høyt løft. Har du manuell kan du med fordel bytte til 3L automat kammer.

Usikker på tilgangen på ferdige chips. Har også hørt litt ymse om de, var faktisk en leverandør som gav dårligere effekt enn originalprogrammet.
Husk også på at du har immobilizer, denne må du få bort med chip'en så sjekk opp det.
Det er også mulig å flashe ecu over obd, det har jeg gjort på min, slipper da å gjøre noen inngrep i ecu og en kan finjustere det etter hvert og flashe ny software med justeringer.
Dog så er det skrevet i Assembly språk og det du leser ut fra ecu er ei binærfil, det står ikke akkurat "ignition advance" svart på hvitt.
Sliter litt med immobilizeren (jeg har ecu fra en 98mod S90) så har ikke kommet i gang med justering av tenning og fuel enda.