PDA

Vis full versjon : V60 2011 - Ultøserlager clutch, garanti



reftor
10/03/15, 14:49
Hei,
Jeg kjøpte en V60 2011 mod i sommer som nå har gått ca 74.000km og jeg er fremdeles innefor forhandlers 12mnd bruktbilgaranti/km. For et par dager siden begynte jeg å høre ulyder fra clutchen når jeg har pedalen nede og kjenner også en vibrering i clutch-pedal. Hos forhandleren jeg kjøpte bilen hos sa de at det er utløserlageret til clutchen som er gåent - i samme vending sa de at dette nødvendigvis ikke er dekket av bruktbilgaranti.

Mitt spm er om jeg kan forvente at dette er dekket av garanti? Eller er utløserlager en 'slitedel' med levetid på 4 år som ikke inngår i garanti?

Selv forventer jeg at på en såpass ny bil burde jeg slippe utlegg på 'store' reparasjoner allerede nå

Stig-Arne
10/03/15, 16:17
Du er vel litt uheldig at din bil ikke er dekket av 5 års garanti.
Så da har du 3 års garanti på bilen, og da får du ikke dekket dette av garantien.
Men...
Utløserlageret skal holde mye lengre, så dette bør være en ren reklamasjon, som jo som kjent er 5 år på ting som skal vare vesentlig lengre enn 2 år.
Dette er jo også noe som skal en del til å klare å ødelegge selv.

Så er bare å stå på sitt
Ta først kontakt med forhandler, setter de seg på bakbeina, så tar du kontakt med importør, som er Volvo Norge.

sekse
10/03/15, 18:12
Burde dekkes av bruktbilgarantien dette. Hvilken forhandler var det?

Mr. RAH
12/03/15, 06:20
Bare å sette hardt mot hardt og stå på ditt. Skal jo ikke ryke etter så kort tid er jo ikke akkurat bremseklosser heller.

Er dette en volvo forhandler - så er det bare å sende mail til volvo norge og forklare saken - så ringer de deg viss du oppgir tlf nr.
Jeg har gjort dette selv pga garantisak og volvo forhandler ikke ville være behjelpelig. Kan si det sånn det var ikke lenge før forhandler tok kontakt og bilen var inne på verksted igjen.

Ser du skriver at bilen hadde de levert med 12mnd garanti, er dette noe forhandler gir på brukt bilen? Så har de vel bare med å fikse bilen. Skulle nå bare mangle på en bil så har gått såpass lite og ikke er 5år gammel engang.
Viss det ikke løser seg så er det vel Volvo Norge du må kontakte.

Fikk byttet endeledd på ''garanti'' hos forhandler når min 3 årsgaranti var gått ut og bilen var gått nesten 100000km(Fikk bare spørsmål om jeg mente de burde vare lenger enn 100000km, ja så klart sa jeg - ok da bytter vi det på garanti) Det er jo bare en liten reprasjon sammenlignet med ett utløserlager.

reftor
13/03/15, 15:57
Takker for svar!
Nå har jeg vært i kontakt med Frydenbø i Bergen som bekrefter (skriftlig) at dette er ulyder grunnet lager og/eller svinghjul i clutch og ikke normal slitasje - de mente at dette ville være dekket av en 5års nybilgaranti(fabrikk/forhandler).
Jeg dro til forhandler med dette og fikk tilbud om at de dekker 50% av reparasjonen, noe jeg høflig takket nei til og sa jeg forholdt meg til Frydenbø sin kontroll. Så får vi se.

Siden bilen opprinnelig er importert har jeg kun bruktbilgaranti innenfor 12mnd/12000km
Ikke kjøpt hos Volvo-forhandler