PDA

Vis full versjon : Modifikasjon av Volvo S70



Sir Casual
10/03/15, 14:25
Hei 850 og x70 elskere!
Har noen spørsmål som jeg lurer på, jeg har interesse for å bytte noen deler på bilen min men er veldig usikker på hva som henger sammen av hjerne turbo og motor.
Motoren min er 2.0 L lavtrykksturbo med 163 Hk. (B5204 T2). Bilen er også en S70 1998 model.

1. Kan jeg bruke hvilken som helst volvo turbo til B5204 T2 (163HK)
2. Hvis jeg bytter hjernen til høyttrykksturbo'n vil den fungere til min (180hk på 163hk)?
3. hvis jeg bytter Turbo, må jeg bytte hjernen?
4. Hvor skal avlastning ventilen sitte?
5. er det noen mulighet for å endre turbo trykket mekanisk?

Hilsen Vanlig!

turb00le
10/03/15, 14:43
1: Ja og nei. Det spørs jo hvor mye du klarer å bygge om, det er ikke alt som er bolt on. Samtidig så bør ECU mappes om/chippes med egnet program.
2: Ja, men samtidig så vil nok immobilizeren din være litt uenig så du kommer nok ikke til å få så mye glede av det (starter ikke).
3: Nei, se 1.
4: Du har allerede en ventil på turboen din. De lærde sier at den skal sitte så nærme spjeldet som mulig men erfaringsmessig så merker en ikke så mye til det langs veien.
Vær klar over at en åpen ventil vil gjøre at motoren din stopper hvis du eks trår inn clutchen inn i ett kryss, LMM registrerer at det går luft inn i motoren som egentlig bare går til friluft og motoren druknes i bensin.
5: Ja, men usikker på om det vil utløse feil/limp home i motorstyringa. I prinsipp kan du bare sette inn en boostcontroller.

Rcar
10/03/15, 14:52
Hei
1) Ja alle TD04HL Volvoturboer passer imot manifold, men ikke nødvendigvis mot eksos downpipe.
- På en 163 hk motor holder det lenge med å oppgradere til en 16T turbo....(?)
2) Å bytte hjerne kan & gir stort sett alltid problemer med startsperre etter 1996 mod. (Med mindre da startsperren fjernes - se omprogrammering)
3) Nei - du må ikke bytte ECU. Men må helst (om)programmeres / chippes til riktige verdier for en større turbo.
4) Tenker du på intern resirkulasjons ventil - så sitter den i turboens kompressorhus. Kan vare lurt å bytte ut. PS: Lett å bytte - blankt lokk i presset metall og festet med 3 x 10 mm, fjær og gummimembran under.
- Ekstern "dumpventil" anbefales ikke - om den ikke koples inn i mot innsugsrør (eller at ECU omprogrammeres).
5) Ja og nei. Går ann, men siden dette ikke er en gammel 240 Turbo, anbefales ikke det.
- Det du derimot kan endre mekanisk er grunntrykket.

Vh Rcar

Professor Dremel
15/03/15, 21:45
Hei 850 og x70 elskere!
Har noen spørsmål som jeg lurer på, jeg har interesse for å bytte noen deler på bilen min men er veldig usikker på hva som henger sammen av hjerne turbo og motor.
Motoren min er 2.0 L lavtrykksturbo med 163 Hk. (B5204 T2). Bilen er også en S70 1998 model.

1. Kan jeg bruke hvilken som helst volvo turbo til B5204 T2 (163HK)
2. Hvis jeg bytter hjernen til høyttrykksturbo'n vil den fungere til min (180hk på 163hk)?
3. hvis jeg bytter Turbo, må jeg bytte hjernen?
4. Hvor skal avlastning ventilen sitte?
5. er det noen mulighet for å endre turbo trykket mekanisk?

Hilsen Vanlig!
Hvorfor ikke chippe den hjernen du har ? Du må vel ikke ha større turbo for å få 40-50 hk. til ?